(verkeerstechnische) begeleiding
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
(verkeerstechnische) begeleiding
Hallo mensen,
De titel is wat vreemd, dat omdat ik 2 vragen heb m.b.t. begeleiding, maar 2 hele verschillende soorten 'begeleiding'.
Om maar bij de duidelijkste te beginnen, de VerkeersTechnische Begeleiding (VTB).
Kan men met een niveau 5 of 6 diploma ook soliciteren voor de VTB? Zo ja, krijgt deze persoon dezelfde functie als iemand met een niveau 3 of 4 diploma bij de VTB, of wijkt dit af?
Dan de volgende vorm van 'begeleiding'/advies.
Worden/zijn er bij de politie mensen aangesteld die je kunnen helpen bij het kiezen van een opleidingsniveau (2,3,4,5,6)? Of zijn hier bijvoorbeeld decanen voor op scholen en speciale instellingen voor 'niet-schoolgangers'?
En zijn er ook mensen die helpen met het kiezen van een specialisatie die het best bij de desbetreffende persoon/agent(e) past?
In beide situaties mag ervan uitgegeaan worden dat de 'hulpbehoevende' persoon meerdere keuzes voor ogen heeft.
Alvast bedankt!
M.v.g.
Sven
De titel is wat vreemd, dat omdat ik 2 vragen heb m.b.t. begeleiding, maar 2 hele verschillende soorten 'begeleiding'.
Om maar bij de duidelijkste te beginnen, de VerkeersTechnische Begeleiding (VTB).
Kan men met een niveau 5 of 6 diploma ook soliciteren voor de VTB? Zo ja, krijgt deze persoon dezelfde functie als iemand met een niveau 3 of 4 diploma bij de VTB, of wijkt dit af?
Dan de volgende vorm van 'begeleiding'/advies.
Worden/zijn er bij de politie mensen aangesteld die je kunnen helpen bij het kiezen van een opleidingsniveau (2,3,4,5,6)? Of zijn hier bijvoorbeeld decanen voor op scholen en speciale instellingen voor 'niet-schoolgangers'?
En zijn er ook mensen die helpen met het kiezen van een specialisatie die het best bij de desbetreffende persoon/agent(e) past?
In beide situaties mag ervan uitgegeaan worden dat de 'hulpbehoevende' persoon meerdere keuzes voor ogen heeft.
Alvast bedankt!
M.v.g.
Sven
-
- Infopolitie Gast
Re: (verkeerstechnische) begeleiding
Stel je niet teveel voor een opleidingsniveau "kiezen" Het is niet zo dat iemand maar kan gaan kiezen in welk niveau hij wil gaan werken. Primair wordt er gekeken naar plaatsen. De plekken voor niv. 5 en 6 zijn maar zeer beperkt. En dan nog is het niet automatisch zo dat iemand met Havodipl. bijvoorbeeld ook daadwerkelijk geschikt zou zijn voor een hoger niveau. Er komen nog meer kwalificaties bij kijken namelijk. Die selectie wordt niet extern gemaakt. Je solliciteert naar een functie en vervolgens wordt bekeken of je daar wel geschikt voor bent en niet andersom dus.Sven schreef:Dan de volgende vorm van 'begeleiding'/advies.
Worden/zijn er bij de politie mensen aangesteld die je kunnen helpen bij het kiezen van een opleidingsniveau (2,3,4,5,6)? Of zijn hier bijvoorbeeld decanen voor op scholen en speciale instellingen voor 'niet-schoolgangers'?
En zijn er ook mensen die helpen met het kiezen van een specialisatie die het best bij de desbetreffende persoon/agent(e) past?
In beide situaties mag ervan uitgegeaan worden dat de 'hulpbehoevende' persoon meerdere keuzes voor ogen heeft.
Alvast bedankt!
M.v.g.
Sven
-
- Infopolitie Gast
Ten eerste bedankt voor het antwoord.
Wat betreft de Commandant en de Spitsers:
Laten we er even vanuit gaan dat er een ambulance begeleid moet worden van A naar B. Er rijden 3 motoren (leden van de VTB) mee voor de begeleiding.
Eén motorrijder blijft gedurende de hele route van A naar B vlak voor de Ambulance rijden om deze op directe wijze de goede route te laten rijden met de juiste snelheid. Dit is de Commandant.
De andere twee motorrijders zijn de Spitsers. Zij rijden een stuk voor de commandant en de ambulance uit om de weg vrij te maken/houden. Zo zullen zij bijvoorbeeld zorgen dat krijspunten op veilige wijze gepasserd kunnen worden en dat andere weggebruikers plaats maken voor de commandant en Ambulance.
Ik hoop dat ik het juist en duidelijk geformuleerd heb.
Wat betreft de Commandant en de Spitsers:
Laten we er even vanuit gaan dat er een ambulance begeleid moet worden van A naar B. Er rijden 3 motoren (leden van de VTB) mee voor de begeleiding.
Eén motorrijder blijft gedurende de hele route van A naar B vlak voor de Ambulance rijden om deze op directe wijze de goede route te laten rijden met de juiste snelheid. Dit is de Commandant.
De andere twee motorrijders zijn de Spitsers. Zij rijden een stuk voor de commandant en de ambulance uit om de weg vrij te maken/houden. Zo zullen zij bijvoorbeeld zorgen dat krijspunten op veilige wijze gepasserd kunnen worden en dat andere weggebruikers plaats maken voor de commandant en Ambulance.
Ik hoop dat ik het juist en duidelijk geformuleerd heb.
Ja zou kunnen. Je gebruikt echter terminologie die ik niet ken. Ik ben zelf motorrijder en het zou best kunnen dat deze kreten wel ergens gebruikt worden hoor, het zegt mij echter niets.Sven schreef:Ten eerste bedankt voor het antwoord.
Wat betreft de Commandant en de Spitsers:
Laten we er even vanuit gaan dat er een ambulance begeleid moet worden van A naar B. Er rijden 3 motoren (leden van de VTB) mee voor de begeleiding.
Eén motorrijder blijft gedurende de hele route van A naar B vlak voor de Ambulance rijden om deze op directe wijze de goede route te laten rijden met de juiste snelheid. Dit is de Commandant.
De andere twee motorrijders zijn de Spitsers. Zij rijden een stuk voor de commandant en de ambulance uit om de weg vrij te maken/houden. Zo zullen zij bijvoorbeeld zorgen dat krijspunten op veilige wijze gepasserd kunnen worden en dat andere weggebruikers plaats maken voor de commandant en Ambulance.
Ik hoop dat ik het juist en duidelijk geformuleerd heb.
de term VTB zegt me ook niets maar ook daar geldt, kan best zijn dat die bij bijvoorbeeld het KLPD wel zo gebruikt wordt.
Wat betreft motorrijden het volgende:
Je hebt motorrijders in dienst van de regiopolitie en die van het KLPD.
De regiorijders doen het motorrijden doorgaans in deeltijd, 40 to 50 procent, daarnaast doen ze bureauwerk, recherchewerk, nachtdiensten en alle voorkomende werkzaamheden. Een deel van hun werk doen ze op de motor, wanneer dat zo uitkomt, bijvoorbeeld noodhulp oftewel het rijden van meldingen. Zijn er geen meldingen dan houden ze zich bezig met verkeerstoezicht. Deze mensen werken dus allround met het gehele politiewerk en doen dat waar mogelijk vanaf de motor daarnaast hebben ze een toezichthoudende verkeerstaak.
Motorrijder bij het KLPD is vrij consequent motorrijden op de snelwegen en daar verkeerstoezicht houden, Daarnaast is binnen het klpd de motorpoule die zich bezig houdt met begeleidingen van bijvoorbeeld wielerrondes.
Voor alle functies motorrijder geldt dat je eerst de basis zult moeten leggen voor het politiewerk. De organisatie zal eerst willen dat je politieman bent en bij gebleken geschiktheid kun je misschien, als er plek is, wel motorrijder worden.
Bovenstaande is toegelicht vanuit de optiek van een regionaal motorrijder. Mogelijk dat ik bij het KLPD iets over het hoofd zie of gemist heb.
-
- Infopolitie Gast
Ook bedankt voor deze aanvullende informatie.
Dan nog 1 ding wat betreft de VTB:
Ik heb geen idee precies waar ze wel en niet rijden en onder welke namen dit is. De reden dat ik bovenstaande info weet is door een aantal afleveringen van 'Blik op de Weg', die een keer een 3 aflevering durende special aan de VTB gewijd heeft. In dat geval betrefde het de VTB Haaglanden. Ik kan niet meer vertellen dan wat ik hierboven gezegd heb en het zal voor mij dan ook een raadsel blijven waar overal de VTB als functie en als term gebruikt wordt.
Nogmaals bedankt voor alle informatie! Ik ben weer heel wat wijzer geworden!
Dan nog 1 ding wat betreft de VTB:
Ik heb geen idee precies waar ze wel en niet rijden en onder welke namen dit is. De reden dat ik bovenstaande info weet is door een aantal afleveringen van 'Blik op de Weg', die een keer een 3 aflevering durende special aan de VTB gewijd heeft. In dat geval betrefde het de VTB Haaglanden. Ik kan niet meer vertellen dan wat ik hierboven gezegd heb en het zal voor mij dan ook een raadsel blijven waar overal de VTB als functie en als term gebruikt wordt.
Nogmaals bedankt voor alle informatie! Ik ben weer heel wat wijzer geworden!
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Ik kan het niet laten om dit even te posten.
Op de site van blik op de weg zie je bij de toelichting van de afleveringen van 27 mei, 3 juni en 17 juni staan dat dit o.a. specials zijn (ondertussen 'waren') over de VTB, Verkeers Technische Begeleiding.
Hieronder even de link:
http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/ ... ngen.shtml
Het is dus al een tijd geleden, maar het is er echt geweest en wel onder de naam VTB. Nogmaals, de special was over de regio Haaglanden, maar hoe het verder zit is een erg goede vraag. Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die wel van de VTB gehoord hebben.
Op de site van blik op de weg zie je bij de toelichting van de afleveringen van 27 mei, 3 juni en 17 juni staan dat dit o.a. specials zijn (ondertussen 'waren') over de VTB, Verkeers Technische Begeleiding.
Hieronder even de link:
http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/ ... ngen.shtml
Het is dus al een tijd geleden, maar het is er echt geweest en wel onder de naam VTB. Nogmaals, de special was over de regio Haaglanden, maar hoe het verder zit is een erg goede vraag. Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die wel van de VTB gehoord hebben.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Berichten: 6171
- Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
- Locatie: Ulvenhout
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- Contact:
KMAR Motorpool Den Haag
De motorpool Den Haag is nu nog een afdeling van de brigade Den Haag. Een brigade kan je zien als een politiebureau met daarin een of meerdere afdelingen. De brigade Den Haag heeft een afdeling Algemene PolitieDienst (APD ten behoeve van de krijgsmacht), een afdeling motorpool en ook een afdeling grensbewaking die nu gecombineerd is met de APD afdeling. De brigade Den Haag is sedert 1998 ondergebracht in de nieuwbouw Koningin Beatrix kazerne waar naast deze brigade zich ook de brigade Den Haag beveiliging, districtsgarage en landelijke staf Kmar bevinden. Deze kazerne is gelegen aan de van Alkemadelaan naast het hoofdkantoor van de ANWB.
De motorpool Den Haag is 18 man sterk, 17 wachtmeesters en 1 opperwachtmeester als commandant motorpool. De motorrijders van de motorpool Den Haag zijn “fulltime motorrijders†en hebben als hoofdtaak de ere-escortes en de verkeersescortes (ook wel verkeers technische begeleidingen genoemd).

Leden KMAR motorpool Den Haag (Bron:
)
Daarnaast heeft ook het korps Haaglanden een degelijk VTB. Reden is duidelijk: beide VTB's hebben veel werk aan begeleiding van politici, diplomaten en leden van het Koninklijk Huis. Andere begeleidingen, ambu's doet men erbij als er ruimte is.
De VTB's richten zich op het stilleggen van het verkeer om het 'convooi' ogheinderd door te laten rollen. De commandant rijdt inderdaad voor dit convooi en bepaalt de snelheid. De rest van de motorrijders pakt de knooppunten 'en route' aan, legt het verkeer stil en veegt rijstroken schoon. Als het convooi voorbij is geeft delaatste motorrijder die het convooi afsluit het verkeer weer vrij. Degene die het kruispunt dicht had gaakt is voor de commandant het kruispunt oversteekt al naar een volgendepunt gereden.
De motorpool Den Haag is nu nog een afdeling van de brigade Den Haag. Een brigade kan je zien als een politiebureau met daarin een of meerdere afdelingen. De brigade Den Haag heeft een afdeling Algemene PolitieDienst (APD ten behoeve van de krijgsmacht), een afdeling motorpool en ook een afdeling grensbewaking die nu gecombineerd is met de APD afdeling. De brigade Den Haag is sedert 1998 ondergebracht in de nieuwbouw Koningin Beatrix kazerne waar naast deze brigade zich ook de brigade Den Haag beveiliging, districtsgarage en landelijke staf Kmar bevinden. Deze kazerne is gelegen aan de van Alkemadelaan naast het hoofdkantoor van de ANWB.
De motorpool Den Haag is 18 man sterk, 17 wachtmeesters en 1 opperwachtmeester als commandant motorpool. De motorrijders van de motorpool Den Haag zijn “fulltime motorrijders†en hebben als hoofdtaak de ere-escortes en de verkeersescortes (ook wel verkeers technische begeleidingen genoemd).

Leden KMAR motorpool Den Haag (Bron:
De domeinnaam Dienstfiets.nl is te koop.
Deze mooie domeinnaam kan al over een paar minuten van jou zijn. Betalen gaat eenvoudig en vertrouwd via iDEAL. Direct na de betaling ontvang je de verhuiscode per e-mail en kun je aan de slag.Daarnaast heeft ook het korps Haaglanden een degelijk VTB. Reden is duidelijk: beide VTB's hebben veel werk aan begeleiding van politici, diplomaten en leden van het Koninklijk Huis. Andere begeleidingen, ambu's doet men erbij als er ruimte is.
De VTB's richten zich op het stilleggen van het verkeer om het 'convooi' ogheinderd door te laten rollen. De commandant rijdt inderdaad voor dit convooi en bepaalt de snelheid. De rest van de motorrijders pakt de knooppunten 'en route' aan, legt het verkeer stil en veegt rijstroken schoon. Als het convooi voorbij is geeft delaatste motorrijder die het convooi afsluit het verkeer weer vrij. Degene die het kruispunt dicht had gaakt is voor de commandant het kruispunt oversteekt al naar een volgendepunt gereden.
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 03 sep 2005, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak


-
- Infopolitie Gast
De motorrijders van de regionale verkeersdiensten doen het werk over het algemeen fulltime.
Daarnaast heeft het KLPD de motorondersteuningsgroep.
Het begeleiden van ambulances is een klein deel van de dagelijkse werkzaamheden die de mensen van de verkeersdiensten uitvoeren.
Je bent gewoon aan het werk en er komt een aanvraag voor een amulancebegeleiding binnen. Dat is dan "gewoon" een melding die je afhandelt. Vaak met 2 man, soms alleen.
De VIP begeleidingen zijn echter (bijna) altijd gepland. Dit gebeurt met 4 man. 2 man vooruit, 1 commandant, kort voor het voertuig en 1 die "de achterdeur dicht houdt"
(Landelijk vast protocol)
Deze laatste worden uitgevoerd door de regionale motorrijders van de verkeersdiensten en de motorondersteuningsgroep van het KLPD.
Daarnaast heeft het KLPD de motorondersteuningsgroep.
Het begeleiden van ambulances is een klein deel van de dagelijkse werkzaamheden die de mensen van de verkeersdiensten uitvoeren.
Je bent gewoon aan het werk en er komt een aanvraag voor een amulancebegeleiding binnen. Dat is dan "gewoon" een melding die je afhandelt. Vaak met 2 man, soms alleen.
De VIP begeleidingen zijn echter (bijna) altijd gepland. Dit gebeurt met 4 man. 2 man vooruit, 1 commandant, kort voor het voertuig en 1 die "de achterdeur dicht houdt"
(Landelijk vast protocol)
Deze laatste worden uitgevoerd door de regionale motorrijders van de verkeersdiensten en de motorondersteuningsgroep van het KLPD.