ik heb een vraag over "de rol van de voetganger" in het verkeer.
heeft een voetganger nooit op enigerlei wijze voorrang op fietsers /auto's (bv. doorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer) ?
uit de op de website gevonden regelemten wordt dat niet duidelijk. ik hoop een antwoord op deze wijze te krijgen (een op straat aangeschoten agent wist mij ook geen antwoord te geven).
met vriendelijke groet, kees passchier.
Voetgangers en voorrang
Moderator: Moderatorteam
Voetgangers en voorrang
Binnengekomen via email:
- Sietse
- Roepnaam: Sietse
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
Ik heb altijd geleerd dat als je afslaat en er komt je een voetganger van voor of achter tegen, die je de voor moet laten gaan.
Als je een voetganger ziet en je weet niet of je hem wel of niet voor moet laten gaan; als de voetganger van links -> rechts of andersom gaat, kun je met je hoofd NEE schudden. Dit betekent geen voorrang. Van voor of achter tegen komen, kan je met je hoofd JA knikken. Dus dan heeft hij voorrang.
Als je een voetganger ziet en je weet niet of je hem wel of niet voor moet laten gaan; als de voetganger van links -> rechts of andersom gaat, kun je met je hoofd NEE schudden. Dit betekent geen voorrang. Van voor of achter tegen komen, kan je met je hoofd JA knikken. Dus dan heeft hij voorrang.
D'ran
-
noname
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Formeel gezien heeft een voetganger nooit voorrang want voorrang gaat alleen op voor bestuurders. In de artikelen die betrekking hebben op voetgangers zal je zien dat men spreekt over "voor laten gaan". Ook is het zo dat je bij voorrang spreekt in situaties wanneer het een kruising betreft. In de praktische zin zit er natuurlijk weinig verschil in.
Je ziet dit bijvoorbeeld in:
Het de betrokkene bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.
Toch gaat de voetganger in bepaalde situaties voor:
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer
dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of
dat op dezelfde weg zich naast of links of rechts achter hen bevindt,
voor laten gaan.
Hier spreekt men over verkeer en daar vallen de voetgangers natuurlijk wel onder.
Bestuurders moeten voor laten gaan:
Blinden, voorzien van geleidestok;
Overige personen, die zich moeilijk voortbewegen;
Voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen, die een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan, dit te gaan doen.
Buiten deze artikeltjes is er waarschijnlijk nog wel wat te vinden waarbij de voetganger voor gaat.
Voor een correct proces-verbaal is het voor de politie natuurlijk wel van belang om het onderscheid te maken tussen voorrang verlenen en het voor laten gaan want de bestandsdelen van de artikelen moeten natuurlijk behoorlijk genoemd worden in een eventueel proces-verbaal.
Je ziet dit bijvoorbeeld in:
Wetstekst
Voorrang verlenen:Het de betrokkene bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.
Toch gaat de voetganger in bepaalde situaties voor:
Wetstekst
Art. 18: Tegemoetkomend verkeerBestuurders die afslaan, moeten het verkeer
dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of
dat op dezelfde weg zich naast of links of rechts achter hen bevindt,
voor laten gaan.
Hier spreekt men over verkeer en daar vallen de voetgangers natuurlijk wel onder.
Wetstekst
Art. 49: Verplichtingen ten opzichte van voetgangersBestuurders moeten voor laten gaan:
Blinden, voorzien van geleidestok;
Voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen, die een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan, dit te gaan doen.
Buiten deze artikeltjes is er waarschijnlijk nog wel wat te vinden waarbij de voetganger voor gaat.
Voor een correct proces-verbaal is het voor de politie natuurlijk wel van belang om het onderscheid te maken tussen voorrang verlenen en het voor laten gaan want de bestandsdelen van de artikelen moeten natuurlijk behoorlijk genoemd worden in een eventueel proces-verbaal.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
noname
- Infopolitie Gast
Was het maar zo. Ik heb een poosje met krukken gelopen en als je dan oversteekt en men komt eraan rijden, zijn ze instaat om de krukken onder je achterste vandaan te rijden, omdat je zo langzaam loopt. En voor laten gaan? Dat gebeurt volgens mij maar zelden. Zelfs bij blinde mensen zie ik niet vaak dat ze voorgelaten worden.
Was het maar zo. Ik heb een poosje met krukken gelopen en als je dan oversteekt en men komt eraan rijden, zijn ze instaat om de krukken onder je achterste vandaan te rijden, omdat je zo langzaam loopt. En voor laten gaan? Dat gebeurt volgens mij maar zelden. Zelfs bij blinde mensen zie ik niet vaak dat ze voorgelaten worden.
Opmerking van moderator rich
Het gaat TS niet om de persoonlijke ervaringen denk ik maar slechts om een juridische uitleg.-
kaptein iglo
- Infopolitie Gast
De vraag was of voor de voetganger iets is geregeld. Voorrang is echter, zoals al door Rich gezegd, een zaak tussen bestuurders. Wettelijk gezien heeft een voetganger dus nooit voorrang. HDe voetganger kan wel recht hebben op een vrije doorgang (rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer). Ik spreek hier met opzet over recht, de ander zal het dus moeten verlenen, je mag het als voetganger niet nemen..kaptein iglo schreef:Er zijn diverse regels die een voorrang kwestie regelen in het verkeer. Ik denk dat dat het RVV je de uitkomst bied. Hierin staat hoe men in het verkeer zich dient te gedragen.
-
kaptein iglo
- Infopolitie Gast
Even ten goede. Door mij werd niet beweert dat voetgangers recht hebben op voorang, zoals jij in je sterke analyse weergeeft. Om het antwoord voor de vraagsteller duidelijk weer te geven heb ik het hierboven genoemde antwoord gegeven. "verkeer" duidt op alle weggebruikers. Zoals je weet wordt er in het RVV gesproken hoe men, het verkeer dus ook voetgangers, zich dienen te gedragen.thijeleo schreef:De vraag was of voor de voetganger iets is geregeld. Voorrang is echter, zoals al door Rich gezegd, een zaak tussen bestuurders. Wettelijk gezien heeft een voetganger dus nooit voorrang. HDe voetganger kan wel recht hebben op een vrije doorgang (rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer). Ik spreek hier met opzet over recht, de ander zal het dus moeten verlenen, je mag het als voetganger niet nemen..kaptein iglo schreef:Er zijn diverse regels die een voorrang kwestie regelen in het verkeer. Ik denk dat dat het RVV je de uitkomst bied. Hierin staat hoe men in het verkeer zich dient te gedragen.
-
choppie cop
- Infopolitie Gast
Misschien dat jij ze eens kan opnoemen voor TS.kaptein iglo schreef:Er zijn diverse regels die een voorrang kwestie regelen in het verkeer. Ik denk dat dat het RVV je de uitkomst bied. Hierin staat hoe men in het verkeer zich dient te gedragen.
Hij heeft namelijk al aangegeven dat hij het niet kan vinden. Deze afdeling van het forum is er om vraagstellers te helpen.
Met jou opmerking is hij niet geholpen. Dus als je het weet verklaar dan het eea.
Weet je het ook niet, geen probleem trouwens, maar zeg dan niks