Hallo,
Ik ben een student aan de hogeschool Rotterdam, en samen met medestudenten proberen wij dit jaar een nieuw soort fietsverlichting op de markt te brengen. Wij willemn hierbij gebruik maken van LED lampjes. Nu zijn wij er echter van overtuigt dat er technische eisen voor deze lampjes zijn, bijvoorbeeld de lichtopbrengst in lumen of candela of de golflengte voor de excacte kleur. Na vrijwel elke overheidsinstantie te hebben gebombardeerd met telefoontjes en e-mails, ben ik door de RDW naar deze site verwezen. Ik hoop dus dat jullie of iemand antwoord kan geven op de volgende vraag:
-Wat zijn de specifieke technische eisen die gesteld worden aan LED lampjes om deze te mogen verwerken in fietsverlichting?
Bij voorbaat dank en met de vriendelijke groeten,
Tjarco van Raalte
LED fietsverlichting
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Re: LED fietsverlichting
de eisen die aan fietsverlichting gesteld worden staan in het voertuigreglement.
relevante artikelen voor u zijn:
1. Fietsen op twee wielen en fietsen op drie wielen met één voorwiel mogen zijn voorzien van een licht aan de voorzijde.
2. Fietsen op meer dan twee wielen met twee voorwielen mogen zijn voorzien van twee lichten aan de voorzijde.
3. Fietsen mogen zijn voorzien van een achterlicht dat is voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk.
Wat het goedkeuringsmerk is, weet ik niet, maar daar geeft een ander lid ongetwijfeld antwoord op.
1. Fietsen mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Fietsen mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.
Succes
relevante artikelen voor u zijn:
Wetstekst
Artikel 5.9.57 voertuigreglement.1. Fietsen op twee wielen en fietsen op drie wielen met één voorwiel mogen zijn voorzien van een licht aan de voorzijde.
2. Fietsen op meer dan twee wielen met twee voorwielen mogen zijn voorzien van twee lichten aan de voorzijde.