Voorrang

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
menssana
Infopolitie Gast

Voorrang

Ongelezen bericht door menssana »

Vraag:
Als ik van een woonerf kom, als zodanig aangeduid door verkeersbord,
met de auto wie moet ik dan voorrang verlenen?
Alleen verkeer van rechts of ook van links?
Alleen gemotoriseerd of ook fietsers?
Alvast mijn dank.

Peer
Gebruikersavatar
Bert
Stamgast
Stamgast
Berichten: 810
Lid sinds: 04 dec 2004, 22:33
Roepnaam: Fijne vent
Locatie: Zoetermeer
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Ongelezen bericht door Bert »

Een woonerf wordt gezien als een uitrit. Dus moet je iedereen voorrang verlenen. Dus ook voetgangers.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Inderdaad en om het even compleet te maken (niets afdoende aan het antwoord van Bert of de vraag van TS) Er is geen sprake van voorrang, maar van vrije doorgang in deze.
Gebruikersavatar
Ferry
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ferry »

Het ligt er ook aan op hoeveel meter afstand van het kruispunt het bord erf is geplaatst.
Gebruikersavatar
Thijs
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Tenzij er een uitritconstructie is
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Thijs schreef:Tenzij er een uitritconstructie is
Thijs, dat is inderdaad het enige essentiële kenmerk waarbij bij het verlaten van een erf het overige weggebruikers voor moeten gaan.

Het bord G6 (einde erf) is op zich geen bord dat de voorrang regelt. Het geeft slechts aan dat men een erf verlaat en daarmee andere verkeersregels gaan gelden.

Een erf heeft een aantal essentiële kenmerken. Eén daarvan is de uitritconstructie bij het verlaten van het erf. Bij het ontbreken daarvan moet de voorrang op andere manier zijn geregeld, b.v. door bord B6 in combinatie met haaientanden. Sommige wegbeheerders plaatsen weleens een bordje met de tekst "uitrit". Dat heeft echter verkeersrechtelijk geen enkele betekenis.
Gebruikersavatar
menssana
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door menssana »

Nu is het nog niet geheel duidelijk:
Zonder uitritconstructie, haaietanden en bord B6 is het eigenlijk een gewone straat en gelden normale regels zoals rechts heeft voorrang?

Alleen het bord Erf zet op zich niets? (G5 ?)
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Het bord G5 zegt wel wat, n.l. dat u zich aan de bijzondere verkeersregels moet houden die op een erf gelden.

Het bord G6 (einde erf) zegt dat u het erf weer verlaat en de normale verkeersregels van toepassing zijn.

Een goede wegbeheerder laat het bord samenvallen met een uitritconstructie, door het toepassen van een ander soort bestrating, het trottoir en het eventuele fietspad/strook lopen over de uitrit door, er is een verhoging en de uitrit heeft speciale uitritblokken en heeft rechte kanten.

Dan is de voorrangssituatie ook meteen voor iedereen duidelijk.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14439
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Al moet men ook altijd in het achterhoofd houden dat een woonerf vaak als een weg met 'beperkte bestemming' wordt aangemerkt.

En wegen met een 'beperkte bestemming' ( zoals ook grote parkeerplaatsen bij winkelcentra ed) zijn qua voorrangsregeling ondergeschikt aan de doorgaande wegen.

Laat ik het anders zeggen: Ik ken niet één woonerf waarbij men (ook zonder voorrangsborden) bij het verlaten ervan, op een gelijkwaardige kruising uitkomt. Altijd is er sprake van een voorrangssituatie waarbij het woonerf ondergeschikt is. :wink:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

zijlvaart67 schreef:Laat ik het anders zeggen: Ik ken niet één woonerf waarbij men (ook zonder voorrangsborden) bij het verlaten ervan, op een gelijkwaardige kruising uitkomt. Altijd is er sprake van een voorrangssituatie waarbij het woonerf ondergeschikt is. :wink:
Ik ook niet. Altijd valt het verlaten van een erf samen met een uitritconstuctie (althans dat hoop ik maar). Maar de vraag was of het bord G6 een voorangsbetekenis heeft. Dat heeft het niet.

Ik ken wel van jaren geleden een situatie in Enschede waarbij op een gelijkwaardige kruising bij een van de wegen een klein bordje met de tekst "uitrit" was geplaatst. Een absoluut onduidelijke situatie, want voor verkeer komend uit een van de andere wegen was het niet kenbaar gemaakt. Nog afgezien van de vraag of zo'n bordje enige verkeersrechtelijke betekenis heeft. Ik weet niet of die situatie nog steeds bestaat.

Nog opgemerkt dient te worden dat op krusingen gelegen binnen het erf verkeer van rechts voorrang heeft.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2136
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Ongelezen bericht door Dusty »

zijlvaart67 schreef:Laat ik het anders zeggen: Ik ken niet één woonerf waarbij men (ook zonder voorrangsborden) bij het verlaten ervan, op een gelijkwaardige kruising uitkomt.
Ik alleen van een foto.................... ze bestaan dus wel. 8)
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Ongelezen bericht door r0n. »

Misschien kan ik het verduidelijken ?
Normaal is aan de uitgang van een woonerf een soort verkeersdrempel geplaatst.
De bedekking van de drempels bestaat van uit trottoirtegels, of een bestrating die gelijk is aan het voetpad.
Is dit het geval, dan ga je een weg op over een voetpad en kom je dus eigenlijk uit een uitrit !
Dit kan ook bij sommige straten zijn, die vaak aan weerskanten op deze manier zijn afgesloten.

Schadevrije groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
Janssen
Toplid
Toplid
Berichten: 487
Lid sinds: 20 apr 2005, 16:52
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 41
Contact:

Ongelezen bericht door Janssen »

Mofkap schreef: Ik ken wel van jaren geleden een situatie in Enschede waarbij op een gelijkwaardige kruising bij een van de wegen een klein bordje met de tekst "uitrit" was geplaatst. Een absoluut onduidelijke situatie, want voor verkeer komend uit een van de andere wegen was het niet kenbaar gemaakt. Nog afgezien van de vraag of zo'n bordje enige verkeersrechtelijke betekenis heeft. Ik weet niet of die situatie nog steeds bestaat.
Als je verteld waar neem ik even een kijkje ;)

De wegbeheerder(s) van Enschede hebben wel meer foutjes gemaakt. Zoals een voorangsweg in een 30km zone en een bord C01 zo onduidelijk langs weerszijde van een busbaan dat deze ook betrekking zou kunnen hebben op de doorgaande weg. Binnenkort maar eens even over gaan e-mailen.
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Janssen schreef: Als je verteld waar neem ik even een kijkje ;)
Weet het niet zeker meer. Ergens in de schilderswijk. Ferdinand Bolstraat?
Gesloten