reflecterende sticker op autoraam
Moderator: Moderatorteam
-
broeder23 TS
- Infopolitie Gast
reflecterende sticker op autoraam
Samen met een aantal vrienden ben ik als vrijwilliger bij een stichting actief.
Deze stichting organiseerd rally op de openbare weg. Natuurlijk zijn deze wegen tijdens de rally afgesloten.
Voor de rally helepn wij met het opbouwen van deze route's, dus rood/witte linten plaatsen, wegafzettingen, etc.
Dit alles doen we naast en op de openbare weg terwijl deze nog toegankelijk is voor iedereen.
Tijdens de rally staan we langs de weg voor de veilgheid van het publiek.
nu willen wij met een grote groep een sticker maken voor op de achterste zijruit van onze auto.
Dan zijn wij tenmmiste herkenbaar voor de deelnemers en ook voor het publiek.
Nu vroegen wij ons af of we deze sticker op de achterste zijruiten ook reflecteren mogen zijn?? i.v.m. onze veiligheid
de tekst word 5 cm hoog en 43 cm lang (Rally Marshal)
Wat zegt de wet hierover?? Het gaat over gewone personenwagens die buiten de rally om ook dagelijks op de openbare wegen rijden.
met vriendelijke groeten Rick
Deze stichting organiseerd rally op de openbare weg. Natuurlijk zijn deze wegen tijdens de rally afgesloten.
Voor de rally helepn wij met het opbouwen van deze route's, dus rood/witte linten plaatsen, wegafzettingen, etc.
Dit alles doen we naast en op de openbare weg terwijl deze nog toegankelijk is voor iedereen.
Tijdens de rally staan we langs de weg voor de veilgheid van het publiek.
nu willen wij met een grote groep een sticker maken voor op de achterste zijruit van onze auto.
Dan zijn wij tenmmiste herkenbaar voor de deelnemers en ook voor het publiek.
Nu vroegen wij ons af of we deze sticker op de achterste zijruiten ook reflecteren mogen zijn?? i.v.m. onze veiligheid
de tekst word 5 cm hoog en 43 cm lang (Rally Marshal)
Wat zegt de wet hierover?? Het gaat over gewone personenwagens die buiten de rally om ook dagelijks op de openbare wegen rijden.
met vriendelijke groeten Rick
-
van the Hill
- Roepnaam: Jo
- Geslacht:
- Leeftijd: 48
Re: reflecterende sticker op autoraam
In het ergste geval zou een reflecterende sticker als hinderlijk, en of gevaarlijk, kunnen worden beschouwd, als met die voertuigen ook na de rally op deze manier in het dagelijkse verkeer blijven rijden. In dat geval is artikel 5 van de wegenverkeerswet 1994 van toepassing. Dat is een strafbaar feit dat als overtreding wordt beschouwd.
Gevolgen kunnen zijn;
-een boete
-inname kentekenbewijs
Maar voor alsnog is het moeilijk te beoordelen vanaf hier. Misschien is het handig om de plaatselijke (verkeer) politie te raadplegen.
Gevolgen kunnen zijn;
-een boete
-inname kentekenbewijs
Maar voor alsnog is het moeilijk te beoordelen vanaf hier. Misschien is het handig om de plaatselijke (verkeer) politie te raadplegen.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Als aanvullig op de reactie hier boven,
Denk er om dat je ook een rechter buitenspiegel hebt, ik ga er van uit dat je door je achteruitkijkspiegel niet door de sticker heen kan kijken.
Dan moet je voertuig zijn voorzien van een rechterbuitenspiegel.
Denk er om dat je ook een rechter buitenspiegel hebt, ik ga er van uit dat je door je achteruitkijkspiegel niet door de sticker heen kan kijken.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik denk dat je al snel in conflict komt met de Regeling voertuigen. Er is bepaald welke retroreflectie op een voertuig mag zitten, naast de verplichte retroreflectie.
Wetstekst
Artikel 5.2.57 lid 1 onder m. Personenauto's mogen zijn voorzien van ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;-
africatwin
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Wellicht een optie om een bordje met zuignappen te laten maken met je tekst, ik heb naast magneetstickers met "werkverkeer" en "rijkswaterstaat" ook uitvoeringen hiervan met zuignappen. Voordeel is dat ik ze na mijn werkzaamheden en jij na het evenement er weer af kunt halen, zodat je niet privé in een kerstboom rijd. Als je wilt kan je via PB wel het adres van de leverancier krijgen van me.
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Maar ik kan me niet direct indenken dat politie in zal grijpen als er verder geen direct gevaar door ontstaat toch? Ook al is het niet toegestaan om andere retroreflecterende materialen/kleuren te gebruiken dan voorgeschreven staat.MotoRon schreef:Ik denk dat je al snel in conflict komt met de Regeling voertuigen. Er is bepaald welke retroreflectie op een voertuig mag zitten, naast de verplichte retroreflectie.Wetstekst
Artikel 5.2.57 lid 1 onder m. Personenauto's mogen zijn voorzien van ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;
Als je op de weg rijdt, zie je héél wat wagens rondrijden met allerhande refelctiematerailen die qua kleur niet in overeenstemming zijn. Veelal zijn het witte stippen die je bijvoorbeeld als omlijsting ziet bij vrachtwagens en busjes.
Ik bedoel praktijken als:

Hierbij geel op de zijkant maar óók op de achterkant
Klik (plaatje te breed voor forum)
Dit zie je ook wel vaker maar dan in het wit
en ook niet zeldzaam is gewoon de bedrijfsnaam in het retroreflecterend folie. (en dan heb ik het niet over politie, brandweer of ambulance
-
broeder23 TS
- Infopolitie Gast
er komt niks op de achterruit, allen op de zijruiten acheter de B stijl.De Kou schreef:Als aanvullig op de reactie hier boven,

Dit is wat ik eerst had, nu word hij kleiner. Maar wel wit.
I*k zal indderdaad eens bij de plaatselijke politie navraag doen.
Ik begreep achterruit, dus wat ik eerder heb gepost, slaat nu nergens meer op!
-
roadtrain TS
- Infopolitie Gast
Gast schreef:Maar ik kan me niet direct indenken dat politie in zal grijpen als er verder geen direct gevaar door ontstaat toch? Ook al is het niet toegestaan om andere retroreflecterende materialen/kleuren te gebruiken dan voorgeschreven staat.MotoRon schreef:Ik denk dat je al snel in conflict komt met de Regeling voertuigen. Er is bepaald welke retroreflectie op een voertuig mag zitten, naast de verplichte retroreflectie.Wetstekst
Artikel 5.2.57 lid 1 onder m. Personenauto's mogen zijn voorzien van ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;
Als je op de weg rijdt, zie je héél wat wagens rondrijden met allerhande refelctiematerailen die qua kleur niet in overeenstemming zijn. Veelal zijn het witte stippen die je bijvoorbeeld als omlijsting ziet bij vrachtwagens en busjes.
Ik bedoel praktijken als:
Hierbij geel op de zijkant maar óók op de achterkant
Klik (plaatje te breed voor forum)
Dit zie je ook wel vaker maar dan in het wit
en ook niet zeldzaam is gewoon de bedrijfsnaam in het retroreflecterend folie. (en dan heb ik het niet over politie, brandweer of ambulance)
De striping hier als voorbeeld is toegestaan....... zelfs wit op de achterzijde!
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
van the Hill schreef:In het ergste geval zou een reflecterende sticker als hinderlijk, en of gevaarlijk, kunnen worden beschouwd, als met die voertuigen ook na de rally op deze manier in het dagelijkse verkeer blijven rijden. In dat geval is artikel 5 van de wegenverkeerswet 1994 van toepassing. Dat is een strafbaar feit dat als overtreding wordt beschouwd.
Gevolgen kunnen zijn;
-een boete
-inname kentekenbewijs
Waarom altijd toch dat artikel 5?!
Lijkt zo zoetjes aan wel of we voor een wegrennende winkelboef al artikel 5 gaan opmaken...
-
van the Hill
- Roepnaam: Jo
- Geslacht:
- Leeftijd: 48
Iets beters kon ik niet bedenken. Ik was nog niet zover als Motoron ivm Artikel 5.2.57 lid 1 onder m..Guido schreef:van the Hill schreef:In het ergste geval zou een reflecterende sticker als hinderlijk, en of gevaarlijk, kunnen worden beschouwd, als met die voertuigen ook na de rally op deze manier in het dagelijkse verkeer blijven rijden. In dat geval is artikel 5 van de wegenverkeerswet 1994 van toepassing. Dat is een strafbaar feit dat als overtreding wordt beschouwd.
Gevolgen kunnen zijn;
-een boete
-inname kentekenbewijs
Waarom altijd toch dat artikel 5?!
Lijkt zo zoetjes aan wel of we voor een wegrennende winkelboef al artikel 5 gaan opmaken...
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Artikel 5.2.57 Regeling voertuigen is hier niet van toepassing. Het enige wat wel kan is 5.2.65.
1.Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Maar, in dit artikel staat niet dat extra reflectie verboden is. Alleen de extra retroreflectie is verboden.
En omdat de vraag over een reflecterende sticker gaat is dat gewoon toegestaan.
Piet
Wetstekst
Artikel 5.2.651.Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
En omdat de vraag over een reflecterende sticker gaat is dat gewoon toegestaan.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
broeder23 TS
- Infopolitie Gast
Ik heb het inderdaad over een reflecterende sticter en iet over retroreflectie.
Het hoeft er namelijk niet uit te springen of als kerstboom eruit te zien.
Gewoon dat het een betje refleteerd en dus wat meer opvalt.
Dus dan mag het wel??
Het hoeft er namelijk niet uit te springen of als kerstboom eruit te zien.
Gewoon dat het een betje refleteerd en dus wat meer opvalt.
Dus dan mag het wel??
-
Fietser2 TS
- Infopolitie Gast
Ik heb de indruk dat je 2 termen door elkaar haalt.
In wezen is elke normale sticker reflecterend (waarbij de kleur zwart minimaal reflecterend). Je balpen is reflecterend, de toetsen van je keyboard zijn reflecterend, je huid is reflecterend.
Retroreflecterend is wat je hebt als licht in dezelfde richting wordt teruggekaatst zoals bij reflectoren (denk aan trapperreflectie van een fiets, de reflector achter op je fiets, verkeersborden, die grijze streepjes op sportkleding die in het donker zo mooi opvallen als er licht op schijnt.
Omdat je spreekt over veiligheid kan ik eigenlijk alleen maar denken aan retroreflectie in jouw geval.
In wezen is elke normale sticker reflecterend (waarbij de kleur zwart minimaal reflecterend). Je balpen is reflecterend, de toetsen van je keyboard zijn reflecterend, je huid is reflecterend.
Retroreflecterend is wat je hebt als licht in dezelfde richting wordt teruggekaatst zoals bij reflectoren (denk aan trapperreflectie van een fiets, de reflector achter op je fiets, verkeersborden, die grijze streepjes op sportkleding die in het donker zo mooi opvallen als er licht op schijnt.
Omdat je spreekt over veiligheid kan ik eigenlijk alleen maar denken aan retroreflectie in jouw geval.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Ik haal niets door elkaar. Ik leg alleen wetgeving uit en vertel dat extra reflectie niet strafbaar is. Maar ik ben er ook van overtuigd dat stickers zowel reflecterend zijn als retroreflecterend. Ik acht de kans daarom best groot dat de stickers van TS gewoon reflecterend zijn.Fietser2 schreef:Ik heb de indruk dat je 2 termen door elkaar haalt.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit