voorwerp op de rijbaan

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
sjaak
Infopolitie Gast

voorwerp op de rijbaan

Ongelezen bericht door sjaak »

Ben je wettelijk verplicht om voorwerpen die zich op de rijbaan bevinden en een gevaarlijke situatie op (kunnen) leveren, te verwijderen van de rijbaan ? (met in acht neming van je eigen veiligheid)
Gebruikersavatar
Maaike
Superlid
Superlid
Berichten: 713
Lid sinds: 26 mei 2003, 22:57
Roepnaam: Maaike
Twitter: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Locatie: Dieren
Geslacht:
Leeftijd: 43
Contact:

Ongelezen bericht door Maaike »

Als de mogelijkheid zich voordoet en je kunt deze op een veilige manier van de weg halen voel je je eigen verplicht om dit te verwijderen

Je eigen veiligheid staat natuurlijk altijd voorop :wink:

Het is volgens mij niet wettelijk verplicht :roll:
Gebruikersavatar
Briges
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

Heb het zelf wel eens meegemaakt dat er een voorwerp op de snelweg lag (A58 thv Goes) en uitstappen is natuurlijk geen optie.
Omdat het voorwerp van een behoorlijke omvang was heb ik het 0900-8844 nr gebeld en er melding van gemaakt.
Vermoedelijk zal Rijkswaterstaat in zo'n geval optreden.
Zelf iets van de rijbaan halen is natuurlijk helemaal makkelijk maar zoals eerder is gezegd moet jouw en een ander zijn veiligheid wel gewaarborgd blijven.
Iets van een auto-weg / snelweg halen lijkt mij geen optie en kun je beter overlaten aan diegene die daar geschikt voor zijn.
En volgens mij ben je wel wettelijk verplicht om minimaal iets te ondernemen als er direct gevaar dreigt voor jou of jouw omgeving.
Je kunt op zn minst een belletje plegen zoals ik zelf ook gedaan heb.
Gebruikersavatar
Maaike
Superlid
Superlid
Berichten: 713
Lid sinds: 26 mei 2003, 22:57
Roepnaam: Maaike
Twitter: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Locatie: Dieren
Geslacht:
Leeftijd: 43
Contact:

Ongelezen bericht door Maaike »

Ik heb het zelf een tijdje terug gehad dat men oud papier aan het ophalen was en een doos midden op de rotonde hadden verloren. Gelukkig zat deze goed dicht maar stond daar wel verkeersgevaarlijk. Zag de doos zelf optijd.

Meteen de auto bij de bushalte na de rotonde neergezet en de doos in de berm neergezet. De overige automobilisten stopten gelukkig al want die zagen die doos al staan :wink:

Maar zoals Briges aangeeft....ben als nodig de politie of rijkswaterstaat :wink:
Gebruikersavatar
Kirs
Toplid
Toplid
Berichten: 350
Lid sinds: 04 jan 2006, 23:04
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contact:

Ongelezen bericht door Kirs »

Briges schreef:Heb het zelf wel eens meegemaakt dat er een voorwerp op de snelweg lag (A58 thv Goes) en uitstappen is natuurlijk geen optie.
Omdat het voorwerp van een behoorlijke omvang was heb ik het 0900-8844 nr gebeld en er melding van gemaakt.
Vermoedelijk zal Rijkswaterstaat in zo'n geval optreden.
Zelf iets van de rijbaan halen is natuurlijk helemaal makkelijk maar zoals eerder is gezegd moet jouw en een ander zijn veiligheid wel gewaarborgd blijven.
Iets van een auto-weg / snelweg halen lijkt mij geen optie en kun je beter overlaten aan diegene die daar geschikt voor zijn.
En volgens mij ben je wel wettelijk verplicht om minimaal iets te ondernemen als er direct gevaar dreigt voor jou of jouw omgeving.
Je kunt op zn minst een belletje plegen zoals ik zelf ook gedaan heb.
Ook de politie zelf verwijdert voorwerpen. Afhankelijk van wat het is en waar het precies ligt zal RWS erbij gevraagd worden...zij zullen in sommige gevallen in ieder geval een rijbaan moeten afkruisen.

Hoorde laatst een verhaal van een gans op de vluchtstrook: agenten ter plaatse, rijbaan afgekruist...en dan maar zitten op de vangrail en wachten op de dierenambulance om het dier mee te nemen.
Wat niet uit je hart komt, zal een ander hart niet raken
Gebruikersavatar
The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4279
Lid sinds: 11 jul 2005, 20:39
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 42
Contact:

Ongelezen bericht door The Scorpion »

ja dat heb ik ook gehoord via de mob, daar deed die kale knap lang over zeg :D
Wie rent, bekent!
Gebruikersavatar
rich
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 4203
Lid sinds: 30 mei 2003, 19:26
Locatie: omg leiden
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Ongelezen bericht door rich »

Angst voor pluimvee. Ik heb gehoord dat hij een traumatische ervaring heeft gehad met een kanarie. ;)

On topic:

Het is een kwestie van handelen naar inzicht. Ik vind dat men in sommige gevallen best zelf even kan handelen. Je krijgt soms een melding om een verkeersbord aan de kant te leggen en dan kom je ter plaatse en dan heb je echt zoiets van: "Hadden ze dat zelf niet even kunnen doen."

Op andere momenten kan ik me er wat bij voorstellen want rondjes rennen op de A4 is geen aanrader.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gebruikersavatar
sjaak
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sjaak »

maar er staat dus niet in de wet dat je verplicht bent om actie te ondernemen als er iets op de rijbaan is wat een gevaarlijke situatie veroorzaakt ?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

In 'de basis' niet, nee... en laten we dat alsjeblieft zo houden...

Als je weet waar je over praat, prima...maar ik denk dat niemand zit te wachten op ronduit 'stomme stunts' van mensen die denken 'goed te doen', maar wiens optreden alleen maar meer gevaar en ergenis opleveren... 8)

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Kirs
Toplid
Toplid
Berichten: 350
Lid sinds: 04 jan 2006, 23:04
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contact:

Ongelezen bericht door Kirs »

rich schreef:Angst voor pluimvee. Ik heb gehoord dat hij een traumatische ervaring heeft gehad met een kanarie. ;)
Het was een kuikuhtje Rich!
Wat niet uit je hart komt, zal een ander hart niet raken
Gesloten