Solliciteren met (flinke) studieschuld

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Schuldenaar
Infopolitie Gast

Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Schuldenaar »

Lang verhaal kort; door een combinatie van 2 keer een verkeerde studiekeuze en moeten bijlenen door persoonlijke omstandigheden heb ik een studieschuld van €35.000. Ik voel al jaren 'de roeping' om te solliciteren en ik denk dat ik het ga doen.

Aan het einde van het traject, als ik door de onderdelen kom, is een veiligheidsonderzoek en dan kunnen schulden een probleem zijn omdat het een inbreuk kan zijn op je integriteit. Ik val nog in de oude regeling waardoor ik naar draagkracht moet terugbetalen, alhoewel de situatie verre van fantastisch is, verwacht ik niet in financiele problemen te komen.

Is een studieschuld een probleem met het oog op integriteit en betrouwbaarheid?

Op dit moment ben ik tweedejaars hbo-student op een opleiding waar ik later niets mee wil doen.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Jan »

Ik ben niet van de politie of op de hoogte van het wel en wee van veiligheidsonderzoeken, maar het lijkt mij geen inbreuk op integriteit en betrouwbaarheid als je een studieschuld hebt moeten opbouwen.
Maar ik zet wel mijn vraagtekens hoe je de schuld zover hebt kunnen laten komen. Natuurlijk, studeren kost geld, maar als je zegt dat je nu een opleiding doet waarmee je later niets wil doen is dat wel dom natuurlijk als je met die wetenschap nog steeds maandelijks bijleent. Zeker als al voor de 2e keer blijkt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt.
Ik weet ook niet hoe de terugbetaling van die studielening in elkaar steekt, maar onderschat het terugbetalen niet, zelfs al zit je in een oude regeling. Hou er rekening mee dat je er nog jaren en jarenlang aan vastzit, en bij de politie verdien je ook niet de hoofdprijs. Tel daarbij op dat je uitgaven in de toekomst behoorlijk kunnen gaan stijgen (bijvoorbeeld door huwelijk, kinderen krijgen, verhuizing), en dan blijft er echt nog maar bar weinig geld over om leuke dingen mee te doen.

Als werken bij de politie echt je roeping is moet je vooral solliciteren. Maar misschien is het tegelijkertijd zaak om verstandig na te denken over wat je nu echt wil in de toekomst. In de tussentijd zou ik alvast proberen om je uitgaven te beperken, en je inkomsten te verhogen met een bijbaantje. Excuus voor de preek, ik wens je alleen veel succes en wijsheid toe.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
TimK
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 260
Lid sinds: 14 jan 2009, 23:02
Roepnaam: Tim
Locatie: Noord Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door TimK »

guest (jan p) schreef: 05 okt 2017, 09:14 Ik ben niet van de politie of op de hoogte van het wel en wee van veiligheidsonderzoeken, maar het lijkt mij geen inbreuk op integriteit en betrouwbaarheid als je een studieschuld hebt moeten opbouwen.
Maar ik zet wel mijn vraagtekens hoe je de schuld zover hebt kunnen laten komen. Natuurlijk, studeren kost geld, maar als je zegt dat je nu een opleiding doet waarmee je later niets wil doen is dat wel dom natuurlijk als je met die wetenschap nog steeds maandelijks bijleent. Zeker als al voor de 2e keer blijkt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt.
Daar gaat het niet zo zeer om. Wanneer je als agent schulden hebt, ben je vatbaarder voor chantage e.d. Of dit meespeelt in de selectie weet ik eerlijk gezegd niet. Ik kan me voorstellen dat dit wel van invloed is, maar wellicht niet doorslaggevend. Bel anders even met werving en selectie, zij kunnen je direct een antwoord geven vóórdat je gaat solliciteren. Het zou zonde zijn als je er vol voor gaat en later blijkt dat dit een probleem is.
Verder is het inderdaad ook goed om te denken wat je wél wilt als je niet bij de politie aan de slag kan. Wanneer er vacatures zijn valt immers het grootste deel van de sollicitanten af. Je zult hier waarschijnlijk zelf ook van op de hoogte zijn maar ik kaart 'm toch even aan :wink:
Surveillant vrijwillige politie Oost Brabant
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door KaaDee »

Vooropgesteld, niemand hier kan een definitief antwoord geven. Zelfs de mensen bij Werving & Selectie kunnen dat niet, omdat het per situatie moet worden bekeken. Maar realistisch gezien, is de kans kleiner dan je moet willen...

Iemand die net van school komt heeft geen werkervaring. Bij het arbeidsvoorwaardengesprek zal je te horen krijgen dat er voor jou hooguit een vergoeding van nog geen duizend euro per maand mogelijk is. Dit zal het eerste jaar jouw “salaris” zijn. Gelukkig zijn er genoeg mensen die jou veel geld willen geven, misschien wel het tienvoudige van jouw schuld, in ruil voor een kleine “tegenprestatie”. En dat zal in het begin misschien niets anders zijn dan het opzoeken van een kenteken in de politiesystemen. Mensen met (hoge) schulden zijn gevoeliger voor dit soort aanbiedingen en dat maakt hen chantabel.

Dat zegt niets over jou als persoon of over jouw integriteit. Want misschien ga je helemaal niet in op een dergelijke aanbieding. Maar het is een veiligheidsrisico dat men niet wil nemen, en niet hoeft te nemen als er voldoende aanbod van kandidaten is.

Maar als jij tijdens het veiligheidsonderzoek een goed verhaal hebt, en misschien al wel een plan om die schuld zo snel mogelijk in te lossen, dan kan het maar zo gebeuren dat je toch gewoon wordt aangenomen.

Als je het echt graag wil en het als een roeping voelt, neem vooral de gok. Maar houdt er rekening mee dat je aan het eind van de procedure (als je de briefselectie doorkomt en voor alle testen slaagt) alsnog te horen krijgt dat het niet doorgaat...

Succes met je keuze!
Oost-Nederland | GLM
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Pim »

Ik snap wat je zegt Kaadee... ben het het ook helemaal met je eens.
Maar toen dacht ik terug aan mijn sollicitatie en herinner mij in elk geval niet dat er naar schulden gevraagd is.
Ik had toen 2 ton schuld, een koophuis 8)
En ik hoor al mensen zeggen: dat is anders.
Maar is dat zo? Ik weet dat ik die schuld nog circa 15 jaar heb.
En met banken weet je zelfs amper nog wat na de looptijd de restschuld is.

En hoe realistisch is het 'probleem' als ik het (theoretische) risico heb van een scheiding, restschuld, alimentatie, huur, éénverdienerschap, etc.
Hoeveel collega's zijn gescheiden met een koophuis en kinderen met al die gevolgen.
Ja, ik weet: die zijn al in (vaste) dienst en TS moet nog aangenomen worden.
Maar bij intern solliciteren dan.

Ik weet bij bepaalde recherchefuncties vraagt men wel naar bewijsstukken van hypotheekschuld etc.
Maar heb nooit van een surveillant of arrestantenverzorger gehoord dat deze bewijsstukken moesten overleggen bij de sollicitatie naar functie van hoofdagent.

Interessant om te vernemen wat Werving en selectie gaat zeggen.
Enerzijds mikt men op schoolverlaters, want lekker goedkoop.
Gevolg: studenten hebben nu eenmaal vaak studieschuld.
En weinig levenservaring. Dat is mijns inziens een groter risico dan schuld.
Want er zijn zelfs bobo's die vermogend zijn en uit de kas graaien. ahum, kuch.

Werving en selectie kan niet alles mee hebben.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door KaaDee »

Pim schreef: 05 okt 2017, 10:56 Ik snap wat je zegt Kaadee... ben het het ook helemaal met je eens.
Maar toen dacht ik terug aan mijn sollicitatie en herinner mij in elk geval niet dat er naar schulden gevraagd is.
Ik had toen 2 ton schuld, een koophuis 8)
En ik hoor al mensen zeggen: dat is anders.
Maar is dat zo? Ik weet dat ik die schuld nog circa 15 jaar heb.
En met banken weet je zelfs amper nog wat na de looptijd de restschuld is.
Het kwam bij mijn screening aan de orde. En uitgebreid ook, zelfs. Hypotheek, schulden, leningen, alles...
En dat is nog maar vijf jaar geleden :)

Ik denk dat men door de recente integriteitsproblemen nog strenger is geworden.
Maar een belletje aan Werving & Selectie kan misschien al een aantal vragen beantwoorden.
Oost-Nederland | GLM
Harry
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 155
Lid sinds: 17 jan 2017, 05:50
Geslacht:
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Harry »


Het kwam bij mijn screening aan de orde. En uitgebreid ook, zelfs. Hypotheek, schulden, leningen, alles...
En dat is nog maar vijf jaar geleden :)

Ik denk dat men door de recente integriteitsproblemen nog strenger is geworden.
Maar een belletje aan Werving & Selectie kan misschien al een aantal vragen beantwoorden.
Ze vragen er nog steeds naar. Je moet een hoop opleveren maar zie zien toch alles, volgens mij willen ze gewoon weten of je eerlijk bent over wat ze hebben gevonden.

Dus ook mijn tip aan de TS; wees eerlijk over alles, leg het voor en als je twijfelt aan je schulden maak een plan op waarbij je aantoont hoe je het e.e.a van plan bent aan te pakken om er zo snel mogelijk van af te zijn.


succes!


ps. een huis zien ze niet als reguliere schuld....
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Pim »

een huis zien ze niet als reguliere schuld....
"ze" misschien niet, maar als je als bezitter het water aan je lippen staat, bij je aanstaande ex weg wilt maar om financiële redenen niet kunt, etc. kan het net zo goed een gevaar zijn als een schoolverlater met studieschuld.

Ik persoonlijk zie het verschil daar niet in (op gebied van risico).
Belangrijker vind ik levenservaring, stevig in je schoenen staan, integer zijn.
En dat meet je niet af aan studieschuld.

Een fatsoenlijk salaris geven aan aspiranten trekt gemengder publiek dan die fooi waar bijna alleen maar thuiswonende kinderen van kunnen rondkomen.
Als "de politie" het belangrijk vindt om risico's te mijden moeten ze in een andere vijver vissen.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Vent »

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar het lijkt me voor je spreken als je een goed en realistisch idee hebt van zowel het inkomen, als de daarbij behorende verwachte maandelijkse terugbetalingen voor de studieschuld. Let hierbij dat draagkracht hierbij meegenomen wordt/kan worden.
Jolefo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid sinds: 15 mei 2017, 15:13
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Jolefo »

Pim schreef: 05 okt 2017, 10:56 ...
Interessant om te vernemen wat Werving en selectie gaat zeggen.
Enerzijds mikt men op schoolverlaters, want lekker goedkoop.
Gevolg: studenten hebben nu eenmaal vaak studieschuld.
En weinig levenservaring. Dat is mijns inziens een groter risico dan schuld.
Want er zijn zelfs bobo's die vermogend zijn en uit de kas graaien. ahum, kuch.

Werving en selectie kan niet alles mee hebben.
Het kan zijn dat schoolverlaters relatief goedkoop zijn, maar de psycholoog vroeg wel expliciet aan mij waarom ik gestopt was met mijn eerste (HBO) opleiding.
Het kan in gevallen wel iets zeggen over een bepaald doorzettingsvermogen.
Nu ken ik de omstandigheden van TS niet, maar het kan wel meespelen in het psychologisch gesprek.
Ze zullen TS niet zomaar de opleiding insturen als ze denken: ach... die zal na twee jaar wel weer afhaken.
Stap 10
Harry
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 155
Lid sinds: 17 jan 2017, 05:50
Geslacht:
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Harry »

Pim schreef: 05 okt 2017, 13:06
een huis zien ze niet als reguliere schuld....
"ze" misschien niet, maar als je als bezitter het water aan je lippen staat, bij je aanstaande ex weg wilt maar om financiële redenen niet kunt, etc. kan het net zo goed een gevaar zijn als een schoolverlater met studieschuld.

Ik persoonlijk zie het verschil daar niet in (op gebied van risico).
Belangrijker vind ik levenservaring, stevig in je schoenen staan, integer zijn.
En dat meet je niet af aan studieschuld.

Een fatsoenlijk salaris geven aan aspiranten trekt gemengder publiek dan die fooi waar bijna alleen maar thuiswonende kinderen van kunnen rondkomen.
Als "de politie" het belangrijk vindt om risico's te mijden moeten ze in een andere vijver vissen.
Helemaal mee eens. Wilde het alleen melden omdat toch een hoop tegenwoordig wel een hypotheek hebben :like: .
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Hilde »

Jolefo schreef: 05 okt 2017, 16:03
Pim schreef: 05 okt 2017, 10:56 ...
Interessant om te vernemen wat Werving en selectie gaat zeggen.
Enerzijds mikt men op schoolverlaters, want lekker goedkoop.
Gevolg: studenten hebben nu eenmaal vaak studieschuld.
En weinig levenservaring. Dat is mijns inziens een groter risico dan schuld.
Want er zijn zelfs bobo's die vermogend zijn en uit de kas graaien. ahum, kuch.

Werving en selectie kan niet alles mee hebben.
Het kan zijn dat schoolverlaters relatief goedkoop zijn, maar de psycholoog vroeg wel expliciet aan mij waarom ik gestopt was met mijn eerste (HBO) opleiding.
Het kan in gevallen wel iets zeggen over een bepaald doorzettingsvermogen.
Nu ken ik de omstandigheden van TS niet, maar het kan wel meespelen in het psychologisch gesprek.
Ze zullen TS niet zomaar de opleiding insturen als ze denken: ach... die zal na twee jaar wel weer afhaken.
Men mikt op schoolverlaters.. die hun school hebben afgemaakt 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door Verkeerscrimineel »

Studieschuld wordt niet geregistreerd bij de BKR dus je kunt het toch gewoon verzwijgen?
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door DiNozzo »

We moeten even twee dingen gaan scheiden. Je hebt als je bij de politie komt afhankelijk van je functie een betrouwbaarheids- en geschiktheidsonderzoek (lang) of een veiligheidsonderzoek.

Voor de straatfuncties is een B&G normaal. Je wordt wel doorgelicht maar je omgeving zal in beperkte mate bekeken worden en je financiële situatie zal besproken worden maar niet volledig doorgelicht. Zolang je geen problematische schulden hebt is er nog niets aan de hand. Hypotheek, studieschuld, een lening.. zolang je niet achter loopt zijn het normale schulden. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het VIK (interne zaken).

Voor recherchefuncties, persoonsbeveiliger, AT-er of andere vertrouwensfuncties is een veiligheidsonderzoek P of zelfs A nodig. Dit onderzoek wordt door de AIVD uitgevoerd en is zeer grondig. Hierbij zal wel je hele financiële hebben en houden worden doorgelicht. Hierbij kan het wel een probleem zijn als je baten en lasten niet naar verhouding zijn. Maar nogmaals... zolang je geen problematische schulden hebt valt het allemaal wel mee.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Solliciteren met (flinke) studieschuld

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Verkeerscrimineel schreef: 05 okt 2017, 21:23 Studieschuld wordt niet geregistreerd bij de BKR dus je kunt het toch gewoon verzwijgen?
Goed advies. Zodra ze ergens in je sollicitatie betrappen op een leugen of bewuste verzwijging is het einde procedure. Men verwacht binnen de politie dat je open en eerlijk bent, ook als dat niet in je eigen voordeel is.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten