Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Hans
Infopolitie Gast

Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Hans »

Ik kom in de stad borden tegen met "voetgangerszone" als titel, daaronder een onderbord waarop staat "met uitzondering van -Fietssymbool-".

Geldt deze uitzondering dan ook voor snorfietsen/scooters, omdat ze op fietspaden het fietsbord ook moeten volgen als zodanig?
Ik kan het op internet zo niet vinden.

Ik zie er vele snorscootertjes rijden, maar ik zag ook dat een agent er één aanhield en schreef (ik weet niet waarvoor, maar de man ging lopend verder)

bvd, Hans
Gebruikersavatar
Stokstaartje
Infopolitie Gast

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Stokstaartje »

Beste Hans,

Zoals ik uit uw bericht lees betreft het onderste bord waar de uitzondering op staat, dus een blauw rond bord met een witte fiets erop.
Dit bord betekend dat fietsers en snorfietsers deze weg in mogen rijden. Dus als dit bord onder het bordje "uitgezonderd" hangt, betekent dit dat er óók snorfietsers in mogen rijden.

Als er alleen een uitzondering voor fietsers zou zijn, zou er een wit bord onder moeten hangen met de tekst "uitgezonderd fietsers".

Als diegene waar u het over had is staande gehouden zal dit misschien vanwege een andere reden zijn. (Misschien heeft diegene kort daarvoor op een ander gedeelte gereden waar hij dus niet mocht rijden met zijn snorfiets)?

Hopend u voldoende geïnformeerd te hebben,
Michael
Gebruikersavatar
Galiz9889
Infopolitie Gast

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Galiz9889 »

Meestal zijn snorfietsen uitgezonderd van de uitzonderingsregel.
Zover ik die borden heb gezien, en bestudeerd (ik werd er een keer op aangesproken, dus ik dacht eens even checken) is het zo dat buiten de openingstijden van de winkels toegestaan is in een voetgangerszone te fietsen en zijn snorfietsen uitgezonderd van die regel (kun je zelf ook nagaan hoet het zit met bromfietsen).
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door MarcH »

Galiz9889 schreef:Zover ik die borden heb gezien, en bestudeerd (ik werd er een keer op aangesproken, dus ik dacht eens even checken) is het zo dat buiten de openingstijden van de winkels toegestaan is in een voetgangerszone te fietsen en zijn snorfietsen uitgezonderd van die regel (kun je zelf ook nagaan hoet het zit met bromfietsen).
Ehm, dat hangt toch echt van de borden af die ter plaatse hangen. Ik ken bijvoorbeeld voetgangersgebieden waar je tussen 6.00 en 11.00 mag fietsen.
Be yourself, no matter what they say ...
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Gast »

Onder het bord voetgangerszone hangt een wit bordje met een zwarte fiets. Boven die fiets staat: "met uitzondering van"

Dus geen sprake van iets blauws.
Gebruikersavatar
Galiz9889
Infopolitie Gast

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Galiz9889 »

MarcH schreef:
Galiz9889 schreef:Zover ik die borden heb gezien, en bestudeerd (ik werd er een keer op aangesproken, dus ik dacht eens even checken) is het zo dat buiten de openingstijden van de winkels toegestaan is in een voetgangerszone te fietsen en zijn snorfietsen uitgezonderd van die regel (kun je zelf ook nagaan hoet het zit met bromfietsen).
Ehm, dat hangt toch echt van de borden af die ter plaatse hangen. Ik ken bijvoorbeeld voetgangersgebieden waar je tussen 6.00 en 11.00 mag fietsen.
Ja foutje van mij, tuurlijk heb je ook andere tijden.

Gast schreef:Onder het bord voetgangerszone hangt een wit bordje met een zwarte fiets. Boven die fiets staat: "met uitzondering van"

Dus geen sprake van iets blauws.
Zover ik ze ken, staat er dan ook bij dat snorfietsen alsnog verboden zijn.
Dus ik denk dat in deze het enkel gaat om fietsers.
Maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Gebruikersavatar
Hans
Infopolitie Gast

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Hans »

Met 'snel antwoord'had ik er even geen erg in dat ik dan weer 'gast' word genoemd; de vorige reactie was dus van mij,

gr, Hans
Gebruikersavatar
Clipsy
Infopolitie Gast

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Clipsy »

Snorfietsen zijn een bijzondere soort bromfiets, maar snorfietsers volgen de verkeersregels voor fietsers.

Dit volgt uit art. 2b RVV 1990:
Artikel 2b
De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.

Welke categorie wordt nu aangeduid met het fietssymbool? Alleen "echte" fietsers of ook snorfietsers (die de regels voor fietsers volgen)?
Of moeten zij d.m.v. het BROMfietssymbool worden uitgezonderd (in de geschetste situatie)? Maar hoe houd je de "échte" (zware) bromfietsers dan weer erbuiten? Een uitzondering op een uitzondering op een onderbord lijkt mij ook niet wenselijk.
En waar vind ik dat?

Uit het feit dat bord C13 (gesloten voor bromfietsen enz.) óók voor snorfietsen geldt (blijkt uit de officiële omschrijving van dat bord) en bord C14 (gesloten voor fietsen enz.) in de officiële omschrijving de snorfietsen niet noemt, leid ik INDIRECT af dat een fiets op een onderbord waarschijnlijk ook alleen maar op fietsers slaat en niet mede op snorfietsers.

Duidelijk is inderdaad anders.
Ook zoek ik (naar aanleiding van de officiële omschrijving van bord C13) vergeefs naar een antwoord op de vraag of een fietsende brom- of snorfiets zonder in werking zijnde motor verkeersrechtelijk een fiets is.
De brom- of snorfiets kan als loopfiets worden gebruikt en sommige bromfietsen kunnen trappend als een fiets worden voortbewogen (dat was vroeger zelfs verplicht bij bromfietsen).
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Clipsy schreef:Duidelijk is inderdaad anders.
Ook zoek ik (naar aanleiding van de officiële omschrijving van bord C13) vergeefs naar een antwoord op de vraag of een fietsende brom- of snorfiets zonder in werking zijnde motor verkeersrechtelijk een fiets is.
Met het uitschakelen van de motor verliest het voertuig zijn status niet: een bromfiets blijft een bromfiets en een snorfiets blijft een snorfiets: ook met uitgeschakelde motor blijft het een bromfiets/snorfiets.
Clipsy schreef:De brom- of snorfiets kan als loopfiets worden gebruikt en sommige bromfietsen kunnen trappend als een fiets worden voortbewogen (dat was vroeger zelfs verplicht bij bromfietsen).


Maar dat is dus veranderd bij de invoering van het RVV.

Voorts m.b.t. het gebruik van onderborden stelt het RVV:

Wetstekst

artikel 67 (RVV 1990)

1 Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a een nadere uitleg van het verkeersbord;
b ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
c ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.

2 Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.

3 Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.
De uitvoering van deze regel wordt nader geregeld in:

Wetstekst

artikel 8 (BABW)

1 Onder verkeersborden kunnen onderborden worden geplaatst.

2 Deze onderborden kunnen:

a een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding inhouden;

b bij verkeersborden die een gebod of verbod aanduiden, een beperking van de werkingssfeer van die verkeersborden inhouden;

c bij bord C7 van Bijlage I, behorende bij het RVV 1990, de aanduiding inhouden dat de uit dit verkeersbord voortvloeiende beperking niet geldt voor motorvoertuigen die zijn voorzien van een gezichtsveldverbeterende voorziening;

d bij de verkeersborden E4 tot en met E8 en E10 tot en met E13 van bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, betrekking hebben op:
1) de voertuigcategorie of groep voertuigen waarvoor de parkeergelegenheid is bestemd en, voor zover het betreft bord E6, tevens op de aanduiding dat de parkeergelegenheid is gereserveerd voor een bepaald voertuig;
2) de wijze waarop het parkeren dient te geschieden;
3) de dagen of uren waarop het parkeren is verboden of
4) de dagen en uren waarop een beperking als bedoeld in 1) en 2) geldt en, voor zover het betreft verkeersbord E10, de dagen of uren waarop het tweede lid van artikel 25 van het RVV 1990 bedoelde gebruik van de parkeerschijf van toepassing is;

e Bij de verkeersborden G7, G9 en G11 van bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, een aanduiding inhouden dat de uit het verkeersbord voortvloeiende geboden of verboden niet gelden voor het verkeersgebruik als op het onderbord is aangegeven.

3 De in het tweede lid, onderdeel d, onder 1) en 2), bedoelde aanduidingen kunnen in plaats van op een onderbord, ook op het verkeersbord worden aangebracht.

Ook is relevant:

Wetstekst

Artikel 2 (hoofdstuk 3, UVS BABW)

2
a Op onderborden worden waar mogelijk de symbolen gebruikt zoals die voorkomen op de borden van bijlage 1 van het RVV 1990.
b Om een beperking van de werkingssfeer aan te geven wordt het woord "uitgezonderd" gebruikt.
c Bij bord C7 van Bijlage I, behorende bij het RVV 1990, de aanduiding inhouden dat de uit dit verkeersbord voortvloeiende beperking niet geldt voor motorvoertuigen die zijn voorzien van een gezichtsveldverbeterende voorziening;
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Hans
Infopolitie Gast

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Hans »

@Clipsy

http://proto.thinkquest.nl/~klb019/

Hier staat het betreffende onderbord (bovenste bord op de site).
Dat onderbord staat dus onder een bord met de titel "voetgangerszone" (wit bord, dus niet die blauwe met een volwassene en een kind)

Dan blijft de vraag of de snorfiets daar mag snorren. Hij volgt toch immers alle verdere fiets aanduidingen in het verkeer?
Ik ben slechts een leek, vandaar ook de vraagstelling. Het blijkt dus niet zo eenvoudig dit concreet in te vullen.

Er is dan ook helemaal niemand die daar met een snorfiets e.d. aan de hand loopt.
Ik zag gisteren van een afstandje dat een snorder werd aangehouden en die agent stond te schrijven. Kan mogelijk over iets anders zijn gegaan, dat weet ik niet.

Ik zal de plaatselijke politie eens mailen met deze vraag.

gr, Hans
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Het gaat dus kennelijk om deze bordencombinatie:

Afbeelding
Afbeelding

Dit houdt in een zonale geslotenverklaring voor alle verkeer met uitzondering van voetgangers (en daarmee verkeerstechnisch gelijkgestelden) en door het geplaatste onderbord ook een uitzondering voor fietsers.

Anders gezegd: slechts voetgangers en fietsers mogen gebruik maken van het achterliggende gebied.

Een snorfiets dus niet: dan had er op het onderbord een pictogram van een bromfiets bij moeten staan.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Hans
Infopolitie Gast

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door Hans »

Dat bovenst bord is anders, maar heeft wss wel dezelfde betekenis.
Het is in Zwolle en daar staan borden met een ander symbool en in het grijs opgedrukt, dus niet dan blauwe bord.

Ik kan niet volgen dat ik de ene keer een fiets ben en nu dan een bromfiets zou zijn. Ik denk dat verkeersdeelnemers gebaat zijn bij eenduidigheid.
In andere gevallen moet ik wel naar het symbool van een fiets kijken en die aanwijzingen volgen en nu dan ineens niet??

Ik vraag me af of een mogelijke bon niet succesvol te bestrijden zal zijn.
We dienen als burgers de wet te kennen, maar dit gaat boven mijn pet.
van the Hill
Inventaris
Inventaris
Berichten: 2370
Lid sinds: 29 mei 2008, 23:38
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contact:

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door van the Hill »

ThunderSTreak schreef:Het gaat dus kennelijk om deze bordencombinatie:

Afbeelding
Afbeelding

Dit houdt in een zonale geslotenverklaring voor alle verkeer met uitzondering van voetgangers (en daarmee verkeerstechnisch gelijkgestelden) en door het geplaatste onderbord ook een uitzondering voor fietsers.

Anders gezegd: slechts voetgangers en fietsers mogen gebruik maken van het achterliggende gebied.

Een snorfiets dus niet: dan had er op het onderbord een pictogram van een bromfiets bij moeten staan.
Is dat wel waar !!!!
Is is een duidelijk verschil tussen snorfietsers en bromfietsers. Enkel al mbt de plaats op de weg.

Wetstekst

Artikel 2b
De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.
Hiermee denk ik dat snorfietsers wel in de geschetste situatie gebruik mogen maken van het voetgangersgebied, ivm met onderbord.

betreffende de bromfiets/ scooter, uiteraard niet

daar geldt voor:

Wetstekst

Artikel 6
1. Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.

2. Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3. Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Hmm, nu begint het interessant te worden: welk bord gebruikt men in Zwolle dan wel om een voetgangerszone aan te duiden? Als dit geen RVV-bord is, dan kan het wel eens lastig te worden om te handhaven lijkt me.


Voor wat betreft de door u ervaren onduidelijkheid met betrekking tot de rechten van de snorfiets even het volgende.

Een snorfiets is in feite voertuigtechnisch een bromfiets met een technisch beperkte maximum snelheid van 25 km/h.

Voor het gebruik van een snorfiets gelden bepaalde regels:
Zo moet vanaf 15 december 1999 een snorfiets op een fietspad rijden aangeduid met dit bord Afbeelding

De betekenis van dit bord is per 15 december 1999 namelijk verruimd van "verplicht fietspad" tot "verplicht pad voor fietsers en snorfietsers". Op dat moment verdwenen de brommer binnen de bebouwde kom ook naar de rijbaan. Overigens is dit de enige wijziging in het RVV waarbij het pictogram van een rijwiel ook staat voor de snorfiets

Het pictogram van een fiets op de rijbaan met daarnaast een doorgetrokken lijn mag door u als snorfietser niet bereden worden: deze strook is slechts gereserveerd voor fietsers. Ook op onderborden blijft met een fiets een fiets bedoeld.

Zo mag u op uw snorfiets deze straat van deze kant niet inrijden:

Afbeelding
Afbeelding


en deze straat weer wel:

Afbeelding
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voetgangerszone m.u.v. fietsers ook voor snorders??

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

van the Hill schreef:
ThunderSTreak schreef:Het gaat dus kennelijk om deze bordencombinatie:

Afbeelding
Afbeelding

Dit houdt in een zonale geslotenverklaring voor alle verkeer met uitzondering van voetgangers (en daarmee verkeerstechnisch gelijkgestelden) en door het geplaatste onderbord ook een uitzondering voor fietsers.

Anders gezegd: slechts voetgangers en fietsers mogen gebruik maken van het achterliggende gebied.

Een snorfiets dus niet: dan had er op het onderbord een pictogram van een bromfiets bij moeten staan.
Is dat wel waar !!!!
Is is een duidelijk verschil tussen snorfietsers en bromfietsers. Enkel al mbt de plaats op de weg.

Wetstekst

Artikel 2b
De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.
Hiermee denk ik dat snorfietsers wel in de geschetste situatie gebruik mogen maken van het voetgangersgebied, ivm met onderbord.

betreffende de bromfiets/ scooter, uiteraard niet

daar geldt voor:

Wetstekst

Artikel 6
1. Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.

2. Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3. Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.


Ehhh dat vergeet je helaas het uitvoeringsbesluit BABW artikel 2 hoofdstuk 3 (nogmaals):

Wetstekst

Artikel 2 (hoofdstuk 3, UVS BABW)

2
a Op onderborden worden waar mogelijk de symbolen gebruikt zoals die voorkomen op de borden van bijlage 1 van het RVV 1990.
b Om een beperking van de werkingssfeer aan te geven wordt het woord "uitgezonderd" gebruikt.
c Bij bord C7 van Bijlage I, behorende bij het RVV 1990, de aanduiding inhouden dat de uit dit verkeersbord voortvloeiende beperking niet geldt voor motorvoertuigen die zijn voorzien van een gezichtsveldverbeterende voorziening;


Dan gaan we lezen wat dat allemaal inhoudt:

Wetstekst

Groepen voertuigcategorieën op basis van afbeelding op RVV-bord
In bijlage I van het RVV 1990 worden voertuigcategorieën onderscheiden. Conform het BABW kan het zijaanzicht van deze voertuigen gebruikt worden op o.a. het bord E8. Een zijaanzicht bestaat voor de volgende voertuigcategorieën:
Vrachtauto (cfrm afbeelding op bord C7).
Motorvoertuig die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km per uur (deze groep voertuigen wordt aangegeven met een tractorsymbool, C8).
Motorvoertuig met een aanhangwagen (cfrm afbeelding op bord C10).
Motorfiets (cfrm afbeelding op bord C11).
Bromfiets, snorfiets en gehandicaptenvoertuig met in werking zijnde motor (cnfrm afbeelding op bord C13).
Fiets en gehandicaptenvoertuig zonder motor (cfrm afbeelding op bord C14).


Voorts is er een aantal categorieën, waaraan op een andere wijze bekendheid is gegeven, doch waarvan een definitie in artikel 1 van het RVV 1990, een pictogram in het RVV 1990 is opgenomen of op andere wijze bekendheid is gegeven:
Autobus (artikel 1, sub b), pictogram op E08d.
Personenauto, pictogram op E08.

Daarnaast is er een aantal voertuigcategorieën waarvan wel een definitie in het RVV is opgenomen, doch waarvan geen pictogrammen bestaan. Vooralsnog wordt geadviseerd om hiervoor alleen teksten te gebruiken. Deze categorieën zijn:
Lijnbus: artikel 1, sub v.
Snorfiets: artikel 1, sub af.
Voorrangsvoertuig: artikel 1, sub an, dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29.
Brommobiel: artikel 1, sub ia.
Kortom in pictogramen is een snorfiets nog steeds gelijkgesteld aan een bromfiets, tenzij men de tekst "Snorfiets" of "uitgezonderd snorfiets" gebruikt.

Makkelijker kan ik het niet maken!!!! :wink:

Dus wel degelijk is deze voetgangerszone slechts opengesteld voor voetgangers en fietsers!!!!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten