vervoer luchtbuks straf?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
16jarige
Infopolitie Gast

vervoer luchtbuks straf?

Ongelezen bericht door 16jarige »

beste mensen,

ik wil binnekort mijn eigen luchtbuks gaan inschieten op de schietbaan, ik ben lid van het knsa, heb een goede koffer en zal natuurlijk de kogeltjes niet samen met de luchtbuks in dezelfde koffer vervoeren.
het probleem:
ik ben pas 16...
ik vraag me af of dit wel legaal is, op de schietbaan weten ze het niet.
ik vervoer hem wel naar de schietbaan, dus dan zou het toch moeten mogen?
nja, en in het geval dat het niet mag, wat zou de straf daar op zijn? en komt dat op je strafblad te staan? niet dat ik het dan zou doen, dan laat ik mijn vader even op en neer rijden, maar ik wil het toch erg graag weten:)
alvast bedankt iedereen!

groetjes
Gebruikersavatar
woutb
Infopolitie Gast

Re: vervoer luchtbuks straf?

Ongelezen bericht door woutb »

Het gaat hier om een categorie 4 wapen.

Wikipedia:
Categorie IV. Tot deze categorie behoren de wapens die men thuis mag hebben, maar waarvan het verboden is deze publiekelijk te dragen. Tevens mogen deze wapens niet voorhanden zijn aan personen onder de 18 jaar. Voor luchtwapens geldt ook de regel dat ze geen gelijkenis mogen hebben met een vuurwapen, anders vallen ze onder Categorie I.

Wet wapens en munitie:

Wetstekst

Art. 26
Lid 5.Het is personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.
Met andere woorden: het mag niet.
Laatst gewijzigd door woutb op 19 mei 2010, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7389
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: vervoer luchtbuks straf?

Ongelezen bericht door rai »

In de basis is het niet toegestaan om als 16-jarige met een luchtbuks over straat te wandelen, ongeacht of deze nu wel of niet deugdelijk verpakt is.

Wetstekst

Artikel 26, lid 5 WWM

5. Het is personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.

Zijn hier uitzonderingen op mogelijk, Ja.

Wetstekst

Artikel 26, lid 6 WWM

6. Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het vijfde lid verlenen in het kader van in verenigingsverband beoefende sporten.

Het vereisten voor deze vrijstelling staan genoemd in de RWM

Wetstekst

Artikel 26 RWM

Artikel 26

1. Van het verbod in artikel 26, vijfde lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het voorhanden hebben van degens, lucht-, gas-, en veerdrukwapens van categorie IV, alsmede van kruisbogen, aan personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt, voor de beoefening van sporten in verenigingsverband.

2. De vrijstelling ingevolge het eerste lid geldt slechts voor personen die door middel van een bewijs van lidmaatschap kunnen aantonen lid te zijn van een vereniging waarbinnen de sportbeoefening met behulp van een of meer van de in het eerste lid bedoelde voorwerpen plaatsvindt.

3. Voorzover het lucht-, gas- of veerdrukwapens betreft geldt, in afwijking van het tweede lid, de vrijstelling in het eerste slechts voor:

a. personen die door middel van een bewijs van lidmaatschap kunnen aantonen ten minste drie maanden lid te zijn van een schietvereniging, zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder g, van deze regeling; en

b. lucht-, gas- en veerdrukwapens die zijn toegelaten in het Schiet- en wedstrijdreglement van de Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie.
Daarbij moet je in jouw geval kijken of je voldoet aan de vrijstellingseisen zoals bedoeld in artikel 3 onder a en b.
Gebruikersavatar
Burger
Infopolitie Gast

Re: vervoer luchtbuks straf?

Ongelezen bericht door Burger »

oke, heel erg bedankt voor de reacties!
weet iemand misschien waar ik dan kan aanvragen of ik dat mag, moet ik daar een vergunning voor aanvragen bij de gemeente, of moet ik dan gewoon even langs het politiebureau gaan? ik hoor het graag, bedankt!
Gebruikersavatar
Viper
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1308
Lid sinds: 07 sep 2006, 09:46
Locatie: PL23
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: vervoer luchtbuks straf?

Ongelezen bericht door Viper »

Je hoeft niets aan te vragen. Een vrijstelling 'heb' je als je voldoet aan de volgende voorwaarden.
- Minstens drie maanden lid van een schietvereniging én..
- Met het luchtdrukwapen moet een erkende schietsportdiscipline van de KNSA (schuttersbond) geschoten kunnen worden.

Ik zou even informeren bij je schietvereniging. Misschien kunnen zij een verklaring voor jou opstellen waarin deze twee zaken vermeldt staan. Daarnaast moet je in het bezit zijn van een geldig lidmaatschapsbewijs van de schietvereniging. Als je de verklaring en het lidmaatschapsbewijs bij het wapen bewaart verwacht ik geen problemen bij een eventuele controle.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Gebruikersavatar
Burger
Infopolitie Gast

Re: vervoer luchtbuks straf?

Ongelezen bericht door Burger »

oke super bedankt iedereen!

groetjes
Gesloten