Voertuigreglement versus RVV 1990

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Ree_ok
Infopolitie Gast

Voertuigreglement versus RVV 1990

Ongelezen bericht door Ree_ok »

Hallo,

In het voertuigenregelement staat dat auto's van voor 1971 geen gordels hoeven te hebben.

In de laatste aanpassing van het RVV staat een verhaal over kinderzitjes en wanneer deze al dan niet verplicht zijn.

Mijn vraag is welke van deze regels preveleert, omdat deze regels elkaar tegenspreken.

Kinderzitjes kan je namelijk niet bevesigen zonder gordel. Dus, mag je bij een oude auto zonder godels toch kinderen vervoeren omdat het voertuigenregelement boven het RVV staat, of is het verboden kinderen in een auto van voor 1971 te vervoeren omdat het RVV boven het voertuigenregelement staat?

Groet,

Ree
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7389
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Ongelezen bericht door rai »

Het voertuigreglement bepaalt alleen de permanente eisen die er aan voertuigen gesteld worden.
Het RVV bepaalt hoe u zich in wat voor omstandigheden dient te gedragen in het verkeer.
Ze staan dus los van elkaar.

Zo is in het voertuigreglement bepaald vanaf welk bouwjaar, waar gordels moeten zitten.
Het RVV bepaalt daarna dat als er gordels inzitten, deze tijdens het rijden ook gebruikt moeten worden.

Het RVV bepaalt dus ook hoe kinderen te vervoeren.
Mocht u door de "ouderdom" van de auto deze geen gordel bezitten is dat volgens het RVV geen probleem. Echter voor kinderen stelt het RVV aanvullende eisen over het vervoer van kinderen.
Kunt u niet aan deze wijze voldoen, door het ontbreken van gordels, is het dus verboden kinderen op andere wijze te vervoeren.

Beide reglementen staan dus los van elkaar, ook al lijkt het tegenstrijdig, wat het overigens niet is.
Gebruikersavatar
ree_ok
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ree_ok »

Ik snap het.

Even een samenvatting van mijn interpretatie van artikel 59 van het RVV:

De auto van voor 1971 hoeft geen gordel, maar zolang deze geen gordel heeft mag een groep mensen (te weten kinderen kleiner dan 1.50m én jonger dan 12 jaar) niet vervoerd worden in deze auto.

De uitzondering hierop zijn kinderen jonger dan 2 jaar, die mogen achterin weer altijd vervoerd worden, ook zonder zitje...

Niet logisch, wel duidelijk.

Groet,

Ree
Gebruikersavatar
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

1.35 niet in 1.50
Gebruikersavatar
Ree_ok
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ree_ok »

Na nogmaals nalezen trek ik mijn conclusie in...

Evenvoor de duidelijkheid de eerste twee paragrafen van artikel 59:
artikel 59 schreef:1. Bestuurders van een motorvoertuig en de naast hen gezeten passagiers moeten gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Naast de bestuurder gezeten passagiers jonger dan 12 jaren die korter zijn dan 1.35 meter moeten gebruik maken van een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
2. Andere dan de in het eerste lid bedoelde passagiers moeten eveneens gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Indien deze passagiers jonger zijn dan twaalf jaren en korter zijn dan 1.50 meter, moeten zij gebruik maken van een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel als bedoeld in het eerste lid, indien dit aanwezig is. Indien een dergelijk kinderbeveiligingsmiddel niet aanwezig is, moeten passagiers van 3 tot 12 jaren die korter zijn dan 1.50 meter gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers van 0 tot 3 jaren behoeven alsdan geen beveiligingsmiddel te gebruiken
In het RVV gaat het altijd over "de voor hen beschikbare autogordel". Wanneer er dus geen gordel beschikbaar is (zoals mag bij voertuigen van voor 1971) geldt dit artikel dus niet.

Groet,

Ree
Gebruikersavatar
etienne
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

Per 1 maart 2006 is het RVV 1990 gewijzigd. Artikel 59 luidt nu zo:

Wetstekst

Bestuurders van een motorvoertuig of een bromfiets en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
De criteria zijn dus < 18 jaar en < 1.35 meter.

Overigens staat dit nu in het tweede lid van art. 59 RVV:

Wetstekst

Met de in het eerste lid genoemde voertuigen die niet zijn uitgerust met een autogordel of kinderbeveiligingssysteem als bedoeld in het eerste lid, worden geen passagiers vervoerd die jonger zijn dan 3 jaren en worden passagiers in de leeftijd van 3 tot 18 jaren met een lengte van minder dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.
Daarmee is de vraag ook gelijk beantwoord lijkt mij :wink:
Gebruikersavatar
Ree_ok
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ree_ok »

Check! Waar kan ik de meest recente versie vinden?

Groet,

Ree
Gebruikersavatar
etienne
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

Op http://www.wetten.nl
Alle wetgeving op deze site is up-to-date. Je kunt zelfs zoeken op datum. Op die manier kun je ook verouderde wetgeving vinden.
Gebruikersavatar
Ree_ok
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ree_ok »

Dubbelcheck, bedankt voor de moeite!

Groet,

Ree
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Of je kijkt even op infopolitie zelf.
Gebruikersavatar
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

tis na 1 maart niet veel duidelijker geworden he :)
Gebruikersavatar
etienne
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

thijeleo schreef:Of je kijkt even op infopolitie zelf.
Oeps, ik maak voor de verkeerde website reclame :oops: :D :wink:
Gebruikersavatar
beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

etienne schreef:
thijeleo schreef:Of je kijkt even op infopolitie zelf.
Oeps, ik maak voor de verkeerde website reclame :oops: :D :wink:
Goed dat je het zelf inziet, want zo goed en vooral gebruiksvriendelijk vind ik wetten.nl echt niet. Hij is nog langzaam ook...
Gesloten