geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
ErikvdW
Infopolitie Gast

geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door ErikvdW »

Hallo,

Vanwege problemen met mijn gehoor ben ik momenteel erg angstig voor harde geluiden, waaronder dus ook claxons van auto's. In het voertuigenreglement staat dat een claxon van een auto maximaal 104 Db mag produceren, tenzij de claxon voldoet aan geluidssignaalinrichting 70/388/EEG . In deze richtlijn staat een maximum van 118 Db en minima van 93 en 105 Db, waarbij bepaalde omstandigheden worden geschetst. Deze omstandigheden zijn voor mij als leek echter niet goed te interpreteren. Is er iemand die helder voor ogen heeft wat de achterliggende gedachte achter deze maxima en minima is, en of bij het bepalen van deze grenzen rekening is gehouden met de invloed op het gehoor. Alvast bedankt.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8452
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door MotoRon »

ErikvdW schreef:Hallo,

Vanwege problemen met mijn gehoor ben ik momenteel erg angstig voor harde geluiden, waaronder dus ook claxons van auto's. In het voertuigenreglement staat dat een claxon van een auto maximaal 104 Db mag produceren, tenzij de claxon voldoet aan geluidssignaalinrichting 70/388/EEG . In deze richtlijn staat een maximum van 118 Db en minima van 93 en 105 Db, waarbij bepaalde omstandigheden worden geschetst. Deze omstandigheden zijn voor mij als leek echter niet goed te interpreteren. Is er iemand die helder voor ogen heeft wat de achterliggende gedachte achter deze maxima en minima is, en of bij het bepalen van deze grenzen rekening is gehouden met de invloed op het gehoor. Alvast bedankt.

Groeten,
Erik
Aardige vraag Erik.

Laat ik er ook 1-tje tegenover stellen. Zal jouw angst verminderen als op jouw vraag antwoord wordt gegeven?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik heb de richtlijn eens doorgelezen en echt duidelijk is het voor mij ook niet. Toch zal ik proberen uit te leggen wat ik lees.
Er wordt in de richtlijn uitgelegd dat de claxon aan verschillende normen moet voldoen. Deze normen worden achtereenvolgens uitgelegd.

Er komt eerst een meting van het geluidsniveau.
De microfoon van het meetapparaat komt op 2 meter afstand te staan en op 1.2 meter boven de grond.
Onder bovenstaande omstandigheden moet de subjectieve geluidsdruk ten hoogste 118 dB (A) en ten minste 105 dB (A) bedragen.

Dan komen er duurzaamheidsproeven
De claxon moet 50.000 keer, 1 sec lang, met tussenposen van 4 sec werken. Na deze test moet hij nog steeds voldoen aan bovenstaande eisen.

Dan komen er geluidsproeven
Ik heb dit maar rechtstreeks overgenomen, want ik kan het niet uitleggen.
Op een afstand van 2 m gemeten, moet het geluidsspectrum van het apparaat in het gebied van 1.800 tot 3.550 Hz een geluidsdrukniveau vertonen dat gelegen is boven het geluidsdrukniveau van elk der componenten met een frequentie hoger dan 3.550 Hz; dit geluidsdrukniveau dient in elk geval ten minste 105 dB (A) te bedragen.
Tot slot wordt de claxon ook nog getest terwijl hij op het voertuig is gemonteerd.
Het geluidsdrukniveau van het op het voertuig gemonteerde apparaat wordt gemeten op een afstand van 7 m vóór het voertuig dat daartoe geplaatst wordt op een open terrein met een zo effen mogelijke bodem; de motor mag hierbij niet draaien.
2.1.4 Het gemeten maximum moet ten minste 93 dB (A) bedragen.
Verder kom ik niet.
Ik ben echter ook motorrijder en draag daarbij altijd oordoppen die het "harde" geluid tegenhouden. een gesprek is wel mogelijk, maar veel geluid wordt tegengehouden. Misschien is dit iets voor u?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
ErikvdW
Infopolitie Gast

Re: geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door ErikvdW »

Beiden dank voor jullie antwoord

@ MotoRon,

Sinds een half jaar heb ik last van oorsuizen. Dat impliceert dat ik altijd een piep heb in mijn linkeroor. Bij voldoende omgevingsgeluid hoor ik het niet, maar in stille omgevingen ('s avonds in bed, hier achter de computer zonder geluid aan, etc.) wel degelijk. De oorzaak hiervan is onbekend. Ik heb al veel zitten googelen om meer informatie te vinden, en op veel sites staan geluidsniveau's afgezet tegen de tijd die je daaraan kunt blootstaan zonder schade te ondervinden, alsmede voorbeelde van die geluidsniveaus. Met die tabellen in m'n kop weeg ik momenteel elk enigszins hard geluid dat ik hoor met de gedachte 'zou dat niet te hard zijn', en zo dus ook met een claxon. Uit veel tabellen op internet (al lijken die ook regelmatig door de ene website te worden overgenomen van de andere) blijkt echter dat je 104 Db nog 1,5 minuut per dag kan hebben, terwijl geluidsniveau's daarboven direct schade op kunnen leveren. Derhalve zou de wetenschap dat claxons niet direct schade kunnen veroorzaken me zeker enigszins geruststellen.

@ Skippertje,

De mogelijkheid om oordoppen te dragen is me bekend. Ik heb van die standaard dingen van Comfoor. (Bij Beter Horen achtten ze het niet zinvol om op maat gemaakte doppen te kopen, en hoewel ik daar anders over dacht leek het me niet verstandig zoiets te kopen bij iemand die het onzin vindt ze je te verkopen.) Om eerlijk te zijn merk ik nauwelijks effect, vraag me vaak af of ik ze wel goed in doe maar ze zitten toch echt behoorlijk diep. Heb ook twee paar, dus aan de doppen zelf zal het niet liggen. Sinds ruim een maand heb ik oorkappen van de gamma, en die doe ik soms wel op, maar uiteraard ga ik niet de hele tijd met die dingen op lopen. En dan wordt je dus soms toch met harde geluiden geconfronteerd.

Met vriendelijke groet,
Erik
Gebruikersavatar
Baksteen
Infopolitie Gast

Re: geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door Baksteen »

ErikvdW schreef:Beiden dank voor jullie antwoord


@ Skippertje,

De mogelijkheid om oordoppen te dragen is me bekend. Ik heb van die standaard dingen van Comfoor. (Bij Beter Horen achtten ze het niet zinvol om op maat gemaakte doppen te kopen, en hoewel ik daar anders over dacht leek het me niet verstandig zoiets te kopen bij iemand die het onzin vindt ze je te verkopen.) Om eerlijk te zijn merk ik nauwelijks effect, vraag me vaak af of ik ze wel goed in doe maar ze zitten toch echt behoorlijk diep. Heb ook twee paar, dus aan de doppen zelf zal het niet liggen. Sinds ruim een maand heb ik oorkappen van de gamma, en die doe ik soms wel op, maar uiteraard ga ik niet de hele tijd met die dingen op lopen. En dan wordt je dus soms toch met harde geluiden geconfronteerd.

Met vriendelijke groet,
Erik
Het gaat er niet om dat die doppen diep zitten, het gaat erom dat ze alleen geluid doorlaten via het filter.
Belangrijk is dus dat de doppen goed aansluiten aan je gehoorgang en daar geen geluid "door laten lekken".
Om daar zekerheid over te krijgen kan de verkoper een zgn "lektest" doen, er word een luchtslangetje in de dop aangebracht, men bouwt een klein beetje druk op en meet hoe langzaam/snel de druk afbouwt.
Gaat dat te snel, dan heb je dus teveel ruimte = alsnog omgevingsgeluid.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6122
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Kijk een vraag over de fysiologie van het geluid en het gehoor.

Het oor is een heel komplex orgaan met veel mechanische componenten (trommelvlies, hamer, aambeeld en stijgbeugel en de aansluiting op het slakkenhuis), maar ook fijn neurologische onderdelen zoals deze zich in het slakkenhuis bevinden (haarcellen). Ook je evenwichtgevoel wordt er mede door geregeld (halfcirkelvormige kanalen).
Hoewel er tal van medische verklaringen zijn waarom het gehoor soms geplaagd wordt door oorsuizen hier een paar belangrijke (meest voorkomende) oorzaken. Je gehoorzenuwen zitten vast aan fijne haartjes die in het slakkenhuis zitten. ze zijn gevoelig voor een specifieke frequentie (toonhoogte) en druk (geluidsterkte). Bij gehoorbeschadigingen t.g.v. voortdurende overbelasting leidt dit onomkeerbare ( irreversibele) gehoorbeschadiging. Ook kan het gehoor gemakkelijk beschadigd worden door van binnenkomende onheil: zware ontstekingen, bepaalde zenuwafwijkingen etc

Het nadeel van het oor is dat het een nonselectief orgaan is: kan ik mijn ogen sluiten als ik last heb van teveel licht, met een oor lukt dat niet, zeker niet als het gaat om de interne geluiden van het lichaam. Het enige wat kan is dat de het bewustzijn van waarnemeing van geluid afneemt, bijvoorbeeld als je slaapt of wanneer je luistert naar andere dingen. In dat laatste geval is het echter nog steeds zo dat wanneer geluid een bepaalde drempel overstijgt het direct wordt waargenomen (tenzij er sprake is van permanente gehoorbeschadiging). Hierin kan echter wel een deelverklaring gevonden van oorsuizen: men wordt zich plots bewust van "intern" geluid

De oorzaak van oorsuizen is danook bijzonder divers. Soms heeft het te maken met het feit dat je je bewust wordt van geluiden die in je lichaam zich afspelen. In die zin durf ik zelfs te stellen dat iedereen (wel eens) last heeft van oorsuizen, maar men zich daar vaak niet van bewust is. Soms zijn er echter ook zaken waar men zich niet echt van bewust is, maar die wel een oorzaak kunnen zijn van oorsuizen:

-Stromend bloed, dat door een vernauwing in een bloedvat dicht bij het oor een ruisend of kloppend geluid geeft (hoge bloeddruk>leeftijd).
-Spastische trillingen van spiertjes in het middenoor of de keel, welke een meer ratelend geluid geven.
-Luchtwervelingen tussen het middenoor en de keelholte die een suizend, knappend of borrelend geluid kunnen geven.
-Afwijkingen van het kaakgewricht, zoals slijtage, die een storend geluid bij kauwen geven. Maar dat is maar een verklaring voor slechts een 5% van de mensen die last hebben van oorsuizen.

Ander verklaringen voor oorsuizen zijn:

Ontsteking van het oor bij griep en na een verkoudheid.
Bij griep en verkoudheid raakt het slijmvlies ontstoken en zwelt op. Bij een niet goed functionerende buis van Eustachius zal daardoor onderdruk optreden in het middenoor. Als er te lang een onderdruk heerst kan zich uiteindelijk vocht gaan ophopen in dat middenoor, met gehoorverlies en oorsuizen als gevolg.

Ouderdomsslechthorendheid (hardhorendheid)
Meer dan de helft van de mensen boven de 70 jaar ondervindt in het dagelijkse leven last van ouderdomsslechthorendheid. Door slijtage van de zintuigcellen in het binnenoor worden met het toenemen van de leeftijd de hoge tonen steeds slechter waargenomen.

Ziekte van Ménière
Door een aandoening in het binnenoor en evenwichtsorgaan ontstaan (in aanvallen) klachten van onder andere oorsuizen, gehoorverlies en draaiduizeligheid (evenwichtstoornissen).

Lawaai.
Vrijwel iedereen heeft zijn oren weleens horen tuten of piepen door te veel geluid, zoals na een knal van vuurwerk, na bezoek aan een hedendaags concert of disco en na gebruik van boormachines. Na verloop van een korte tijd is het oorsuizen meestal niet meer waarneembaar en is de tijdelijke beschadiging weer hersteld. Bij herhaalde blootstelling aan te veel lawaai kan het oorsuizen echter blijvend worden, omdat er een definitieve beschadiging in het binnenoor is opgetreden. Bij een gehoortest is deze beschadiging dan als een geluidsdip meetbaar bij 4 tot 6 kHz.

Hoge bloeddruk.

Je ziet dat oorsuizen dus niet eenvoudig is te verklaren, maar wel voor de bezitter van de kwaal ontzettend irritant kan zijn.

Nu even verder op je vraag inzake geluid.

Geluid is een verschijnsel van longitudinale trillingen: het kent een frequentie en een amplitude. De frequentie bepaalt de toonhoogte en de amplitude de toonsterkte/geluidsdruk. Het is met name de toonsterkte/geluidsdruk die bepalend is in voor het aantal decibels (dB).
Je moet het zien als opeenvolgende schokgolven (schommelingen in luchtdruk die zijn uit te drukken in Pascals =Newtons/m2) die uiteindelijk van de geluidsbron naar de ontvanger gaan (oor).

Omdat veel geluid bestaat uit een samenstel van toonhoogtes (frequenties) en deze verschillende frequenties ieder weer eigen drukverschillen kunnen oproepen is gezocht naar een schaal die daar rekening mee houdt: dB(A)-schaal
Wanneer namelijk rekening gehouden wordt met de gevoeligheid van het oor, bepalen frequentie en geluidsterkte samen toch weer de geluidsbelasting die dan weer wordt weergegeven in dB(A) .

De verschillen die Skipperje hierboven aangeeft hebben eigenlijk te maken met twee zaken: De blote meting van het geluidproducerende element in een laboratoriumopstelling en de uiteindelijke meting van de geluidsproductie als de claxon is ingebouwd in het voertuig. Het moge duidelijk zijn dat in een laboratoriumopstelling het geluid zich perfect gedraagt en zich netjes verplaatst als een bolvormige golfbeweging rond de bron zonder enige belemmering. Is het voorwerp ingebouwd in een voertuig dan kan dat geheel anders zijn. Zo maakt bijvoorbeeld fabrikant Bosch een claxon die wordt ingebouwd in VW's maar ook in Seat's. Juist door een andere vormgeving van deze auto's, een andere vulling van de motorruimte en dergelijke kan een claxon in een VW anders klinken dan in Seat v.w.b. hoorbaarheid. Vandaar twee eisen aan de claxon!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Berichten: 906
Lid sinds: 07 apr 2004, 11:34
Roepnaam: marcel
Locatie: axel
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door donmarcello »

gehoor beschadigingen treden al op bij en blootstelling van 80 decibel wanneer je dat 8 uur lang per dag hoort ,en 80 decibel is eigelijk niet eens zoveel maar toch schadelijk.
Een klap met een hamer op een stuk staal kan al beschadiging opleveren.
Er is op de werkvloer zelfs een verplichting voor het dragen van geluidsbescherming bij geluiden boven de van 80 decibel en hoger .
De wet
Veel werknemers in de bouw staan regelmatig in lawaai te werken. Boven de 80 decibel is geluid schadelijk voor het gehoor. Om gehoorbeschadiging te voorkomen, zijn er in de Arbowet regels opgenomen over lawaai. De werkgever is verplicht er alles aan te doen om het lawaai te beperken. Als het geluid toch nog boven de 80 decibel (dB(A)) uitkomt, gelden de volgende regels:

bij geluid harder dan 80 dB(A) moet de werkgever zijn werknemers gehoorbescherming geven;
bij geluid harder dan 85 dB(A) moet de werknemer de gehoorbescherming dragen.
Nou ben ik zomaar nieuwschierig ,maar wat voor werk doe je of heb je vaak een muziek geval op je oren????

Ik gok zomaar dat je veel met lucht werkt of veel muziek op heb :wink:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gebruikersavatar
ErikvdW
Infopolitie Gast

Re: geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door ErikvdW »

Dank voor jullie alle drie voor jullie antwoorden. Als ik je bericht juist interpreteer ThunderSTreak dan zijn de testomstandigheden perfect, zodat de feitelijke geluidsdruk minder zal zijn, of is dat wishful thinking?

@ donmarcello: geen van tweeën zelfs. Ik werk op een accountantskantoor en ik heb al jaren vrijwel nooit meer een koptelefoon opgehad of oordopjes in gehad. Vroeger wel overigens, en inderdaad misschien wel te hard. Bij het audiologisch centrum hebben ze geconstateerd dat ik wel een dipje heb in mijn gehoor, maar dat was niet heel schokkend en zoiets zou wel driekwart van de mensen kunnen hebben.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6122
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: geluidssignaalinrichting 70/388/EEG

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

ErikvdW schreef:Dank voor jullie alle drie voor jullie antwoorden. Als ik je bericht juist interpreteer ThunderSTreak dan zijn de testomstandigheden perfect, zodat de feitelijke geluidsdruk minder zal zijn, of is dat wishful thinking?
Voor het verkrijgen van het E-keur zal de fabrikant van de claxon hoge waardes moeten genereren volgens de normen van Skipperje. Op het moment dat het ding ingebouwd wordt in een voertuig kan dat een lagere waarde opleveren die minimaal boven de 93 dB(A) moet liggen, maar men kan na inbouw ook waardes evenaren die in een "laboratoriumsetting" gerealiseerd zijn. In de praktijk zal dit laatse echter weinig gebeuren omdat geluidsgolven door van alles en nog wat opgeslurpt worden wat in en rond de motorruimte is gemonteerd, hetgeen per definitie tenkoste gaat van de geluidsdruk (dB(A))
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten