Autostoel in taxi

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Mhu
Infopolitie Gast

Autostoel in taxi

Bericht door Mhu » 27 sep 2017 21:26

Mijn zoon wordt sinds enkele jaren vervoerd middels leerlingenvervoer door een taxi busje.

Mijn zoon heeft van ons een goedgekeurd zittingverhoger meegekregen met een leuning (ece r44-04). Hij is momenteel onder 1.35cm en onder de 22 kg (5 jaar)

Bij het vervoer heeft hij een plek voorin toegewezen gekregen. Het taxi bedrijf geeft aan dat zij volgens de wet personenvervoer het meegeleverde autostoel met leuning niet geschikt vinden en willen hem een zitverhoger aanbieden.

Het probleem met de zitverhoger is dat er geen gordelloop in zit waardoor de gordel ondeugdelijk zit en in mijn zoon zijn nek snijd daarnaast geeft de zitverhoger geen steun bij een zijdelingse botsing omdat er geen leuning en hoofdstuk aanzit.

Mijn vraag is is onze meegeleverde stoel geschikt genoeg voor vervoer middels taxi en mag mijn zoon op deze wijze vervoerd worden?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Autostoel in taxi

Bericht door Skipperje » 28 sep 2017 20:47

Het is lastig oordelen over een kinderbeveiligingsmiddel dat we niet zien. Maar als uw zoon voldoet aan de lengte en gewichten die volstaan voor een juist gebruik van uw eigen autostoel dan zie ik geen probleem. Ik kan in de Wet personenvervoer 2000 niets vinden wat dit onderwerp aangaat. In het RVV 1990 staat het volgende:
Wettekst
Artikel 59
1. Bestuurders van een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een keurmerk als bedoeld in artikel 22, vijfde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
2. Met een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel die niet zijn uitgerust met een autogordel of kinderbeveiligingssysteem als bedoeld in het eerste lid, worden geen passagiers vervoerd die jonger zijn dan 3 jaar en worden passagiers in de leeftijd van 3 tot 18 jaar met een lengte van minder dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.
5. Het eerste lid, tweede volzin, en het tweede lid zijn niet van toepassing tijdens vervoer in taxi’s. In taxi’s waarin geen kinderbeveiligingssysteem aanwezig is, worden passagiers die jonger zijn dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.
Ook hier staat niet wat voor autostoel u moet gebruiken.
Wel staat in artikel 59 ook nog dat soms een voorziening gebruikt mag worden, door middel waarvan het diagonale deel van de autogordel over de schouder wordt geleid, maar dat is bij uw zoon niet toegestaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie