Dagrijverlichting
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Dagrijverlichting
Hallo,
Enkele dagen geleden werd ik staande gehouden door een agente voor het voeren van verkeerde verlichting.
Volgens deze agente voerde ik op dat moment (overdag en helder weer) mist verlichting.
Op dat moment voerde ik mij z.g. dagrijverlichting (later ingebouwd), deze verlichting bestaat uit 2 stuks witte LED units welke in mijn voorbumper zijn geplaatst (60cm uit elkaar, op een hoogte van 34cm).
Deze dagrijverlichting schijnt recht naar voren, en gaat uit op het moment dat ik andere verlichting, b.v. dimlicht, bij schakel.
De LED units voldoen aan het z.g. E-merk.
Volgens mij mag je tegenwoordig wel dagrijverlichting voeren, tenminste als ik kijk naar allerlei bepalingen en wetten.
Zie HO1 algemene bepalingen, Art. 1.1 D1, en het voeren van verlichting art. 41 en 41a.
Graag zou ik dan ook willen weten of het voeren van dagrijlicht verlichting is toegestaan, ondanks dat deze "after marked" is ingebouwd.
Want bij de nieuwe type Audi's zit dit fenomeen al standaard in de koplampen ingebouwd.
Ik hoop hier toch wel een antwoord op te vinden.
Jack
Enkele dagen geleden werd ik staande gehouden door een agente voor het voeren van verkeerde verlichting.
Volgens deze agente voerde ik op dat moment (overdag en helder weer) mist verlichting.
Op dat moment voerde ik mij z.g. dagrijverlichting (later ingebouwd), deze verlichting bestaat uit 2 stuks witte LED units welke in mijn voorbumper zijn geplaatst (60cm uit elkaar, op een hoogte van 34cm).
Deze dagrijverlichting schijnt recht naar voren, en gaat uit op het moment dat ik andere verlichting, b.v. dimlicht, bij schakel.
De LED units voldoen aan het z.g. E-merk.
Volgens mij mag je tegenwoordig wel dagrijverlichting voeren, tenminste als ik kijk naar allerlei bepalingen en wetten.
Zie HO1 algemene bepalingen, Art. 1.1 D1, en het voeren van verlichting art. 41 en 41a.
Graag zou ik dan ook willen weten of het voeren van dagrijlicht verlichting is toegestaan, ondanks dat deze "after marked" is ingebouwd.
Want bij de nieuwe type Audi's zit dit fenomeen al standaard in de koplampen ingebouwd.
Ik hoop hier toch wel een antwoord op te vinden.
Jack
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9428
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- Contact:
Re: Dagrijverlichting
Dat is gewoon toegestaan.
In 5.2.57 Voertuigreglement staat dat je ze op de auto mag hebben.
Het volgende artikel heb je zelf al aangehaald.
1 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Met dat artikel 32 wordt bedoeld dat het niet mag als het donker is, dan moet je gewoon dimlicht voeren.
Heb je ook een boete gekregen en zo ja, welk feitnummer staat daarop?
Piet
In 5.2.57 Voertuigreglement staat dat je ze op de auto mag hebben.
Het volgende artikel heb je zelf al aangehaald.
Wetstekst
Artikel 411 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Heb je ook een boete gekregen en zo ja, welk feitnummer staat daarop?
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- willem58
- Stamgast
- Berichten: 1433
- Lid sinds: 09 dec 2005, 00:15
- Roepnaam: Willem
- Twitter: @Vrijwil_politie
- Locatie: Westland
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- Contact:
Re: Dagrijverlichting
Wat voor code ( letter of cijfer ) staat er bij het E-keurmerk vermeld?Jack G schreef:De LED units voldoen aan het z.g. E-merk.
Elk soort verlichting en reflector heeft namelijk zijn eigen keurmerk.
Op een mistlamp staat bijvoorbeeld een "F"
Een diender en een kat worden beide niet nat.
- Viper
- Stamgast
- Berichten: 1308
- Lid sinds: 07 sep 2006, 09:46
- Locatie: PL23
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
- Contact:
Re: Dagrijverlichting
En daarnaast wordt voor de mistlamp ook nog de de "B" gebruikt.willem58 schreef:Op een mistlamp staat bijvoorbeeld een "F"
(F=Fog en B=Brouillard; beiden betekent mist op zijn Engels en Frans).
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14693
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
- Contact:
Re: Dagrijverlichting
Bij dagrijlichten kom je nog weleens de code 'RL' tegen van Running Lights....
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Re: Dagrijverlichting
Hallo,
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb aan de hand van jullie vragen nog het e.e.a. opgezocht met betrekking tot het soort verlichting dat ik gebruik.
- Het E-keur : - in een cirkel staat E4, met daar achter het cijfer 7848
- Code op venster - op de lamp sttat de code RDL, dit betekent volgens mij Running Day Light.
Jack
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb aan de hand van jullie vragen nog het e.e.a. opgezocht met betrekking tot het soort verlichting dat ik gebruik.
- Het E-keur : - in een cirkel staat E4, met daar achter het cijfer 7848
- Code op venster - op de lamp sttat de code RDL, dit betekent volgens mij Running Day Light.
Jack
-
- Infopolitie Gast
Re: Dagrijverlichting
Nee ik heb geen boete gekregen, maar werd alleen staande gehouden.Skipperje schreef:Dat is gewoon toegestaan.
In 5.2.57 <a target=_new href=http://www.infopolitie.nl/index.php?vie ... glement</a> staat dat je ze op de auto mag hebben.
Het volgende artikel heb je zelf al aangehaald.Met dat artikel 32 wordt bedoeld dat het niet mag als het donker is, dan moet je gewoon dimlicht voeren.Wetstekst
Artikel 41
1 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Heb je ook een boete gekregen en zo ja, welk feitnummer staat daarop?
Piet
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9428
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- Contact:
Re: Dagrijverlichting
Nu het toch over de codes gaat. Waar vind ik in een wet, regeling, aanwijzing, EG de omschrijving van de codes. Ik heb ze wel eens eerder opgevraagd, maar kan ze niet meer vinden. Wie helpt mij waar te zoeken?
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
- Infopolitie Gast
Re: Dagrijverlichting
Ik heb de betreffende letters wel teruggevonden in de regelingen, maar geen kant en klaar lijstje.
Hou je vast, komt ie:
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage III de letters A R S
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3.3 van bijlage VI de letters C R
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3.1 van bijlage III de cijfers 1 2 5
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage III de romeinse cijfers I en III
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage II de letter F
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage II de lettercombinatie AR
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage IV de letter P
Hou je vast, komt ie:
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage III de letters A R S
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3.3 van bijlage VI de letters C R
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3.1 van bijlage III de cijfers 1 2 5
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage III de romeinse cijfers I en III
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage II de letter F
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage II de lettercombinatie AR
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... l=guichett
In artikel 4.3 van bijlage IV de letter P
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9428
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- Contact:
Re: Dagrijverlichting
Ik zet ze in mijn favorieten.
Of nee, ik zet dit bericht in mijn favorieten.
Hartelijk dank voor deze genomen moeite.
Piet

Hartelijk dank voor deze genomen moeite.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
- Infopolitie Gast
Re: Dagrijverlichting
Geen punt, graag gedaan!
Pak deze er ook bij, als je toch met favorieten bezig bent:
Pak deze er ook bij, als je toch met favorieten bezig bent:
Alle ins en outs van wetgeving en normen
Praktische toelichtingen op veiligheidsvoorschriften incl. documenten in WORD en XLS-
- Infopolitie Gast
Re: Dagrijverlichting
Hallo,
Na wat zoekwerk, en mede door de reacties op dit forum, ben ik er van overtuigd dat ik met de dagrijverlichting die ik heb gemonteerd mag rijden.
Maar toch zou ik graag een overtuigend bewijs willen hebben, dat het volgens de wet ook mag.
Zodat ik de volgende keer dat ik wordt aangehouden (of staande), iets heb om het ongelijk te bewijzen.
Want volgens mij heerst er grote onduidelijkheid binnen het korps van agenten wat nu wel of niet mag, ondanks het feit dat de lampen die ik heb een E-keur (E4) hebben en voorzien zijn van de opdruk DRL (day running lights).
Het enigste waar ik eventueel aan twijfel zijn de maten waar deze verlichting mag zitten, daar is alleen op wat over te vinden.
Maar of dit ook de wettelijke toegestane inbouwmaten zijn weet ik dus niet.
Kan iemand mij helpen om (wettelijk) overtuigend bewijs en (wettelijke toegestane) inbouwmaten te vinden.
Bij voorbaat dank,
Gr.
Jack
Na wat zoekwerk, en mede door de reacties op dit forum, ben ik er van overtuigd dat ik met de dagrijverlichting die ik heb gemonteerd mag rijden.
Maar toch zou ik graag een overtuigend bewijs willen hebben, dat het volgens de wet ook mag.
Zodat ik de volgende keer dat ik wordt aangehouden (of staande), iets heb om het ongelijk te bewijzen.
Want volgens mij heerst er grote onduidelijkheid binnen het korps van agenten wat nu wel of niet mag, ondanks het feit dat de lampen die ik heb een E-keur (E4) hebben en voorzien zijn van de opdruk DRL (day running lights).
Het enigste waar ik eventueel aan twijfel zijn de maten waar deze verlichting mag zitten, daar is alleen op
Homepage | HELLA
Mondiaal opererend familiebedrijfMaar of dit ook de wettelijke toegestane inbouwmaten zijn weet ik dus niet.
Kan iemand mij helpen om (wettelijk) overtuigend bewijs en (wettelijke toegestane) inbouwmaten te vinden.
Bij voorbaat dank,
Gr.
Jack
- willem58
- Stamgast
- Berichten: 1433
- Lid sinds: 09 dec 2005, 00:15
- Roepnaam: Willem
- Twitter: @Vrijwil_politie
- Locatie: Westland
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- Contact:
Re: Dagrijverlichting
Er is geen onduidelijkheid aangezien er in het voertuigreglement enj het RVV staat dat je dagrijlichten mag voeren.jack g schreef:Hallo,
Na wat zoekwerk, en mede door de reacties op dit forum, ben ik er van overtuigd dat ik met de dagrijverlichting die ik heb gemonteerd mag rijden.
Maar toch zou ik graag een overtuigend bewijs willen hebben, dat het volgens de wet ook mag.
Zodat ik de volgende keer dat ik wordt aangehouden (of staande), iets heb om het ongelijk te bewijzen.
Want volgens mij heerst er grote onduidelijkheid binnen het korps van agenten wat nu wel of niet mag, ondanks het feit dat de lampen die ik heb een E-keur (E4) hebben en voorzien zijn van de opdruk DRL (day running lights).
Voertuigreglement:
Artikel 3.2.46
1.Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:
8. dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
4.16.1 Artikel 41 RVV 1990
Personenauto’s en bedrijfsauto’s: twee dagrijlichten
Sinds 1999 mogen personenauto’s en bedrijfsauto’s ingevolge artikel 5.2.57 Voertuigreglement voorzien zijn van twee dagrijlichten. Als zodanig kan worden aangemerkt een verlichtingsunit die is voorzien van het ECE/EG symbool RL. Daarbij is in 1999 over het hoofd gezien ook het RVV 1990 dienovereenkomstig te wijzigen.
Bestuurders motorvoertuig: sinds april 2008 ook dagrijlicht
Deze omissie is in april 2008 hersteld, waardoor artikel 41 lid 1 RVV 1990 sinds dat moment regelt dat met inachtneming van de normale regels van het gebruik van lichten tijdens het rijden (zie art. 32 RVV 1990), bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht mogen voeren. Omdat het dagrijlicht niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig mag worden gevoerd, moet dus bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels in plaats van het dagrijlicht, het dimlicht worden gevoerd.
De tekeningen van de lampenleverancier kloppen aangezien deze de voorschreven maten hanteren.jack g schreef:Het enigste waar ik eventueel aan twijfel zijn de maten waar deze verlichting mag zitten, daar is alleen opwat over te vinden.Homepage | HELLA
Mondiaal opererend familiebedrijf
Maar of dit ook de wettelijke toegestane inbouwmaten zijn weet ik dus niet.
Kan iemand mij helpen om (wettelijk) overtuigend bewijs en (wettelijke toegestane) inbouwmaten te vinden.
Bij voorbaat dank,
Gr.
Jack
Ik kan de maten of waar het beschreven staat zo snel niet vinden, maar google eens op de EEG richtlijnen zoals boven beschreven.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9428
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- Contact:
Re: Dagrijverlichting
42008X0523(01)
Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft
6.19.1. Aanwezigheid
Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.
6.19.2. Aantal
Twee.
6.19.3. Opstelling
Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4. Plaats
6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden.
De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar.
Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.
6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5. Geometrische zichtbaarheid
Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.
Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.
6.19.6. Richting
Naar voren.
6.19.7. Elektrische schakeling
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.
De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].
Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.
6.19.8. Verklikkerlicht
Inschakelverklikkerlicht facultatief.
6.19.9. Andere voorschriften
Geen.
Piet
Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft
Wetstekst
6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) [13]6.19.1. Aanwezigheid
Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.
6.19.2. Aantal
Twee.
6.19.3. Opstelling
Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4. Plaats
6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden.
De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar.
Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.
6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5. Geometrische zichtbaarheid
Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.
Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.
6.19.6. Richting
Naar voren.
6.19.7. Elektrische schakeling
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.
De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].
Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.
6.19.8. Verklikkerlicht
Inschakelverklikkerlicht facultatief.
6.19.9. Andere voorschriften
Geen.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit