hallo, ik probeer al geruime tijd op internet te zoeken of het toegestaan is om op de achterbank van mijn auto, waar 3 gordels in zitten, 4 personen te vervoeren. Het enige dat ik kan vinden is dat je niet meer personen mag vervoeren dan dat er gordels zijn, dus mijn vraag is: als ik op mijn achterbank een extra gordel monteer mag ik dan 4 personen 2 volwassenen en 2 kinderen vervoeren.
Vr gr Jan
extra gordel
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Re: extra gordel
Meer personen op de achterbank vervoeren dan waarvoor gordels beschikbaar zijn, mag alleen nog maar als er helemaal geen gordels op de achterbank aanwezig zijn. Achterbanken zonder gordels mogen alleen nog maar bij personenauto's van vóór 1990 (even aannemende dat het naar voren gerichte achterbanken betreft; anders gelden andere data). In dat geval zou je de gordels kunnen verwijderen (of dat i.v.m. de veiligheid verstandig is, is vers twee).
Een extra zitplaats creëren door een extra gordel te monteren, moet technisch verantwoord geschieden. Daarmee creëer je een extra zitplaats.
Van jonge auto's wordt tegenwoordig ook het aantal zitplaatsen geregistreerd, dus is het niet uitgesloten dat dan ook de kentekengegevens moeten worden aangepast (door de RDW).
Hoe de kinderen vervoerd moeten worden, hangt onder meer van hun leeftijd af.
Zie voorts de artikelen 58a, 59 en 59b van het RVV 1990. [Art. 59a geldt alleen voor autobussen.]
Het zal wel krap worden met vieren op die achterbank. Niet iets om comfortabel mee naar Spanje te rijden. Maar dát is een andere kwestie.
Een extra zitplaats creëren door een extra gordel te monteren, moet technisch verantwoord geschieden. Daarmee creëer je een extra zitplaats.
Van jonge auto's wordt tegenwoordig ook het aantal zitplaatsen geregistreerd, dus is het niet uitgesloten dat dan ook de kentekengegevens moeten worden aangepast (door de RDW).
Hoe de kinderen vervoerd moeten worden, hangt onder meer van hun leeftijd af.
Zie voorts de artikelen 58a, 59 en 59b van het RVV 1990. [Art. 59a geldt alleen voor autobussen.]
Het zal wel krap worden met vieren op die achterbank. Niet iets om comfortabel mee naar Spanje te rijden. Maar dát is een andere kwestie.
- Viper
- Stamgast
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Dit is volgens mij niet toegestaan. Volgens de verkeersregels is het uitsluitend toegestaan om personen te vervoeren op zitplaatsen (met enkele kleine uitzonderingen). De vraag is nu: wat zijn zitplaatsen?
Hiervoor heeft de wetgever een definitie opgesteld
zitplaats: constructie die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon en die afhankelijk van de richting als volgt wordt aangeduid:
1. naar voren gerichte zitplaats: zitplaats die kan worden gebruikt terwijl het voertuig in beweging is en die zodanig naar de voorkant van het voertuig is gericht dat het middenlangsvlak van de zitplaats een hoek van minder dan + 10° of – 10° vormt met het middenlangsvlak van het voertuig;
2. naar achteren gerichte zitplaats: zitplaats die kan worden gebruikt terwijl het voertuig in beweging is en die zodanig naar de achterkant van het voertuig is gericht dat het middenlangsvlak van de zitplaats een hoek van minder dan + 10° of – 10° vormt met het middenlangsvlak van het voertuig;
3. zijdelings gerichte zitplaats: zitplaats die, gelet op haar gerichtheid ten opzichte van het middenlangsvlak van het voertuig, niet voldoet aan de onderdelen 1 en 2;
Bij een normale personenauto is het in elk geval onmogelijk om op een fatsoenlijke manier met vier volwassen personen op de achterbank te zitten.
Stel u heeft een grote Amerikaanse bak waarbij dit wel mogelijk zijn, dan denk ik dat er nog wel wat meer haken en ogen zijn, maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd op te noemen.
Hiervoor heeft de wetgever een definitie opgesteld
Wetstekst
Voertuigreglementzitplaats: constructie die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon en die afhankelijk van de richting als volgt wordt aangeduid:
1. naar voren gerichte zitplaats: zitplaats die kan worden gebruikt terwijl het voertuig in beweging is en die zodanig naar de voorkant van het voertuig is gericht dat het middenlangsvlak van de zitplaats een hoek van minder dan + 10° of – 10° vormt met het middenlangsvlak van het voertuig;
2. naar achteren gerichte zitplaats: zitplaats die kan worden gebruikt terwijl het voertuig in beweging is en die zodanig naar de achterkant van het voertuig is gericht dat het middenlangsvlak van de zitplaats een hoek van minder dan + 10° of – 10° vormt met het middenlangsvlak van het voertuig;
3. zijdelings gerichte zitplaats: zitplaats die, gelet op haar gerichtheid ten opzichte van het middenlangsvlak van het voertuig, niet voldoet aan de onderdelen 1 en 2;
Stel u heeft een grote Amerikaanse bak waarbij dit wel mogelijk zijn, dan denk ik dat er nog wel wat meer haken en ogen zijn, maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd op te noemen.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Volgens mij kan het niet.
59 lid 1 RVV
59 lid 1 RVV
Artikel 1 ar RVVWanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
1,1 bo Voertuigreglementzitplaats: zitplaats als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel bo, van het Voertuigreglement
Zo te lezen kan je dus géén extra zitplaatsen creeeren door extra gordels te plaatsen en de passagiers moeten op zitplaatsen vervoerd worden.zitplaats: constructie die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
- rai
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
Behalve het wetstechnische zou ik ook maar even de polisvoorwaarden van de autoverzekering nakijken.
Het RDW registreert namelijk hoeveel zitplaatsen een auto heeft.
Als een verzeking bij een aanrijding er lucht van krijgt dat er meer personen vervoerd worden dan dat er volgens het kentekensysteem aan zitplaatsen aanwezig zijn (lees opvragen bij RDW) kan het wel eens zijn dat de verzekering moeilijk gaat doen met uitbetaling of nadien een deel van de kosten gaat verhalen.
Aan dit soort zaken kleven vaak meer dingen dan alleen een Wegenverkeerswet en aanverwante AMvB's.
Het RDW registreert namelijk hoeveel zitplaatsen een auto heeft.
Als een verzeking bij een aanrijding er lucht van krijgt dat er meer personen vervoerd worden dan dat er volgens het kentekensysteem aan zitplaatsen aanwezig zijn (lees opvragen bij RDW) kan het wel eens zijn dat de verzekering moeilijk gaat doen met uitbetaling of nadien een deel van de kosten gaat verhalen.
Aan dit soort zaken kleven vaak meer dingen dan alleen een Wegenverkeerswet en aanverwante AMvB's.
-
- Infopolitie Gast
Het is toegestaan de auto technisch te wijzigen (het creëren van een extra zitplaats/monteren van extra gordels), alleen zal de wijziging meestal wel goedgekeurd moeten worden door de RDW met eventuele wijziging van het kentekenregistratie.
Wat het verzekeringstechnische aspect betreft, het volgende.
Inderdaad registreert de RDW het aantal zitplaatsen, maar uitsluitend van recente voertuigen.
De verzekering mag bepaalde zaken van de dekking uitsluiten. Denk daarbij aan rijden zonder rijbewijs of deelname aan wedstrijden. In zulke gevallen zal de verzekering het slachtoffer wel uitbetalen, maar zal de verzekeraar proberen het bedrag op de verzekerde te verhalen.
Het is echter niet de bedoeling dat de verzekering alle verkeersfouten en technische mankementjes uit de dekking haalt, want dan blijft er weinig over van de niet voor niets verplichte WA-dekking (die je juist hebt voor de gevolgen van zulke fouten).
Het is de "natuur" van een verzekeraar zo min mogelijk uit te betalen, want verzekeraars zijn commerciële instellingen en schades zijn verliesposten. Vaak staan in polissen uitsluitingsgronden waar verzekeraars vaak wel een beroep op proberen te doen, maar waarbij zij vaak worden teruggefloten door de rechter.
Áls het meenemen van een passagier "te veel" als uitsluitingsgrond van dekking al toegelaten is, moet er ook nog eens een causaal verband zijn tussen de (hoogte van) de schade en het meenemen van deze extra passagier.
Nog zo'n veelgebruikte uitsluitingsgrond waar verzekeraars graag naar verwijzen (in een poging je te overrompelen): de overschrijding van de apk-termijn. Een beroep daarop wint het bij de rechter zelden, al was het alleen al omdat er bijna nooit een causaal verband is tussen de schade en deze administratieve formaliteit, die bovendien slechts een momentopname is.
Wat het verzekeringstechnische aspect betreft, het volgende.
Inderdaad registreert de RDW het aantal zitplaatsen, maar uitsluitend van recente voertuigen.
De verzekering mag bepaalde zaken van de dekking uitsluiten. Denk daarbij aan rijden zonder rijbewijs of deelname aan wedstrijden. In zulke gevallen zal de verzekering het slachtoffer wel uitbetalen, maar zal de verzekeraar proberen het bedrag op de verzekerde te verhalen.
Het is echter niet de bedoeling dat de verzekering alle verkeersfouten en technische mankementjes uit de dekking haalt, want dan blijft er weinig over van de niet voor niets verplichte WA-dekking (die je juist hebt voor de gevolgen van zulke fouten).
Het is de "natuur" van een verzekeraar zo min mogelijk uit te betalen, want verzekeraars zijn commerciële instellingen en schades zijn verliesposten. Vaak staan in polissen uitsluitingsgronden waar verzekeraars vaak wel een beroep op proberen te doen, maar waarbij zij vaak worden teruggefloten door de rechter.
Áls het meenemen van een passagier "te veel" als uitsluitingsgrond van dekking al toegelaten is, moet er ook nog eens een causaal verband zijn tussen de (hoogte van) de schade en het meenemen van deze extra passagier.
Nog zo'n veelgebruikte uitsluitingsgrond waar verzekeraars graag naar verwijzen (in een poging je te overrompelen): de overschrijding van de apk-termijn. Een beroep daarop wint het bij de rechter zelden, al was het alleen al omdat er bijna nooit een causaal verband is tussen de schade en deze administratieve formaliteit, die bovendien slechts een momentopname is.