Aan mijn Land Rover lwb SIII, bj '77, grijs kenteken heb ik zelf een trekhaak gemonteerd. Met M8 8.8 bouten, 6 stuks, treksterkte van de bout is ca 7,5 ton per stuk, dus montagetechnisch zit het wel vast
De trekhaak heeft geen keurmerk. Moet dit gekeurd worden, en bijgeschreven worden op het kentekenbewijs?
Artikel 5.18.18 RV
1. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of
b. de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.
Uw trekhaak zal dus gekeurd moeten zijn als u meer dan 750 kg wilt slepen. U kunt de RDW bellen, maar ik denk dat u, als particulier, voor een zeer moeilijke opgave staat. U kunt beter proberen een goedgekeurde trekhaak te kopen.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Je zit met hetzelfde probleem als een vriend van me.
Die heeft een trekhaak op zijn Dodge W200 zonder goedkeuringsplaatje.
Hij moet dus wel gekeurd worden en je hebt een goedgekeurde trekhaak met goedkeuringsplaatje nodig.
Artikel 5.18.18 RV
1. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of
b. de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.
Uw trekhaak zal dus gekeurd moeten zijn als u meer dan 750 kg wilt slepen. U kunt de RDW bellen, maar ik denk dat u, als particulier, voor een zeer moeilijke opgave staat. U kunt beter proberen een goedgekeurde trekhaak te kopen.
Piet
Opm. betreft de TMM. Dus ledig gewicht plus laadvermogen.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
van the Hill schreef:
Opm. betreft de TMM. Dus ledig gewicht plus laadvermogen.
Nee, in het wetsartikel staat dat als de totale massa meer is dan 750 kg dat dan ......
Er staat niet dat als de TMM meer is dan 750 kg dat dan ...........
Je mag met een ongekeurde trekhaak ook rustig een lege 2 tons aanhangwagen slepen als het ledig gewicht van die aanhangwagen niet boven de 750 kg komt.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit