elektrische fiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
a.bogaert
Infopolitie Gast

elektrische fiets

Ongelezen bericht door a.bogaert »

Hallo

Ik wil graag weten of er een leeftijdsgrens is voor elektrische fietsen(trapondersteuning).
Ik ben 13 mag ik dan zo'n fiets rijden zonder rijbewijs

Verder wil ik ook weten :
In Duitsland mag ik met 15 (mits rijbewijs)al een brommer rijden die geremd is op 25 km/h
Mag ik dan ook in nederland hiermee rijden?

groetjes Pim
BVK
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 17 aug 2008, 09:27
Roepnaam: Marc
Locatie: wie het weet mag het zeggen
Contact:

Re: elektrische fiets

Ongelezen bericht door BVK »

Hallo,

een fiets met trapondersteuning mag u gerust gebruiken.
Voor wat betreft de bromfiets zult u toch echt 16 jaar moeten zijn om in nederland te mogen rijden.
"Ik ben de eigenaar van mijn karma, erfgenaam van mijn daden, geboren uit mijn daden, verwant aan mijn daden en heb mijn daden als mijn scheidsrechter. Wat ik doe, goed of kwaad, daarvan zal ik erfgenaam zijn"
Lince
Lid
Lid
Berichten: 127
Lid sinds: 09 mei 2009, 23:38
Roepnaam: Ming
Contact:

Re: elektrische fiets

Ongelezen bericht door Lince »

Volgens mij mag ook trapondersteuning niet.
Gebruikersavatar
Flik
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1928
Lid sinds: 04 nov 2005, 13:18
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: elektrische fiets

Ongelezen bericht door Flik »

Lince schreef:Volgens mij mag ook trapondersteuning niet.
Bij de fiets met trapondersteuning kennen we geen minimale leeftijd voor de berijder.
Gebruikersavatar
woutb
Infopolitie Gast

Re: elektrische fiets

Ongelezen bericht door woutb »

In het kader hiervan, ik ken een jongen van (toevallig) ook 13 jaar die absoluut geen druk meer mag zetten op één van zijn benen ivm een ziekte. Dit moet hij 1 tot 2 jaar volhouden, hij loopt dus met krukken. Zijn school is helaas 15 km van zijn huis af, wat hij altijd op de fiets deed. Zijn ouders zijn niet in staat hem te brengen en een regeling met invalidevervoer zit er om de één of andere reden ook niet in. Trapondersteuning betekend dat hij moet trappen, dus dat is uit den boze.

Een scooter, bromfiets, auto of invalidewagen zou ideaal zijn geweest als hij ouder dan 13 was. Een elektrische step (wel met stoeltje) is ook een uitkomst, maar dit valt onder de snorfietsen en is daarom ook geen optie. Iemand anders een idee hoe een kind van 13 zichzelf volledig gemotoriseerd naar school en terug kan vervoeren? Mijn ideeën zijn zo langzamerhand op...
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9188
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: elektrische fiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wetstekst

Artikel 5 Reglement rijbewijzen
1.De in artikel 110, eerste lid, van de wet voor het besturen van motorrijtuigen vastgestelde minimumleefijd van achttien jaren geldt niet voor:
a. gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een elektromotor en die niet sneller kunnen rijden dan 10 km per uur;
b. bromfietsen, landbouw- of bosbouwtrekkers, gehandicaptenvoertuigen, andere dan die bedoeld in onderdeel a, en motorrijtuigen met beperkte snelheid, niet zijnde stoom- en motorwalsen; zij mogen slechts worden bestuurd door personen die de leeftijd van zestien jaren hebben bereikt.
2.Van de in het eerste lid, onderdeel b, vastgestelde minimumleeftijd van zestien jaren kan ontheffing worden verleend voor zover het betreft gehandicaptenvoertuigen.
Je hebt de mogelijkheid zoals genoemd in sub a. Maar dan zit je vast aan een snelheid van 10 km/h. Maar zoals je ziet is ook een ander (lees sneller) gehandicaptenvoertuig mogelijk, alleen heb je dan een ontheffing nodig. Maar dan kan, volgens lid 2.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Lince
Lid
Lid
Berichten: 127
Lid sinds: 09 mei 2009, 23:38
Roepnaam: Ming
Contact:

Re: elektrische fiets

Ongelezen bericht door Lince »

@woutb: in het verre verleden heb ik eens een vriendje gehad met 1 been. Deze had een fiets met 1 trapper, maar kon gewoon rond gaan. Blijkbaar iets aangepast, dat trapper toch weer omhoogkomt of met een bandje. Is het niet mogelijk om een trapondersteuning te maken met 1 trapper?
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3715
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: elektrische fiets

Ongelezen bericht door DiNozzo »

@ Woutb: Ik had op de middelbare een klasgenoot met één long. Hij kon daardoor niet met de drukke bussen of fietsen. Hoe hij het precies geregeld heeft weet ik niet, maar hij mocht destijds ook een scooter rijden die beperkt was tot een lage snelheid. Hij werd hier ook continu mee staande gehouden maar is naar mijn weten nooit bekeurd...
Hoe dat zat weet ik ook niet meer.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten