mogelijke inname rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Seem
Infopolitie Gast

mogelijke inname rijbewijs

Ongelezen bericht door Seem »

Beste Mensen,

Eind 2008 was mijn werd ik aangehouden en werd mijn rijbewijs ter plekke ingevorderd omdat ik meer dan 50 km/u te hard reed. Binnen 10 dagen kreeg ik hem wel en moest begin 2009 voor de rechtbank verschijnen. Ik mocht gelukkig mijn rijbewijs behouden maar kreeg wel een hoge boete + 4 maanden voorwaardelijke inname rijbewijs en 2 jaar proeftijd. Paar maanden later ben ik weer in de fout gegaan en reed toen 42 km/u te hard dan de toegestane snelheid. Agent vertelde mij toen dat de officier van justitie de hoogte van de boete zou beslissen. Ik heb tijd lang geen niet gehoord maar krijg nu een brief van rechtbank dat ik daar moet verschijnen voor die overtreding. Wat denken jullie wat ik kan verwachten? Raak ik me rijbewijs kwijt of kom ik met een (hoge) boete mee weg?

Ik kijk uit naar jullie reactie.

MvG,

Seem
joompie
Toplid
Toplid
Roepnaam: Wilfred
Geslacht:
Leeftijd: 56

Re: mogelijke inname rijbewijs

Ongelezen bericht door joompie »

Aangezien het strafbare feit binnen de proeftijd van 2 jaar is gepleegd kan de oficier inderdaad aan de rechter vragen om een tenuitvoerlegging van de 4 maanden ontzegging die u nog op de lat hebt staan.... Daarnaast zal de oficier voor het nieuwe feit een flinke geldboete eisen en zeer waarschijnlijk wederom een ontzegging van de rijbevoegdheid. Het is dus uiteindelijk aan de rechter wat het gaat worden.
Ik zou in iedergeval als ik jouw was wel naar de zitting gaan en mijn verhaal vertellen aan de rechter misschien dat het een beetje helpt.
Wie het kleine niet.......
Seem
Infopolitie Gast

Ik rijd voor me werk ongeveer 120 000 km per jaar. Omdat ik veel rijd krijg ik ook wel wat bekeuringen binnen. ALs mijn rijbewijs word ingevorderd dan kan ik de bijstand in (met alle respect). Ik kan dan mijn brood niet meer verdienen. OK, ik geef toe dat als het aan je brood ligt je maar niet hard moet gaan rijden en geen bekeuringen moet ontvangen maar vergeleken met de kilometrage van mij zijn de bekeuringen die ik binnen krijg, niets. Ik hoop dat ik een boete krijg en mijn rijbewijs mag behouden.
Ad
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ad »

Het is misschien niet zo gek om een advocaat te nemen. Het is namelijk wel een contra-argument van rechters, "als u het rijbewijs voor uw werk nodig heeft, is dat des te meer reden om daar voorzichtig mee te zijn". En u HAD al een voorwaardelijke ontzegging.

Maar aan de andere kant zijn rechters er soms nog wel gevoelig voor (wordt wel steeds minder). U kunt altijd contact opnemen met het Juridisch Loket. Een eerste advies/gesprek is doorgaans gratis.
wout
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wout »

Seem schreef:Ik rijd voor me werk ongeveer 120 000 km per jaar. Omdat ik veel rijd krijg ik ook wel wat bekeuringen binnen.
Het ligt er niet aan hoeveel iemand rijdt, het gaat erom HOE iemand rijdt.....
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Daarnaast al rijdt u 200.000 km per jaar, wil niet zeggen dat u zich dan niet aan de snelheid hoeft te houden.
Invordering is niet voor niets, > 50 te hard.
Nu weer 42 te hard.
Zijn geen kleine overtredingen.........

U zegt ook dat u veel rijdt en daarom veel bekeuringen krijgt.
Daarnaast zegt u dat het aantal bekeuringen niets zijn, vergeleken met het aantal km....
Beetje tegenstrijdig.. toch :wink:

Mocht u willen weten wat de rechter hier over vindt, kunt u in de uitspraken zoeken op

Rechtspraak

Rechtspraak maakt samen leven mogelijk. Op deze site vindt u informatie over gerechtelijke procedures en de rechtspraak. U kunt hier digitaal een rechtszaak starten.

Daar zullen er genoeg zijn met betrekking tot uw situatie (en die dus ook hun rijbewijs nodig hebben voor het werk).

En, zoals gezegd, kunt u voor advies naar het juridisch loket, of (indien u die heeft) kontakt opnemen met de rechtsbijstandsverzekering.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door J o h a n »

Bij een minder zware en/of eerste overtreding kan de rechter gevoelig zijn voor het argument dat u uw rijbewijs nodig heeft voor uw werk. U kunt dan uw rijbewijs terugkrijgen. Soms voorwaardelijk, of met bepaalde beperkingen. U mag dan bijvoorbeeld een tijdlang niet in het weekend rijden.

bron:

Rijbewijs ingevorderd door politie: wat nu? | Het Juridisch Loket

Als u de verkeersveiligheid in gevaar brengt, kan de politie ter plekke uw rijbewijs invorderen.

Let wel,

Bijna iedereen komt met dit argument, en rechters zijn er tegenwoordig niet echt gevoelig meer voor...
Vaak zegt ie: "dan had u nog beter moeten weten...."

Je argument 120 k per jaar dus veel boetes zegt wel veel over je instelling in het verkeer.
Ik zou dat niet durven beweren bij een rechter.

Johan
MT
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door MT »

Seem schreef:Beste Mensen,

Eind 2008 was mijn werd ik aangehouden en werd mijn rijbewijs ter plekke ingevorderd omdat ik meer dan 50 km/u te hard reed. Binnen 10 dagen kreeg ik hem wel en moest begin 2009 voor de rechtbank verschijnen. Ik mocht gelukkig mijn rijbewijs behouden maar kreeg wel een hoge boete + 4 maanden voorwaardelijke inname rijbewijs en 2 jaar proeftijd. Paar maanden later ben ik weer in de fout gegaan en reed toen 42 km/u te hard dan de toegestane snelheid. Agent vertelde mij toen dat de officier van justitie de hoogte van de boete zou beslissen. Ik heb tijd lang geen niet gehoord maar krijg nu een brief van rechtbank dat ik daar moet verschijnen voor die overtreding. Wat denken jullie wat ik kan verwachten? Raak ik me rijbewijs kwijt of kom ik met een (hoge) boete mee weg?
Het lijkt er op dat je voorlopig mazzel gehad hebt. Een paar maanden na je eerste overtreding had de OvJ je al een brief moeten sturen dat je je rijbewijs moet inleveren voor een periode van 4 maanden (gewoon de uitvoering van het eerste vonnis). Dit is kennelijk niet gebeurd.

Ik neem aan dat de snelheidsovertredingen op een autosnelweg geweest zijn.

Ga er maar vanuit dat de rechter je nu een hogere straf gaat opleggen. Hogere geldboete en langere rijontzegging. Wees bovendien niet verbaasd als de verbalisant een bericht naar het CBR gestuurd heeft. Als dat gedaan is mag je op eigen kosten naar de cursus EMG.
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door J o h a n »

en paar maanden na je eerste overtreding had de OvJ je al een brief moeten sturen dat je je rijbewijs moet inleveren voor een periode van 4 maanden (gewoon de uitvoering van het eerste vonnis). Dit is kennelijk niet gebeurd.
Nee, de rechter beslist of de voorwaardelijke straf ten uitvoer wordt gelegd.

De kans bestaat immers dat er een fout is gemaakt, dan zou het niet fair zijn
om voor de uitspraak al een voorwaardelijke straf ten uitvoer te leggen.

De kans is natuurlijk groot dat de Officier dit wel gaat vragen tijdens de zitting.

Om heel eerlijk te zijn, heb veel zittingen bijgewoond, en 2x dezelfde
grove snelheidsovertreding zonder goede verdediging, ben je gewoon je rijbewijs
een tijdje kwijt.

Johan
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

Seem schreef:Ik heb tijd lang geen niet gehoord maar krijg nu een brief van rechtbank dat ik daar moet verschijnen voor die overtreding. Wat denken jullie wat ik kan verwachten? Raak ik me rijbewijs kwijt of kom ik met een (hoge) boete mee weg?
Recidiveregeling snelheidsovertredingen:

Snelheidsovertredingen met een overschrijding van:
31 t/m 49 km/h

Tweede overtreding:
OM transactie : niet van toepassing
eis ter zitting : tarief eis ter zitting 1e overtreding + 20% EN OBM 2 mnd ovw

Bron

Daarnaast dient u er rekening mee te houden dat de OvJ aan de rechter gaat vragen die 4 maanden voorwaardelijke OBM die eerder was uitgesproken ter uitvoer op te leggen.

Kortom, u dient er ernstig rekening mee te houden dat u voor een periode van ongeveer 6 maanden het rijbewijs kwijt gaat raken.
Ad
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ad »

MT schreef:Wees bovendien niet verbaasd als de verbalisant een bericht naar het CBR gestuurd heeft. Als dat gedaan is mag je op eigen kosten naar de cursus EMG.
Het is toch wat he?

Maar goed, daar dacht ik ook aan, alleen in de regel moet het CBR binnen 4 weken iets beslissen op een dergelijke melding. Niet dat daarmee gezegd is dat een CBR maatregel helemaal van de baan is, maar kennelijk gaat het hier over een tijdsverloop van aanzienlijk meer dan die 4 weken dus de kans dat het CBR nog van zich laat horen in deze kwestie is niet zo groot.

Blijft staan dat bij grove snelheidsovertredingen het CBR om de hoek kan komen kijken en een EMG ligt in de ordegrootte van zo'n 700 euro (en bij niet positief afronden wordt het rijbewijs ongeldig verklaart!) dus wel iets om rekening mee te houden.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Op grond waarvan een EMG?

Wetstekst

1.Het CBR besluit tot oplegging van een Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer indien:
a. betrokkene tijdens een rit herhaaldelijk gedragingen heeft verricht als genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage 1, onder A, onderdeel III, Rijgedrag,
b. ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 50 km/u of meer op wegen binnen de bebouwde kom,
c. ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 31 km/u of meer op wegen binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden, of
d. de uitslag van het ingevolge artikel 6, tweede lid, opgelegde onderzoek geen aanleiding geeft tot ongeldigverklaring van het rijbewijs.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Seem
Infopolitie Gast

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik ben de laatste 9 maanden door de politie niet aangehouden en ook geen boete van CJIB in brievenbus ontvangen. Zou dat ook wat mee kunnen helpen?

Gr. Seem
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Helaas kunnen we daar niets over zeggen.. het blijft de rechter die beslist.
Succes !
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten