Brommers op de rijbaan?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dries
Infopolitie Gast

Brommers op de rijbaan?

Bericht door Dries » 17 mar 2017 18:44

Vraagje:

Ik mag graag een stukje fietsen, kom dus wel eens paarden tegen op het fietspad. Mag niet, natuurlijk, volgens de wet. Nu schijnen ruiters zich wel eens te beroepen op artikel 5 van de WvW: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd" waarbij het paard dan de gevaal leverende partij schijnt te zijn. De ruiter schijnen hier mee weg te komen.

Mijn vraag is nu: bestuurders van een brommer (en sinds 01-01-2017 ook van snelle e-bikes) zijn ook vaak een gevaar op de weg, althans, volgens autobestuurders. Kunnen deze bestuurders nu ook aanspraak maken op artikel 5 (als ze zich hier veiliger bij voelen) en op het fietspad gaan rijden? Zo nee, wat maakt het verschil?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Brommers op de rijbaan?

Bericht door zijlvaart67 » 17 mar 2017 22:12

Er is geen verschil, ruiters kunnen zich namelijk ook niet op dit artikel beroepen..

Art 5 WvW is namelijk geen rechtvaardigingsgrond om overtredingen te plegen, het behelst uitsluitend een verbod om zich hinderlijk cq gevaarlijk in het verkeer te gedragen, maar dit blijft los staan van de geboden die er in het verkeer bestaan..

Ik bedoel; ik kan bij file wel over de vluchtstrook gaan rijden om het verkeer achter me niet te hinderen, maar dat is natuurlijk geen rechtvaardiging..

Staat los van het feit dat ik er gerust wel begrip voor kan opbrengen dat een ruiter (soms) voor het fietspad kiest..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

guest (jan p)
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 17 mar 2017 22:31

Het hangt een beetje van de situatie af. Als er op de weg 80 km/h wordt gereden door auto's zou ik als ruiter ook het fietspad nemen. Ik denk dat in zulke gevallen de politie niet moeilijk zal doen... Waar je de grens dan precies trekt valt moeilijk te zeggen, en heeft te maken met redelijkheid.

Ik snap de gedachtegang overigens

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 17 mar 2017 22:36

De vraag was niet of je als ruiter op het fietspad mag, maar als bromfietser
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

guest (jan p)
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 17 mar 2017 22:51

De vraag is denk ik eerder in de trant van : waarom een ruiter op een fietspad in bepaalde gevallen (althans gevoelmatig) een kleinere kans heeft op een bekeuring dan een bromfietser. Op die fietspaden die verboden gebied zijn voor zowel ruiters als brommers.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 mar 2017 16:23

Als je (wet- en rechtmatig) een bekeuring krijgt omdat je niet de voorgeschreven plaats op de weg gebruikt
heeft het geen zin te wijzen naar anderen die ook een verkeerde plaats op de weg gebruiken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Dusty
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 18 mar 2017 16:34

Laten we de betreffende artikelen (gemakshalve ook die van de ruiter....) er maar even bij pakken:
Wettekst
RVV artikel 6:

1 Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.

2 Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3 Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
Wettekst
RVV artikel 8:

1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Tot zover de wet...... 8)
Oók ik begrijp wel waarom een ruiter zich liever niet op de rijbaan tussen het gemotoriseerde verkeer begeeft; het paard blijft immers een schrik/vluchtdier!
Aan de andere kant is het natuurlijk niet verstandig om met een paard dat niet 'verkeersmak' is langs de openbare weg te gaan lopen. :oops:
En als je er dan voor kiest om gebruik te maken van het fietspad, loop dan in ieder geval in de berm; het komt nogal eens voor dat er uit de achterkant van het paard 'warme producten' vallen waar de meeste fietsers niet blij van worden. :censored:

Wat de bromfiets of de 'hoge snelheidsfiets' (zoals die tegenwoordig ook wel wordt genoemd.....) aangaat, ligt dit wel iets anders.
Denk dat er nog heel wat autobestuurders zijn die kennelijk nog moeten wennen aan die medeweggebruikers die daar volgens de wet gewoon horen, en daar heeft artikel 5 die u aanhaalt, helemaal niets mee van doen.
Trouwens óók niet voor de ruiter; in beide gevallen is het meer een gevoelskwestie, dan dat dit wettelijk is geregeld.......

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 18 mar 2017 17:39

Dries schreef:Mijn vraag is nu: bestuurders van een brommer (en sinds 01-01-2017 ook van snelle e-bikes) zijn ook vaak een gevaar op de weg, althans, volgens autobestuurders. Kunnen deze bestuurders nu ook aanspraak maken op artikel 5 (als ze zich hier veiliger bij voelen) en op het fietspad gaan rijden? Zo nee, wat maakt het verschil?
Kortom, ze moeten gewoon op de rijbaan, en aanspraak maken op artikel 5 gaat niet op.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten