uitspraak mobiel bellen.
Moderator: Moderatorteam
-
Anka TS
- Infopolitie Gast
uitspraak mobiel bellen.
Uitspraak naar aanleiding van topics 6 en 8 december 2005 Hanssydney.
Afgelopen woensdag bij Kantonrechter geweest om bezwaar toe te lichten.
Stond STIL voor het verkeerslicht.
Helaas niet gegrond, als bestuurder mag je niet bellen, op mijn vraag waarom er dan staat "tydens het rijden" kreeg ik als antwoord dat je de bestuurder bent en je met het verkeer bezig moet houden.
Nog even gevraagd of je in een parkeervak met de motor aan mag bellen, nee dat mag ook niet.
Gevraagd waar dat dan staat in de wet, kreeg als antwoord "als u het er niet mee eens bent kunt u bezwaar maken'. Zeer onbevredigend antwoord dus.
Er is geen verklaring van de agent dat ik wel gereden zou hebben, dus ik vraag me nu af of deze beslissing helemaal juist is, wellicht een slechte dag van de rechter.
Aangezien de boete al betaald was wil ik het hierbij maar laten, maar nogmaals, zeer onbevredigend.
Krijgen we van de uitspraak nog post??? Weet iemand dat??
Bedankt allen, en nog een fijne dag. Hans.
Afgelopen woensdag bij Kantonrechter geweest om bezwaar toe te lichten.
Stond STIL voor het verkeerslicht.
Helaas niet gegrond, als bestuurder mag je niet bellen, op mijn vraag waarom er dan staat "tydens het rijden" kreeg ik als antwoord dat je de bestuurder bent en je met het verkeer bezig moet houden.
Nog even gevraagd of je in een parkeervak met de motor aan mag bellen, nee dat mag ook niet.
Gevraagd waar dat dan staat in de wet, kreeg als antwoord "als u het er niet mee eens bent kunt u bezwaar maken'. Zeer onbevredigend antwoord dus.
Er is geen verklaring van de agent dat ik wel gereden zou hebben, dus ik vraag me nu af of deze beslissing helemaal juist is, wellicht een slechte dag van de rechter.
Aangezien de boete al betaald was wil ik het hierbij maar laten, maar nogmaals, zeer onbevredigend.
Krijgen we van de uitspraak nog post??? Weet iemand dat??
Bedankt allen, en nog een fijne dag. Hans.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Uiteraard. Maar dan spreken we volgens mij niet over "bezwaar maken"beamer schreef:Er bestaat dan toch ook nog een beroepsmogelijkheid? Je hoeft het namelijk niet eens te zijn met de uitspraak van de kantonrechter. Artikel 14 van de Wet Mulder zegt dat je hoger beroep kunt instellen bij het gerechtshof te Leeuwarden.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Oeigens zette TS/rechter mij op het verkeerde been:

In beroep gaan dus! GrrGevraagd waar dat dan staat in de wet, kreeg als antwoord "als u het er niet mee eens bent kunt u bezwaar maken'. Zeer onbevredigend antwoord dus.
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 29 apr 2006, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Anka TS
- Infopolitie Gast
uitspraak
Daarom vraag ik mij af of via de post nog uitleg krijg. Misschien staat daar dan ook het door mij gevraagde wetsartikel.
Mocht een eventueel beroep te ingewikkeld worden, of heb ik een advocaat nodig, is mij dit teveel gevraagd.
Ik heb 80 km. moeten rijden naar Dordrecht om na 4 minuten weer heen gezonden te worden en ook daarvoor al enige tyd in de 2 bezwaren gestoken.
Tot nu toe voor niets dus, terwijl ik van mening was dat mijn bezwaar toch aannemelijk was, mede gezien de reacties op mijn topics van 6 en 8 december j.l.
Nu heb ik dus zoiets van "laat maar'" en neem mijn verlies........
Maar het zit me niet lekker........
Groeten allemaal weer.
Mocht een eventueel beroep te ingewikkeld worden, of heb ik een advocaat nodig, is mij dit teveel gevraagd.
Ik heb 80 km. moeten rijden naar Dordrecht om na 4 minuten weer heen gezonden te worden en ook daarvoor al enige tyd in de 2 bezwaren gestoken.
Tot nu toe voor niets dus, terwijl ik van mening was dat mijn bezwaar toch aannemelijk was, mede gezien de reacties op mijn topics van 6 en 8 december j.l.
Nu heb ik dus zoiets van "laat maar'" en neem mijn verlies........
Maar het zit me niet lekker........
Groeten allemaal weer.
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Het wetsartikel kan ik je ook geven:
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Maar dat staat duidelijk tijdens het rijden in.
Of je op de hoogte gehouden gaat worden van het verdere verloop zou ik niet weten.
Wetstekst
Artikel 61aHet is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Of je op de hoogte gehouden gaat worden van het verdere verloop zou ik niet weten.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
In de bespreking is toch echt het volgende te lezen.Dit artikel richt zich tot degene die een motorvoertuig, gehandicaptenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod is niet van toepassing op fietsers omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 hier wel van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld.
Het gaat om degene die daadwerkelijk achter het stuur zit, de feitelijk bestuurder. Het verbod is dus niet van toepassing op de rij-instructeur.
Het verbod beperkt zich tot die gevallen waarin deze bestuurders rijdend deelnemen aan het verkeer. Wie het voertuig heeft geparkeerd of daarmee stilstaat mag dus wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon.
Persoonlijk zie ik ook niet echt het nut van een prent in als iemand stilstaat. Ga je echter rijden dan heb je pech.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Briges TS
- Infopolitie Gast
Laats kreeg ik op mijn werk de uitleg tussen het verschil van stilstaan en parkeren, het komt op het volgende neer:
Staat de auto stil (of nu de motor draaid of niet, knipperlichten enz enz) op de openbare weg dan ben je volgens de wet RVV aan het parkeren. Stilstaan is niet parkeren, wanneer sta je dan stil met de auto? Je staat stil met de auto wanneer je bezig bent met laden en lossen, anders niet!
Simpel gezegd:
parkeren is de auto stilzetten op de openbare weg terwijl je niet bezig bent met laden en lossen.
stilstaan is dat je direct en onmiddelijk bezig bent met laden en lossen.
Dit klinkt vreemd in de oren mischien, maar ik heb het toch uit een vertrouwelijke bron.
Staat de auto stil (of nu de motor draaid of niet, knipperlichten enz enz) op de openbare weg dan ben je volgens de wet RVV aan het parkeren. Stilstaan is niet parkeren, wanneer sta je dan stil met de auto? Je staat stil met de auto wanneer je bezig bent met laden en lossen, anders niet!
Simpel gezegd:
parkeren is de auto stilzetten op de openbare weg terwijl je niet bezig bent met laden en lossen.
Dit klinkt vreemd in de oren mischien, maar ik heb het toch uit een vertrouwelijke bron.
Volgens mij is die "betrouwbare bron" gewoon wetgeving die een keurige en perefecte definitie van parkeren geeft:Briges schreef:Laats kreeg ik op mijn werk de uitleg tussen het verschil van stilstaan en parkeren, het komt op het volgende neer:
Simpel gezegd:
Wetstekst
Parkeren is alles, behalve de tijd die nodig is en gebruikt wordt voor het direct laden/lossen van goederen en/of het direct in/uit laten stappen van personen.- Een chauffeur die een vrachtbon laat aftekenen is ook nog aan het laden/lossen
- Iemand die opa en oma uit laat stappen en ze naar de 3e verdieping van een flat brengt is NIET bezig met laden/lossen en dus aan het parkeren.
Verder moet het te lossen goed van enige omvang (minimaal 1 M3) of enig gewicht (15 kg) zijn. Een envelop afgeven is dus GEEN laden/lossen. Kortom, die "betrouwbare bron" is simpelweg gewoon basis-wetgeving.....toch ??
Voor een verkeerslicht wachten is dus GEEN parkeren, en ik ben het met de meeste voorgangers eens dat de rechter in dit geval (mits de verbalisant geen andere waarnemingen heeft gedaan) het simpelweg hogerop moet zoeken. Art. 61A spreekt expliciet van "rijden" en niet van "stilstaan".
-
Briges TS
- Infopolitie Gast