Pagina 1 van 1

Led bar op de auto, wat mag wel en wat niet

Geplaatst: 12 aug 2017 18:55
door W-Exclusive
Hallo,

Ik rij vaak op onverlichte wegen met mijn auto. Nu zag ik gister een auto rijden met een led bar mag dit(alleen gebruiken als je geen tegenliggers aankomen).

En mag je dit voor het apk op de auto zitten of niet?

Met vriendelijke groet,
Wesley

Re: Led bar op de auto, wat mag wel en wat niet

Geplaatst: 12 aug 2017 22:57
door Pim
Gebruik de zoekfunctie even.
Verplichte verlichting en extra verlichting.

Maar zijn er in NL zoveel onverlichte wegen waar je màg rijden dan. Of is dit een smoes om je keuze/wens te verantwoorden.

Re: Led bar op de auto, wat mag wel en wat niet

Geplaatst: 13 aug 2017 00:35
door W-Exclusive
Pim schreef:
12 aug 2017 22:57
Gebruik de zoekfunctie even.
Verplichte verlichting en extra verlichting.

Maar zijn er in NL zoveel onverlichte wegen waar je màg rijden dan. Of is dit een smoes om je keuze/wens te verantwoorden.
Ik rij veel op boeren land wegen en daar is helaas geen straat verlichting. Maar wel veel herten enzo

Re: Led bar op de auto, wat mag wel en wat niet

Geplaatst: 13 aug 2017 09:38
door DiNozzo
Zodra je die felle lamp op een hert zet zal het hert bevriezen en midden op de weg blijven staan, waardoor je hem juist raakt. Er wordt niet voor niets afgeraden om met grootlicht in dierrijke gebieden te rijden zoals op de Veluwe.

Re: Led bar op de auto, wat mag wel en wat niet

Geplaatst: 14 aug 2017 01:11
door Pim
Een smoes dus 8)

Ik rij veel in Duitsland en daar zijn hele snelwegen, hele provinciale wegen (al of niet door de bossen) die geen van alle zijn voorzien van openbare verlichting.

Daar moet je dus je snelheid op afstemmen. En niet je "eigen verlichting" meenemen.
Meer licht maakt dat je denkt (!) sneller te kunnen rijden (wat eigenlijk wel klopt) maar je kunt nog steeds niet sneller remmen noch reageren.
Dus kun je helemaal niet sneller rijden. Gek hè.

Bovendien kun je alleen god/beter zien wat er IN je lichtbundel gebeurt.
Maar sec genomen zie je de voetganger of fietsers (of het hert) niet eens dat schuin voor je staat maar net buiten je grootlicht-bundel valt.
Dus het is zelfs beter om enkel te kortdurig je grote licht in te schakelen om te zien wat er voor je op de weg is (dus op rechte stukken).
En daarna met dimlicht verder te rijden.
Door het dimlicht te voeren is de lichtsterkte overgang van: gebied IN je lichtbundel tov gebied BUITEN je lichtbundel MINDER groot.
Hierdoor kun je ook dingen waarnemen die zich buiten je lichtbundel bevinden.
Je ogen hoeven zich minder aan te passen aan het licht vanwege de mindere overgang in licht tussen beide gebieden.