Markeringslichten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Lon
Infopolitie Gast

Markeringslichten

Ongelezen bericht door Lon »

Hoi allen!

Ik heb een vraagje of markeringslichten toegestaan zijn op een auto? Omdat ik een vrij hoge auto heb, heb ik 2 witte markeringslichten voor en 2 rode markeringslichten achter boven op de auto bevestigd (Imperial). Deze lichten geven arm licht en zijn geen hinder voor het overige verkeer (verblinden). De lichtintensiteit is zeer arm en zijn symmetrisch afgesteld

[media]http://files.art-of-thunders.nl/2000086 ... SC5213.JPG[/media]
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8383
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Markeringslichten

Ongelezen bericht door MotoRon »

Markeringslichten zijn op een personenauto toegestaan (en in sommige gevallen zelfs verplicht), maar als je de verlichting geplaatst hebt, zoals op de foto, dan zijn het m.i. geen markeringslichten.
Definitie:

Wetstekst

Art. 1 lid 1 onder 2 Regeling voertuigen: markeringslicht: licht dat op het breedste punt van het voertuig zo hoog mogelijk is aangebracht, waardoor duidelijk de totale breedte van het voertuig wordt aangegeven. Dit licht is bestemd om voor bepaalde voertuigen en aanhangwagens de breedte- en achterlichten aan te vullen door in het bijzonder de aandacht te vestigen op de omvang;

Wetstekst

Artikel 5.2.57
1. Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
e. twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
f. twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Lon
Infopolitie Gast

Re: Markeringslichten

Ongelezen bericht door Lon »

Bedankt voor uw uitleg! Ze zitten er meer op om de hoogte van het voertuig te markeren en de zichtbaarheid in het donker te verbeteren. Ik ben tot heden nog niet mee staande gehouden door de politie, maar vraag me af of het dan volgens de wet wel mag of dat de meeste agenten daar niet veel moeite om gaan doen...
Gesloten