Dubbele parkeerboete

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Bunga
Infopolitie Gast

Dubbele parkeerboete

Ongelezen bericht door Bunga »

Hallo!

Ik had mijn auto op een parkeerplek staan waar je vanaf 10 uur 's ochtends moet betalen. Echter ben ik hem om 10 uur helemaal vergeten om weg te halen met als gevolg een bekeuring om 11 uur. Helemaal terecht! Alleen kreeg ik er NOG EEN om half 9 's avonds. Toen ik weer bij mijn auto kwam trof ik echter maar 1 bon onder mijn ruitenwisser aan. Ik vermoed nu dat iemand die andere heeft weggehaald waardoor de tweede agent niet kon zien dat ik al een bekeuring had.

Mogen ze twee bonnen op 1 dag voor dezelfde overtreding geven? Of kan ik hier tegenin gaan?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Het klinkt wat rot, maar zo is het niet bedoeld: je had er wel meer kunnen krijgen, want elke keer dat de overtreding door een toezichthouder of opsporingsambtenaar wordt ontdekt, is het eigenlijk opnieuw strafbaar, tenzij de overtreding wordt opgeheven door de auto op een andere plek neer te zetten.
Gebruikersavatar
Bunga
Infopolitie Gast

Raar

Ongelezen bericht door Bunga »

Ik moet zeggen dat ik dat wel raar vind. Ik was de hele dag op mijn werk, en kwam pas laat (denk rond 9 uur) thuis. Het zou logischer zijn als het per dag ging. 1 Bekeuring PER overtreding per dag.
Flink balen zeg :?
Gebruikersavatar
Michael
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Berichten: 245
Lid sinds: 12 mei 2004, 15:25
Locatie: Twente
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contact:

Re: Raar

Ongelezen bericht door Michael »

Bunga schreef: 1 Bekeuring PER overtreding per dag.
Stel ik rijd van Enschede naar Amsterdam over de A1 met een constante snelheid van 150 km/u. Dan bega ik maar één overtreding, namelijk te snel rijden.
Toch denk ik dat ik dan enkele weken later meerdere brieven van het CJIB krijg.

In principe geldt voor de gehele dag parkeren waar het niet is toegestaan precies hetzelfde.
Life is a gift, that's why we call it the present.
Gebruikersavatar
mwb
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

beamer schreef:Het klinkt wat rot, maar zo is het niet bedoeld: je had er wel meer kunnen krijgen, want elke keer dat de overtreding door een toezichthouder of opsporingsambtenaar wordt ontdekt, is het eigenlijk opnieuw strafbaar, tenzij de overtreding wordt opgeheven door de auto op een andere plek neer te zetten.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar volgens mij is het in Nederland zo dat je niet 2 keer gestraft kan worden voor 1 strafbaar feit (cq gedraging).
Gebruikersavatar
mwb
Infopolitie Gast

Re: Raar

Ongelezen bericht door mwb »

Michael schreef: Stel ik rijd van Enschede naar Amsterdam over de A1 met een constante snelheid van 150 km/u. Dan bega ik maar één overtreding, namelijk te snel rijden.
Toch denk ik dat ik dan enkele weken later meerdere brieven van het CJIB krijg.

In principe geldt voor de gehele dag parkeren waar het niet is toegestaan precies hetzelfde.
Dit is niet hetzelfde.
Het is niet mogelijk om van Enschede naar Amsterdam te rijden met constante snelheid 150 per uur. 1 keer afremmen en onder de 120, en je moet opnieuw optrekken en een andere overtreding begaan.

Bij het parkeren bega je daadwerkelijk maar 1 handeling. Je zet de auto neer en that's it.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14439
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik sluit me aan bij MWB.

Als ik een grote afstand met de auto afleg, rijdt je sowieso nooit 1 snelheid (bochten, verkeerslichten, verkeersdrukte, etc) en pleeg je dus steeds opnieuw een snelheidsovertreding.

Bij 'fout parkeren' lijkt het 'ne bis in idem' beginsel me veel duidelijker... Een auto staat 1, 2 of 7 uur fout geparkeerd, maar het blijft één enkele gedraging... Of de 2e verbalisant moet een ander huisnummer op z'n bon zetten, dan wordt het wel zeuren om 1 bon geseponeerd te krijgen... :wink:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Dubbele parkeerboete

Ongelezen bericht door Frans »

Bunga schreef:Hallo!

Ik had mijn auto op een parkeerplek staan waar je vanaf 10 uur 's ochtends moet betalen.
Mijn beste voorgangers, het gaat hier om een naheffingsaanslag en daar gelden wat andere regels voor:

- een naheffingsanslag kan en mag worden opgelegd vanaf het moment van aanvang betaald parkeren. De aanslag bestaat dan uit de kosten van de controleur (vastgesteld op ik meen € 47,-) plus een uurtarief wat Bunga zou moeten betalen aan de meter. (we nemen even aan: € 3,-) Bunga krijgt dus een bon van € 50,-
- Komt 10 uur later dezelfde (of een andere) controleur weer langs dan mag de naheffingsaanslag NOGMAALS worden opgelegd, maar dan alleen de extra uren als tarief en dus NIET de kosten van de 2e aanslag. In dit voorbeeld zou er dus, bovenop die € 50,- nog eens 10 uur x € 3,- bij kunnen komen en wordt het met een totaalbedrag van € 80,- een heel duur dagje parkeren.... Wettelijk gezien is dit volledig correct, al gebeurt het niet vaak dat er 2 bonnen worden geschreven (2x kosten administratieve afhandeling) Meestal wordt de eerste aanslag op nihil gezet, en de tweede gemaakt op kosten controleur plus 11x uurtarief. Zelfde bedrag, slechts 1x administratiekosten.

Dus net even wat anders dan een muldergedraging..... :wink: Je kunt dus per kalenderdag per lokatie slechts 1-malig bekeurd worden voor de kosten controleur, maar maak niet de fout dat je je auto verzet. Veel controleurs zetten met een krijtje een streepje op je band enparkeerplaats. Als iemand dus even weggaat en later terugkomt, bon op de voorruit steekt en dus denkt gratis te kunnen parkeren komt erg bedrogen uit, In dat geval is het een NIEUWE overtreding en mag er opnieuw kosten gerekend worden..... Tja, je moet als controleur ergens je voldoening uit halen.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Briges
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

@Frans,

Het 2e stukje is naar mijn inziens niet waar.
Ik ben zoals je mischien al wist ook een controleur en mij is het volgende medegedeeld, betreffende deze casus.
Zodra je je auto op een betaald parkeerplaats parkeert en je hebt geen ticket gekocht dan wordt er inderdaad een naheffingsaanslag uitgeschreven (R409A).
Een naheffingsaanslag mag maar 1x uitgeschreven worden als het aan de volgende criteria voldoet, namelijk:
- Het voertuig is sinds de eerste naheffing niet verplaatst.
- Het voertuig staat er niet langer dan 1 dagdeel.

Zoals TS al medegedeeld heeft stond het voertuig van hem maar 1 dagdeel op een betaald parkeervak en heeft TS zijn voertuig niet verplaatst. Dus is TS ten onrechte bekeurd!
Je kunt het ook zo zien (beetje bot omschreven), TS heeft geen ticket gekocht dus krijgt hij er 1tje van de controleur maar alleen is die ticket iets duurder. Deze ticket (naheffing) mag TS zien als een dagkaart.
Het lullige is dat waarschijnlijk zijn naheffing onder zijn ruitenwisser vandaan is gehaald en weggenomen. De 2e controleur heeft naar eer en geweten een 2e naheffing uitgeschreven omdat hij/zij niet wist dat deze al eerder op die dag was bekeurd.

@TS,
Neem gewoon contackt op met parkeerbeheer van de destbetreffende gemeente en leg uw verhaal uit. In de door uw omschreven casus lijkt mij seponeren van de 2e bon terrecht.

Succes
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Wat is in jouw ogen een dagdeel? Volgens mij is een dagdeel 4 (en soms 5) uur.....
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

Briges schreef:@Frans,

Het 2e stukje is naar mijn inziens niet waar.
Ik ben zoals je mischien al wist ook een controleur en mij is het volgende medegedeeld, betreffende deze casus.
Zodra je je auto op een betaald parkeerplaats parkeert en je hebt geen ticket gekocht dan wordt er inderdaad een naheffingsaanslag uitgeschreven (R409A).
Een naheffingsaanslag mag maar 1x uitgeschreven worden als het aan de volgende criteria voldoet, namelijk:
- Het voertuig is sinds de eerste naheffing niet verplaatst.
- Het voertuig staat er niet langer dan 1 dagdeel.
edit: nagekeken en bij wet is geregeld dat de termen uurtarief en tijdvak door elkaar heen worden gebezigd, echter bij de aanduiding "tijdvak" was (jurisprudentie Gem. Utrecht) de term fl. 30,- per dag niet specifiek genoeg:

Wetstekst

Het hof acht deze bepaling zo vaag dat de belastingplichtige niet in staat is de omvang van de belastingschuld te bepalen. De tekst van deze bepaling biedt ook aan de rechter onvoldoende mogelijkheden de juistheid van de aanslag te controleren. Het tweede lid van art. 5 wordt onverbindend verklaard.
Hof Amsterdam 15 september 1989, nr. 3156/88, M IV, Belastingblad 1990, blz. 200, V-N 1990, blz. 872, FED 1990/168.
Derhalve wordt NERGENS meer de aanduiding, dag, dagdeel etc. gebruikt....en toen verzandde ik in 950 pagina's jurisprudentie, allen verwijzend naar belastingen, invordering, gemeentewet (art 225 met name etc.etc.) Als je het goed vind doe ik dat even niet doornemen... :lol:

Briges schreef:@TS,
Neem gewoon contackt op met parkeerbeheer van de destbetreffende gemeente en leg uw verhaal uit. In de door uw omschreven casus lijkt mij seponeren van de 2e bon terrecht.

Succes
Als het het verhaal betreft van een echte 2e bon, wordt niet de bon geseponeerd (seponeren bestaat namelijk niet bij naheffingsaanslagen) maar worden de kosten van de 2e naheffing inderdaad op nul gezet, NIET het uurtarief, let daar even op!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Briges
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

@Frans,

Je hebt idd geheel gelijk met je 1na laatste antwoord. :lol: :oops:
Ik heb het nagevraagd vandaag op mn werk en legde de casus uit van de TS en zij vertelde mij bijna identiek hetzelfde als jouw 1na laatste antwoord.

Wat ik had vermeld is dus niet waar (wettelijk gezien), het is een beleidsregel die de Gemeente Schouwen Duivenland aanhoud. Dus het komt er inderdaad op neer dat een controleur/parkeerwachter per uur een naheffingsaanslag kan uitschrijven. (47 euro + uurtarief, daarna om het uur alleen het uurtarief naheffen.)

Wat ik wel (gedeeltelijk) wist is dat een naheffing niet geseponeerd kan worden omdat het geen ??? is :roll: Ik beschreef het zo omdat ik dat duidelijker vond voor TS.

Woh!! ik ga hier steeds meer leren :wink: Ik ben dan wel een beginnende controleur + boa maar (hopelijk :lol: ) niet voor lang, moet alleen nog mn rapport binnen krijgen van het CCM (politie keuring). Mischien kan ik mn collega's nog wel wat bij brengen hi hi hi.

@ TS,
Ik zou het alsnog proberen om contact op te nemen met parkeerbeheer van de destbetreffende gemeente. Gewoon doen je hebt niks te verliezen. U en ik weten bijde niet wat het beleid is bij de destbetreffende gemeente en er bestaat dan zeker een kans dat de 2e naheffing vernietigd wordt.
Ik hoop voor u dat parkeerbeheer waar u mee betrokken was menselijk genoeg is om de naheffing te vernietigen.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

Briges schreef:@Frans,

Je hebt inderdaad geheel gelijk met je 1na laatste antwoord. :lol: :oops:
Ik heb het nagevraagd vandaag op mn werk en legde de casus uit van de TS en zij vertelde mij bijna identiek hetzelfde als jouw 1na laatste antwoord.

Wat ik had vermeld is dus niet waar (wettelijk gezien), het is een beleidsregel die de Gemeente Schouwen Duivenland aanhoud. Dus het komt er inderdaad op neer dat een controleur/parkeerwachter per uur een naheffingsaanslag kan uitschrijven. (47 euro + uurtarief, daarna om het uur alleen het uurtarief naheffen.)

Wat ik wel (gedeeltelijk) wist is dat een naheffing niet geseponeerd kan worden omdat het geen ??? is :roll: Ik beschreef het zo omdat ik dat duidelijker vond voor TS.
;-)


Als aanvulling nog even dit: per 1 januari 2006 is het bij wet verboden een opgelegde belasting te nihileren (kwijt te schelden) Deze regel begint pas heel langzaam door te druppelen in belastingland, maar het heeft nogal wat gevolgen voor de wet op de parkeerbelasting. Het komt erop neer dat, indien iemand een naheffingsaanslag heeft gekregen, en vervolgens met een brief komt van de EHBO-post van het ziekenhuis dat ze iemand met een hartinfarct hebben weggebracht, met spoed, de naheffingsaanslag, in tegenstelling tot vroeger, niet meer zo simpel "ongedaan gemaakt" kan worden. De aanslag was immers terecht.

Ook indien er een naheffingsaanslag is gestuurd, mensen hebben 6 weken de tijd om te betalen en de betaling komt 1 minuut te laat binnen, dan is tie verhoogt met 6 euro aanmaningskosten. Deze 6 euro werden voorheen heel simpel weggeboekt, laat maar waaien. Nu kan dat dus wettelijk niet meer, en zelfs voor die 6 euro is de overheid wettelijk verplicht een deurwaarder (betekeningskosten, € 34,-) te sturen..... 't is maar dat je het weet.... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Bunga
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bunga »

Super bedankt voor al jullie posts en informatie!

Ik kan mij geheel vinden in het betalen van de bekeuring + de uren dat ik daar gestaan heb. Een dagkaart kost daar 17 euro, dus ik zou dan 47+17 euro moeten betalen. Dat vind ik geheel terecht. Ik hoop inderdaad dat het parkeerbeheer in Delft dat ook vindt :D. Ik ga vandeweek er even langs en ik zal dan hier nog even laten horen hoe het afgelopen is.

Nogmaals heel erg bedankt en jullie horen van me!
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

@Bunga: Je mag bij 1 naheffingsaanslag verwachten dat je niet de bon + dagkaart, maar de bon + 1 uurtarief moet betalen, al het overige hierboven beschreven zijn "uitzonderingen" !!!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten