LED in fietswiel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Nika
Infopolitie Gast

LED in fietswiel

Ongelezen bericht door Nika »

Steeds vaker kom ik LED in de fietswielen tegen, zoals de Monkey Light: https://obevy.com/collections/bicycle/p ... icycle-led.

Laatst kwam ik een soortgelijk iets tegen bij de Blokker: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1703/1703356.jpg.

Mijn vraag, mag dit of kun je door een ijverige politieagent hiervoor bekeurt worden?
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7385
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: LED in fietswiel

Ongelezen bericht door rai »

Ik heb op mijn mobiel even geen mogelijkheid om de wettelijke bepaling hier neer te zetten, maar is een agent ijverig als hij een bekeuring schrijft voor een overtreding of is dat zijn werk uitvoeren ???
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9176
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: LED in fietswiel

Ongelezen bericht door Skipperje »

Maar het mag niet.

Wetstekst

Artikel 35 RVV 1990
1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8427
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: LED in fietswiel

Ongelezen bericht door MotoRon »

Daarmee is de vraag beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten