Auto uit verzekering

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Marc K
Infopolitie Gast

Auto uit verzekering

Bericht door Marc K » 03 okt 2017 08:44

Hallo,

Vandaag twee weken terug hebben wij een auto ongeluk gehad in Frankrijk.
Nou is de auto naar alle waarschijnlijkheid totall loss.
Wat er mee gebeurd is nog niet bekend.
Of hij wordt daar gesloopt of hij gaat op een autoambulance baar nederland en wordt hier in onderdelen verkocht.

Nou vraag ik mij af of deze auto nog verzekerd moet blijven.
En of hij uit de wegenbelasting kan.
Hij komt immers niet meer op de openbare weg.

De verzekering waar hij is verzekerd laat mij nogal in de kou staan, en ik wil daar dus zo snel mogelijk van af.
Nu begrepen we dat de afgandeling nog wel even kan duren omdat het in het buitenland is gebeurd.

Het zou dus zonde van het geld zijn als blijkt dat het niet meer nodig is vind ik.

Alvast bedankt

Groeten Marc

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Auto uit verzekering

Bericht door zijlvaart67 » 03 okt 2017 08:50

Uit de verzekering halen is zeker een optie, maar dan moet de auto eerst 'geschorst' worden. Te regelen via internet.. Auto's die namelijk nog bij de rdw als 'normaal' staan geregistreerd, worden volautomatisch bekeurd als ze niet verzekerd zijn en dat is zonde van het geld..

Zodra u de auto schorst hoeft deze ook niet meer verzekerd te zijn.. Zodra de auto is overgedragen is aan een sloopbedrijf komt er een andere code op te staan en is de auto ook overgeschreven (niet altijd), maar dan is 't probleem in ieder geval helemaal voorbij..

Oh ja, 'schorsen' is meteen gekoppeld aan de wegenbelasting, dan is dat ook meteen klaar..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Dwarsligger
Geslacht:
Leeftijd: 64
Contacteer:

Bericht door r0n. » 03 okt 2017 10:32

zijlvaart67 schreef:
03 okt 2017 08:50
Auto's die namelijk nog bij de rdw als 'normaal' staan geregistreerd, worden volautomatisch bekeurd als ze niet verzekerd zijn en dat is zonde van het geld.
Verduidelijking:
Dit betekend dus, dat de auto niet op de weg hoeft te staan, het is puur administratief.
Dat de auto in het buitenland staat, speelt dus geen rol.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Marc K
Infopolitie Gast

Bericht door Marc K » 03 okt 2017 11:22

Nou dat is precies wat ik wilde weten.
Dank jullie wel.

Ik zal hem schorsen.

Scheelt toch weer 100€ pm wat ik toch niet gebruiken kan😢

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door rai » 03 okt 2017 12:35

r0n. schreef:
03 okt 2017 10:32
Verduidelijking:
Dit betekend dus, dat de auto niet op de weg hoeft te staan, het is puur administratief.
Dat de auto in het buitenland staat, speelt dus geen rol.
Klopt.
Een aantal jaar geleden is de Wam gewijzigd om de registercontrole door de RDW te vereenvoudigingen.

Kortweg komt het erop neer dat als je voertuig is ingeschreven in het kentekenregister, je als houder voor dat voertuig een verzekering moet afsluiten en in stand houden.

Het is dus in feite niet van belang waar dat voertuig is, is hij ingeschreven, dan moet je verzekerd zijn.

Hieronder de wettelijke bepaling:
Wettekst
Artikel 30, lid 2 Wam

De in het vorige lid genoemde personen worden met gelijke straf gestraft, indien zij voor een motorrijtuig dat in het kentekenregister is ingeschreven en tenaamgesteld niet een verzekering overeenkomstig deze wet hebben gesloten en in stand gehouden.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 03 okt 2017 14:21

Nu wil ik eenieders pret niet bederven...

MAAR...

Marc K schreef:
03 okt 2017 08:44
Nou vraag ik mij af of deze auto nog verzekerd moet blijven.
En of hij uit de wegenbelasting kan.
Hij komt immers niet meer op de openbare weg.

Een geschorste auto mag niet op de openbare weg meer komen en hoe ga je dat regelen? Op dit forum alleen staan al meerdere voorbeelden van mensen die hun auto bij een garage gestald hadden, geschorst en waarbij de garagehouder de auto doodleuk op de openbare weg parkeert. De "boetes" wegen nooit op tegen het relatief kleine bedeag extra wat je betaald aan verzekering en wegenbelasting voor die paar dagen extra voor de auto in NL is. Het verhaal
Marc K schreef:
03 okt 2017 08:44
Wat er mee gebeurd is nog niet bekend.
Of hij wordt daar gesloopt of hij gaat op een autoambulance baar nederland en wordt hier in onderdelen verkocht.
gaat mijn inziens simpelweg niet op omdat je zelf eigenaar bent van de auto en er dus zelf over beslist. Het zal misschien een financiele afweging zijn maar wel een die je zelf moet maken, niet een die een ander kan of moet maken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Marc K
Infopolitie Gast

Bericht door Marc K » 03 okt 2017 15:28

Dank je Frans voor je reactie

Het is zo dat de auto niet meer kan rijden.
En mocht hij naar nederland komen (omdat het dan goedkoper is als het uitkeren van de dagwaarde) dan komt hij op een truck naar nederland toe.
Mijn garage hier heeft al laten weten dat hij idd in een schuur komt te staan.
Mocht dat dus het geval zijn moet ik hem te kennen geven dat de auto geschorst is natuurlijk.
Ik denk trouwens dat de auto daar blijft.

De reden van deze afweging is omdat de verzekering zegt dat het lang kan duren voordat er meer duidelijk is (duurt langer omdat hij in het buitenland staat).

Het lijkt mij ook dat ik het bepaal, maar hetgeen wat het goedkoopste is gaat gebeuren (aldus de verzekeraar)
Ofwel slopen ofwel terug halen

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 03 okt 2017 15:52

Marc K schreef:
03 okt 2017 15:28
De reden van deze afweging is omdat de verzekering zegt dat het lang kan duren voordat er meer duidelijk is (duurt langer omdat hij in het buitenland staat).
Ja, het is altijd leuk, die verzekeraars, maar daar werken mensen die om 16:30 naar huis gaan en het verder ook geen hol niet zoveel kan schelen wat er gebeurt met de auto, of ie nu nog 3 dagen of 6 weken in Frankrijk, Italië of op de Bahamas geparkeerd staat.

Ik zou zeggen: mijn auto, ik beslis, mijn geld, mijn feestje, nu regelen en niet over 4 weken... maar dat ben ik... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 04 okt 2017 00:29

Nou, zo makkelijk ligt 't niet, mn Franske..

Repatriering levert kosten op, een verzekeringsmaatschappij (die tenslotte al die kosten moet vergoeden) kan besluiten om een wrak in het buitenland van de hand te doen. Gewoon om kosten te besparen en imho ook terecht.. Waarom zou je een wrak naar Nederland halen als je in het buitenland al vast kan stellen dat het ding total loss is? Ook daar bestaan sloopbedrijven..

Blijft staan dat een eigenaar financieel gecompenseerd wordt (daar is die tenslotte voor verzekerd), maar het is zeker niet zo dat een eigenaar mag beslissen wat hij maar wil en de verzekeringsmaatschappij dat, ongeacht alle bijkomende kosten, maar heeft uit te voeren..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 04 okt 2017 06:31

Ow, mee eens Koen, sterker nog, bij de meeste verzekeringen heb je weinig (geen keuze) maar ik wil het ook nog wel eens meemaken dat mijn auto 4 weken in het buitenland geparkeerd staat te wachten totdat interpolis een besluit heeft genomen of ze hem gaan slopen of dat ANWB hem terug mag brengen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 04 okt 2017 09:48

Je hebt 50% invloed op de keuze :D : Of je laat de verzekering beslissen of je houdt ze erbuiten.

Bah, verzekeringen. Noodzakelijk kwaad net als banken.
Ik probeer er zo min mogelijk gebruik van te maken.

Living on the edge :wink:
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 04 okt 2017 11:10

Pim schreef:
04 okt 2017 09:48
Living on the edge :wink:
Whahaaaaaa... lefgozer... :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Twitter: @POL_Kemp
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Botje » 04 okt 2017 11:49

zijlvaart67 schreef:
04 okt 2017 00:29
Nou, zo makkelijk ligt 't niet, mn Franske..

Repatriering levert kosten op, een verzekeringsmaatschappij (die tenslotte al die kosten moet vergoeden) kan besluiten om een wrak in het buitenland van de hand te doen. Gewoon om kosten te besparen en imho ook terecht.. Waarom zou je een wrak naar Nederland halen als je in het buitenland al vast kan stellen dat het ding total loss is? Ook daar bestaan sloopbedrijven..
Klopt. Maar ook aan het niet naar Nederland halen van een wrak zijn kosten verbonden. Wanneer je naar het buitenland gaat mag je daar je auto zonder kosten invoeren op voorwaarde dat de auto het land weer verlaat. Wanneer de auto, ook als wrak, achterblijft in het buitenland zal hij daar ingevoerd moeten worden.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Plaats reactie