overschrijden maximum aantal zitplaatsen oldtimer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
transit
Infopolitie Gast

overschrijden maximum aantal zitplaatsen oldtimer

Ongelezen bericht door transit »

Een korte vraag:

Vorige week heb ik een oldtimer ford transit gekocht. Het is een personenbusje en staat op kenteken als personenauto. Nu zitter er twee stoelen in. Graag zou ik een bankje achter deze stoelen monteren.

Op het kenteken staat echter een maximum aantal zitplaatsen van 3...

Bij wetgeving omtrent wijzigen inrichting personenauto vind ik met betrekking tot aantal zitplaatsen alleen onderstaande:
Bij wijziging van het voertuig dat in gebruik is genomen na 31 mei 2004, zodanig dat het aantal zitplaatsen als vermeld op het kentekenbewijs dan wel in het kentekenregister wordt overschreden, moet het voertuig voldoen aan de in de Regeling eisen individuele goedkeuring opgenomen eisen omtrent: a. algemeen, en b. carrosserie.

Dit geld echter niet voor mijn auto aangezien deze ruim van voor 2004 is.

Betekent dit dat ik gewoon een bankje kan monteren en hiermee het maximum aantal zitplaatsen mag overschrijden? Of heeft dit negatieve consequenties :regels:
Mohaa
Stamgast
Stamgast
Berichten: 759
Lid sinds: 06 apr 2005, 09:59
Locatie: Noord Holland
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contact:

Re: overschreiden maximum aantal zitplaatsen oldtimer

Ongelezen bericht door Mohaa »

Het gaat om het feit wat op je kentekenbewijs staat. Mocht u daarvan afwijken kan dit ten koste gaan ook van uw verzekering.
Wat vaak gebeurd is dat de politie constateerd dat er te veel mensen in een auto zitten dit wor door gegeven aan de belasting etc. etc.

Op dit moment spreek ik nog niet over het geval dat u een ongeval krijgt met meerdere mensen in uw auto dan het kenteken voor schrijft. In dit geval hoop ik vooer u (een beetje kort door de bocht) dat u genoeg op uw rekening heeft staan om deze kosten de dekken want uw verzekering zal dit naar alle waarschijnlijkheid niet doen.
Gebruikersavatar
transit
Infopolitie Gast

Re: overschreiden maximum aantal zitplaatsen oldtimer

Ongelezen bericht door transit »

Mohaa, bedankt voor je reactie.

Ik begrijp hieruit dat ik maximum aantal zitplaatsen dien laten aan te passen op het kentekenbewijs (door de RDW) indien ik een passagiersbank plaats. Zal contact opnemen met RDW over procedure hieromtrent (keuring, kosten, etc.?).

Met betrekking tot uw reactie over belasting en verzekering het volgende voorbehoud:
- mee zitplaatsen veranderd de aard van het voertuig belastingtechnisch (mijn inziens) niet. Bij mijn weten wordt evenveel belasting en BPM betaald over personenauto met 3 zitplaatsen als 4 zitplaatsen. Denk dus niet dat dit een issue is. Anders natuurlijk als ik een zitbank in de bak van een bedrijfsauto zou maken, aangezien het dan een bedrijfsauto een personenauto wordt. Maar dit is dus niet het geval.

- met betrekking tot de verzekering kan ik me goed voorstellen dat dit consequenties heeft voor de inzittendenverzekering, maar vraag me af of het uitmaakt voor de WA. Ik heb weleens gehoord dat iemand een extra bankje voor kinderen in zijn auto heeft geplaatst en vervolgens extra premie voor zijn inzittenden verzekering moest betalen.

Blijf het ook vreemd vinden dat ik geen wetgeving hieromtrent kan vinden. Alleen dus bovenstaande niet relevante opmerking bij wijziging aantal zitplaatsen personenauto's 2004. Overigens blijkt hier ook niet direct uit dat in dit geval het kentekenbewijs aangepast dient te worden. Er staat slechts dat zitplaatsen aan de eisen individuele goedkeuring moeten voldoen.

Kan de politie een boete geven wanneer er meer personen in de auto zitten dan dat op kenteken staat? (los van gorder verhaal, dat is bij mij bekend, maar niet relevant aangezien ik achter geen gordels zal hebben)

Wie weet hier meer over en helpt me verder?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: overschreiden maximum aantal zitplaatsen oldtimer

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wat ik zo snel even kan bedenken is dat het voertuig niet in overeenstemming is met het kenteken.

Wetstekst

Artikel 5.2.1
Personenauto’s moeten voldoen aan de volgende eisen:

a. het voertuig moet in overeenstemming zijn met de op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens;
Ik zou in ieder geval de RDW mailen of gebruik maken van de terugbelservice.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
transit
Infopolitie Gast

Re: overschrijden maximum aantal zitplaatsen oldtimer

Ongelezen bericht door transit »

Dank voor uw reactie.

