Films kijken via streaming services

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Monar
Infopolitie Gast

Films kijken via streaming services

Bericht door Monar » 15 jul 2017 23:30

Goede avond,

Ik heb een vraagje.
Momenteel zit in in een discussie met een maat van mij over het gebruik van streaming services voor films.

Ik zeg dat het illigaal is om online films te kijken met streaming diensten zoals popcorn time. Het bestand blijft dan wel niet bewaard op je computer maar het is en blijft downloaden en dat is illigaal, technisch gezien diefstal.
Hij daar in tegen blijft eigenwijs vol houden dat het niet illigaal is terwijl er nog niet zolang geleden zelfs op de NOS nog een heel gedoe over is geweest.

Dus mijn vraag, staat er in de wet een artikel waar ook echt specifiek het bekijken van films met streams verboden is? Tenminste het onbetaald kijken van streams.

Alvast bedankt,

gr

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Films kijken via streaming services

Bericht door Hilde12 » 16 jul 2017 00:07

https://registreermijnmerk.nl/nieuws/bo ... corn-time/

Het is geen politiezaak.
Het is illegaal omdat je het auteursrecht schendt.
Zie de link voor meer info
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 16 jul 2017 00:14

Ter aanvulling daarop: Er is, zelfs internationaal, ook behoorlijk wat onenigheid over dit onderwerp. Want bij streamen krijg je niet de hele film binnen, maar steeds kleine stukjes data die samen een filmfragment vormen.

Strafrechtelijk is het in ieder geval geen diefstal. Maar belanghebbenden en auteursrechtenclubjes vinden uiteraard dat het illegaal is. Kijk bijvoorbeeld naar stichting BREIN van zelfbenoemd activist Tim Kuijk...

http://www.stichtingbrein.nl
Midden-Nederland

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Dwarsligger
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contacteer:

Bericht door r0n. » 16 jul 2017 10:08

Er zijn ook films en muziek video's zonder copyrights, deze mogen wel gewoon gedownload en bekeken worden.
Het probleem is, dat je niet van te voren zeker weet, of er copyrights opzitten, dus het begin van een film mag je altijd bekijken, tot de tekst met copyrights in beeld komt.

Stichting Brein zal het ongetwijfeld niet met mij eens zijn :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 16 jul 2017 10:30

Het is geen politiezaak.

De stichting BREIN, onder aanvoering van Dhr. Tim Kuijk probeert al jaren het downloaden in Nederland te verbieden maar inderdaad, streamen is niet hetzelfde als downloaden en hoewel heel veel internet goeroes er al heel veel over hebben geroepen is er nog geen wettelijke uitspraak over streamen. Daarom probeert Brein het op allerlei andere manieren zoals nu met een schikking in de hand van IPTV mediaplayer kastjes...

Ik zou daar best wel eens met Dhr. Kuijk over van gedachten willen wisselen op een mooi, zonnig terras... 💥

Helaas, gastendeel. We gaan en kunnen hier geen ellenlange discussies voeren omdat gasten daar al snel de "draad" kwijt zouden zijn. Voor hier is het inderdaad... "geen politiezaak".
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Monar
Infopolitie Gast

Bericht door Monar » 16 jul 2017 12:33

Ah ok, duidelijk. bedankt voor alle reacties.
Dat "geen politiezaak", ik dacht dat de politie er meer werk van ging maken om illegaal downloaden op te sporen vandaar dat ik deze vraag hier stelde.
Maar toch bedankt.

gr

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 16 jul 2017 13:12

Monar schreef:
16 jul 2017 12:33
Ah ok, duidelijk. bedankt voor alle reacties.
Dat "geen politiezaak", ik dacht dat de politie er meer werk van ging maken om illegaal downloaden op te sporen vandaar dat ik deze vraag hier stelde.
Maar toch bedankt.

gr
Je moet het zo zien:

De stichting BREIN vertegenwoordigd een aantal belanghebbenden die auteursrechten hebben, een filmmaatschappij bijvoorbeeld. BREIN pakt, met wettelijke uitspraken in de hand, uploaders van illegaal materiaal (bijvoorbeeld een nieuwe film van die filmmaatschappij) civielrechtelijk aan door ze aansprakelijk te stellen voor de geleden schade die de filmmaatschappij lijdt.

Mensen gaan, doordat de film illegaal te downloaden is via bijvoorbeeld torrents, minder naar de bioscoop zo stelt BREIN en dat is aantoonbare schade. Die schade verhaalt BREIN vervolgens op de uploader van de illegale film via een civielrechtelijke procedure.

Uiteraard is dat "natte vinger werk" want je weet nooit hoeveel mensen NIET naar de bioscoop zijn gegaan doordat een film is gedownload etc. maar BREIN heeft tot op heden bij de Nederlandse rechter verbazingwekkend veel succes gehad en ook verbazingwekkend hoge schikkingsbedragen gekregen bij mensen die illegaal materiaal geupload hadden.

Het "vreemde" van dit alles is dus eigenlijk wat hier nu gebeurt en waar ik zelf al die tijd bang voor was. We hebben een particuliere organisatie (BREIN) die eigenlijk wettelijk geen enkele bevoegdheid heeft anders dan een ENORME zak met geld en die is nu verworden tot een soort van "privaat internet-politie" waar geen particulier tegenop kan.

Het is geen politie, heeft niets met de politie te maken, het is ook geen politiezaak en dat zal het ook niet worden.

Ik hoop dat ik het zo wat heb verduidelijkt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde12 » 16 jul 2017 15:08

Is niet vreemd Frans.
Het is gewoon een civiele kwestie en Brein vertegenwoordigt de organisaties die bij hen aangesloten zijn.
Zodat ze zelf geen rechtzaken hoeven te starten.

Ze hoeven dus ook geen wettelijke bevoegdheid te hebben. Anders gezegd.. de bevoegdheid staat gewoon in het burgerlijk wetboek, dat je je mag laten vertegenwoordigen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 16 jul 2017 15:46

Hilde12 schreef:
16 jul 2017 15:08
Anders gezegd.. de bevoegdheid staat gewoon in het burgerlijk wetboek, dat je je mag laten vertegenwoordigen.
En laten we met deze wijze woorden van een ontzettend wijze dame deze discussie dan ook stoppen.

Geen politiezaak dus.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten