kopie id door foto gemaakt door boa

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Horreman
Infopolitie Gast

kopie id door foto gemaakt door boa

Bericht door Horreman » 24 aug 2017 23:47

Ik heb een sportboot in nogal afwijkende kleur en dit werkt als een magneet voor alles wat controles uitoefent op het water.

Nu wil het wel eens voorkomen dat ik op een mooie dag mijn id, vaarbewijs, en zo nog wat verplichte sportboot gerelateerde zaken moet tonen.

Al een paar keer maakt men een foto van mijn id bewijsje, vooral Boa's die dit nog wel eens willen doen.

Dat iemand preventief uit zijn funktie, op zijn prive toestel mijn gegevens bewaard vind ik zo vreemd.

Ik geen toestemming en zie ook niet het gerechtvaardigd belang. Ik heb nog niks misdaan en ben dit ook niet van plan.

Bovendien, welke garantie heb ik dat mijn persoonsgegevens goed beschermd zijn ? het kan toch niet waar zijn dat ik tot in einde van jaren in de cloud van google tussen de vakantie kiekjes van een boswachter sta ?

Ik wil graag weten, is dit een wettelijke verplichting dat ik zo mijn gegevens moet laten verwerken ? al dan niet door politie of een BOA.

Met vriendelijke vaargroetjes Horreman.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Re: kopie id door foto gemaakt door boa

Bericht door SWAT » 25 aug 2017 02:33

De vraag is of er inderdaad een foto wordt gemaakt of dat het id bewijs alleen gescand wordt. Soms is een foto maken sneller dan het opschrijven van de gegevens op het id.

Ook een boa komt in zware problemen als hij aldus verkregen gegevens misbruikt.

Er zijn verschillende wetten die eisen dat een persoon zich dient te identificeren en dat ambtenaren de opgegeven gegevens mogen controleren en zonodig mogen vast leggen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 aug 2017 07:56

Hoe weet TS dat het een privetoestel betreft.

En als BOA's gegevens opschrijven in een notitieboekje en de BOA verliest dit kan dit ook leiden tot (ander) misbruik.

Op een boekje zit niet eens een wachtwoord.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 25 aug 2017 08:41

Pim schreef:
25 aug 2017 07:56
Op een boekje zit niet eens een wachtwoord.
Die van de Hema wel.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde12 » 25 aug 2017 09:49

BOA's hebben tegenwoordig ook werktelefoons..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

horreman
Infopolitie Gast

Bericht door horreman » 28 aug 2017 19:48

Ok, ik weet inderdaad niet of de telefoon prive is meestal. heb wel al meegemaakt dat men overging op een apple omdat de foto van een ander toestel tegenviel.

Er is een wet op bescherming persoonsgegevens.
Iemand die een foto van mijn ID heeft, en een foto van mijn boot op zijn al dan niet prive toestel.
Is dat veilig, ? wie weet heeft die niet eens een paspoort of staan die foto's op een SD kaartje zonder versleuteling, weet ik veel hoe "handig "er mee omgesprongen word.

Als ik op de man af vraag aan de Boa die dit doet zegt hij : dit is voor mijzelf ??? dat vind ik raar ,

Er is toch wel een beleid aangaande dit onderwerp ?

Als ik google kom ik dit tegen:

Wat houdt verwerken van persoonsgegevens in?
Verwerken is: alle handelingen die een organisatie kan uitvoeren met persoonsgegevens, van verzamelen tot en met vernietigen.

Dit is dus een zeer ruim begrip. Handelingen die er volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) in ieder geval onder vallen, zijn: het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, uitwissen en vernietigen van gegevens.

Enz enz

Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... nsgegevens

Dat is heel iets anders als een heel aantal Boa,s die er een naslagwerkje ( dat vermoeden heb ik) op na houd.

Wat is de praktijk, hoe hoort dit verwerkt door een Boa ?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 28 aug 2017 20:26

Die BOA zal je ID gescand hebben maar zelfs als ie een foto maakt, zelfs als ie hem opslaat en zelfs als ie hem bewaart dan zal dat nog steeds zijn onder de handelingen zoals je hierboven zelf beschrijft.

Het is heel simpel, een BOA of eigenlijk elke opsporingsambtenaar want dat vergeet je gemakshalve, heeft gewoon de bevoegdheid om binnen zijn eigen taakgebied een aantal controles uit te voeren.

Zoals SWAT al zegt zijn er een groot aantal wetten waarbinnen de bevoegdheid is geregeld om die gegevens vast te leggen, door daartoe bevoegde opsporingsambtenaren, en dan maakt het dus geen bal uit of het een BOA of een AOA is.

Het ENIGE verschil is het feit dat BOA's een bepaald taakgebied hebben, een specifiek kennisgebied. AOA's daarentegen hebben een meer algemene taak en daarom ook algemene bevoegdheden.

Maar ik heb het gevoel dat je een beetje op zoek bent naar een manier om onder een boete uit te komen omdat een BOA een foto van je ID heeft gemaakt?

Laat ik je dan meteen van die gedachte af helpen.

Stel dat een BOA je een boete geeft voor... illegale visserij. Daarnaast maakt hij een "illegale foto van je telefoon" zoals datgene waat je nu op aanstuurt. Zelfs al zou dit laatste waar zijn, zelfs al zou dit laatste een reprimande betekenen voor de BOA, dan nog heeft u een terechte bekeuring gekregen voor illegale visserij en die blijft staan als de spreekwoordelijke paal boven water...

Kortom, ik weet niet helemaal.waar u op aanstuurt.

Samengevat dus: zowel AOA's (Algemene Opsporings Ambtenaren, o.a. Politie maar ook andere instanties) als BOA's (Buitengewone Opsporingsambtenaren, o.a. Politie maar ook andere instanties) hebben binnen verschillende wetten de bevoegdheid uw gegevens op verschillende manieren vast te leggen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde12 » 28 aug 2017 20:58

horreman schreef:
28 aug 2017 19:48
Iemand die een foto van mijn ID heeft, en een foto van mijn boot op zijn al dan niet prive toestel.
Is dat veilig, ? wie weet heeft die niet eens een paspoort of staan die foto's op een SD kaartje zonder versleuteling, weet ik veel hoe "handig "er mee omgesprongen word.

(...)

Wat is de praktijk, hoe hoort dit verwerkt door een Boa ?
Of de betreffende BOA een paspoort heeft... Wat heeft dat te maken met de hele casus????

Wat is de praktijk? De foto van het ID bewijs wordt, geheel volgens de regels van de wet bescherming persoonsgegevens, opgeslagen op de telefoon van de opsporingsambtenaar.

De foto van de boot... iedereen mag foto's maken van boten. Ook van uw boot.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 aug 2017 22:44

In de Algemene Wet Bestuursrecht staat dat een toezichthouder van bescheiden kopieën mag maken (art. 5.17 lid 2 Awb).

Er staat niet dat dit een fotokopie moet zijn. Dus een kopie door middel van een foto mag evenals een kopie middels een fotokopie.

Een fotokopie is ook niet met een wachtwoord of encryptie beveiligd.

En er staat ook:
"Als niet ter plaatse een kopie kan worden gemaakt, mogen de bescheiden voor dat doel korte tijd worden meegenomen tegen een door hem af te geven schriftelijk bewijs (art. 5:17 lid 3 Awb);"

Ik zou dus oppassen om een toezichthouder te beletten met een vermeende (!) privé mobiel een foto te maken die mogelijk(!) op een geheugenkaart komt dat mogelijk(!) niet geëncrypt is.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

horreman
Infopolitie Gast

Bericht door horreman » 28 aug 2017 22:51

Ok, dan weet ik genoeg.
Het mag en kan.

BTW, zeker al 10 jaar geen prent gehad, daar zit geen wrok.

Vaargroetjes Horreman, tot op het water :wink:

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde12 » 28 aug 2017 23:03

Moderatoropmerking van Hilde12
en weer een tevreden klant.

😁
Tot op het water!!

Gesloten