(politie)sepot en bezwaarmogelijkheden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sepot?
Infopolitie Gast

Re: (politie)sepot en bezwaarmogelijkheden

Bericht door Sepot? » 07 okt 2017 01:39

Beste Verkeerscrimineel,

Je eerste reacties in dit draadje was onzinnig, en je tweede nu ook.

1. Er is geen sprake van een artikel 12 Sv procedure.
2. Met het IMEI-nummer kan de provider onder andere zien wanneer er een nieuwe simkaart in gaat. Als dat een abonnement is heb je beet (NAW gegevens). Je lijkt IMEI te verwarren met GPS en/of GSM lokalisering. Dat is hier totaal niet aan de orde.

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 07 okt 2017 02:44

Sepot? schreef:
07 okt 2017 01:39
Als je het allemaal zo goed weet, wat doe je dan hier?
1. Er is geen sprake van een artikel 12 Sv procedure.
Oh nee, waarvan dan wel? OM besluit om niet tot vervolgen over te gaan, dan kun je een artikel 12 sv procedure opstarten.

2. Met het IMEI-nummer kan de provider onder andere zien wanneer er een nieuwe simkaart in gaat. Als dat een abonnement is heb je beet (NAW gegevens). Je lijkt IMEI te verwarren met GPS en/of GSM lokalisering. Dat is hier totaal niet aan de orde.
Denk je dat de politie die moeite gaat doen (gegevens opvragen, IMEI traceren) voor 1 diefstal? Nee, inderdaad want dat is verspilde moeite.

Denk je dat een dief een simkaart met abonnement op z'n eigen naam erin zet? Nee, waarschijnlijk niet.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 07 okt 2017 03:21

Sepootje schreef:
07 okt 2017 00:51
Het 'bezwaar' zal zijn dat er bij de aangifte een IMEI-nummer is aangeleverd, waarover wellicht heengelezen is. Heb enkele jaren geleden namelijk meegemaakt dat via het IMEI-nummer toch een dader is getraceerd die van een vriend van mij z'n telefoon had afgenomen.
Ik heb serieus eens wat opties zitten doornemen wat de politie zou kunnen doen.

1. IMEI blokkeren
2. Telefoon traceren adhv sim
3. Afwachten (want je geeft later aan)
Met het IMEI-nummer kan de provider onder andere zien wanneer er een nieuwe simkaart in gaat. Als dat een abonnement is heb je beet (NAW gegevens)
Dit zijn volgens mij de 3 opties waarbij de politie in ieder geval wel handelt (in een vroeg of laat stadium) dus ben ik ze serieus gaan bekijken.

1. Standaard IMEI blokkering bij gestolen telefoons levert niets op. Het zou dus niet meer de moeite waard zijn die dingen "te jatten" maar... dit plan is 3 jaar geleden afgeschoten, mede door lobby van de providers zelfs. Een van de vele redenen:
Ondertussen heeft de telecomsector zelf ook niet stilgezeten en zijn er diverse initiatieven ontstaan waarmee smartphones en tablets op afstand geblokkeerd kunnen worden op het moment dat de eigenaar het verlies of diefstal van het apparaat opmerkt. De bekendste vorm hiervan is 'Find my iPhone' van Apple. Ook het Android besturingssysteem kent dergelijke mogelijkheden met 'Android apparaatbeheer'.
Bron

2. De politie zou de telefoon kunnen traceren aan de hand van het IMEI-nummer. Dat zou kunnen en dat geef je, met link en goed voorbeeld aan. Ik heb even gezocht naar gegevens over aantallen. Er is weinig openbaars over te vinden. Metro spreekt in 2015 over 68.000 (bron). In Nederland werken op dit moment ongeveer 64.000 mensen bij de politie (dat is dus IEDEREEN) dus... als iedereen er 1 per jaar zou nemen... zou het kunnen. Maar, heb nog wat andere cijfers erbij genomen:
Gestolen auto's: 29.218
Gestolen e-bikes: 25.000
Gestolen honden: 2555
En dan heb ik het over een paar hele simpele zaken, bij elkaar opgeteld al de moeite waard maar we weten dat als we zo samen gaan zitten dit lijstje heel snel veel langer gaat worden. Je begrijpt nu misschien ook dat er ergens iemand moet beslissen dat er bij een aangifte gestolen telefoon met geweld wel verder onderzoek is... maar bij een gewone gestolen e-bike... helaas... daar had een goed slot tactisch geplaatst tegen kunnen helpen... bijvoorbeeld.

3. Afwachten... (en dat geeft de politie indirect in de brief al aan maar dat is niet wat ik bedoel) op het piep-signaal van de provider bij een nieuw geplaatste SIM... maar, behalve dat ik daar nogal wat privacy haken- en ogen aan zie want ook telefoon-crimineeltjes hebben rechten in Nederland lijkt het me stug dat die crimineel dat abo'tje op zijn eigen naam zet. Hij zal de telefoon eerder doorverkopen en dan heb je hooguit iemand voor een veel lichter vergrijp dan de dader van de diefstal waar je hem eigenlijk voor zoekt... kortom, ook geen goed idee.

Tot slot: ik begrijp je wens tot actie zeker wel. Er is onrecht aangedaan maar je moet in alle redelijkheid soms een afweging maken of je hier iets mee kunt of niet.

En soms moet dat antwoord, helaas, nee zijn.

En die burger heeft dan het recht om daar bezwaar tegen te maken en als je nog steeds denkt dat het onrecht is... maak dan ook gebruik van die mogelijkheid want het is gewoon je goed recht maar besef wel, de discussies hier zijn gemakkelijk.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

stefank
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door stefank » 07 okt 2017 11:07

Verkeerscrimineel schreef:
06 okt 2017 22:50
[...] Kans dat het wordt gehonoreerd in gevallen als deze is nagenoeg nul.
07 okt 2017 01:26
[...] en verdwijnt je artikel 12 sv brief in het ronde archief, samen met een heleboel andere brieven. [...]
Met het besef van offtopic; ik ben toch benieuwd hoe je dit allemaal weet?

Sepot
Infopolitie Gast

Bericht door Sepot » 07 okt 2017 12:53

Mooie reactie Frans, dank daarvoor,

De dief zal inderdaad niet zo snel een sim met abo in de telefoon doen. Vrijwel zeker verkoopt ie het ding door. Daarbij zal hij waarschijnlijk verzwijgen dat ie gejat is, want dan krijgt ie meer centjes. De koper doet er dan nietsvermoedend wel een sim met abo in. Dit is inderdaad een kwestie van afwachten totdat de provider een piepje geeft.

De actie van de politie zou er dan in bestaan de koper even aan de tand te voelen (desnoods telefonisch :) ). "Ik weet niet hoe verkoper heet en heb geen aankoopbon" = heler. "Ik heb hem zelf gevonden" = verduistering.

Nogmaals, ik snap heus dat de capaciteit beperkt is.

Ander vraagje; dat negeren van het IMEI-nummer door providers, is dat iets dat de politie opdraagt aan de providers?

Qua de apps die je noemt kan ik vertellen dat die van Android ('Find my phone') niet werkt als men de telefoon reset, (desnoods via een usb-kabel omdat men de telefoon niet meer in komt (misschien is dit wel de reden dat het in de Schilderswijk stikt van de belwinkels :? ). Het waardeloos maken van de telefoon kan dan alleen nog door alle providers het IMEI-nummer te laten negeren. Het IMEI-nummer is namelijk niet te veranderen (behalve bij deze Nokia 1100, die ook gelijk geliefd is onder criminelen)

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 07 okt 2017 14:59

07 okt 2017 02:44
Sepot? schreef:
07 okt 2017 01:39
Als je het allemaal zo goed weet, wat doe je dan hier?
Ik zou hem even willen omdraaien.
Als jij het allemaal NIET zo goed weet, wat doe je dan hier mensen advies te geven.

Zelfs niet integer advies zoals niet eerlijk zijn bij een sollicitatie omdat ze het toch niet (kunnen) controleren.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Re: (politie)sepot en bezwaarmogelijkhedenoo

Bericht door SWAT » 07 okt 2017 15:27

Frans heeft het aardig verwoord bij een diefstal telefoon zonder getuigen of beelden, zou je de telefoon via de IMEI op kunnen sporen. Er moet dan een zogenaamde printertap komen op de telefoon. Dat kost (veel) geld. De providers geven die informatie echt niet gratis. Die tap levert vaak niets op omdat de telefoon inmiddels door het slachtoffer geblokkeerd is, naar het buitenland is afgevoerd of heel ergens anders voor wordt gebruikt.
Levert de tap wel wat op dan heb je meestal niet de dader maar hooguit een heler. Ook dat laatste niet altijd als de "heler" de telefoon op een niet verwijtbare wijze heeft verkregen.
Ik vermoed dat in deze zaak geen onderzoek wordt gedaan omdat er gewoon geen capaciteit voor is en men meer andere en zwaardere zaken heeft liggen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 07 okt 2017 17:03

Sepot schreef:
07 okt 2017 12:53
Ander vraagje; dat negeren van het IMEI-nummer door providers, is dat iets dat de politie opdraagt aan de providers?
Ik moet je eerlijk zeggen, ik heb geen idee welke afspraken er zijn tussen politie en "de telecomproviders" en al zou ik het weten dan is dat nog niet iets wat we hier op een openbaar forum uitgebreid bespreken. Dat is ook de reden dat zoek naar openbare informatie (Metro cijfers uit 2015 bijv. maar je kunt ze wel zelf checken ;-) )
Sepot schreef:
Qua de apps die je noemt kan ik vertellen dat die van Android ('Find my phone') niet werkt als men de telefoon reset, (desnoods via een usb-kabel omdat men de telefoon niet meer in komt (misschien is dit wel de reden dat het in de Schilderswijk stikt van de belwinkels :? ). Het waardeloos maken van de telefoon kan dan alleen nog door alle providers het IMEI-nummer te laten negeren. Het IMEI-nummer is namelijk niet te veranderen (behalve bij deze Nokia 1100, die ook gelijk geliefd is onder criminelen)

Ik vond vannacht deze link. Volgens mij een redelijk overzichtelijke pagina met een opsomming van alle mogelijkheden wat je vooral zelf kunt doen om je telefoon en data te beschermen tegen diefstal.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Sepot?
Infopolitie Gast

Bericht door Sepot? » 10 okt 2017 02:46

SWAT en Frans, eenmaal geblokkeerde toestellen kunnen vrijwel altijd weer tot leven geroepen worden met een usb-kabeltje en een pc. Op youtube staan per merk en type de instructiefilmpjes.

Hierna is het toestel rijp voor de verkoop. Het enige herkenbare als de telefoon weer op het netwerk komt, is het IMEI-nummer (tenzij de telefoon is verdwenen naar het buitenland).

Ik ben ervan overtuigd dat als providers elk kwartaal even hun systeem controleren op een lijst IMEI-nummers, er altijd gejatte toestellen boven komen drijven. Omdat de telefoons niet 'als gejat' verkocht worden (drukt nogal de prijs) zullen kopers hun sim met abo erin doen. Dan heb je NAW-gegevens. (een printertap (wie belt wie) is niet nodig)

Veel eigenaars hebben dan hun toestel terug via artikel 3:86 lid 3 BW ("Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen").

Als bijvangst zal een flink deel van de kopers tegen schuldheling aanlopen omdat rechters kopers bekend acht met het feit dat tweedehands toestellen 'heet' kunnen zijn. Ik zal de uitspraak er even bij zoeken maar geen aankoop-bon = probleem. Een enkel suffe (vriend van) dief zal zeggen "ik heb hem gevonden" en hangt dan voor verduistering.

Dit alles door periodiek even wat IMEI-nummers tegen het licht te houden. Ik ben ICT'er en dat soort zoekopdrachten stellen niets voor.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 okt 2017 08:10

@sepot: ik denk dat er ongetwijfeld acties te ondernemen zijn door providers. Het simpelste zou zijn: IMEI blokkeren... maar dat willen de providers niet, zo simpel is het. De politie heeft er de mankracht niet voor, zo simpel is het.

En dan zitten we met nog een heikel puntje waar je nog niet aan hebt gedacht. Stel je nu eens voor dat je telefoon gejat wordt, je hebt uiteindelijk weer een nieuwe (en wie kan tegenwoordig zonder) want je MOET wel...

...en dan moeten mensen 2 jaar later (geheel arbitrair) de oude telefoon gaan opeisen want "dat moet van de wet art. 3:86 lid 3"

Er is geen mens die die oude telefoon op gaat eisen of uberhaupt nog wil, niet na 2 jaar maar ook niet na 4 maanden, hooguit om er nog wat foto's af te trekken die priceless zijn.

Dat soort zaken zijn allang gedaan. Hele schuren stonden VOL met teruggevonden fietsen. Mensen hadden allemaal een brief gekregen dat ze hun gestolen fiets op konden komen halen en het einde van het liedje, geen hond komt want de verzekering heeft intussen al een nieuwe verstrekt dus wat moet ik met dat "oude wrak" (en er stonden mooie exemplaren bij)

Dus providers willen er weinig mee, logisch, het kost hun ook (veel??) geld en ze leggen de verantwoordelijkheid helemaal bij de gebruiker. Bovendien, providers floreren bij verlies van een telefoon, elke gejatte telefoon is een nieuwe verkoop voor hen. Politie heeft geen mankracht. Slachtoffers hebben nauwelijks behoefte om dat ding maanden later terug te krijgen...

En waar wilde je je query's op gaan schrijven en energie in gaan steken?

;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Sepot
Infopolitie Gast

Bericht door Sepot » 10 okt 2017 12:11

...en dan moeten mensen 2 jaar later (geheel arbitrair) de oude telefoon gaan opeisen want "dat moet van de wet art. 3:86 lid 3"
Het wetsartikel zorgt ervoor dat de politie een aangetroffen gestolen telefoon kan teruggeven aan de bestolene. Een koper die te goeder trouw is wordt namelijk ook beschermd (Als ik een boek leen bij de bieb en die verkoop ik aan jou (zonder stickers en voor een marktconforme prijs), ben jij de nieuwe juridische eigenaar). Voorzover je bedoelt dat mensen verplicht zijn de telefoon op te eisen, dat is niet zo, ze hebben het recht.

Die '2 jaar later' acht ik overdreven. Het leeuwendeel van alle gejatte telefoons zal zich binnen enkele maanden bevinden bij een koper (en dan zonder aankoop-bon dus schuldheling).
Slachtoffers hebben nauwelijks behoefte om dat ding maanden later terug te krijgen...
Een beetje smartphone van een jaar oud is nog makkelijk honderden euro's waard. Ik kan me nauwelijks mensen voorstellen die niet blij zouden worden om te horen dat ze zo'n bedrag (terug)krijgen, desnoods via verkoopjetelefoon.nl

Gestolen fietsen zijn een ander verhaal, maar ook daar zou ik zeggen "Als die duur genoeg was dat ik er aangifte voor heb gedaan, is die ook duur genoeg om op te halen".

Zodra het gaat om verzekerde fietsen (en telefoons) ligt het inderdaad anders. Men doet dan aangifte 'voor de verzekering'. Ze krijgen dan (geld voor) een nieuwe fiets/telefoon en de verzekeraar wordt eigenaar van de gestolen fiets/telefoon. Ook in dat geval snap ik niet dat verzekeraars de teruggevonden fietsen/telefoons niet ophalen.

Die query's stellen echt niks voor. Daartoe zouden de providers desnoods door de wetgever verplicht kunnen worden.
Dit is nagenoeg hetzelfde als de nieuwe IP-adressen van The Pirate Bay die BREIN verzamelt en telkens doorstuurt naar de Internet-providers. Gewoon een bounce-list, werkt als een tiet.

Pas als dat niks oplevert zouden de providers na een half jaar de IMEI kunnen blokkeren. Ik zal me er eens in verdiepen waar die IMEI-blokkade nou is stukgelopen. Gok dat de providers geroepen hebben dat "het allemaal heel moeilijk was" en dat de regering dat maar heeft aangenomen.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door rai » 10 okt 2017 12:17

Sepot schreef:
De actie van de politie zou er dan in bestaan de koper even aan de tand te voelen (desnoods telefonisch :) ). "Ik weet niet hoe verkoper heet en heb geen aankoopbon" = heler. "Ik heb hem zelf gevonden" = verduistering.
Was het helaas maar zo eenvoudig.
Om bij deze stap uit te komen, moeten er behoorlijk wat obstakels overwonnen voordat je hier bent.

Als eerste, om al bij die telefoon te komen, moeten er eerst (op basis van het EMEI nummer) vorderingen opgemaakt worden, want zonder vorderingen verstrekken telefoonproviders niets en als ze het überhaupt wel doen kan en mag je deze informatie niet gebruiken in een opsporingsonderzoek.
Zal je de details besparen, maar neem maar van mij aan dat daar hele strikte regels en procedures voor zijn, dat is niet een briefje schrijven naar die providers, daar gaat een hele molen aan vooraf voordat je überhaupt die toestemming hebt, omdat het getoetst moet worden op basis van verschillende criteria.
Even heel lullig gezegd, maar in casu lees ik niets meer en niets minder dan dat het om een kale diefstal gaat.
Wat andere collega's ook al schreven, ga alleen al eens kijken naar de aantallen mobiele telefoons die "kaal" gestolen worden kijken, dan is het onmogelijk om voor elke zaak vorderingen op te maken om de telefoons te traceren.

Maar goed, mocht het toch zover komen, en we weten te telefoon te traceren en en de huidige bezitter te achterhalen, dan komen we bij het punt zoals hierboven door mij is gequote.
Het is namelijk te kort door de bocht om te stellen dat als iemand geen aankoopbon heeft, dat hij automatisch heler of verduisteraar is.
Dan zullen we op basis van feiten of omstandigheden redelijkerwijs moeten vast stellen dat hij wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat het goed van enig misdrijf afkomstig was danwel andere zaken die hem verdachte maken.

Even een zijstap, nu heeft hij dat ding voor een marktconforme prijs via een tweede hands site gekocht ???

Maar goed, nu is het zo dat hij als verdachte aangemerkt kan worden voor heling of verduistering, dan is het wederom niet toegestaan om hem zo maar even aan de tand te voelen.
Jawel, een verdachte in Nederland heeft behoorlijk wat rechten, en 1 daarvan is dat hij voor aanvang van een verhoor de gelegenheid moet krijgen om met een advocaat te raadplegen, (bij aanhouding krijgt hij die toegewezen en anders moet hij van te voren die mogelijkheid krijgen dat zelf te regelen).
Wordt die mogelijkheid niet geboden of wat dan ook, dan is het verhoor waardeloos en mag die niet gebruikt worden als bewijs.

Daarmee kom je uit bij het moraal van het verhaal waar uw vraagstelling over ging.
Uw aangifte wordt opgelegd (is wat anders als seponeren) en zal weer boven water komen als er meerdere zaken zijn die naar dezelfde verdachte (of groepering) wijzen, danwel als die telefoon tijdens enig onderzoek boven water komt.

Het is dus simpel gezegd gewoon een analyse die er op losgelaten wordt op basis van verschillende factoren. (prioriteit, capaciteit, kosten-baten, opsporingsmogelijkheden, indicaties etc.)
Gezien uw verhaal verwacht ik dan ook dat er op basis van dit alles, er voor gekozen is de zaak op dit moment niet in behandeling te nemen.
De gedachte dat het technisch gezien misschien allemaal heel simpel op te lossen is klinkt altijd leuk, maar helaas spelen er vreselijk veel andere zaken een minstens zo belangrijke rol in het proces.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 okt 2017 12:32

Ik weet dat die query's niks voorstellen (geloof me, ik weet het echt) maar je kunt hele stapels data aanleveren. Zolang je geen mankracht hebt om er iets mee te doen, geen mens hebt die het interesseert (ik chargeer) en geen provider die mee wil werken ben je uitgerangeerd.

Je bent een roepende op de barricades voor een idee wat... jaren geleden al met een kanon is afgeschoten, hoe keigoed dat idee ook is. Het is niet nieuw.

Al in 2014 is simpelweg besloten: "doen we niet, klaar", reden: werkt niet in het buitenland maar ook in 2015 heeft vd steur, toen nog Minister van Veiligheid & Justitie besloten dat toestelblokkering door gebruikers zelf zo'n succes was dat IMEI blokkering definitief van de baan was (bron)

Alles wijst er dus op dat, met de huidige aantallen diefstallen, de middelen die worden vrijgemaakt, de technische middelen die beschikbaar zijn maar niet gebruikt worden etc. etc. alle verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker. De software om je telefoon te "locken" en te traceren op afstand is standaard aanwezig op elke nieuwe telefoon. Je wordt helemaal doodgegooid met waarschuwingen om veilige wachtwoorden te gebruiken (en geen pincode 0000 te gebruiken) en ... ik kan door blijven gaan... en wat doen we, we kijken naar de politie...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 okt 2017 12:39

Aanvullend na het lezen van de reactie van rai:

Je moet eens even nagaan... 1 manuur agent...

Kost niet 1 manuur agent, maar kost 1 manuur agent + ondersteuning (daar zitten allerlei andere kosten bij ook zoals kosten meldkamer etc) Een agent is dus relatief HEEL duur per uur... als die 3 uur spendeert aan 1 telefoon heeft die al 10 telefoons belastinggeld gekost om er 1 op te sporen... en dat is het afwegen van kosten/baten.

Daarnaast, niet vergeten, in die 3 uur moeten er andere zaken wachten, andere zaken met een wellicht hogere prioriteit... (en geloof me, een gejatte telefoon heeft GEEN) hoge prio.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 10 okt 2017 13:13

Moderatoropmerking van Skipperje
Ik stel voor dat de vraag voldoende is afgehandeld. Ik heb na overweging van de voor en nadelen het voorstel ook aangenomen en sluit daarom dit topic.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten