Invordering rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Ansa
Infopolitie Gast

Invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door Ansa »

Beste Mensen,

Vandaag is mijn rijbewijs ingevorderd. Het is een heel naar situatie waar ik niets van begrijp. Ik reed op de snelweg waar maximaal 100 km/h is toegestaan. Om eerlijk te zijn reed ik wel wat te hard. Ongeveer tussen 120 a 125. Ik werd voorbij gereden door een snelle auto. Voor mij reed een ander auto en die wou ik na dat die snelle auto mij inhaalde, inhalen. Terecht op de 3e rijbaan ging het door drukte al wat rustiger met die snelle auto waardoor ik ingehaald werd. Verder had ik nog niets geks in gedachten en reed door. Ongeveer 115 a 120 km/u. Een paar kilometers erna word ik aangehouden en moest direct mijn rijbewijs inleveren. Agent zei dat ik 190 km/u reed. Ik vroeg of ie het kon aantonen door een video of indien mogelijk een laser. Nee, dat kon hij niet omdat hij zijn eigen snelheidsmeter heeft gevolgd. Ik begrijp dit niet helemaal. Volgens mij had iemand anders moeten pakken. Ik heb die snelheid niet gereden. Weten jullie hoe dit gaat? En kan je uberhaupt zo (zomaar) een rijbewijs invorderen? Ik kan op het moment mijn rijbewijs niet missen omdat ik voor mijn werk 3000 km per week rijd.

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Gr. Ansa

PS: Ik heb een electronische ritregistratie. Heb net gekeken en daarop staat mijn topsnelheid op 121 km/u in dat rit.
Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Aasur
Geslacht:
Leeftijd: 40

Re: Invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door Aasur »

Hallo Ansa,

De officier van justitie zal binnen nu en 10 dagen beslissen of je het rijbewijs terug krijgt. Daarna kun je tijdens de zitting je verhaal aan de officier en de rechter voorleggen. Bewaar in ieder geval de electronische ritregistratie goed, dat kan dan nog heel belangrijk zijn.

De werkwijze is zoals die is. Wanneer de betreffende agent op zijn boordsnelheidsmeter een snelheid van 190 km/u vaststeld dan is dat voldoende.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als door een agent is waargenomen dat je te snel reed, en de overschrijding is 50 km of meer, dan wordt je rijbewijs inderdaad direct ingevorderd.
Als ik je bericht lees dan zou je ook wel eens meer dan 70 km/h te snel hebben gereden. Houd er dan maar rekening mee dat je rijbewijs voorlopig ook niet terug wordt gegeven.
Je kunt tegen de invordering bezwaar aantekenen. Hoe dat moet staat in artikel 164 Wegenverkeerswet 1994.

Wetstekst

Zolang in de zaak nog geen vervolging is ingesteld, wordt het klaagschrift ingediend ter griffie van de rechtbank in het arrondissement waar het in het eerste lid bedoelde feit werd begaan, en anders ter griffie van het gerecht in feitelijke aanleg waarvoor de vervolging plaatsvindt of, in geval van verzet tegen een uitgevaardigde strafbeschikking, zou worden voortgezet, dan wel het laatst plaatsvond. Artikel 552 a, derde en vijfde lid, van het Wetboek van Strafvordering is verder van overeenkomstige toepassing. De raadkamer van het gerecht geeft zo spoedig mogelijk, na de belanghebbende, desverlangd bijgestaan door diens raadsman, te hebben gehoord, althans opgeroepen, zijn met redenen omklede beslissing, welke onverwijld aan de belanghebbende wordt betekend. Tegen de beslissing kan door het openbaar ministerie binnen veertien dagen daarna en door de belanghebbende binnen veertien dagen na de betekening beroep in cassatie worden ingesteld. De Hoge Raad beslist zo spoedig mogelijk.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Ansa
Infopolitie Gast

Nee, ik heb niet (overdrevig) hard gereden. 20 a 25 km/u te hard. Als ik voor deze snelheid werd aangehouden dan was mijn rijbewijs niet ingevorderd. Maar agent komt met een andere snelheid. Agent was ook in zijn eentje. Ik begrijp er niks van terwijl ik mijn brood misloop.

Weten jullie ongeveer wat er verder gaat gebeuren? Kan ik een verzoek indienen dat ik tot uitspraak van de zitting mijn rijbewijs terug kan krijgen. Volgens mij gaan daar zomaar een paar erover heen.

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Gr. Ansa
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Ansa schreef:
Weten jullie ongeveer wat er verder gaat gebeuren? Kan ik een verzoek indienen dat ik tot uitspraak van de zitting mijn rijbewijs terug kan krijgen. Volgens mij gaan daar zomaar een paar erover heen.
Daar heeft Skippertje je reeds een antwoord op gegeven. Besluit de OvJ het rijbewijs ingevorderd te houden, dat moet hij binnen 10 dagen beslissen, dan kan je doen wat Skipppertje in zijn posting aangeeft.
Stay safe out there.
Ansa
Infopolitie Gast

Heb via een advocaat een brief laten opstellen en opgestuurd naar rechtbank. ik vind manier van meten krom. het is te vergelijken met het onderstaande:

Ik (politieagent) zit in me auto op een parkeerplek, zie een auto voorbij rijden en dan denk/schat ik dat diegene 110 km/u (noem maar wat) rijd waar maar 50 km/u toegestaan is. Dan rijd ik erachter na, houd ik diegene aan en vorder ik zijn rijbewijs in. Zo is het bij mij ook gegaan. Kom op jongens dit kan toch niet? Is toch gewoon natte vinger werk. Totaal geen meting, geen videobeeld bij mij maar beste agent zegt dat het stond op zijn snelheidsmeter terwijl het op de snelweg druk was. Die kan nooit mij gemeten hebben. Nooit. Nu kan ik mijn werk niet voortzetten omdat mijn rijbewijs is ingevorderd terwijl ik niet eens zo'n grote overtreding ben begaan.

Beste agenten wat vinden jullie hiervan?

Gr. Ansa
Renske
Superlid
Superlid
Roepnaam: Renske
Geslacht:
Leeftijd: 46

Ongelezen bericht door Renske »

De agent heeft zijn snelheidsmeter gebruikt en niet zijn (natte) vinger.
12-12-12
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Op basis van de openingspost van Ansa zit ik met een paar vragen:

Ze zegt dat haar electronische ritregistratie aangeeft dat ze die rit niet harder heeft gereden dan 121 km/h en ze stelt dat een ander (snelle auto) haar voor aanhouding heeft ingehaald. Ze geeft zelf aan dat ze tussen de 120 en 125 heeft gereden (waar 100 was toegestaan)

Zou het niet zo kunnen zijn dat er sprake is geweest van twee vrijwel identieke auto's (zelfde kleur) waarvan de inhaler degene was die de agent eigenlijk op het oog had????

Hoe laat gebeurde e.e.a. ? Duisternis??? Wellicht toch een vergissing van de kant van de agent??? Kan een leuke zaak worden. Ansa bewaar in elk geval je ritregistratie!!!!!!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ansa schreef:Heb via een advocaat een brief laten opstellen en opgestuurd naar rechtbank. ik vind manier van meten krom. het is te vergelijken met het onderstaande:

Ik (politieagent) zit in me auto op een parkeerplek, zie een auto voorbij rijden en dan denk/schat ik dat diegene 110 km/u (noem maar wat) rijd waar maar 50 km/u toegestaan is. Dan rijd ik erachter na, houd ik diegene aan en vorder ik zijn rijbewijs in. Zo is het bij mij ook gegaan. Kom op jongens dit kan toch niet? Is toch gewoon natte vinger werk. Totaal geen meting, geen videobeeld bij mij maar beste agent zegt dat het stond op zijn snelheidsmeter terwijl het op de snelweg druk was. Die kan nooit mij gemeten hebben. Nooit. Nu kan ik mijn werk niet voortzetten omdat mijn rijbewijs is ingevorderd terwijl ik niet eens zo'n grote overtreding ben begaan.

Beste agenten wat vinden jullie hiervan?

Gr. Ansa
Dat u een betere advocaat had moeten zoeken.
De rechtbank kijkt namelijk niet of de meting of correcte wijze heeft plaatsgevonden maar of de officier van justitie het rijbewijs op juiste gronden ingevorderd houdt.

Uw bezwaren tegen de manier waarop de meting heeft plaatsgevonden zult u op de strafzitting moeten uiten en kunt u ook alleen formuleren als u via het proces-verbaal heeft kunnen vaststellen op welke wijze de meting feitelijk heeft plaatsgevonden.
Snelheidsmetingen vinden in Nederland in het algemeen op de volgende manieren plaats:
- Snelheidscamera
- Lasergun
- Trajectcontrole
- Meting met een geijkte snelheidsmeter

In het laatste geval wordt de hard rijdende auto op gelijk blijvende afstand gevolgd en wordt de waargenomen hoogste snelheid genoteerd.

Zoals door u omschreven vindt geen meting plaats.
Stay safe out there.
Ansa
Infopolitie Gast

Ja ik weet het niet. Hij moet toch wel een enige afstand achter me gereden hebben met die hoge snelheid. 3 km ofzo? Of een andere goede meting, een video? Misschien kwam hij wel aan met een vaartje aan van 190 km/u? Misschien was dat zijn hoogste snelheid om naar ons toe te rijden? Nee, het was geen duisternis maar wel erg druk op de snelweg. Het waren ook geen zelfde auto's maar de kleuren geen scheelden niet veel van mekaar. Het is zo, ik zou niet erg vinden als agent mij had aangehouden voor een overtreding van 21 km/u. 21 km/u heb ik te hard gereden en daarvoor wil ik graag ook een boete ontvangen maar dat me rijbewijs word ingevorderd is gewoon rot. Ik rijd veel voor mij werk en ik kan mijn rijbewijs niet missen. Ik zit al bijna een week thuis. Maar hoeveel kilometer moet een agent mij volgen om een goede meting te krijgen?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ansa schreef: Maar hoeveel kilometer moet een agent mij volgen om een goede meting te krijgen?
Daar bestaat geen regel over. De gevolgde afstand moet dermate zijn dat er een betrouwbare meting tot stand is gekomen. Meestal wordt meer dan 1 kilometer op gelijkblijvende afstand gevolgd. Hoe hoger de snelheid hoe langer er gevolgd moet worden om een goede meting te krijgen.
Stay safe out there.
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Ik geloof, maar ik heb het niet zo bij de hand, dat jurisprudentie zegt dat er minimaal 16 seconden of 400 meter gevolgd moet zijn. Alles langer is alleen maar meer zekerheid dat de meting juist is.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Fietser2
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Fietser2 »

SWAT schreef: Daar bestaat geen regel over. De gevolgde afstand moet dermate zijn dat er een betrouwbare meting tot stand is gekomen. Meestal wordt meer dan 1 kilometer op gelijkblijvende afstand gevolgd. Hoe hoger de snelheid hoe langer er gevolgd moet worden om een goede meting te krijgen.
Gelijkblijvende afstand is niet eens van belang zolang beide voertuigen in beweging zijn en blijven. Zolang de afstand tussen starten van de meting en de afstand bij stoppen van de meting maar gelijk is. Dat is het mooie van een trajectmeting.

Maar goed, wat de regels zijn voor het uivoeren van zo'n meting, weet ik niet, ik ben geen agent.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Fietser2 schreef:Gelijkblijvende afstand is niet eens van belang zolang beide voertuigen in beweging zijn en blijven. Zolang de afstand tussen starten van de meting en de afstand bij stoppen van de meting maar gelijk is. Dat is het mooie van een trajectmeting.
Er is hier, als ik het verhaal van TS lees, geen sprake van een trajectmeting.
Ansa schreef:Nee, dat kon hij niet omdat hij zijn eigen snelheidsmeter heeft gevolgd.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
willem58
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:

Ongelezen bericht door willem58 »

ThunderSTreak schreef:Op basis van de openingspost van Ansa zit ik met een paar vragen:

Ze zegt dat haar electronische ritregistratie aangeeft dat ze die rit niet harder heeft gereden dan 121 km/h en ze stelt dat een ander (snelle auto) haar voor aanhouding heeft ingehaald. Ze geeft zelf aan dat ze tussen de 120 en 125 heeft gereden (waar 100 was toegestaan)

Zou het niet zo kunnen zijn dat er sprake is geweest van twee vrijwel identieke auto's (zelfde kleur) waarvan de inhaler degene was die de agent eigenlijk op het oog had????

Hoe laat gebeurde e.e.a. ? Duisternis??? Wellicht toch een vergissing van de kant van de agent??? Kan een leuke zaak worden. Ansa bewaar in elk geval je ritregistratie!!!!!!
ThunderSTreak zit met dezelfde vragen als ik.
De collega's die antwoorden gaan hier allemaal aan voorbij en blijven alleen reageren op de manier waarop de snelheidsovertreding geconstateerd is.
TS haar vraag is onderandere of ze nu iets met haar ritregistratie kan ipv wachten op een uitslag van de OvJ aangezien haar rijbewijs, zoals door TS aangegeven, waarschijnlijk tenonrechte is ingenomen en ze nu een inkomstenderving heeft.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Gesloten