Identificatieplicht Politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ErikdJ TS
Infopolitie Gast

Identificatieplicht Politie

Ongelezen bericht door ErikdJ »

Iedereen is tegenwoordigverplicht zichzelf te identificeren als daarom door een toezichthouder gevraagd wordt. Nu heb ik al begrepen dat dit ook geld voor agenten. Maar mijn vraag is hoe ver deze plicht gaat.

Is een agent zich onder alle omstandigheden verplicht te identificeren (met het politie identificatiebewijs) als daarom gevraagd wordt?

Geldt dit ook als de agent in burger of zelfs undercover (en ook undercover aan het werk) is?

Zijn hier uitzonderingen op?

Alvast bedankt!
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Heel simpel. In burger altijd. In uniform indien er naar gevraagd wordt. Beide natuurlijk indien dit mogelijk is. Verder hoeven wij niets ter inzage af te geven. Dus laten zien is voldoende.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Re: Identificatieplicht Politie

Ongelezen bericht door gvdbor »

ErikdJ schreef:of zelfs undercover (en ook undercover aan het werk) is?

!
Bij dit laatste uiteraard niet. Of verwacht je dat je bij een drugsactie eerst aan iedereen kunt vragen: Mag ik even je politielegitimatie zien?

Het gaat er om dat iemand bezig is met "politieoptreden" dus bijvoorbeeld een ondervraging of een aanhouding en dan nog moet er de mogelijkheid voor zijn om te legitimeren. Dus niet in het heetst van de strijd, dan gebeurt het legitimeren achteraf
ErikdJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ErikdJ »

Ok bedankt, dit beantwoord al m'n vragen!

Ik had 't inderdaad al heel raar gevonden als de identificatieplicht letterlijk ALTIJD zou gelden voor de politie, want dat maakt undercover werken gewoon onmogelijk. Maar had dus wel ergens gelezen dat dit zo was, vandaar m'n vraag. :)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraag is kennelijk naar tevredenheid beantwoord, en kan dus naar het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten