driewieler
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
driewieler
Ik ben in het bezit van een zelfbouw driewieler, voor wie het iets zegt: een replica van een driewielige Morgan, framebouwer JZR, dus twee wielen voor en een wiel achter.
Het voertuig is in 1995 op kenteken gezet, hij is lichter dan 400 kg en op het kenteken staat als voertuigsoort: motorrijwiel.
Wie kan mij meer vertellen over rechten en plichten t.a.v. deze driewieler zoals a of b rijbewijs, helmplicht, APK, wegenbelasting, verkeersregels, enz.
Op de RDW site kan ik over dit type voertuig niet echt iets vinden.
Het voertuig is in 1995 op kenteken gezet, hij is lichter dan 400 kg en op het kenteken staat als voertuigsoort: motorrijwiel.
Wie kan mij meer vertellen over rechten en plichten t.a.v. deze driewieler zoals a of b rijbewijs, helmplicht, APK, wegenbelasting, verkeersregels, enz.
Op de RDW site kan ik over dit type voertuig niet echt iets vinden.
Deze valt m.i. onder de noemer auto, dus wa verzekering, rijbewijs b en u houden aan de verkeersregels voor een auto. De Apk plicht is nog steeds van toepassing voor een oldsmobile men is bezig met een wetswijziging daaromtrent, maar tot dan.....
Volgens mij valt zelfbouw niet onder de noemer oldsmobile alszijnde geen houderschapbelasting, maar kan ernaast zitten.
Zekerheidshalve denk ik dat het verstandig is om het RDW even te kontakten, de internetsite is nml niet volledig
http://morgan3w.de/
succes, mashi
Volgens mij valt zelfbouw niet onder de noemer oldsmobile alszijnde geen houderschapbelasting, maar kan ernaast zitten.
Zekerheidshalve denk ik dat het verstandig is om het RDW even te kontakten, de internetsite is nml niet volledig

http://morgan3w.de/
succes, mashi
Zoekend op internet kwam ik het volgende tegen:
Dit voertuig heeft als kenteken 13-RR-BK. Volgens de RDW is dit een driewielig motorrijtuig, terwijl dit kenteken volgens mij niet aan een motorfiets wordt afgegeven, ergo het zou daarmee een personenauto en dus rijbewijs B zijn.
Via https://www.rdw.nl/Ovi/ kunt u zelf zien onder welke categorie uw voertuig valt.
Bron: http://www.raivereniging.nl/download.asp?did=2136Als algemeen directeur van Tomos Nederland staat Henk Buiter regelmatig voor het dilemma een keuze te maken tussen de gemotoriseerde tweewieler of de auto. Uiteindelijk koos hij voor een kruising tussen beide voertuigen in de vorm van een blitse JZR kitcar uit 1996. Is het nou een motorfiets met een extra wiel of een auto met een wiel te weinig? Buiter spreekt het verlossende woord.
‘Voor de wet is het gewoon een driewieler. In principe valt deze machine in dezelfde categorie als de Reliant die je vroeger regelmatig zag. Je mag er dus in rijden met zowel een A als B-rijbewijs. Belangrijk voordeel is dat je geen helm op hoeft en het echte motorgevoel blijft houden. JZR staat voor John Ziemba Restorati- ons, vernoemd naar de geestelijke vader die zich eind jaren tachtig in Engeland ging toeleggen op het bouwen van driewielers. Hij heeft zich daarbij sterk laten inspireren door Morgan. In feite is dit een kopie van een Morgan met als kloppend hart een MotoGuzzi blok van 1.000 cc.
Ik kocht het apparaat in 2005 via een kennis van de weduwe van de Duitse eigenaar. De keuze voor dit fun voertuig is zeker niet toevallig. Ik heb namelijk, tot zo’n twintig jaar geleden, altijd een MotoGuzzi motorfiets gereden en daarmee in mijn leven al 140.000 kilometer afgelegd. De constructie is licht en de wegligging formidabel. Dit betekent dat je flinke snelheden kunt ontwikkelen.
Voor je het weet zit je op de 160 km per uur. Op twee wielen door de bocht is ook geen enkel probleem. Ik heb ook met zijspan gereden en beheers de kunst om deze driewieler even pootje te lichten. Het enige dat ik nog wil veranderen is de vijf versnellingsbak. Die wil ik omzetten naar een automatische transmissie van MotoGuzzi. De onderdelen heb ik inmiddels via eBay uit de V.S. kunnen bemachtigen. Alleen moet ik nog de tijd vinden om die klus uit te voeren. Kan ik mij straks nog harder door de bochten sleuren.
Oké, het blijft allemaal wel Spartaans, maar ondertussen krijg je wel veel meer aandacht dan met een Porsche.’
Dit voertuig heeft als kenteken 13-RR-BK. Volgens de RDW is dit een driewielig motorrijtuig, terwijl dit kenteken volgens mij niet aan een motorfiets wordt afgegeven, ergo het zou daarmee een personenauto en dus rijbewijs B zijn.
Via https://www.rdw.nl/Ovi/ kunt u zelf zien onder welke categorie uw voertuig valt.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- r0n.
- Stamgast
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 72
Volgens mij, kan een driewieler zowel als motorfiets als auto zijn.
Bij de keuring kan je je opgeven wat het is, wil je het naderhand veranderen, dan is een herkeuring nodig.
Maar ja, ik ben maar een leek natuurlijk
Ron
Bij de keuring kan je je opgeven wat het is, wil je het naderhand veranderen, dan is een herkeuring nodig.
Maar ja, ik ben maar een leek natuurlijk

Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
- Stamgast
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 70
Het voertuig wordt aangemerkt als drie-wielig motorrijtuig en zal een personenauto kenteken hebben. Voor het besturen is een B rijbewijs vereist. (er is een tijd geweest, bij de Reliant, dat je een A rijbewijs moest hebben: dat is veranderd).
Voor het voertuig is geen APK plicht
De bestuurder moet een helm dragen, tenzij hij gebruik maakt van autogordels
Artikel 15 lid 1
b motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);
c motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
RVV1990
Artikel 60 lid 1
1 De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd
2 Het eerste lid geldt niet voor:
e de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.
Voertuigreglement
Artikel 4.1
Artikel 72, eerste lid, van de wet geldt niet voor motorfietsen, bromfietsen alsmede driewielige motorrijtuigen waarvan de ledige massa niet meer bedraagt dan 400 kg. (APK plicht)
Artikel 5.2.47 lid 2
Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
Artikel 5.2.47 lid 6
Autogordels in personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk
Voor het voertuig is geen APK plicht
De bestuurder moet een helm dragen, tenzij hij gebruik maakt van autogordels
Wetstekst
Reglement rijbewijzenArtikel 15 lid 1
b motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);
c motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
RVV1990
Artikel 60 lid 1
1 De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd
2 Het eerste lid geldt niet voor:
e de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.
Voertuigreglement
Artikel 4.1
Artikel 72, eerste lid, van de wet geldt niet voor motorfietsen, bromfietsen alsmede driewielige motorrijtuigen waarvan de ledige massa niet meer bedraagt dan 400 kg. (APK plicht)
Artikel 5.2.47 lid 2
Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
Artikel 5.2.47 lid 6
Autogordels in personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk
- Bartikel
- Superlid
- Roepnaam: Bart
- Geslacht:
- Leeftijd: 56
Voor de volledigheid hier de defenitie, te vinden onder artikel 1.1 sub q Voertuigreglement.
Groetjes Bartikel
Wetstekst
driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid, een landbouw- of bosbouwtrekker of een gehandicaptenvoertuig; onder driewielig motorrijtuig wordt mede verstaan een vierwielig motorrijtuig met een motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW, en met een ledige massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt in het goederenvervoer, exclusief de massa van de batterijen in elektrische voertuigen, niet zijnde een vierwielig motorrijtuig als bedoeld in onderdeel mVoorbereid op het onverwachte !!
-
- Infopolitie Gast
- Julio
- OnTroerend goed
- Roepnaam: Julio
- Geslacht:
- Leeftijd: 37
Ik ga mee met Gelderblom:
Heb nog nooit van motorrijwielen gehoord...
Wetstekst
Laatst gewijzigd door Julio op 02 mei 2007, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Stamgast
- Geslacht:
-
- Infopolitie Gast
Een rijwiel is volgens mij een iets gedateerde benaming voor een fiets, plak ik daar het woordje "motor" voor dan kom ik op "motorfiets", of ligt het nou aan mij?
Kijk anders zelf even mee op: https://www.rdw.nl/Ovi/
Het kenteken is: MV-69-LT
Kijk anders zelf even mee op: https://www.rdw.nl/Ovi/
Het kenteken is: MV-69-LT
-
- Infopolitie Gast
Het ligt er dus erg aan hoe het RDW hem keurt.
Als je het kenteken van ThijeLeo intoets dan is die wel gekeurt als een 3wielige motorrijtuig.
Dus we kunnen hier wel gaan speculeren maar zolang we niet weten waar we precies over praten kunnen we geen uitsluitsel geven.
Wel blijven de wetsartikelen van Gelderblom van toepassing en stiekem denk ik ook dat u zelfbouw zo gekeurt gaat worden
Maar wie ben ik...?
Dus aanbieden bij het RDW en afwachten.
Als je het kenteken van ThijeLeo intoets dan is die wel gekeurt als een 3wielige motorrijtuig.
Dus we kunnen hier wel gaan speculeren maar zolang we niet weten waar we precies over praten kunnen we geen uitsluitsel geven.
Wel blijven de wetsartikelen van Gelderblom van toepassing en stiekem denk ik ook dat u zelfbouw zo gekeurt gaat worden

Maar wie ben ik...?
Dus aanbieden bij het RDW en afwachten.
-
- Infopolitie Gast
Ik heb ondertussen mail ontvangen van de RDW, ik heb het idee dat ze hun vingers niet willen branden want het enige wat ze konden vertellen is dat ik geen APK plicht heb, over helmplicht en rijbewijssoort verwijzen ze me door naar het ministerie van verkeer en waterstaat.
Verblijf momenteel in afwachting van hun antwoord , ik laat het jullie weten.
Verblijf momenteel in afwachting van hun antwoord , ik laat het jullie weten.
-
- Infopolitie Gast
Ik heb antwoord gekregen van Verkeer en waterstaat.
Ze kunnen mij melden dat de typegoedkeuring doorslaggevend is voor het soort rijbewijs waarmee het voertuig bestuurd mag worden, de trike is aangemerkt als motorfiets dus mag het voertuig alleen bestuurd worden als de bestuurder in het bezit is van een categorie A rijbewijs.
Ik hoop dat het nu voor iedereen duidelijk is, bedankt iedereen voor de reacties.
gegroet, Rens
Ze kunnen mij melden dat de typegoedkeuring doorslaggevend is voor het soort rijbewijs waarmee het voertuig bestuurd mag worden, de trike is aangemerkt als motorfiets dus mag het voertuig alleen bestuurd worden als de bestuurder in het bezit is van een categorie A rijbewijs.
Ik hoop dat het nu voor iedereen duidelijk is, bedankt iedereen voor de reacties.
gegroet, Rens
-
- Stamgast
- Geslacht:
Jammer dat het duidelijke antwoord van Verkeer en Waterstaat en het Reglement Rijbewijzen elkaar tegenspreekt.
Op straat heb ik alleen met de Nederlandse wetgeving te maken, dus een trikebestuurder zonder B rijbewijs mag van mij niet verder.
(tenzij V&W een ander, voor mij onbekend artikel kan aanvoeren
)
Op straat heb ik alleen met de Nederlandse wetgeving te maken, dus een trikebestuurder zonder B rijbewijs mag van mij niet verder.
(tenzij V&W een ander, voor mij onbekend artikel kan aanvoeren