Ik zou graag weten waar je als ruiter en als diergeleider (dus paard aan de hand) in het bos mag lopen.
Als ik het goed begrepen heb mag je als ruiter alleen op een ruiterpad lopen, indien die niet aanwezig is mag je op de weg of in de berm? Niet op de stoep en niet op een fietspad. Je mag neem ik aan dus ook niet op een wandelpad in het bos, ook niet als er niet specifiek aangegeven staat dat ruiters niet buiten het ruiterpad mogen lopen?
Wanneer je naast het paard loopt ben je diergeleider (en bestuurder) heb ik begrepen. Dan mag je wel op een fietspad (ook op een voetpad)? En mag je dan in het bos op een wandelpad lopen (met paard aan de hand dus)?
Ik zou het erg fijn vinden als ik hier duidelijkheid over zou kunnen krijgen.
Vriendelijke groeten,
Mirjam.
Paard in het bos
Moderator: Moderatorteam
- Julio
- OnTroerend goed
- Roepnaam: Julio
- Geslacht:
- Leeftijd: 38
Re: Paard in het bos
Wetstekst
art 8: Ruiters1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
-
Maarten123
- Infopolitie Gast
aanvulling:
1. Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fiets/bromfietspad en het ruiterpad.
2. Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
Wetstekst
Artikel 10.1. Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fiets/bromfietspad en het ruiterpad.
2. Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Bos schreef:Ik zou graag weten waar je als ruiter en als diergeleider (dus paard aan de hand) in het bos mag lopen.
Als ik het goed begrepen heb mag je als ruiter alleen op een ruiterpad lopen,
Dat is correct
Bos schreef: indien die niet aanwezig is mag je op de weg of in de berm? Niet op de stoep en niet op een fietspad. Je mag neem ik aan dus ook niet op een wandelpad in het bos, ook niet als er niet specifiek aangegeven staat dat ruiters niet buiten het ruiterpad mogen lopen?
Allemaal correct.
Bos schreef:Wanneer je naast het paard loopt ben je diergeleider (en bestuurder) heb ik begrepen.
Correct.
Bos schreef:Dan mag je wel op een fietspad (ook op een voetpad)?
Nee dat mag niet, je bent immers bestuurder, maar geen bestuurder die gebruik mag maken van het fietspad (voetpad).
[
Ik denk overigens dat deze formele regels ook (en ook afwijkingen daarvan) met verstand mogen worden toegepast. Stel dat ergens onderweg je paard in paniek raakt (geschrokken van een motor met luide uitlaat o.i.d) en jij je daardoor wellich niet meer veilig voelt op de rijbaan of berm. Wel ligt er een vrijliggend fietspad iets meer van de rijbaan. Je besluit af te stijgen en vervolgens je paard te voet verder te begeleiden (vaak worden ze daar weer rustig van) en wijkt daarbij uit naar dit vrijliggende fietspad. Met het oog op artikel 5 Wegenverkeerswet (geen gevaar opleveren voor andere weggebruikers) is dergelijk "afwijkend" gedrag wel te tolereren, teneinde jou met je paard een veilig heenkomen te geven.
Ander geval: je paard raakt onderweg kreupel, waardoor het niet meer verantwoord is te paard je weg te vervolgen. Je ziet namelijk een zwelling in het sprongwricht en weet dat koelen met water een directe noodzaak is. Je kunt de manege direct bereiken via een fietspad wat overigens ook de kortste weg is. Formeel als bestuurder mag je er niet langs; maar je hebt ook een verantwoordelijkheid naar het dier. Een bekeuring kan je wellicht krijgen van iemand die strikt de wet wenst te handhaven. Je bezwaarschrift heeft in een dergelijk geval voor een rechter ook enig inhoudelijk gewicht denk ik als je verwijst naar je plicht om ook het dierenwelzijn in het oog te houden.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Bos
- Infopolitie Gast
Okee, bedankt voor de duidelijkheid en de nuancering.
- Roob
- Superlid
- Twitter: @AgentDH
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
Precies, zo vind ik het vaak best als een paardenkoets het fietspad kiest i.p.v. de rijbaan.
Rustiger verkeersbeeld, paarden schrikken minder van toeters/inhalende voertuigen en verkeer stroomt lekker door.
Rustiger verkeersbeeld, paarden schrikken minder van toeters/inhalende voertuigen en verkeer stroomt lekker door.
Onderzoeker screening - Politiedienstencentrum (PDC)
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Maar nu rijdt de koetsier over een fietser heen. Ik zal zeker de nodige artikelen ten laste gaan leggen, mogelijk aangevuld met art 5 en 6 WVW. Dat is mijn werk nu eenmaal.Roob schreef:Precies, zo vind ik het vaak best als een paardenkoets het fietspad kiest i.p.v. de rijbaan.
Willen ze niet op de rijbaan, dan kiezen ze maar een andere route.
Met dat argument kunnen we de brommobielen ook wel gaan gedogen op het fietspad. Veel bestuurders daarvan schrikken ook van toeters (of horen ze niet meer
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
saskia1950
- Infopolitie Gast
DAT WIL IK NIET, laat mij maar lekker op de rijbaan rijden.Skipperje schreef: Met dat argument kunnen we de brommobielen ook wel gaan gedogen op het fietspad. Piet