Rijden met omgekeurde bromfiets.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ME D
Infopolitie Gast

Rijden met omgekeurde bromfiets.

Bericht door ME D » 27 aug 2017 12:26

Goedendag,

Ik heb me bromfiets omgekeurd naar motorfiets op 24 augustus

Mag ik nog met met me oude kenteken rijden voordat mijn nieuwe kenteken binnen is ?

het oude Kenteken is nog verzekerd bij het RDW.

Of ben ik niet verzekerd aangezien hij harder gaat dan 45 km per uur.

of kan ik wel rijden maar moet ik een andere verzekering afsluiten ?

of moet ik hem laten staan? aangezien niemand weet dat tie omgekeurd is

riskeer ik alleen bij een aanhouding het niet hebben van papieren en bij een aanrijding dat de verzekering niet uitkeert ?

Kortom kan het ? is het risico te verwaarlozen ? of juist niet

maar neem ik een risico dat ik alleen boete krijg en wok maakt in principe niet uit aangezien ik een nieuwe plaat krijg binnenkort.

of zijn er meer gevolgen die het heeft ? Ik ben benieuwd.

Vriendelijke Groet

M.E.D.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Rijden met omgekeurde bromfiets.

Bericht door Skipperje » 27 aug 2017 13:19

Het oude kenteken wordt ongeldig gezien de keuring van de RDW. Dus is de huidige verzekering niet meer van toepassing en is de motorfiets daardoor onverzekerd. Een nieuwe verzekering afsluiten kan volgens mij alleen als het nieuwe kenteken bekend is. Zodra dat bekend is kan je ook de kentekenplaat aanschaffen en is het probleem opgelost. Dus even wachten zou mijn advies zijn want het risico van onverzekerd rijden is niet te verwaarlozen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 aug 2017 17:38

Volgens mij heb je je oude kenteken ook moeten inleveren bij RDW toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

ME D
Infopolitie Gast

Bericht door ME D » 27 aug 2017 17:42

het oude kentekenbewijs moet ingeleverd worden inderdaad. maar de plaat niet.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 aug 2017 19:47

ME D schreef:
27 aug 2017 17:42
het oude kentekenbewijs moet ingeleverd worden inderdaad. maar de plaat niet.
Ow, vreemd want ook die is per direct ongeldig maar goed, regels van RDW, niet de mijne... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 aug 2017 22:49

Opzettelijk een vals kenteken gebruiken is een misdrijf....
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 28 aug 2017 23:11

Pim schreef:
28 aug 2017 22:49
Opzettelijk een vals kenteken gebruiken is een misdrijf....
Nou ja, volgens.mij was dit de reden dat je lopend het RDW verliet dus, maar kennelijk heeft men deze regel veranderd.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

ME D
Infopolitie Gast

Bericht door ME D » 29 aug 2017 12:23

Heb de motorfiets terug gereden met een eendagskenteken en dat is gewoon toegestaan.

Het kenteken is niet vals...

Het Voertuig heeft een wijziging toegekregen en dat is opheffing van de constructie snelheid of tewel het voertuig is van cat. L1e naar L3e gegaan

Er hoeft dan alleen een nieuw kenteken voor afgeven worden en natuurlijk word er rest bpm betaald. voordat dat het kenteken wordt afgegeven. zouden ze wel kunnen wijzigen

dan duurt het minder lang

Als het voertuig op dit moment gestolen wordt zou het oude kenteken worden doorgeven het voertuig is immers nog steeds voorzien met een een nederlands bromfiets kenteken

Het rijden met vals kenteken is incorrect ik denk inderdaad dat als je ongeluk maakt je problemen kan krijgen met de verzekering maar wat niet weet wat niet deert....

Als verzekering nog denkt dat het bromfiets is.

ik kan waarschijnlijk nog een nieuw bromkentekenbewijs aanvragen bij het rdw als ik zou willen.

Dat framenummer is gekoppeld aan dat kenteken en voor alsnog geldig het is inderdaad verzekering technisch niet mogelijk het voertuig te gebruiken.

Maar zou toch ook belachelijk zijn als je brom/motorfiets gestolen wordt uit je schuur en hij is all-risk verzekerd en ze willen niet uitkeren omdat tie omgekeurd is.

Ik kaart alleen de mogelijkheden aan met wat er mogelijk is of kan zijn.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 29 aug 2017 12:54

Wat wij doen is je de wet uitleggen (zie hierboven). Je kentekenbewijs is ongeldig verklaart, ergo, het kenteken zelf bestaat niet meer. Je plaat moest je voorheen inleveren maar kennelijk hoeft dat dus niet meer.

Maar je wist dit allemaal, immers je hebt een eendagskenteken geregeld om van/naar de keuring te kunnen rijden.

Die kentekens zijn maar 1 dag geldig, gratis en speciaal gemaakt voor dit doel: mensen die geen geldig kenteken meer hebben naar huis helpen...

Zie: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... wijs-.aspx

En als je denkt dat wij de moeilijke zijn in deze?

Wacht tot je bij een verzekeringsmaatschappij aankomt met een kenteken op je brommer die een motor blijkt te zijn en o ja, of ze dan ook even 3500 euris schade af willen tikken omdat je een ongelukje hebt gehad. Weinig kans dus...

Maar zoals gezegd, vanwege het eendagskenteken vermoed ik dat je dit allemaal weet, vanwaar dus toch de vraag?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

DiNozzo
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 29 aug 2017 13:12

ME D schreef:
29 aug 2017 12:23
Het kenteken is niet vals...

Het Voertuig heeft een wijziging toegekregen en dat is opheffing van de constructie snelheid of tewel het voertuig is van cat. L1e naar L3e gegaan

Er hoeft dan alleen een nieuw kenteken voor afgeven worden en natuurlijk word er rest bpm betaald. voordat dat het kenteken wordt afgegeven. zouden ze wel kunnen wijzigen

[...]

Het rijden met vals kenteken is incorrect ik denk inderdaad dat als je ongeluk maakt je problemen kan krijgen met de verzekering maar wat niet weet wat niet deert....

Als verzekering nog denkt dat het bromfiets is.

ik kan waarschijnlijk nog een nieuw bromkentekenbewijs aanvragen bij het rdw als ik zou willen.

Dat framenummer is gekoppeld aan dat kenteken en voor alsnog geldig het is inderdaad verzekering technisch niet mogelijk het voertuig te gebruiken.

Maar zou toch ook belachelijk zijn als je brom/motorfiets gestolen wordt uit je schuur en hij is all-risk verzekerd en ze willen niet uitkeren omdat tie omgekeurd is.
Je bromfiets is geen bromfiets meer maar een motorfiets. Voor een motorfiets heb je een andere verzekering als voor een bromfiets, met andere dekkingsvoorwaarden en een andere premie. Als de motorfiets, die je nog als bromfiets verzekerd hebt, gestolen wordt zal de verzekeraar niet uitkeren omdat hij een ander product verzekerd heeft als dat er gestolen is. Dat het framenummer gelijk gebleven is maakt daarvoor niet uit. Idem met een aanrijding. Als de verzekeraar er achter komt dat het een motorfiets is, in elk geval dat er meer als 49cc in zit en het geheel harder loopt als 45 km/u zal de verzekeraar alle schade op jou verhalen. Dat is een basisonderdeel van de dekkingsvoorwaarden van een bromfietsverzekering.

Je kentekenplaat is niet vals maar omdat je kenteken vervallen is mag je deze niet meer voeren. Dat is voor de collega's te verbaliseren onder de feitcode G333 en maakt inbeslagname van zowel voertuig als kentekenplaat mogelijk. Nadat het juiste kenteken met bijbehorende documentatie aangeleverd is zal het voertuig pas retour kunnen.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

ME D
Infopolitie Gast

Bericht door ME D » 29 aug 2017 13:22

Dank je Dimozzo voor de duidelijke uitleg..

Gesloten