25km auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
marcooooow
Infopolitie Gast

25km auto

Ongelezen bericht door marcooooow »

Hoi,

ik wil graag een 25km auto hebben.
Ik heb gehoord dat deze auto's niet sneller mogen dan 25km, geen passagiers mogen hebben en geen achterbank. Klopt dit?
Welke voorwaarden moet de auto exact aan voldoen om gekeurd te worden als 25km voertuig?

En hoe moet ik te werk gaan bij het omkeuren;
Mag ik een APK waardige auto ombouwen tot 25 km per uur, of mag het ook een APK-onwaardige auto zijn?
Waar mag ik met deze auto rijden, zodra deze omgekeurd en verzekerd is?

Nog even wat achtergrond informatie:
Ik ben 19 jaar, ik heb minstens 20 uur rijles gehad op de weg in een personenauto, 2 jaar een opleiding gevolgd autotechnicus en 6 maanden totaal in verschillende garages gewerkt o.a. auto's keuren als oefening, die daarna weer werden gecontroleerd en ik rijd al 4 jaar met auto's om en achter het huis ook met kar (tandem en enkel-asser)

Bedankt voor het lezen
vrgr
Gebruikersavatar
mwb
Infopolitie Gast

Re: 25km auto

Ongelezen bericht door mwb »

De instantie die gaat over ombouwen, herkeuringen, etc is de RDW.
www.rdw.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: 25km auto

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Iemand van de Rdw heeft 't zelf zo uitgelegd:
‘Als een kentekenplichtig voertuig (personenauto, bedrijfsauto) wijzigt in een niet-kentekenplichtig voertuig (zoals een motorrijtuig met beperkte snelheid) moet het voertuig voldoen aan de definitie die geldt voor een motorrijtuig met beperkte snelheid. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen voor een motorrijtuig met beperkte snelheid. Om het voertuig “buiten registratie” te plaatsen is het noodzakelijk dat het voertuig wordt gekeurd bij één van de keuringsstations van de RDW. Als het voertuig voldoet dan wordt hiervan in het kentekenregister een aantekening gemaakt.

De definitie
Motorrijtuig met beperkte snelheid: motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:
a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;

Het gebruik
De RDW houdt zich niet bezig met de eisen over het gebruik. Over het gebruik van een motorrijtuig met beperkte snelheid kunt u informatie inwinnen bij de politie. De politie is te bereiken via telefoonnummer 0900 8844.

Technische eisen
Het voertuig moet voldoen aan de hierboven genoemde definitie en aan de permanente eisen zoals die zijn beschreven voor iedere voertuigcategorie in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen. De Regeling voertuigen is te vinden via de website http://www.wetten.overheid.nl. In elk geval geldt dat de maximum constructiesnelheid niet meer is dan 25 (plus 5) of 45 (plus 5) km/h en dat er geen voorziening aanwezig mag zijn die de controle op de maximum constructiesnelheid kan bemoeilijken.

Documenten overleggen
U dient het complete kentekenbewijs bij de keuring in te leveren. Ook moet u beide kentekenplaten inleveren.

Gang van zaken
U kunt de procedure in gang zetten door een brief met het verzoek om beëindiging van de kentekenregistratie naar de RDW te sturen. Het adres is: RDW afdeling VRD, Postbus 30000, 9640 RA VEENDAM. Het is mogelijk dat uw voertuig moet worden gekeurd. In dit geval krijgt u van de RDW een bericht’.
Overigens is 't niet interessant of je wel of niet met een gekeurde auto aan komt zetten; die is in de toekomst toch niet meer van toepassing. Het 'ding' moet idd bedoeld zijn voor goederen en ik vrees dat de Rdw een achterbank idd niet goed gaat keuren..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
RNA
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1030
Lid sinds: 28 apr 2009, 18:40
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: 25km auto

Ongelezen bericht door RNA »

Toevallig heeft Pownews/Geenstijl hier laatst een item over gedaan, hier te lezen en zien:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... 5_kmh.html
Don't ever confuse the two, your life and your work. That's what I have to say. The second is only a part of the first.
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1044
Lid sinds: 01 jan 2013, 13:03
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: 25km auto

Ongelezen bericht door vraagteken »

Als je hoopt dat dit voor een langere periode houdbaar blijft dan kan je wel eens pech hebben. Het zou mij niet verbazen als de minister hier een spoedwetje tegen bouwt.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: 25km auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

vraagteken schreef:Als je hoopt dat dit voor een langere periode houdbaar blijft dan kan je wel eens pech hebben. Het zou mij niet verbazen als de minister hier een spoedwetje tegen bouwt.
Het trekkerrijbewijs voor dergelijke voertuigen zit er aan te komen. Nu krijg je dat automatisch als je een B-rijbewijs hebt, maar wie, met een B-rijbewijs, wil in een auto rijden die niet sneller mag dan 25 km/h. Overigens, ook zonder rijbewijs zou ik dat niet willen :wink: .

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten