Hallo,
Ik ben een student aan de hogeschool Rotterdam, en samen met medestudenten proberen wij dit jaar een nieuw soort fietsverlichting op de markt te brengen. Wij willemn hierbij gebruik maken van LED lampjes. Nu zijn wij er echter van overtuigt dat er technische eisen voor deze lampjes zijn, bijvoorbeeld de lichtopbrengst in lumen of candela of de golflengte voor de excacte kleur. Na vrijwel elke overheidsinstantie te hebben gebombardeerd met telefoontjes en e-mails, ben ik door de RDW naar deze site verwezen. Ik hoop dus dat jullie of iemand antwoord kan geven op de volgende vraag:
-Wat zijn de specifieke technische eisen die gesteld worden aan LED lampjes om deze te mogen verwerken in fietsverlichting?
Bij voorbaat dank en met de vriendelijke groeten,
Tjarco van Raalte
LED fietsverlichting
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Re: LED fietsverlichting
de eisen die aan fietsverlichting gesteld worden staan in het voertuigreglement.
relevante artikelen voor u zijn:
1. Fietsen op twee wielen en fietsen op drie wielen met één voorwiel mogen zijn voorzien van een licht aan de voorzijde.
2. Fietsen op meer dan twee wielen met twee voorwielen mogen zijn voorzien van twee lichten aan de voorzijde.
3. Fietsen mogen zijn voorzien van een achterlicht dat is voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk.
Wat het goedkeuringsmerk is, weet ik niet, maar daar geeft een ander lid ongetwijfeld antwoord op.
1. Fietsen mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Fietsen mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.
Succes
relevante artikelen voor u zijn:
Wetstekst
Artikel 5.9.57 voertuigreglement.1. Fietsen op twee wielen en fietsen op drie wielen met één voorwiel mogen zijn voorzien van een licht aan de voorzijde.
2. Fietsen op meer dan twee wielen met twee voorwielen mogen zijn voorzien van twee lichten aan de voorzijde.
3. Fietsen mogen zijn voorzien van een achterlicht dat is voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk.
Wetstekst
Artikel 5.9.64 voertuigreglment1. Fietsen mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Fietsen mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.
Eigenlijk is het simpel:
- wit of geel van voren
- rood van achteren
- niet knipperend
- niet verblindend
Dus of je nu een ouderwetse met een kaars verlichte lantaarn gebruikt of een batterij ledjes maakt niet uit.
- wit of geel van voren
- rood van achteren
- niet knipperend
- niet verblindend
Dus of je nu een ouderwetse met een kaars verlichte lantaarn gebruikt of een batterij ledjes maakt niet uit.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
- Infopolitie Gast
Wat leuk dat het RDW naar deze site verwijst,
vreemd dat ze jullie niet zelf verder kunnen helpen maar dat terzijde.
In het voertuigreglement staat:
Onze Minister stelt de eisen vast waaraan:
a. achterlichten voor fietsen en aanhangwagens achter fietsen,
b. niet-driehoekige rode retroreflectoren voor fietsen, zijspanwagens aan fietsen, aanhangwagens achter fietsen, alsmede wagens,
c. witte of gele retroreflectoren voor de wielen van fietsen, zijspanwagens aan fietsen en aanhangwagens achter fietsen,
d. ambergele of gele retroreflectoren voor de trappers van fietsen,
moeten voldoen.
Hier de regeling waar dit artikel naar verwijst:
Artikel 3.7.1
Niet-driehoekige rode retroreflectoren, witte of gele retroreflectoren aan de wielen alsmede achterlichten moeten zijn voorzien van een goedkeuringsmerk dat is samengesteld uit de aanduiding NL, omlijnd door een cirkel, en een volgnummer voorafgegaan door een letter.
Aan het achterlicht zijn dus wel eisen gesteld.
Ook dit artikel is van belang, en het zal je verbazen maar:
1. Fietsen mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Fietsen mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting
Fietsen mogen dus niet zo`n knipperend led lampje voeren, de stand waarop de meeste mensen het lampje juist wel op hebben staan
Maar met een ledlampje op zich is niks mis, sterker nog de meeste nieuwe fietsen hebben standaard een led achterlicht.
En wat de eisen dan zijn voor zo`n nl goedkeurmerk....
edit: mensen waren me voor...

In het voertuigreglement staat:
Wetstekst
Artikel 3.8.1Onze Minister stelt de eisen vast waaraan:
a. achterlichten voor fietsen en aanhangwagens achter fietsen,
b. niet-driehoekige rode retroreflectoren voor fietsen, zijspanwagens aan fietsen, aanhangwagens achter fietsen, alsmede wagens,
c. witte of gele retroreflectoren voor de wielen van fietsen, zijspanwagens aan fietsen en aanhangwagens achter fietsen,
d. ambergele of gele retroreflectoren voor de trappers van fietsen,
moeten voldoen.
Hier de regeling waar dit artikel naar verwijst:
Wetstekst
Regeling permanente eisenArtikel 3.7.1
Niet-driehoekige rode retroreflectoren, witte of gele retroreflectoren aan de wielen alsmede achterlichten moeten zijn voorzien van een goedkeuringsmerk dat is samengesteld uit de aanduiding NL, omlijnd door een cirkel, en een volgnummer voorafgegaan door een letter.
Ook dit artikel is van belang, en het zal je verbazen maar:
Wetstekst
Artikel 5.9.641. Fietsen mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Fietsen mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting

En wat de eisen dan zijn voor zo`n nl goedkeurmerk....
edit: mensen waren me voor...
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
De antwoorden zijn wel gegeven. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat jullie met een nieuwe soort bedoelen. Ik fiets namelijk iedere dag ruim 17 km door een donkere polder met leds. Voor batterijverlichting een redelijke bundel, maar niet vergelijkbaar met een (naaf)dynamo. Ik loop al te denken om voor mijn racefiets een extra voorwiel met naafdynamo aante schaffen. Zal ik nog even wachtenTjarco van Raalte schreef: Ik ben een student aan de hogeschool Rotterdam, en samen met medestudenten proberen wij dit jaar een nieuw soort fietsverlichting op de markt te brengen. Wij willemn hierbij gebruik maken van LED lampjes.

Heb je testers nodig

Piet
-
- Infopolitie Gast
Hartelijk dank voor al jullie reactie's maar dit had ik allemaal juist al gevonden, dit zijn ook de eisen die aan fietsverlichting worden gesteld. Alleen ik geloof niet dat ik elk ledje met elke kleur rood of wit(golflengte van LED bepaalt de kleur), of lichtintensiteit in lumen of millicandela geschikt is. Er zijn van grenzen ten aanzien van verblinding of kleurenspectrum. Ik weet namelijk dat dit zelfs voor de LED's bestaat die in die lichtborden boven de weg worden gebruikt (Die de snelheid aangeven). Er bestaan zelfs specifieke eisen voor de LED's in de lampen van spoorwegovergangen, dus ik geloof ook voor fietsers. En hier ben ik nu dus juist naar op zoek, alleen heel de overheid wijst naar elkaar, alle fietsers- en weggberuikersbelangengroepen doen hetzelfde en tenslotte krijg je te horen, zoek het maar in het bedrijfsleven...
-> Piet,
Je hoef niet op ons te wachten, wij richten ons op signaallicht puur ter indicatie niet om de weg te verlichten. Wat je wel zou kunnen proberen is een magneetdynamo die onlangs op de markt is gekomen deze wekt stroom op door middel van een spanningsveld een magneet op een spaak, en is dus geen directe wrijving/krachtverlies!!!
http://cgi.ebay.nl/Reelight,-fietsverli ... dZViewItem
Ons product lost alleen weer andere problemen op.
Mocht iemand mij alsnog kunnen helpen dan hoor ik dit uiteraard zeer graag!
-> Piet,
Je hoef niet op ons te wachten, wij richten ons op signaallicht puur ter indicatie niet om de weg te verlichten. Wat je wel zou kunnen proberen is een magneetdynamo die onlangs op de markt is gekomen deze wekt stroom op door middel van een spanningsveld een magneet op een spaak, en is dus geen directe wrijving/krachtverlies!!!
http://cgi.ebay.nl/Reelight,-fietsverli ... dZViewItem
Ons product lost alleen weer andere problemen op.
Mocht iemand mij alsnog kunnen helpen dan hoor ik dit uiteraard zeer graag!