Autorijden op de sokken of blootvoets.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Autorijden op de sokken of blootvoets.

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo, ik rij al mijn leven lang met alleen mijn sokken aan in de auto, de schoenen zet ik dan aan de bijrijderszijde zodat ze niet onder de pedalen terecht kunnen komen tijdens het remmen of een bocht.

Nu hoor ik van diverse kanten dat dit verboden is, nu ben ik al een aantal keren staande gehouden bij controles, maar nog nooit is er wat van gezegd dat ik eerst mijn schoenen pakte voordat ik uitstapte.

Is het nu wel of niet verboden ???

groetjes
Ron
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 37

Re: Autorijden op de sokken of blootvoets.

Ongelezen bericht door Julio »

Zolang je het voertuig onder controle kan houden, is er niks aan de hand. In landen zoals Spanje mag je inderdaad niet met blote voeten of slippers autorijden.
Maarten123
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maarten123 »

Dat slippers niet zouden mogen kan ik me enigszins wat bij voorstellen, die kunnen tijdens het rijden losraken en onder je pedalen terecht komen.

Maar rijden op blote voeten, buiten dat het niet lekker rijdt zie ik niet in waarom dit verboden zou moeten zijn.

Zelf rij ik regelmatig op blote voeten als ik mijn schoenen/slippers niet kan vinden bij een uitruk. Het voelt iets anders aan, maar perfecte controle.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Al rijd je met rolschaatsen aan in de auto, zolang het allemaal goed gaat en de auto goed onder controle is te houden, is er niets aan de hand... :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Baksteen
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Baksteen »

Maarten123 schreef:

Zelf rij ik regelmatig op blote voeten als ik mijn schoenen/slippers niet kan vinden bij een uitruk.
Heb je zo'n kleine schoenmaat dan.... ???
Maarten123
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maarten123 »

Haha, vergeet niet, een brandweerauto rijdt in 2 à 3 minuten. In die tijd wordt ik wakker, kleed me aan, rij naar de brandweerkazerne, trek mijn pak aan en ga in de brandweerauto zitten. Als je je schoenen dus niet in een keer ziet liggen, ga ik ook niet op zoek.

('t is wel een raar gevoel rijden op bloten voeten, 't zal nooit vanuit het niks gebeuren.)
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 70

Ongelezen bericht door gelderblom »

zijlvaart67 schreef:Al rijd je met rolschaatsen aan in de auto, zolang het allemaal goed gaat en de auto goed onder controle is te houden, is er niets aan de hand... :wink:

Wetstekst

RVV1990
Artikel 2
1. De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn mede van toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, indien zij van een voetpad of trottoir gebruik maken of van het ene naar het andere voetpad of trottoir oversteken.

2. De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.

3. De regels van dit besluit betreffende wagens zijn mede van toepassing op door voetgangers gevormde kolonnes, optochten en uitvaartstoeten voor zover deze de rijbaan volgen.
Ben je dan geen automobivoetganger ? :D
Gast_53
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast_53 »

Gast schreef:...de schoenen zet ik dan aan de bijrijderszijde zodat ze niet onder de pedalen terecht kunnen komen tijdens het remmen of een bocht.
Precies, en wat dat betreft zijn zachte teenslippers waarschijnlijk nog minder gevaarlijk dan het schoeisel uit onderstaand verhaal.

Waar gebeurd ca. 1978 in Bussum. Een bewoner van de Singel rijdt weg in zijn Eend (2CV) in de richting van de Huizerweg die een voorrangsweg is. De Singel komt er op uit als een T-kruising. De bestuurder draagt van die Zweedse muilen of klompschoenen:

Afbeelding

Bij het naderen van de kruising wil hij gaan afremmen, maar op een onverklaarbare manier verliest hij daarbij één van z'n schoenen (klompen), die prompt onder het gaspedaal terechtkomt. Het was een zaterdagochtend, het was druk. Hij is met z'n 2CV recht over de weg heengeschoten, de stoep aan de overkant op, en door de grote winkelruit heen van een supermarkt die daar toen gevestigd was. Pas toen kwam de auto tot stilstand. Wonder boven wonder niemand gewond, en buiten de schade aan de Eend en aan de winkel verder geen schade.

Kijk, als dat mag: met zulke (Zweedse) klompen of muilen rijden en er zijn nog genoeg chauffeurs ook tegenwoordig die het doen, dan is rijden op blote voeten toch een veiliger idee!
olafd
Lid
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door olafd »

Maarten123 schreef:Haha, vergeet niet, een brandweerauto rijdt in 2 à 3 minuten. In die tijd wordt ik wakker, kleed me aan, rij naar de brandweerkazerne, trek mijn pak aan en ga in de brandweerauto zitten. Als je je schoenen dus niet in een keer ziet liggen, ga ik ook niet op zoek.

('t is wel een raar gevoel rijden op bloten voeten, 't zal nooit vanuit het niks gebeuren.)
Ik zie precies voor me hoe dat moet gaan... alleen als je bij de brand bent aangekomen, dan kan je zonder schoeisel niet veel beginnen lijkt mij?
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

olafd schreef:
Maarten123 schreef:Haha, vergeet niet, een brandweerauto rijdt in 2 à 3 minuten. In die tijd wordt ik wakker, kleed me aan, rij naar de brandweerkazerne, trek mijn pak aan en ga in de brandweerauto zitten. Als je je schoenen dus niet in een keer ziet liggen, ga ik ook niet op zoek.

Ik zie precies voor me hoe dat moet gaan... alleen als je bij de brand bent aangekomen, dan kan je zonder schoeisel niet veel beginnen lijkt mij?

ik denk dat de schoenen blijven steken tussen het aankleden en rijden naar de brandweerkazerne :D
Snake Doc
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Snake Doc »

olafd schreef:

Hij bedoelt met naar de kazerne gaan, doe je geen schroeisel aan. Maar als je in de kazerne je pak aan doet, zitten daar automatische schoenen bij. :ja:
olafd
Lid
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door olafd »

ah, ik had al zo'n gevoel dat ik ergens de mist in ging... :oops: :nee:
Baksteen
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Baksteen »

Gast_53 schreef:
Gast schreef:...de schoenen zet ik dan aan de bijrijderszijde zodat ze niet onder de pedalen terecht kunnen komen tijdens het remmen of een bocht.
Precies, en wat dat betreft zijn zachte teenslippers waarschijnlijk nog minder gevaarlijk dan het schoeisel uit onderstaand verhaal.

Waar gebeurd ca. 1978 in Bussum. Een bewoner van de Singel rijdt weg in zijn Eend (2CV) in de richting van de Huizerweg die een voorrangsweg is. De Singel komt er op uit als een T-kruising. De bestuurder draagt van die Zweedse muilen of klompschoenen:

Afbeelding

Bij het naderen van de kruising wil hij gaan afremmen, maar op een onverklaarbare manier verliest hij daarbij één van z'n schoenen (klompen), die prompt onder het gaspedaal terechtkomt. Het was een zaterdagochtend, het was druk. Hij is met z'n 2CV recht over de weg heengeschoten, de stoep aan de overkant op, en door de grote winkelruit heen van een supermarkt die daar toen gevestigd was. Pas toen kwam de auto tot stilstand. Wonder boven wonder niemand gewond, en buiten de schade aan de Eend en aan de winkel verder geen schade.

Kijk, als dat mag: met zulke (Zweedse) klompen of muilen rijden en er zijn nog genoeg chauffeurs ook tegenwoordig die het doen, dan is rijden op blote voeten toch een veiliger idee!

Wat is nu de oorzaak geweest van deze aanrijding...??

Een klomp die ONDER het gaspedaal terecht komt zal weinig kwaad kunnen, toch ??
Intrepid
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Intrepid »

Ik weet dat het in Duitsland in ieder geval verboden is. Vrachtwagen chauffeurs zetten vaak hun vuile werkschoenen op de treeplank en rijden dan met alleen sokken aan. Bij staandehouding meteen duidelijk en een dikke prent tot gevolg ivm de verkeersveiligheid.
pb24
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door pb24 »

Ik rij altijd als het mooi weer is zo las vandaag met teenslippers aan in de auto :P
Keb er geen moeite mee dat ze me uit vliegen ofzo.
Of dat ik vaak van het pendaal glij .
Truiwens wel 2 gebeurd dat ik wou remmen en dat ik van het pendaal glee.
Dat is dan trouwens wel weg link.
en rij met het warme weer ook vaak op blote voeten ook heerlijk :)
Gesloten