Bedankt voor uw suggestie de RDW te mailen. Ik ga hier zeker gebruik van maken!

Ter info ben ik inmiddels ook het volgende te weten gekomen:
- op veel kentekens staat bij maximum aantal zitplaatsen '0' (hierbij voldoet voertuig dus nooit aan gegevens kenteken...)
- vergelijkbare ervaring: Ik was bij de RDW van de week want op mijn kenteken stonden maar twee zitplaatsen. De man van de RDW keek even controleerde of het goed vast zat en zei dat het wel aangepast kon worden naar vier zitplaatsen. Verder geen kosten aan verbonden.
Gebruikersavatar
transit
Infopolitie Gast

Re: overschrijden maximum aantal zitplaatsen oldtimer

Ongelezen bericht door transit »

Hierbij ter info de reactie van de RDW op bovenstaande case. (kort samengevat: ik mag gewoon een bank monteren en zij passen met uitsluitend een administratieve handeling het kentekenbewijs aan)

Als er in een personenauto die in gebruik is genomen na 31 mei 2004 extra zitplaatsen zijn aangebracht, dan moet u deze laten keuren door de RDW.

De sterkte en bevestiging van de naar voren gerichte zitplaatsen moet voldoen aan de Europese richtlijn (EG-richtlijn) 74/408/EG. De sterkte van de bevestigingspunten van de autogordels moeten voldoen aan EG-richtlijn 76/115/EG. De sterkte kunt u aantonen door het overleggen van een certificaat waar dit uit blijkt. Een dergelijk certificaat kunt u krijgen bij de fabrikant van de zitplaats, de fabrikant van de personenauto of bij het ombouwbedrijf.

Na goedkeuring stuurt de RDW het aangepaste kentekenbewijs naar de geregistreerde eigenaar/houder.



Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.

Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer) en de verdere gegevens van het betreffende voertuig bij de hand hebben.

Keuringsafspraak maken via internet
U kunt ook via internet een keuringsafspraak maken. Het internetadres is: http://www.rdw.nl, vervolgens kiest u: voertuigeigenaar, het kentekenbewijs, kentekenkeuring bij de rdw en tot slot afspraken maken/annuleren. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht. Hier vindt u ook een overzicht van de gemiddelde wachttijden per keuringsstation. Let op! Voor aanhangwagens, opleggers en bromfietsen gelden andere wachttijden dan in het overzicht staan vermeld.

Door te klikken op de kalender achter het betreffende keuringsstation, krijgt u een formulier te zien voor het aanvragen van een keuring. Deze moet u invullen en verzenden. Binnen 1½ werkdag stelt de RDW u per e-mail op de hoogte van de datum en de tijd van de afspraak.

Als u een keuringsaanvraag doet is deze pas definitief wanneer per reguliere post een schriftelijke bevestiging van de RDW is ontvangen.


Kosten


De kosten voor een wijziging voertuig bedragen € 42,00 voor een licht voertuig (<3500 kg) en € 50,00 voor een zwaar voertuig (>3500 kg).

Geen RDW-keuring als de personenauto voor 1 juni 2004 in gebruik is genomen.
Als de personenauto in gebruik is genomen voor 1 juni 2004 en er zijn extra zitplaatsen aangebracht, hoeft er geen keuring bij één van de keuringsstations van de RDW plaats te vinden. Het aanbrengen van een extra zitplaats is dan uw eigen verantwoording.

Het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs kan dan administratief worden gewijzigd. Hiervoor kunt u het originele Voertuigbewijs (deel 1A) van het kentekenbewijs sturen naar RDW afdeling VRD, Postbus 30000, 9640 RA Veendam. In een begeleidende brief moet u aangeven hoeveel zitplaatsen er zijn bijgeplaatst.

Als het aantal zitplaatsen niet op het kentekenbewijs staat, is een aanpassing niet mogelijk.

Risico’s zitplaatsen in laadruimte
Van fabriekswege is de laadruimte van een personenauto bedoeld als kreukelzone. Hier zijn de balken in de carrosserie bewust verzwakt om laadruimte in elkaar te laten kreukelen en de personenruimte te sparen. Als u zitplaatsen in de laadruimte plaatst, kan dit dus een minder veilige plaats zijn voor de passagiers.

Regelgeving APK
Voor wat betreft de permanente eisen (de APK) zijn er weinig belemmeringen voor het aanbrengen van extra zitplaatsen. Voor de APK geldt dat de betreffende zitplaats deugdelijk gemonteerd moet zijn.

Verder geldt:

dat personenauto’s die na 31 december 1989, maar vóór 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels op alle naar voren gerichte zitplaatsen.
dat personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen moeten zijn voorzien van autogordels op alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
Heupgordels bevestigd op twee punten zijn in beide situaties toegestaan.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: overschrijden maximum aantal zitplaatsen oldtimer

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dank voor de terugkoppeling. Succes met de ombouw.
Zo maar een praktische tip. Monteer toch autogordels.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten