spelcomputers ombouwen
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
spelcomputers ombouwen
Hallo, ik heb zelf mijn Xbox omgebouwd. Een vriend van me zegt dat dit hoogst verboden is en dat ik de chip er beter uit kan solderen. Ik heb contact opgenomen met een Microsoft werknemer (Xbox = Microsoft). Zei beweren dat Xbox ombouw gewoon mag, als er maar geen illegale kopies van games worden gebruikt. Ook zeggen ze dat als programma's gemaakt worden d.m.v de XDK (Xbox Developers Kit) en dus zeg maar geen toestemming van m$ hebben om het te publiceren, maar hun software aanbieden op internet dit ook illegaal is. Microsoft zegt alleen dat het BIOS (dat zorgt dat je kopies kan spelen) goed is gestaan als er maar niet gebruik wordt gemaakt van de bovenstaande dingen. Nu zie ik op de site van stichting BIG dat het illegaal is spelcomputers om te bouwen. Persoonlijk weet ik het nu niet meer, volgens mij is er niet veel duidelijkheid over. Ook denk ik dat je zelf moet bepalen wat je met een spelcomputer doet, het is jou eigendom en als je er veel meer mogelijkheden zijn na een ombouw vindt ik het onterecht als dit wordt tegengegaan.
Wie helpt me eruit?
Wie helpt me eruit?
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Naar mijn weten mag iedereen een copy maken van het origineel voor zijn/haar eigen gebruik. Dus dit moet geen probleem zijn, wat wel een probleem is, zodra je gaat handelen in de door jouw gekopieerde CD's/gegevensdragers.DJF5 schreef:dus het is ook legaal om iemand's xbox om te bouwen om hem backups te spelen van de spellen die hij orgineel bezit?
Doggieman
-
- Infopolitie Gast
De koop van en het gebruik van een apparaat en de eventuele garantiebepalingen daarop zijn een privaatrechtelijke overeenkomst tussen koper en verkoper. Zolang koper weet dat wijzigen van de hardware tot gevolg heeft dat alle ondersteuning van verkoper (leverancier) vervalt en daarmee dus inderdaad instemt is er niks aan de hand. Laat koper dus de chip inbouwen....niks aan he thandje, zolang hij beseft dat (bijv. garantie) is vervallen....
Ik ben vervolgens ook nog evne aan het zoeken geweest naar d eexacte regelgeving, maa rkon hetm helaas zo snel niet vinden. Maa rin tegenstelling tot wat velen denken mag je van DVD etc een backup maken voor eigen gebruik, maar van een GAME dus niet...... Dit omdat dit dus onder andere regels (nl. die van software) valt dan een multimedia DVD van bijvoorbeeld Ladder 49 (is een aanrader! ) Misschien dat iemand de regels bij de hand heeft ???
Ik ben vervolgens ook nog evne aan het zoeken geweest naar d eexacte regelgeving, maa rkon hetm helaas zo snel niet vinden. Maa rin tegenstelling tot wat velen denken mag je van DVD etc een backup maken voor eigen gebruik, maar van een GAME dus niet...... Dit omdat dit dus onder andere regels (nl. die van software) valt dan een multimedia DVD van bijvoorbeeld Ladder 49 (is een aanrader! ) Misschien dat iemand de regels bij de hand heeft ???
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Ik heb het gerucht gehoord dat indien je de site van BIG bezoekt dat je ip adres wordt opgeslagen en dat men daar wat mee gaat doen. Of dat je dan geen site,s meer kan bezoeken waar men illigale spellen aanbied om te downloaden.
Ik weet niet of dit kan of waar is hoor. maar ik heb het gehoord in het wis.
groetjes Kale
Ik weet niet of dit kan of waar is hoor. maar ik heb het gehoord in het wis.
groetjes Kale
-
- Infopolitie Gast
-
- Jurist/Advocaat
- Roepnaam: Marc
- Geslacht:
Komen eraan, het is geregeld in de Auteurswet...::Frans::.. schreef:Misschien dat iemand de regels bij de hand heeft ???
Artikel 16b
1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.
Artikel 45n
De artikelen 16b en 16c zijn niet van toepassing op werken als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°.
Werken onder artikel 10, eerste lid, onder 12 zijn computerprogramma's en het voorbereidend materiaal. Games voor Xbox en Playstation vallen hier ook onder. Artikel 45k laat het wel toe om een reservekopie te maken van software voorzover noodzakelijk voor het gebruik van het werk maar games vallen niet in die categorie.
Voorzover ik weet werkt het ombouwen van Playstations en X-Boxs middels mod-chips. Daar zit juridisch toch wel wat lastigs bij:
Mod-chips zijn bedoeld om een beveiliging te omzeilen en vallen dus in deze categorie. Op basis van sub b is het bezit strafbaar, maar in de praktijk is die bepaling vooral bedoeld voor degene die handelen in die dingen. Je kan er echter voor vervolgd worden en daarnaast kan bijvoorbeeld Microsoft of Sony je via het civiel recht aanspreken.Artikel 32a
Hij die opzettelijk middelen die uitsluitend bestemd zijn om het zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgende verwijderen van of het ontwijken van een technische voorziening ter bescherming van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, te vergemakkelijken
a. openlijk ter verspreiding aanbiedt,
b. ter verspreiding voorhanden heeft,
c. invoert, doorvoert, uitvoert of
d. bewaart uit winstbejag
wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie.
En toch blijft vooral het laatste deel heel erg vreemd, temeer daar er gewon officiële PS2-delaers zijn, waar je gewoon 100% legaal, officieel die chip in kunt laten bouwen.....sterker nog, ook mijn (zoon's) PS2 is omgebouwd....met garantie!
Hier ligt dus een duidelijke taak voor de wetgever denk ik...
Hier ligt dus een duidelijke taak voor de wetgever denk ik...