Mistlamp

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Dick Bon
Infopolitie Gast

Mistlamp

Ongelezen bericht door Dick Bon »

Zojuist op het journaal: Aanhangwagens en caravans dienen vanaf 1 jan. uitgerust te zijn met een mistlicht.

Mijn vraag, ik rijd een Dodge Ramvan (amerikaans model), en die heeft geen mistlamp, want het model is er niet mee uitgerust.
Wat nu? :?:
Michael
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 48

Ongelezen bericht door Michael »

Wat betreft personenauto's zegt het voertuig regelement het volgende:
Artikel 3.2.41
Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van:
i. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG, L 262) en 77/538/EEG;
Het gaat hierbij om mistlichten aan de achterzijde. Mistlichten aan de voorzijde zijn niet verplicht.
Uw Dodge zou dus wel voorzien moeten zijn van mist achterlichten indien de auto van na 01/12.94 is.
Don
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Don »

U zegt mistlampen voor aanhangwagens en caravans en geeft als voorbeeld een auto???
Sinds wanneer moeten caravans en aanhangwagens en mistlicht hebben??
Ik heb dit nog niet gehoord.
Vreemd dat dit met terugwerkende kracht in gevoerd wordt.
Mensen is dit écht zo want hier is totaal geen ruchtbaarheid aan gegeven terwijl er zo meteen veel mensen, wo ik ook, met de caravan weer op pad gaan.
Hoe zit dit nu?????
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.13.51
Aanhangwagens (lichter dan 750 kg) moeten zijn voorzien van:
<ol><li>twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m;
<li>twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
<li>twee achterlichten;
<li>twee remlichten;
<li>een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
<li>twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
<li>met ingang van 1 januari 2005, één of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
<li>twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
<li>niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig;
<li>met ingang van 1 januari 2005, twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
<li>met ingang van 1 januari 2005, zijmarkeringslichten indien het voertuig langer is dan 6,00 m, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen. </li></ol>
Laatst gewijzigd door thijeleo op 04 feb 2005, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Overigens lijkt me dit mij niet iets om me zorgen over te maken.... De definitieve invoering van deze regel is al zeer lange tijd (bij fabrikanten) bekend en een beetje aanhangwagen- of caravanfabrikant rustte zijn produkten 15 jaar geleden al met deze voorziening uit....

Misschien wordt de indruk gewekt, dat deze regels 'zomaar' even snel worden ingevoerd, maar voordat een dergelijke regel wordt ingevoerd, gaat er ook altijd een uitgebreid overleg met de brancheorganisatie aan vooraf... :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Don
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Don »

Als lid zijn de van een grote autoclub met meer dan 250 leden, krijg ik hier vele vragen over gezien niemand hier iets van weet.
Ook mijn caravan van 7 jaar oud, is niet voorzien van mistlichten en bij de club ook vele niet.
Mijn dealer waar mijn caravan in onderhoud is, wist hier ook niets van.
Vreemd dat dit zomaar gebeurd terwijl als er iets ingevoerd wordt, er altij vlak voor de invoering ruchtbaarheid via reclame en/of postbus 51 spotjes kenbaar gemaakt wordt.
Ik denk dat er dit jaar vele caravanners zonder mistlichten de weg op gaan.
Ik hoop dat de politie ook hier enige souplesse in betracht tijdens controle's.
Gast
Infopolitie Gast

mistlamp aanhanger

Ongelezen bericht door Gast »

verwarring alom inz. de verplichting van het mistachterlicht voor aanhangers ingaande 1-1-2005;

n.a.v. de artikelen in het AD van 3 en 4-2-2005 jl. belde ik op voornoemde data (2x) met het politie-informatienummer 0900-8844 (regio Zld.)

In eerste instantie wist men niets van deze nieuwe regel, e.e.a. zou moeten worden gecheckt. De volgende dag belde ik (n.a.v. een 2e artikel in het AD) wederom 0900-8844;

Het antwoord was nu duidelijk: er geldt GEEN verplichting voor het voeren van een mistlamp op een aanhanger.....ik schrijf in op dit forum.
E.e.a. is wel in contradictie met het in dit forum gedeponeerd bericht van de administrator. Dus: ???????????

Enigzins beladen met twijfels belde ik de redactie van het AD.................
wie verschaft er duidelijkheid ?
:?:
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Het lijkt mij dat de door mij aangehaalde wetgeving (want dat is het, het staat immers in het voertuigreglement) duidelijk genoeg is.

Iedereen kan dan wel roepen dat het niet zo is, maar als de wet zegt dat aanhangwagens voorzien moeten zijn van mistlichten, kan zelfs een rechter daar niet omheen.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Leo, de door jou aangehaalde bepaling 5.13.51 geldt voor aanhangwagens <750 kilo. Voor >750 kilo geldt 5.12.51 en daar geldt de verplichting tot het hebben van een mistachterlicht pas bij ingebruikname na 31 december 1997.

Ik vermoed een omissie van de wetgever in art 5.13.51.

Overigens geldt de bepaling niet voor aanhangers achter motorfietsen.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Blijft overeind staan, dat de wetgeving duidelijk is er er dus geen verwarring hoeft te ontstaan.

Voor de volledigheid:
Artikel 5.12.51
Aanhangwagens (zwaarder dan 750 kg) moeten zijn voorzien van:

<ol type=a><li>twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m en na 30 juni 1967 in gebruik is genomen;
<li>twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
<li>twee achterlichten;
<li>twee remlichten;
<li>een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
<li>twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
<li>een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
<li>twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 is gebruik is genomen;
<li>niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
<li>twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;
<li>zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
<li>een markering aan de achterzijde van het voertuig, indien de toegestane maximum massa van het voertuig meer bedraagt dan 3500 kg en het voertuig in gebruik genomen is na 30 juni 1967; deze eis geldt niet voor door Onze Minister aangewezen aanhangwagens waarvan de bouw, de inrichting of het gebruik zich verzet tegen het aanbrengen van de markering.
panrider schreef:Ik vermoed een omissie van de wetgever in art 5.13.51.
Ik denk eerder aan gefaseerde invoer.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En dan verrast het verhaal van 'Don' me toch weer...

Een caravan met een 'productiedatum' van wellicht iets meer dan 7 jaar geleden en toch nog niet (alvast) uitgerust met een mistachterlicht. :shock:

Terwijl fabrikanten van personenauto's vaak al ver vooruit lopen op wettelijke regels, stellen caravanfabrikanten (vanwege bezuinigingen?) dit kennelijk zo lang mogelijk uit... :roll:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

De aanhangwagen van Don zal dan lichter dan 750 kg. zijn. IK kan niet meer achterhalen wanneer de regel voor lichtere aanhangwagens in het voertuigreglement is geplaatst, maar het zal in ieder geval voor 01-01-2005 zijn geweest.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Koen, de toelatingseis is als van 1994 dus al meer dan 10 jaar. Het probleem zit hem ook niet in aanhangwagens >750 kilo. Al de nieuwe hebben wel een mistachterlicht.

Alles <750 moet volgens de wetgever ook een mistachterlicht hebben, onafhankelijk van de datum van ingebruikname. Daar heb je karretjes bij van soms wel 20 jaar of ouder die nog steeds in goede technische staat zijn. Vandaar dat ik een fout van de wetgever vermoed omdat voor deze categorie geen ingebruikname datum is bepaald.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Op 10 december 1997 is deze wijziging van het Voertuigreglement in werking getreden en het is bekendgemaakt in Staatsblad 1997, 603 naar aanleiding van de bijzondere richtlijn inzake de EG-typegoedkeuring voor personenauto's en aanhangers.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

@ Panrider
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij bestaan er geen toelatingseisen voor aanhangwagens lichter dan 750 kg. Immers dit kunnen ook zelfbouwwagens zijn en onder 750 kg bestaan nog geen keuringsplicht.
Gesloten