Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Bart12345
Infopolitie Gast

Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door Bart12345 »

Hallo,

Als in de zomer de bermen gemaaid worden, zijn vaak kilometers weg in snelheid beperkt met deze borden:
https://www.houten.nl/fileadmin/_migrat ... ng.jpg.jpg
(zonder bord 70 erna ;))

Ik ben dan geneigd om het hele stuk 50 te rijden.. Maar dan word ik links en rechts toeterend ingehaald, omdat 'men' blijkbaar vindt dat dat alleen geldt vlakbij de maaimachine. Wat zijn de regels bij rijdende afzettingen? Opletten en bij de werkzaamheden 50 rijden of het hele stuk 50?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

In de wetgeving staat dat een verkeers(maat)regel, zoals snelheidsbeperkingen, betrekking hebben op een bepaald 'wegvak'; een parkeerverbod geldt net zolang totdat u bij een zijweg komt, zeg maar. Daar begint een 'nieuw' stuk weg en vervallen de eerdergenoemde regels. Logisch ook, want mensen die uit de zijstraat komen weten immers niet welke borden u bent tegengekomen.

Op een provinciale weg, een autoweg of een snelweg geldt hetzelfde; de snelheidsbeperking is, in de basis, geldig tot de eerstvolgende toerit om de reden die ik net heb aangegeven.

De wetgever heeft echter 1 uitzondering hierop gemaakt (en ik weet niet of dit speciaal vanwege 'tijdelijke maatregelen' is):

Wetstekst

wegvak: gedeelte van een weg tussen twee zijwegen of – indien geen zijweg aanwezig is – tussen twee punten waarop een verkeersmaatregel betrekking heeft;
En vooral dat laatste: de max snelheid wordt beperkt vanwege werkzaamheden. Je mag concluderen dat deze lagere snelheid puur betrekking heeft op het wegvak waar gewerkt wordt. Dit impliceert dat, zodra de werkzaamheden voorbij zijn, er dus weer harder gereden mag worden omdat het wegvak, juridisch gezien, ten einde is gekomen.

In mijn beleving(!) is er, gebaseerd op de definitie, dus geen zijweg, geen 'einde snelheidsbord' oid nodig om de snelheidsbeperking te beëindigen. Zodra de werkzaamheden voorbij zijn mag u weer de normale snelheid rijden.

Ik zie nog wel een discussie waar het wegvak dan precies ophoudt en ik zie dat ruim; waar ook nog maar 1 poppetje in de berm wandelt, een auto van een wegwerker in de berm geparkeerd staat oid, valt bij mij nog steeds binnen het 'werkvak' en dus binnen de locatie waar de snelheidsbeperking van toepassing is..

Maar misschien beschikt iemand hier over een uitspraak van een rechter die het helemaal niet met me eens is, dus ik stel voor nog even te wachten om meningen te peilen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1188
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door taxikemperman »

zijlvaart67 schreef: 04 sep 2017, 17:59Dit impliceert dat, zodra de werkzaamheden voorbij zijn, er dus weer harder gereden mag worden omdat het wegvak, juridisch gezien, ten einde is gekomen
Dit zal dan wel moeten zijn aangegeven door een bord "Einde alle geboden"
Uiteindelijk waar eindigen de werkzaamheden?
Ik passeer een maaier en ik denk einde werkzaamheden. Ik geef gas en verderop rij ik de vouwen uit de broek van een andere wegwerker die een paar honderd meter verder bezig is
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dan is, zoals ik al aangeef, het werkvak nog niet ten einde gekomen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Bart12345
Infopolitie Gast

Re: Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door Bart12345 »

Oftewel.. 50 rijden tot dat anders wordt aangegeven :).
Gebruikersavatar
TimK
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 260
Lid sinds: 14 jan 2009, 23:02
Roepnaam: Tim
Locatie: Noord Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contact:

Re: Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door TimK »

In de praktijk zal het inderdaad aangegeven staan. Maar in theorie kan een zijweg of toerit dus ook het einde betekenen, mits er geen nieuw bord geplaatst is.

Een mooi voorbeeld zijn de snelwegen waar geen 130 gereden mag worden. Bij iedere oprit zal u een bord zien staan om verkeersdeelnemers te attenderen dat de maximum snelheid lager ligt dan de gebruikelijke 130 km/h.
Surveillant vrijwillige politie Oost Brabant
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2135
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door Dusty »

Probleem is dat, in ieder geval hier in de omgeving....., de verkeersborden met de snelheidsbeperking worden geplaatst door een andere firma dan die de maaiwerkzaamheden uitvoert.
Dit heeft tot gevolg dat de borden tot meer dan een week er nog staan, terwijl de werkzaamheden allang klaar zijn! :oops:

Kennelijk hebben de maaiers niet aan de bordenplaatsers doorgegeven dat ze klaar zijn en de borden weer weg kunnen.
Je ziet dan een verschil/vertwijfeling tussen de diverse automobilisten; zeker als men daar dagelijks komt en weet hoe de vlag erbij hangt....
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14430
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat is inderdaad een heel vervelend neveneffect waar iedere wegbeheerder last van heeft; van rijkswaterstaat tot gemeenten..

Altijd jammer, want het 'vertrouwen' in het nut van de maatregel verdwijnt dan in 't geheel (en de bijbehorende 'gehoorzaamheid' ook).

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 252
Lid sinds: 04 mei 2005, 10:30
Locatie: Gouda
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contact:

Re: Snelheidsbeperking bij maaiwerkzaamheden

Ongelezen bericht door africatwin »

Ik laat de aannemer altijd aan t eind van de dag de borden afdraaien, zodat ze niet meer zichtbaar zijn. ( mompelt iets over druppel en gloeiende plaat enzo....)
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!
Gesloten