Golfkar ( ezgo )

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Desperatehouseman
Infopolitie Gast

Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Desperatehouseman »

Goedenavond,

Mijn naam is Bas Schipper en ik ben achttien jaar oud. Sinds februari j.l. heb ik mijn rijbewijs B behaald.
Enige tijd geleden kwam ik met het idee om een golfwagentje te kopen. Deze worden voornamelijk gebruikt voor het vervoeren van golftassen e.d. op de golfbaan voor de lange afstanden. Nu vond ik dit een mooi, milieuvriendelijk alternatief om buurtafstanden te overbruggen met de golfcar.
Anderzijds wil ik hier een mobiele verkoopauto van maken. Denk aan een ijsco-auto, dit op basis van veel milieuvriendelijke kilometers. Het is dan de bedoeling om over het strand te rijden met behulp van een grover profiel van de banden.

Op infopolitie had ik kunnen vinden dat golfkarretjes vallen onder de noemer " vrijetijds-voertuigen " en hoeven vervolgens niet te voorzien van een kenteken. Dit is naar mijn mening erg onwaarschijnlijk.
In Hoek van Holland ( gem. Rotterdam ) zie ik regelmatig golfkarretjes over het fietspad rondsjeezen. Deze karretjes hebben als bestemming ; recreatiegebied.

Mijn vraag is als volgt:
Is het wellicht mogelijk om een golfauto'tje te laten keuren, mogelijkerwijs bij de RDW, en vervolgens deelnemen aan de verkeersregels van de (snor)fietser?

Vriendelijk dank voor jullie moeite!
Groetjes,
Bas
Gebruikersavatar
sunwave
Infopolitie Gast

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door sunwave »

Ik weet niet of het nog 100% actueel is, het beste kun je zelf informeren bij de RDW. En ook op verkeersgebied ben ik niet 100% thuis. De mogelijkheden:

1. Het voertuig gaat door het leven gaat als “bijzonder voertuig”. Wanneer dat gebeurd mag hij niet harder kunnen rijden dan 25 km/u. Aan de achterzijde moet een z.g. (afgestompte) driehoek gemonteerd zijn. Qua verlichting moet alles, net als bij personenauto's, aanwezig zijn en functioneren. En volgens mij mogener geen personen vervoerd kunnen worden. Het voertuig zal ingericht moeten zijn voor het vervoer van goederen.
2. Een tweede mogelijkheid is dat er een kenteken voor een brommobiel of personenauto wordt afgegeven. In dat geval zal het voertuig echt aan alle technische eisen en overige inrichtingseisen van deze categorie voertuigen moeten voldoen.

Een grote kans is aanwezig dat een golfkar voor de tweede mogelijkheid afgekeurd word omdat de breedte, de lengte, het gewicht, de technische voorzieningen, motorvermogen, remvermogen, enz. niet voldoende zijn en dus niet in aanmerking komt voor een eigen kenteken waarmee deze op de openbare weg gereden mag worden.
Gebruikersavatar
Desperatehouseman
Infopolitie Gast

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Desperatehouseman »

Bedankt voor je moeite!


Vandaag ben ik langs het politiebureau geweest en zij vertelden mij dat het ging om een voertuig die enkel gebruikt mag worden op eigen grond/terrein.

Ook ben ik langs de "sport en recreatie" van de gemeente gegaan en hier hadden zij twee golfkarretjes staan. Één daarvan was een electrische uitvoering zou in principe ook niet de weg op mogen wegens geen verlichting e.d. Wel zat er zo'n verzekeringsplaatje op ( vorig scooterplaatje ).

De ander was voorzien van een benzine motor en had wel verlichting e.d. Hier mocht wel de weg ( weliswaar het fietspad ) op.

Wat moet ik nu eigenlijk doen om te weten te komen of ik met een electrische golfkar het fietspad op mag?

Gr.
Bas
Gebruikersavatar
Desperate houseman
Infopolitie Gast

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Desperate houseman »

Indien ik de golfkar helemaal opknap ; verlichting ( dimlichten, knipperlichten, achterlichten ) en de claxon + de max. snelheid van 25 kmph. Het gaat hier wel om een elektrische uitvoering!

Valt een golfkar dan niet onder een motorvoertuig met beperkte snelheid ( van 25 kmph ) ?
Welke verkeersregels moet ik dan volgen? ( motorvoertuig? personenauto's ? )

Bedankt!
Gr. Bas
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Skipperje »

In de praktijk blijken golfkarren niet te voldoen aan het begrip motorrijtuig met beperkte snelheid. Bijna altijd zijn er banken aangebracht en dus zijn ze ingericht voor het vervoer van personen. Dit is absoluut niet toegestaan. Daarnaast is een laadbak onvoldoende om te kunnen voldoen aan de eis dat ze moeten zijn ingericht voor het op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren en ophalen van goederen.
Je loopt grote kans op inbeslagname van het voertuig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Desperate houseman
Infopolitie Gast

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Desperate houseman »

Dag Piet,

Allereerst bedankt voor je reactie!
Deze heb ik momenteel op 't oog.
Afbeelding

Voorin is plaats voor 1 / 2 personen. Achterin is het mogelijk de rugleuning te verwijderen en plaats te maken voor goederentransport.

Indien ik:
* het voertuig laat verzekeren onder de noemer " motorvoertuig met beperkte snelheid "
en ik alleen over het fietspad rijd, te zamen met mijn vuilniszak achterin.

*een max. toegestane snelheid van 25 km/u rijd en dit kenbaar maak d.m.v. een afgeknotte driehoek

* de golfcar laat voorzien van verlichting ( noodzakelijke electra )

is het toch mogelijk om de openbare weg op te gaan?

nogmaals bedankt Piet!
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het spijt mij voor je, maar dat is niet mogelijk. Je ziet zelf wel dat dit voertuig is ingericht voor personenvervoer en ook omgebouwd kan worden voor goederenvervoer. Daarmee vervalt onmiddellijk het begrip motorrijtuig met beperkte snelheid.
Ik ben enige tijd geleden ook benaderd door een landelijke organisatie, die dit soort voertuigen gebruikten om met gasten rond te rijden in natuurgebieden. Ook hen heb ik het advies gegeven om zo niet op de wegen te gaan rijden. Ook juridische medewerkers van die organisatie gingen zich er mee bemoeien (ze waren al aangeschaft) en het uiteindelijke resultaat is nu dat ze allen voorzien zijn van een kenteken en dus op de weg mogen komen.
Je moet het idee laten varen dat je met een vuilniszak achterin kunt gaan rijden. Iedere vrachtauto is ook ingericht om vuilniszakken te vervoeren. Je moet bij ingericht zijn voor korte afstand vervoeren van goederen denken aan de SRV wagen.

Tot slot, maar dat is dus niet voor jou van toepassing. Een motorrijtuig met beperkte snelheid mag niet op het fietspad.

Tip: schaf iets aan met kenteken, dan weet je wat je koopt. Er zijn ook wel golfkarren te koop met kenteken. Meestal zijn het dan bromfietsen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Desperate houseman
Infopolitie Gast

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Desperate houseman »

Kan ik het karretje dan niet gewoon keuren bij de RDW?

Indien ik zou kiezen voor een golfkarretje met kenteken ( zoals je zei ) die valt onder een bromfiets , moet ik dan een helm dragen?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als er een typegoedkeuring is, kan dat wel. Maar zonder typegoedkeuring is het erg moeilijk een kenteken te krijgen.
Een bromfiets met carrosserie (brommobiel), die van fabriekswege voorzien is van veiligheidsgordels is vrijgesteld van de helmplicht.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Desperate houseman
Infopolitie Gast

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Desperate houseman »

Ja zo'n brommobiel heb ik al gehad.
Ook het nodige gezeik mee gehad bij de RDW.
Ze kenden namelijk geen benzine-uitvoering ( uit Duitsland ) en konden om die reden dus ook geen type-goedkeuring geven:(

Vanochtend werd ik gebeld door de RDW. De man vertelde me het volgende :

Je kan de golfcar catagoriseren in 2 takken n.l. : personenauto's ( M ) of twee a drie - wieler ( O ).
Vervolgens kan je kiezen om de Golfkar te laten keuren op een typegoedkeuring ( net als b.v. Volkswagen ) en mogen er duizenden van dat type de openbare weg op. Vanzelfsprekend is dit niet haalbaar.
Anderzijds kan je de golfkar induvidueel keuren aan de hand van de keuringseisen verschillend per catagorie.

Mijn vraag :
Kost het veel moeite c.q. geld om te komen aan een succesvolle induviduele keuring?

PS: de reden dat ik nu zo moeilijk doe is dat ik voorheen zoveel gezeik kreeg met de brommobiel. Vandaar dat ik me nu beter informeer!

bedankt!
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Botje »

Desperate houseman schreef: Vanochtend werd ik gebeld door de RDW...

Mijn vraag :
Kost het veel moeite c.q. geld om te komen aan een succesvolle induviduele keuring?
Dat is een vraag die de beste man van de RDW je in een wip en een zucht had kunnen beantwoorden.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
Desperate houseman
Infopolitie Gast

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door Desperate houseman »

Is dat een " Ja " ?
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door gelderblom »

Desperate houseman schreef:Mijn vraag :
Kost het veel moeite c.q. geld om te komen aan een succesvolle induviduele keuring?

PS: de reden dat ik nu zo moeilijk doe is dat ik voorheen zoveel gezeik kreeg met de brommobiel. Vandaar dat ik me nu beter informeer!

bedankt!
Ik denk dat die individuele keuring evenveel/ meer *) gezeik zal opleveren met de RdW dan dat je al had met de brommobiel.

*)doorhalen wat niet van toepassing is.

Dus het meest simpele antwoord is al gegeven; een voertuig kopen waar al een bromfiets- of autokenteken bij zit.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8457
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Golfkar ( ezgo )

Ongelezen bericht door MotoRon »

TS heeft duidelijkheid over de mogelijk- en onmogelijkheden. Overweeg de suggestie van Gelderblom eens, en anders wensen wij je veel succes bij de RDW.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten