VOG voor airsoft

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Avdb
Infopolitie Gast

VOG voor airsoft

Bericht door Avdb » 11 okt 2017 00:27

Hoi allemaal,

Ik zit te overwegen om lid te gaan worden van de NABV om airsoft te gaan spelen, nu heb ik alleen een vraag. Ik ben in 2012 gepakt met een nep wapen. Lang verhaal kort te maken een kamer genoot van mij had 2 nep pistolen uit het buitenland meegenomen en iemand uit de buurt heeft dat gezien en de politie was gebeld. Ik die niet van kwaad bewust was heb deze toen aan de politie laten zien en afgestaan. Ik ben hier wel voor bij de rechter gekomen en heb in 2015 een voorwaardelijke geld boete opgelegt gekregen van 400 euro hiervoor. Nu is mijn vraag hoe groot is de kans dat ik een VOG kan krijgen voor het beoefenen van airsoft? En vanaf wanneer zou het verjaar process in gaan? Vanaf het moment van 'delict' of vanaf het vonnis? Volgende maand verloopt de voorwaardelijke geldboete en ik ben niet in aanraking geweest met justitie of te politie. Ik heb voor mijn werk ook gewoon een VOG kunnen aanvragen en gekregen maar ik weet dat er verschillende gradaties zijn voor het aanvragen van een VOG. Alvast bedankt allemaal!

Venture
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: VOG voor airsoft

Bericht door Venture » 11 okt 2017 09:04

Dat is voor ons lastig inschatten omdat de VOG's niet door de politie worden uitgegeven, maar ik zou gevoelsmatig wel een 'uitdaging' zien hierin... Maar gewoon proberen kan geen kwaad in die zin?
50% 'straat'agent & 50% centralist meldkamer politie

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 11 okt 2017 09:25

Vooropgesteld, ik geloof er helemaal niets van dat u zich van geen kwaad bewust was en dat het allemaal zo onschuldig was als u doet voorkomen. De politie komt niet zomaar langs als je een speelgoedpistooltje op je nachtkastje hebt liggen. En zelfs als je in jouw eigen, besloten achtertuin op blikjes schiet, zal er niet snel politie aan de deur staan. U bent kennelijk aangehouden omdat u (in het openbaar?) in het bezit was van een (nep)vuurwapen. Vervolgens bent u veroordeeld voor het voorhanden hebben, dan wel in bezit zijn, van een (nep)vuurwapen... Kortom: U hebt laten zien niet verantwoord met (nep)wapens om te kunnen gaan.

En nu wilt u een verklaring aanvragen, waaruit moet blijken dat u met *echte* wapens overweg kunt? Ik heb slecht nieuws voor u, maar goed nieuws voor iedereen in uw omgeving: Die VOG gaat er niet komen. Want met enkele seconde Google kwam ik bij de volgende link: https://www.justis.nl/producten/vog/vog ... ijnen.aspx
De terugkijktermijn voor een VOG is 4 jaar. Er zijn echter uitzonderingen.
[...]
Lidmaatschap schietvereniging: 8 jaar
Midden-Nederland

avdb
Infopolitie Gast

Bericht door avdb » 11 okt 2017 10:16

Ik kan begrijpen dat u het niet geloofd en het klopt ook dat het niet geheel zo is gegaan. Maar ik ben niet in het openbaar staande gehouden met het neppistool. De politie was binnen gekomen om een andere reden en heeft toen het pistool ontdekt. Maar ik heb niet gelogen over het feit dat ik er nooit mee buiten ben geweest of dat iemand anders het heeft gezien behalve de politie agent die het ontdekt heeft. Ik wil u wel bedanken voor uw antwoord.
Moderatoropmerking van Frans
Op verzoek auteur gebruikersnaam aangepast. Melding gesloten.

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 11 okt 2017 11:37

Beetje off-topic maar wel enig raakvlak met het verhaal van avdb over de ontdekking van wapens : Lang geleden zat mijn oudere broer als dienstplichtige in het leger. In het weekend kwam hij naar huis en kreeg een aanrijding met zijn auto. Afijn, politie was er bij geweest , schadeformulier ingevuld etc. En toen kwamen er opeens 's avonds allemaal politiemensen aan onze deur die een huiszoeking kwamen doen. Wat bleek : de politie had na de aanrijding iets op de achterbank zien liggen van mijn broers auto, te weten een leeg "magazijn" (is dat het woord?) voor kogels van een uzi, die mijn broer dus eigenlijk had moeten achterlaten op de kazerne. Ik weet het nog goed, ik deelde destijds de slaapkamer met mijn broer en alles werd overhoop gehaald, mijn moeder was helemaal over de rooie uit schaamte, ook al omdat de hele flat stond te kijken wat die politieauto's voor ons portiek deden.

Enne, als de terugkijktermijn 8 jaar is, dan zal die 8 jaar pas lopen vanaf 2015 , en kunt u pas in 2023 weer een VOG krijgen voor een schietvereniging...

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 11 okt 2017 12:53

Mijn persoonlijke mening even buiten beschouwing gelaten... Als WWM taakaccenthouder heb ik deze vraag al meerdere malen van burgers gehad via callberichten en anderszins. Uit die ervaring is gebleken dat een VOG in eerste instantie zal worden afgewezen. Echter, na een bezwaarschrift waarin de situatie werd toegelicht, is er in een aantal gevallen alsnog een VOG, specifiek voor lidmaatschap van de NABV, afgegeven. Mijn ervaring is ook dat de bezwaarschriften welke succesvol bleken eigenlijk allen overeenkwamen in het feit dat de WWM feiten waar over het ging werden beschouwd als een jeugdzonde. De leeftijd die je had toen je "werd gepakt" met een nep wapen kan dus een rol spelen in het al of niet verkrijgen van een VOG.

Dit is echter totaal geen politiezaak, wij hebben er niets over te zeggen.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie

Plaats reactie