Landbouwkar trekken met gewone auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pajono
Infopolitie Gast

Landbouwkar trekken met gewone auto

Bericht door Pajono » 20 sep 2017 14:04

Goedemiddag.

Ik heb een boot trailer van 700 cm het is een zogenoemde schamel wagen,
Ook is dit een langzaam verkeer trailer. Voorzien van verlichting en afgeknot verkeers driehoek. Voor landbouw verkeer.

Nu is mijn vraag mag ik deze verplaatsen over de openbareweg, met een normale personenwagen ook voorzien van een afgeknotte verkeersdriehoek en houdend aan de maximale snelheid van 30 km/uur.

Ik hoop dat iemand weet of dit mag, en of er eventuele aanvullende verplichtingen zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet.
Patrick

NickB
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Landbouwkar trekken met gewone auto

Bericht door NickB » 20 sep 2017 19:19

Over de aanhanger kunnen andere mensen vast een beter antwoord geven dan ik. Wel wil ik je er op wijzen dat de maximumsnelheid die een mmbs of lbt op de openbare weg mag rijden altijd 25km/u is, zie artikel 22 van het RVV.

Dusty
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 20 sep 2017 19:26

Even kijken of ik het goed begrijp:

- u wilt een boottrailer van 7 meter lang die voorzien is van een afgeknotte driehoek en verlichting.
- ook de auto wilt u voorzien van zo'n afgeknotte driehoek en dan met die combinatie maximaal 30 km/uur gaan rijden.

Heb ik dat zo goed samengevat?? :roll: :roll:

Om te beginnen wordt een auto géén landbouwvoertuig door er enkel een afgeknotte driehoek aan te bevestigen.
Voor de wet blijft het gewoon een auto, die onder meer kentekenplichtig is, APK-gekeurd (vanaf een bepaalde leeftijd) dient te zijn, etc, etc.

Daarnaast mag een landbouwvoertuig volgens de wet geen 30 km/uur maar 'slechts' 25 km/uur; scheelt maar een heel klein beetje, maar toch. 8)
Zie dat dit iemand anders ook al was opgevallen. :like:

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 sep 2017 21:50

Maar waarom zou een aanhanger beperkt zijn tot een max snelheid van 25 km/h? Waarom mag die beste man er geen 80 km/h mee rijden als hij z'n auto ervoor zet?

Gewoon even prikkelen.. :scratch:

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

NickB
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Bericht door NickB » 20 sep 2017 22:05

Uit de openingspost begreep ik dat TS met een tot mmbs of lbt omgekeurde personenauto de kar wilde trekken, maar nu ik het bericht teruglees is dat nog maar de vraag... ;)

Pajono
Infopolitie Gast

Bericht door Pajono » 20 sep 2017 22:34

bedankt alvast voor de reacties. maar ik wil met een gewone goed gekeurde verzekerde auto. de boot trailer naar huis trekken.
in dit geval zoals ik lees met een snelheid van 25 km / uur..
de aanhanger is uitsluitend toegelaten als landbouw hanger. deze heeft nl. geen oploop rem. en ook geen eigen kenteken.
ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
mvg patrick

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 20 sep 2017 22:37

Volgens mij heeft de afģeknotte driehoek op de schamelwagen alleen een functie als deze door een landbouwvoertuig wordt voorgetrokken.

Als het trekkende voertuig geen landbouwvoertuig is moet dat ding eraf.

Verder ga ik er vanuit dat de schamelwagen voorzien is van verlichting achter en opzij?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 20 sep 2017 22:47

Een aantal jaar geleden was er een maas in de wet volgens dit artikel : https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelij ... utos-77841
Toen was het nog vrij eenvoudig om je auto om te toveren tot een mmbs. En mocht je dus ook die landbouwkar trekken achter je personenauto (die immers personenauto meer was, maar een mmbs).

Nu kan dat niet meer. Maar een aanhanger trekken achter je personen auto mag wel, met een gangetje van 80 km p/u. Het lijkt mij dat zo'n aanhanger dan wel geschikt/gekeurd moet zijn, niet zo'n primitieve kar met massieve wielen en een triangel met zo'n rond oog die over een haak van een tractor moet vallen (die toch wel wat anders is dan je gewone trekhaak van een auto). En de aanhanger zal een kenteken moeten hebben.

Dat DENK ik. Maar ik ben geen agent, wil mensen niet op het verkeerde been zetten en daar heb ik eerder al een forumwaarschuwing voor gekregen. Vandaar dat ik als gast reageer, dan kan de moderatie besluiten mijn post niet te plaatsen.
Moderatoropmerking van Frans
Het is net zo simpel om je post te verwijderen als je bent ingelogd dan een gastpost goed te keuren... gelul in de kantlijn dus. Dan doe ik dus voor de laatste keer echt vragen: volgende keer gewoon zelf inloggen...

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 21 sep 2017 10:19

Nou, de reden dat ik 't vroeg, was de volgende:
Voor aanhangwagens geldt geen max snelheid conform een verkeersbord oid. Logisch, want een aanhangwagen kan zichzelf niet voortbewegen. Oftewel; de snelheid (en de bevoegdheid) wordt bepaald door het trekkend voertuig.

Echter, onze Regeling voertuigen kent wel een definitie van een 'landbouwaanhangwagen':

Wettekst
landbouw- of bosbouwaanhangwagen: voertuig van de voertuigcategorie R, zijnde een in de landbouw of bosbouw gebruikte aanhangwagen die voornamelijk is bestemd om door een landbouw- of bosbouwtrekker te worden getrokken en voornamelijk is bedoeld voor het vervoeren van ladingen of het bewerken van materialen, waarbij de verhouding tussen de totale technisch toelaatbare massa in beladen toestand en de massa in onbeladen toestand van dit voertuig gelijk is aan of groter is dan 3,0;

Als je gaat zoeken op 'categorie R' kom je uiteindelijk bij EU wetgeving uit waarin een onderscheid gemaakt in voertuigen die zijn geconstrueerd voor een max snelheid van 40 km/h of daarboven..

Nog steeds alle opties open.

Laten we er even van uitgaan dat het om een aanhanger gaat die, volgens de fabrikant, een max snelheid van 40 km/h zou kennen. Is dat voor ons te handhaven? Ik denk 't wel. Dat is voor mij hetzelfde als iemand die met een 'thuiskomertje' 130 km/h over de snelweg raast. Het ding is er pertinent niet voor gemaakt en dan is er handhaving mogelijk op grond van art 5 WvW (voor de topicstarter: het veroorzaken van gevaar in 't verkeer).

Blijft wel 't feit staan dat het dan ook nadrukkelijk een aanhanger moet zijn met die beperking en daar kan alleen de topicstarter antwoord op geven..
Daarnaast ben ik van mening dat het geen enkel probleem is dat een (knappe) auto (met een BE) de aanhanger trekt. De wetgeving verbiedt dit immers niet.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pajono
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Patrick
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pajono » 21 sep 2017 10:57

Nogmaals bedankt voor de reacties, ik zal proberen de situatie nog duidelijker te scheppen.
het gaat om een Peugeot 807 met kenteken, verzekering, en apk, de bestuurder heeft BE.
De Boottrailer is een schamelwagen, zonder kenteken, met alle verlichting zoals de wet voorschrijft, echter zonder oploop rem , voor de rest in zeer goede staat.
ik ga er van uit dat de trailer niet geschikt is voor snel vervoer door het ontbreken van kenteken en oplooprem. misschien is die aanname al onjuist.

Normaliter zou ik dus de trailer incl. boot laten vervoeren door een landbouwtrekker, echter ken ik niemand met zo'n voertuig.

Vandaar de vraag, of ik de trailer met boot (circa 2700 kg) met een normale auto, over de openbare weg mag trekken naar huis, met een aangepaste snelheid van 25 km
per uur.

De boot moet nl. vervoerd worden voor onderhoud.

met vriendelijke groet
patrick

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 21 sep 2017 11:16

Daarnaast ben ik van mening dat het geen enkel probleem is dat een (knappe) auto (met een BE) de aanhanger trekt. De wetgeving verbiedt dit immers niet.
Maar als ik een standaard aanhangwagentje heb , moet die toch ook voorzien zijn van een kentekenplaat van het trekkende voertuig ? En een oplooprem die ontbreekt op een kan voor gevaarlijke situaties zorgen toch, zelfs al rij je maar 25 km per uur ?

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 21 sep 2017 11:57

Als ik de vergelijking doortrek met praalwagens op een bloemencorso... dan worden er ook weleens personenato's ingezet met platte karren en ook nog personen erop. Dat mag normaliter niet, maar ontheffing kan worden verleend door de gemeente.
Nou betwijfel ik of de gemeente jouw een ontheffing gaat geven omdat jouw boot in onderhoud moet en je de boot met een personenauto wil trekken omdat dat lekker handig/goedkoop is voor jou....
Maar stel je krijgt die ontheffing wel, dan nog zijn er wel aanvullende voorwaarden, je moet verzekerd zijn. Ik citeer een stukje van een verzekeraar voor praalwagens :

Verklaring van technische deugdelijkheid
Voordat u zich verzekert, vragen wij u of uw praalwagen of trekkend voertuig APK-goedgekeurd is. Zo weten wij dat het met de technische kant van de praalwagen wel goed zit. Kunt u geen APK-keuring krijgen? Bijvoorbeeld omdat de praalwagen geen kenteken heeft? Of omdat u de praalwagen heeft afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer? Dan dient u in het bezit te zijn van een verklaring van technische deugdelijkheid. Deze kunt u aanvragen bij een erkend garagebedrijf.

Pajono
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Patrick
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pajono » 21 sep 2017 12:06

beste jan p,

het gaat niet om handig of goedkoop, het gaat erom wat de wet hierin voorschrijft. het feit om over een klein aanhangertje beginnen heeft geen vergelijking met dit verhaal.
een landbouw aanhanger heeft per definitie geen oplooprem, en ik sprak over een eigen kenteken, en niet over de witte kenteken plaat van de auto.
verder is de ontheffing van de gemeente vooral bedoeld voor het vervoer van personen of overmaatse voertuigen. dus ook niet van toepassing op mijn verhaal.

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 21 sep 2017 12:19

excuus pajono, ik realiseer me dat ik alweer te voortvarend ben geweest met reageren, ook al was het goedbedoeld.
Ik laat verdere bijdragen in dit topic over aan de kenners (en dat ben ik duidelijk niet!).

Bart12345
Infopolitie Gast

Bericht door Bart12345 » 21 sep 2017 12:27

Achterop de kentekencard staat wat het maximum geremd/ongeremd aanhangwagen gewicht is voor jouw auto.
ik denk dat 2700kg ongeremd iets te veel is voor een 807.

Gesloten