APV parkeren grote voertuigen. Zichts belemmering.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ruth
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ruth
Geslacht:
Contacteer:

APV parkeren grote voertuigen. Zichts belemmering.

Bericht door Ruth » 24 aug 2017 00:45

Hallo,

Ik heb een 41 jarige bus welke ik naast het hoekhuis van mijn buurman parkeer. De bus staat geregistreerd op kenteken als personen auto (N1) en ik gebruik de bus bijna dagenlijks. Er zit ook een camper uitrusting in maar ik gebruik de bus gewoon voor de dagenlijkse dingen. De parkeerplaats bestaat uit 11 vakken en ik probeer altijd in het midden te staan zodat de bus zo min mogelijk overlast geeft. Hij staat tegen een grote blinde muur van mijn buurman die daar geen probleem mee heeft. Mijn achter buurman parkeerd zijn beide auto's altijd half op de vakken zodat hij makkelijk kan uit stappen. Dus 2 auto's 3 parkeerplaatsen. Nou had hij langer tijd (3 maanden) een hoop zand liggen en iemand heeft geklaagd. Vervolgens heeft de buurman handhaving gebeld en aan gegeven dat mijn bus daar niet mag staan. Handhaving is gekomen en heeft bepaald dat zijn zand op korte termijn weg moest en mijn bus mocht blijven. Gevolg buurman boos. Hierna is de politie langs geweest en heeft mij verteld dat de bus wel weg moest ivm hoogte (2,65mtr) lengte (5,5mtr) dit volgens het APV van de gemeent Amersfoort. Later heb ik de APV opgezocht en hier in staat dat dit inderdaad zo is als het voertuig het uitzicht belemmerd van uit het woonhuis gezien. Nou weet ik zeker dat dit absoluut niet zo is. Later is handhaving nogmaals geweest en weer aan gegeven dat de bus mocht blijven. Hoe moet ik deze regels zien?
De halve wijk vind dat de klagende buurman een enorme schreeuwerd is en al meerdere mensen hebben hun ongenoegen hier over uit gesproken. Ik heb de buurman altijd met respect behandeld en nog nooit heb ik op "zijn" openbare parkeerplaats geparkeerd. Maar meneer wil het liefst 5 parkeerplaatsen voor zichzelf.

Graag wat info hoe ik de regels mag interpeteren te aanzien van het uitzicht belemmeren. Politie agent had vol begrip alleen moest zich aan de APV houden gaf hij aan. Ik denk dat die in mijn situatie niet gelden gezien ik niet voor maar ver naast zijn huis sta en hij zowat met zijn wang tegen het raam moet drukken wil hij mijn bus zien.

Groet Ruth.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: APV parkeren grote voertuigen. Zichts belemmering.

Bericht door Frans » 24 aug 2017 01:25

Ik denk dat de politie en de gemeente het over 2 verschillende zaken en artikelen hebben. Uit de APV gemeente Amersfoort:
Wettekst
Artikel 5:8 Parkeren van grote voertuigen
  1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een weg in het gedeelte van de gemeente, omsloten door de Stadsring vanaf het Smallepad tot de Sint Andriesstraat, de Sint Andriesstraat vanaf de Stadsring tot de Beek, de Beek vanaf de Sint Andriesstraat tot de Eem, de Koppelpoort, de Kleine Koppel vanaf de Koppelpoort tot het Smallepad en het Smallepad vanaf de Kleine Koppel tot de Stadsring – de wegen of gedeelten daarvan daaronder begrepen – zulks ter bescherming van het uiterlijk aanzien van dat stadsdeel.
  2. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een weg binnen de bebouwde kom.
  3. Het in het tweede lid gestelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.
  4. Het college kan van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden ontheffing verlenen.
  5. Op de ontheffing bedoeld in het vierde lid is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve beschikking bij niet tijdig beslissen) van toepassing.
De gemeente zal waarschijnlijk onderstaand artikel 5.9 aanhalen... en nee, u zegt zelf al dat u daar niet onder valt. Overigens, of u binnen die stadsring van art. 5.8 valt moet u exact zelf beoordelen maar daar ga ik dan wel even van uit, zoniet dan geldt voor u uiteraard onderstaand artikel. Het ligt dus mede aan de exacte lokatie.
Wettekst
Artikel 5:9 Parkeren van uitzichtbelemmerende voertuigen
  1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter, op de weg te parkeren bij een voor bewoning of ander dagelijks gebruik bestemd gebouw op zodanige wijze dat daardoor het uitzicht van bewoners of gebruikers vanuit dat gebouw op hinderlijke wijze wordt belemmerd of hun anderszins hinder of overlast wordt aangedaan.
  2. Het verbod geldt niet gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor het uitvoeren van werkzaamheden waarvoor de aanwezigheid van het voertuig ter plaatse noodzakelijk is.
En tja, hoe strikt moet je die regels oppakken... zolang niemand klaagt heeft niemand last van een busje wat 10 cm te hoog is naast een blinde muur elke avond. Wil de gemeente optreden dan vind men eigenlijk altijd wel de spreekwoordelijke "stok om mee te slaan".

Voordeel van vallen onder artikel 5.8 is wel... dat u een ontheffing kunt aanvagen... zomaar een tipje, de gemeenteambtenaren waren kennelijk vrij meegaand... :-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten