informatie geven aan de politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Re: informatie geven aan de politie

Bericht door Verkeerscrimineel » 11 okt 2017 19:30

MarcH schreef:
11 okt 2017 19:21
EHBO’ers hebben geen verschoningsrecht: als ze door een rechter als getuige worden gehoord, moeten ze antwoorden. Dat betekent ook dat het met betrekking tot de lijst niet zo moeilijk is. Omdat een EHBO’er geen verschoningsrecht heeft, mag de politie een dergelijke lijst in beslag nemen. Het vrijwillig afgeven van de lijst zou achteraf tot juridische problemen kunnen leiden met degene aan wie hulp is verleend. Daarom is het verstandiger om de lijst alleen af te geven als de politie deze vordert (een vordering tot uitlevering) of de politie de lijst in beslag te laten nemen.

Wat betreft het antwoorden op vragen ligt het wat gecompliceerder, omdat vaak überhaupt geen verplichting bestaat om op vragen van de politie te antwoorden.
Op grond van welk wetsartikel mag de lijst in beslag worden genomen? De lijst an sich is toch geen bewijsmiddel voor een gepleegd misdrijf/overtreding?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 okt 2017 19:35

sterredagTemp schreef:
11 okt 2017 19:07
@Frans ik wacht geduldig af, ik heb geen haast :)
Da's mooi want zoals je ziet, daar waar Ziggo niet meewerkt nemen hier anderen het naadloos (bijna dan toch :) ) over ;)

@sterredag: je EHBO post, is dat een tent, een bankie in het wild of een GGD gebouw in hartje amsterdam?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

MarcH
Inventaris
Inventaris
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door MarcH » 11 okt 2017 19:52

Verkeerscrimineel schreef:
11 okt 2017 19:30
Op grond van welk wetsartikel mag de lijst in beslag worden genomen? De lijst an sich is toch geen bewijsmiddel voor een gepleegd misdrijf/overtreding?
Onder omstandigheden wel, maar dat is niet de eis. Op grond van art. 94 WvSv zijn immers vatbaar voor inbeslagneming “alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen”. Als de lijst kan helpen bij de opsporing kan deze al dienen om de waarheid aan de dag te brengen.
Be yourself, no matter what they say ...

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 11 okt 2017 21:05

Ik vind het wel een interessant topic.

Ik denk dat de meeste mensen wel de normen en waarden hebben om de politie te willen beantwoorden bij vragen. Maar dat kan dus weleens botsen.
Als een EHBO-er heeft moeten tekenen voor iets met geheimhouding in zijn contract, stelt dat wettelijk misschien niet zoveel voor, maar het niet eerbiedigen van de huisregels kan wel degelijk consequenties hebben voor de EHBO-er.
Het vrijwillig afgeven van de lijst zou achteraf tot juridische problemen kunnen leiden met degene aan wie hulp is verleend. Daarom is het verstandiger om de lijst alleen af te geven als de politie deze vordert (een vordering tot uitlevering) of de politie de lijst in beslag te laten nemen.
Ik denk dat het antwoord hiermee gegeven is. U hoeft niet vrijwillig in te gaan op vragen, alleen als duidelijk is dat er "gevorderd" wordt door de politie heeft u zich aan de wet te houden en moet u meewerken. Toch kan ik me het hypothetische geval ook wel indenken dat de EHBO-er na een vordering van de politie nog steeds terughoudend reageert als hij bijvoorbeeld weet dat het slachtoffer een crimineel is , en daarom vreest voor wraak wegens het verlinken.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 okt 2017 21:37

@Marc: ik zit nog even te denken aan de uitzonderingen mbt tot de heterdaad want die zijn er dan ook nog...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

MarcH
Inventaris
Inventaris
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door MarcH » 11 okt 2017 22:15

Als er geen sprake is van heterdaad of een feit waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan, dan kan de politie inderdaad het stuk niet in beslag nemen of de uitlevering vorderen, maar dan is er simpelweg geen verplichting om het stuk af te geven (in het kader van opsporing). De enige juridische oplossing is dan inbeslagneming door de RC (104 Sv).
Be yourself, no matter what they say ...

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 11 okt 2017 23:09

guest (jan p) schreef:
11 okt 2017 21:05
Ik vind het wel een interessant topic.

Ik denk dat de meeste mensen wel de normen en waarden hebben om de politie te willen beantwoorden bij vragen. Maar dat kan dus weleens botsen.
Er zijn heel veel redenen in diverse situaties waarom je juist NIET met de politie wilt praten. Dat heeft niet per se te maken met normen en waarden, met met de consequenties van het wel of niet praten.

Als een slachtoffer naar een EHBO'er komt met een probleem dan doet hij dat om geholpen te worden. Als het gevolg is dat de EHBO'er van alles en nog wat gaat lopen vertellen kunnen mensen de EHBO mijden.

Als een EHBO-er heeft moeten tekenen voor iets met geheimhouding in zijn contract, stelt dat wettelijk misschien niet zoveel voor, maar het niet eerbiedigen van de huisregels kan wel degelijk consequenties hebben voor de EHBO-er.
Over het algemeen werken EHBO-organisaties met vrijwilligers, bijvoorbeeld de koninklijke EHBO, het rode kruis en nog wat clubjes. Bij veel van die organisaties worden NAW-gegevens van het slachtoffer opgeschreven als zij een probleem hebben wat niet direct ter plaatse kan worden behandeld en waarvoor een ambulance moet komen of iemand wordt doorverwezen naar een arts of ziekenhuis. Dit wordt gedaan om bij klachten te onderzoeken wie wat heeft gedaan en om in beeld te brengen wat voor problemen er zijn ontstaan. In hoeverre het nodig is om NAW-gegevens op te schrijven is dan weer een andere discussie....

Doordat deze gegevens worden opgeschreven en korte tijd bewaard verwerk je persoonsgegevens, aan die verwerking zit gelukkig wetgeving vast waardoor de persoonsgegevens van het slachtoffer (in theorie) wordt beschermd. Het doel van het opschrijven van de gegevens is immers het bijwerken van de interne administratie, niet om mee te werken aan opsporing.

Het veiligste is dan om de gegevens NIET af te geven, tenzij de wet zegt dat het moet. Ook niet als meneer agent meent dat hij het wel moet hebben. Hij kan zich dan wenden tot het bestuur/directie van de EHBO-organisatie.

Ik denk dat het antwoord hiermee gegeven is. U hoeft niet vrijwillig in te gaan op vragen, alleen als duidelijk is dat er "gevorderd" wordt door de politie heeft u zich aan de wet te houden en moet u meewerken. Toch kan ik me het hypothetische geval ook wel indenken dat de EHBO-er na een vordering van de politie nog steeds terughoudend reageert als hij bijvoorbeeld weet dat het slachtoffer een crimineel is , en daarom vreest voor wraak wegens het verlinken.
Het vervelende is alleen dat je ook agenten kunt tegenkomen die wat creatief zijn met het toepassen van hun bevoegdheden en van alles gaan lopen vorderen zonder wettelijke grond. Dan ben je de pineut want in zo'n situatie ga je je niet laten aanhouden vanwege een velletje papier. Wraak van het slachtoffer lijkt me een minder groot probleem.

sterredagTemp
Infopolitie Gast

Bericht door sterredagTemp » 11 okt 2017 23:24

Frans schreef:
11 okt 2017 19:35
sterredagTemp schreef:
11 okt 2017 19:07
@Frans ik wacht geduldig af, ik heb geen haast :)
Da's mooi want zoals je ziet, daar waar Ziggo niet meewerkt nemen hier anderen het naadloos (bijna dan toch :) ) over ;)

@sterredag: je EHBO post, is dat een tent, een bankie in het wild of een GGD gebouw in hartje amsterdam?
(vervelend dat ik niet met mijn eigen account kan inloggen, maar we doen het er mee :) ik heb een mailtje gestuurd naar hopelijk het goede adres.. Want het contactformulier is uitgeschakeld)

Nu antwoord op de vraag: Gemiddeld genomen is een EHBO post of een tent, over het algemeen wel 1 die rondom afgesloten is, of een aparte kamer binnen een gebouw, of soms zelfs zo'n opslagcontainer die daartoe is omgetoverd en ook wel eens in een hoekje van een zaal met daarvoor een stuk gordijn oid.
Kortom dat verschilt enorm.

sterredagTemp
Infopolitie Gast

Bericht door sterredagTemp » 11 okt 2017 23:25

Oeps.. te vroeg op verstuur geklikt :)

Fijn om inmiddels meerdere reacties te lezen. Het wordt me hierdoor iets duidelijker. Hoewel het altijd lastig is omdat er geen echte specifieke situatie is en wetgeving nu eenmaal niet zo eenvoudig is uit te leggen.

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 11 okt 2017 23:48

Verkeerscrimineel schreef:
11 okt 2017 23:09
Het vervelende is alleen dat je ook agenten kunt tegenkomen die wat creatief zijn met het toepassen van hun bevoegdheden en van alles gaan lopen vorderen zonder wettelijke grond.
Je geeft weer blijk van een gebrek aan inzicht hoe de politie werkt. Je kunt alleen iets vorderen als daar een bevoegdheid voor is.

Ik kan niet vorderen dat jij een uur lang op je kop gaat staan. Net zo min als dat ik zomaar kan vorderen dat jij jouw pincode afstaat, een smoking aantrekt of, jawel, dat je een lijst met namen overhandigd. Er moet een grondslag voor zijn, anders mag je het niet vorderen, laat staan dat dit bruikbaar bewijs is bij de opsporing/vervolging (uitzonderingen daargelaten)...
Midden-Nederland

BarV
Infopolitie Gast

Bericht door BarV » 12 okt 2017 00:46

Met creatief toepassen van bevoegdheden wordt bedoeld dat er echt wel agenten zijn die bewust of onbewust iets vorderen wat niet terecht is op dat moment. Veel mensen kennen hun rechten niet goed genoeg en gehoorzamen. Dan heeft de agent zijn zin zonder extra moeite door slechte kennis of expres door een beetje bluffen.

BarV
Infopolitie Gast

Bericht door BarV » 12 okt 2017 00:48

Ze vraagt specifiek om wetten niet om interne protocollen. Die hebben niet meer waarde dan huisregels al reken je ze met een gouden pen in drievoud.

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 12 okt 2017 01:04

Moderatoropmerking van Hilde12
reactie verwijderd.

@verkeerscrimineel, in het gastendeel geven we alleen antwoord op de vraag. Niets meer en niets minder.

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde12 » 12 okt 2017 01:59

Moderatoropmerking van Hilde12
inmiddels antwoord op de vraag gegeven dus :slotje:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten