informatie geven aan de politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
sterredagTemp
Infopolitie Gast

informatie geven aan de politie

Bericht door sterredagTemp » 11 okt 2017 15:29

In verband met een gaande discussie heb ik een paar vraagjes met betrekking tot wat je verplicht bent als de politie je wat vraagt.

Het gaat om EHBO situatie.

Als de politie aan mij vraagt hoe iemand heet. Ben ik dan verplicht daarop antwoord te geven?
Ben ik verplicht om de lijst waarop patient en letsel wordt bijgehouden af te geven aan de politie als hij daarom vraagt?

Als het antwoord nee is, is er dan een situatie waarin ik dat dan wel verplicht ben? (bij een bevel van de rechter logischerwijs wel verplicht natuurlijk)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: informatie geven aan de politie

Bericht door Frans » 11 okt 2017 15:56

Wie is "ik"?

Als "ik" een of andere Jan Doedel is die zojuist de portefeuille van een slachtoffer van een verkeersongeval uit diens achterzak heeft getrokken en diens rijbewijs in zijn handen houdt dan denk ik dat je geen 3 seconden moet nadenken voor je dat rijbewijs aan me moet afgeven...

Om maar een voorbeeldje te geven...

Dus de vraag is eigenlijk simpel: wie is "ik" in je vraag?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

sterredagTemp
Infopolitie Gast

Bericht door sterredagTemp » 11 okt 2017 16:04

Ik = de EHBO-er die hulp aan het verlenen is aan een slachtoffer (kind of volwassenen)

De gegevens die de politie wil hebben zijn de gegevens van het slachtoffer of het formulier waar de ehbo-er eventueel informatie op bijhoudt wat ze die dag gedaan hebben. (soms met persoonsgegevens die zonder verrificatie geregistreerd zijn)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 okt 2017 16:30

Waarom zou je ze wel of niet geven en waarom zou zou de politie ze vragen?

Ik kan me voorstellen dat in een heel bijzondere situatie de politie bij een EHBO-er zou komen met de vraag of ie eventueel informatie heeft. Maar een EHBO-er heeft, in tegenstelling tot een arts geen enkele medische verplichting richting zijn "patient" om die informatie geheim te houden. Je hebt een pleister geplakt, niet meer, niet minder.... en als een van die patienten dan interessant is voor de politie, om wat voor reden dan ook, en je kunt als burger helpen dan is dat je eigen keuze om dat te doen... of niet.

Normen en waarden...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 11 okt 2017 16:46

Frans schreef:
11 okt 2017 16:30
[...]
Normen en waarden...
Maar misschien wil de politie wel, afhankelijk van de specifieke casus, de identiteit van het slachtoffer en misschien wel de EHBO'er vaststellen.
Kies je er dan bij herhaling voor om de gegevens niet te verstrekken, dan voldoe je niet aan bevel of vordering. En dan kun je zelfs worden aangehouden omdat je dus niet meewerkt.

@SterredagTemp:
Sterker nog: Als jij weet dat het slachtoffer gezocht wordt door de politie en je wil de identiteit van het slachtoffer daarom niet opgeven, dan ben je zelf ook strafbaar.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/189.html
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1. hij die opzettelijk iemand die schuldig is aan of verdachte is van enig misdrijf, verbergt of hem behulpzaam is in het ontkomen aan de nasporing van of aanhouding door de ambtenaren van de justitie of politie
En eerlijk gezegd zie ik geen enkele andere reden om deze (hypothetische?) vraag te stellen :)
Midden-Nederland

Bart12345
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bart12345 » 11 okt 2017 16:53

KaaDee schreef:
11 okt 2017 16:46
Frans schreef:
[...]
Normen en waarden...
Maar misschien wil de politie wel, afhankelijk van de specifieke casus, de identiteit van het slachtoffer en misschien wel de EHBO'er vaststellen.
Kies je er dan bij herhaling voor om de gegevens niet te verstrekken, dan voldoe je niet aan bevel of vordering. En dan kun je zelfs worden aangehouden omdat je dus niet meewerkt.

@SterredagTemp:
Sterker nog: Als jij weet dat het slachtoffer gezocht wordt door de politie en je wil de identiteit van het slachtoffer daarom niet opgeven, dan ben je zelf ook strafbaar.
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1. hij die opzettelijk iemand die schuldig is aan of verdachte is van enig misdrijf, verbergt of hem behulpzaam is in het ontkomen aan de nasporing van of aanhouding door de ambtenaren van de justitie of politie
En eerlijk gezegd zie ik geen enkele andere reden om deze (hypothetische?) vraag te stellen :)
De politie is terplaatse, de my-little-pony pleister is op de wond geplakt en als EHBO'er wil je er verder niks mee te maken hebben.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 okt 2017 17:16

Ik zou het willen omdraaien.
Bent u bevoegd om het identiteitsbewijs aan een slachtoffer te vragen als EHBO'er?
En ongeacht hoe u eraan bent gekomen, als de politie het vraagt waarom geeft u het niet gewoon en zou u het weigeren?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

sterredagTemp
Infopolitie Gast

Bericht door sterredagTemp » 11 okt 2017 17:17

De vraag gaat niet over moraal of normen en waarden, maar rechten en plichten.

De vraag is gesteld binnen een EHBO forum en ik ben dus aan het uitzoeken hoe het nou echt zit. WETTELIJK gezien.

Stel er komt iemand bij de EHBO post.... en ik help hem. Ik ben er niet van op de hoogte of deze persoon iets strafbaars gedaan heeft of niet, hij komt daar met zijn opengehaalde knie (oid)

Wat later komt er een politieagent binnen. En die vraagt aan MIJ als EHBO-er wat deze persoon zijn gegevens zijn.

Nu kunnen er een aantal situaties van toepassing zijn, maar ik als EHBO-er ben daarvan niet op de hoogte. Ik ben gewoon bezig met iemand hulpverlenen.

Dus de politieagent vraagt aan mij: wie is deze persoon. Ben ik dan verplicht antwoord te geven of niet?

Stel dat deze "patient" wel wat gedaan heeft, misschien net iemand neergestoken oid en dan zou IK zijn gegevens verraden (als die al niet zo slim is geweest om valse gegevens te geven) Dan loop IK ineens een risico. Dit zou kunnen, waardoor deze persoon een directe verdachte is.

Mijn antwoord zou zijn:
Is deze persoon bij bewustzijn: vraag het hemzelf
Is deze persoon niet bij bewustzijn: meldt u straks bij het ambulance personeel. Of zoek het zelf op. Wij als EHBO-ers zullen niet zoeken naar een ID.

En dat is dus als ik het al weet, maar sommige ehbo-verenigingen schijnen die gegevens op een formulier te schrijven. En dan vraag ik mij af of ik als EHBO-er dit formulier van de vereniging af te geven als de politie hierom vraagt.

En dan is er nog vorderen, maar wat is het verschil, hoe herken ik als burger het verschil tussen vorderen en vragen.

In navolging... Ben ik verplicht oom agent binnen de EHBO-post toe te laten? Of heb ik het recht hem vriendelijk te verzoeken buiten te blijven staan.

sterredagTemp
Infopolitie Gast

Bericht door sterredagTemp » 11 okt 2017 17:21

KaaDee schreef:
11 okt 2017 16:46

@SterredagTemp:
Ehm.... verbergen, ontkomen.. is wat anders dan geen informatie geven over de persoon die je aan het helpen ben.

Ow en met betrekking tot die ID vraag. EHBO-ers vragen niet om een ID, maar soms wel om namen en leeftijd en noteren die dan op een formulier. Dit is dan geen bewezen informatie.

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 11 okt 2017 17:44

Als de politie gewoon om een naam vraagt, is er dan spake van een bevel of vordering ?

EHBO-ers hebben misschien geen eed van Socrates afgelegd, ze kunnen wel degelijk een geheimhoudingsplicht hebben ondertekend. Zie bijvoorbeeld het privacybeleid van het Oranje Kruis.
Ik kan me voorstellen dat deze geheimhoudingplicht overruled kan worden in specifieke situaties, maar toch... Ik kan me voorstellen dat de EHBO-er die de pleister plakt dan niet weet waar hij of zij aan toe is.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 okt 2017 18:07

Jan... ssshhhttt..... het privacybeleid van het Oranje Kruis is tegenover de Nederlandse wet net zoveel waard als een vol spaarpuntenboekje van de plus supermarkt. Het staat leuk maar je krijgt er nog geen handdoek mee....

Een vraag begint met Zou u zo vriendelijk willen zijn om...

Een vordering begint met "ik vorder bij deze van u..."

En niet voldoen aan een vordering is vervelender....

Ik ben even aan het zoeken welk artikel het beste voldoet als je die gegevens niet afgeeft. Probleem is... nieuwe aansluiting ziggo (sneller is echt de eerste 3 weken niet beter ;) ) dus ik kan nergens in momenteel anders dan een telefoontje en een 4g verbinding op een heel klein rotschermpie scrollend.... en dat gaat m even niet worden nu.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Mir81
Lid
Lid
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 11 okt 2017 18:21

Ik zou niet weten waarom je het niet zou doen. Geheimhoudingsplicht heb je niet. Je houdt op dat moment (mogelijk heel belangrijke) informatie achter. Zou mijn keuze niet zijn.

Misschien heeft diegene wel wat ergs gedaan. Diegene loopt straks weer op straat met het risico dat hij/zij hetzelfde doet. Maar dit keer bij iemand van wie jij houdt. Familie ofzo. Alleen maar omdat jij niet wilde helpen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.
Stap 7

sterredagTemp
Infopolitie Gast

Bericht door sterredagTemp » 11 okt 2017 19:07

@Frans ik wacht geduldig af, ik heb geen haast :)

En verder gaat de vraag niet om of je het doet of niet, maar wat je rechten en plichten zijn. Het gaat niet om situaties die je wel kan verzinnen, maar om situaties die je niet kan verzinnen. De vraag kwam trouwens voort uit het schijnbare feit dat mensen onder het rodekruis wel de zwijgplicht krijgen opgelegd door het rode kruis en iemand zich afvroeg hoe dat binnen de EHBO verengingen geregeld is.

Nou daar ben ik dan ook wel benieuwd naar hoe dat dan wettelijk zit, want daar komt het dan op neer. En als de wet zodanig is dat die zwijgplicht van het rode kruis ook nergens over gaat, dan is dat voor hun ook wel handig om te weten, want anders beroepen die zich sowieso op het hun aangeleerde zwijgplicht.

Dus los van wat waarden en normen zijn en wat iemand echt gaat doet, vraag ik me echt af hoe dit wettelijk zit.

Ik vraag me bijvoorbeeld ook af als ik op straat loop en de agent vraag mij om de identiteit van een vriend die naast me loopt of ik verplicht ben dat te zeggen. Ik heb een toonplicht voormezelf mbt idee, maar toch geen identificatieplicht naar een ander toe?

MarcH
Inventaris
Inventaris
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door MarcH » 11 okt 2017 19:21

EHBO’ers hebben geen verschoningsrecht: als ze door een rechter als getuige worden gehoord, moeten ze antwoorden. Dat betekent ook dat het met betrekking tot de lijst niet zo moeilijk is. Omdat een EHBO’er geen verschoningsrecht heeft, mag de politie een dergelijke lijst in beslag nemen. Het vrijwillig afgeven van de lijst zou achteraf tot juridische problemen kunnen leiden met degene aan wie hulp is verleend. Daarom is het verstandiger om de lijst alleen af te geven als de politie deze vordert (een vordering tot uitlevering) of de politie de lijst in beslag te laten nemen.

Wat betreft het antwoorden op vragen ligt het wat gecompliceerder, omdat vaak überhaupt geen verplichting bestaat om op vragen van de politie te antwoorden.
Be yourself, no matter what they say ...

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 11 okt 2017 19:27

Je bent niet verplicht om vragen van de politie te beantwoorden, je bent alleen verplicht om je te legitimeren en je NAW-gegevens af te geven. Ook als je een oproep krijgt om een getuigenverklaring af te leggen ben je niets verplicht. Als de rechter je oproept om te getuigen ben je wel verplicht om naar eer en geweten eerlijk te antwoorden, als EHBO'er heb je geen verschoningsrecht.

Frans schreef:

Ik kan me voorstellen dat in een heel bijzondere situatie de politie bij een EHBO-er zou komen met de vraag of ie eventueel informatie heeft. Maar een EHBO-er heeft, in tegenstelling tot een arts geen enkele medische verplichting richting zijn "patient" om die informatie geheim te houden. Je hebt een pleister geplakt, niet meer, niet minder.... en als een van die patienten dan interessant is voor de politie, om wat voor reden dan ook, en je kunt als burger helpen dan is dat je eigen keuze om dat te doen... of niet.

Normen en waarden...
Omdat het slachtoffer in een kwetsbare situatie is (heeft hulp nodig) en om wat voor reden dan ook bang kan zijn voor de politie. Bijvoorbeeld omdat hij drugs heeft gebruikt, gezocht wordt, etc.

sterredagTemp schreef:
11 okt 2017 17:17
De vraag gaat niet over moraal of normen en waarden, maar rechten en plichten.

De vraag is gesteld binnen een EHBO forum en ik ben dus aan het uitzoeken hoe het nou echt zit. WETTELIJK gezien.

Stel er komt iemand bij de EHBO post.... en ik help hem. Ik ben er niet van op de hoogte of deze persoon iets strafbaars gedaan heeft of niet, hij komt daar met zijn opengehaalde knie (oid)

Wat later komt er een politieagent binnen. En die vraagt aan MIJ als EHBO-er wat deze persoon zijn gegevens zijn.

Nu kunnen er een aantal situaties van toepassing zijn, maar ik als EHBO-er ben daarvan niet op de hoogte. Ik ben gewoon bezig met iemand hulpverlenen.

Dus de politieagent vraagt aan mij: wie is deze persoon. Ben ik dan verplicht antwoord te geven of niet?

Stel dat deze "patient" wel wat gedaan heeft, misschien net iemand neergestoken oid en dan zou IK zijn gegevens verraden (als die al niet zo slim is geweest om valse gegevens te geven) Dan loop IK ineens een risico. Dit zou kunnen, waardoor deze persoon een directe verdachte is.

Mijn antwoord zou zijn:
Is deze persoon bij bewustzijn: vraag het hemzelf
Is deze persoon niet bij bewustzijn: meldt u straks bij het ambulance personeel. Of zoek het zelf op. Wij als EHBO-ers zullen niet zoeken naar een ID.

En dat is dus als ik het al weet, maar sommige ehbo-verenigingen schijnen die gegevens op een formulier te schrijven. En dan vraag ik mij af of ik als EHBO-er dit formulier van de vereniging af te geven als de politie hierom vraagt.

En dan is er nog vorderen, maar wat is het verschil, hoe herken ik als burger het verschil tussen vorderen en vragen.

In navolging... Ben ik verplicht oom agent binnen de EHBO-post toe te laten? Of heb ik het recht hem vriendelijk te verzoeken buiten te blijven staan.

Vraag het eens na bij een leidinggevende/het bestuur van je organisatie, er zijn vast protocollen voor. Ik ben zelf vrijwilliger als EHBO'er en ons beleid is dat we de identiteit of aard van verwondingen van het slachtoffer alleen bespreken met medische hulpverleners (dus ambulance, plegen, artsen, etc) en niet aan de politie. Uitzondering is als het slachtoffer een gevaar (kan) vormen voor zichzelf, ons of andere bezoekers, bijvoorbeeld bij agressie of bovenmatig alcohol-/drugsgebruik.

Gesloten