Mijn laatste Canta ritje

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Melvin
Infopolitie Gast

Mijn laatste Canta ritje

Bericht door Melvin » 24 aug 2017 18:03

Op een dag reed ik in een straat in met een canta.
Ik zag dat er een rij stond van tientallen auto's voor het stoplicht.
Ik had geen zin om te wachten voor het groene licht dus ik ging het fietspad op.
Het fietspad had geen stoplicht.
Ik ging op een gegeven moment een zijstraatje in met een tunnel ik zag allemaal blauw licht.
Toen keek ik achterom en ja hoor het was een politiebusje dat mij gevolgd had sinds dat ik hem
rechts had "ingehaald".
De politieagent zei dat mijn rijbewijs was ingevorderd vanwege artikel 5. Ik had alleen geen rijbewijs.
De beste man vroeg nog eens om mijn rij en kentekenbewijs en ik gaf hem mijn verzekeringsbewijs.
Hij keek niet tevreden en wou niet eens de tijd nemen om naar mijn verzekeringsbewijs te kijken en gaf hem meteen terug.
Toen vroeg hij nog een keer om mijn rijbewijs. Ik zij dat ik geen rijbewijs nodig heb omdat een canta rijbewijsvrij is.
Hij zei dat het een brommobiel was en dat ik er niet verder mee mocht rijden en dat hij anders in beslag werd genomen.
Ik heb toen even 10 minuten gewacht en richting huis gereden totdat ik weer een motoragent tegenkwam die zei dat mijn brommobiel in beslag is genomen. Ik vroeg waarom en hij zei omdat ik al was gewaarschuwd.
Na 3 maanden nog geen boete ofzo ontvangen. En nog niks gehoord oven mijn canta.
De hoofdvraag is: Mag de politie mijn canta zo in beslag nemen?
De bijvraag is: Is auto's inhalen op de rechter fietsstrook legaal met een scootmobiel/canta?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Mijn laatste Canta ritje

Bericht door zijlvaart67 » 24 aug 2017 19:42

Eerst een vraag:
Waar is de Canta nu? Bij de politie?

Maar goed; ik begrijp dat er een discussie is over het feit of het een 'brommobiel' of een 'Canta' betreft. En, u geeft het zelf al aan, een Canta is een gehandicaptenvoertuig dat werkelijk overal mag rijden (zeker op een fietspad auto's rechts mag inhalen) en kent ook geen rijbewijsplicht. Een brommobiel uiteraard wel..

Klein probleempje:
'Een proces-verbaal voor overtreding van art 5 van de Wegenverkeerswet behoort wel tot de mogelijkheden. Ook met een Canta kunt u, in theorie en wellicht ook in de praktijk, voor 'gevaarlijke toestanden' zorgen en dan kunt u voor dit artikel vervolgd worden. Wederom in theorie, maar dan is 't ook mogelijk om de Canta in beslag te nemen.

Samengevat:
Men kan u vervolgen indien u zeer gevaarlijk weggedrag heeft vertoond(?!), maar ik heb meer 't gevoel dat de plaatselijke diender niet goed beseft wat de juridische status van een Canta is en dan geef ik u gelijk in uw verweer..

Maar voordat we hier keiharde uitspraken gaan doen, moet u even uitsluitsel geven; welke bon/overtreding is u precies aangezegd en heeft u überhaupt dingen op papier mogen ontvangen?

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Mijn laatste Canta ritje

Bericht door Pim » 24 aug 2017 21:12

U heeft het over "fietsPAD"....
De agent heeft het over "rechts inhalen".

Kan het zijn dat wat u "fietsPAD" noemt eigen een "suggestiestrook" is of een fietsstrook?

Beide liggen rechts van de weg
De suggestiestrook bevat geen fietssymbool (vandaar "suggestie" en de fietsstrook bevat wel een fietssymbool).

Dit vraag ik omdat dan een eventueel artikel 5 verbaal meer voor de hand ligt. Net als het verwijt rechts ingehaald te hebben.

Anders kan ik het niet plaatsen. Wanneer u op een van de rijbaan gescheiden fietsPAD auto's rechts passeert is dat m.i. zelden aanleiding tot een greep naar artikel 5.

Persoonlijk denk ik dat de agent(en) in kwestie niet op de hoogte waren van de positie, letterlijk en figuurlijk, van een Canta in het verkeer.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten