Brommer afgenomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Patrick046
Infopolitie Gast

Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Patrick046 »

Beste,

Gisterenavond ben ik staande gehouden door 3/4 politieagenten op de brommer. Ik reed met mijn brommer door de stad en ik nam een lange flauwe bocht met 60/65 km/h. Vervolgens was er een stoplicht waar ik voor moest stoppen, daarna stond er een politiemotor naast me; een politiebusje achter me en een politieagent voor me. Ze zeiden dat het te hard ging en ik moest meerijden naar het politiebureau voor de rollerbank. Aangekomen op het politiebureau wisten ze niemand die de rollerbank kon bedienen dus wouden ze mijn brommer voor het Technisch Onderzoek innemen. Ze hebben van alles opgeschreven van mijn rijbewijs en kentekenbewijs en mijn telefoonnummer. Verder heb ik geen papiertje, geen naam, niks meegekregen. Ik geloof dat dit niet juist is. Ik heb gelezen dat Technisch Onderzoek binnen 24 uur plaats moet vinden maar ik kreeg te horen dat ik mijn brommer volgend jaar pas weer terug kan verwachten... Wat is nu het beste om te doen? :|

Patrick
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3725
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Even afwachten. Het onderzoek moet ten spoedigste plaats vinden. Als er enkel een rollenbankonderzoek gaat plaats vinden dan zal het snel gebeurd zijn, maar als er verder onderzoek nodig heeft dan kan dat inderdaad even duren. Het probleem is ook dat het kerst is waarbij ook bij de politie er veel mensen vrij zijn.

Is de bromfiets maandag niet terug, dan zou ik even naar het bureau gaan om te vragen hoe het er voor staat. Neem uw identiteitsbewijs mee en de kentekenpapieren/card.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
Patrick046
Infopolitie Gast

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Patrick046 »

DiNozzo schreef:Even afwachten. Het onderzoek moet ten spoedigste plaats vinden. Als er enkel een rollenbankonderzoek gaat plaats vinden dan zal het snel gebeurd zijn, maar als er verder onderzoek nodig heeft dan kan dat inderdaad even duren. Het probleem is ook dat het kerst is waarbij ook bij de politie er veel mensen vrij zijn.

Is de bromfiets maandag niet terug, dan zou ik even naar het bureau gaan om te vragen hoe het er voor staat. Neem uw identiteitsbewijs mee en de kentekenpapieren/card.
Ze hebben mij verteld dat ze hem voor het Technisch Onderzoek hebben laten staan. Vandaag is geen feestdag en het lijkt me dat daar gewoon tijd voor gemaakt moet worden aangezien het mijn eigendom is dat ik dagelijks gebruik.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9209
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Skipperje »

Die genoemde 24 uur staat wel in de richtlijn.
Op basis van art. 160, lid 4, WVW 1994 kunnen de in art. 159 WVW 1994 genoemde opsporingsambtenaren een voertuig tijdelijk uit de macht van de bestuurder of eigenaar/houder nemen voor nader technisch onderzoek, zonder dat tot inbeslagneming van het voertuig wordt overgegaan. Bedoeld technisch onderzoek dient plaats te vinden onmiddellijk, of korte tijd nadat het voertuig uit het verkeer is genomen. In principe wordt een termijn van 24 uur gehanteerd. Indien in gecompliceerde gevallen een langere termijn noodzakelijk is dan heeft het de voorkeur om het voertuig in belang van het onderzoek in beslag te nemen.
Maar als die termijn niet mogelijk is, zou theoretisch de bromfiets in beslag moeten worden genomen. Dat betekent dat voor de teruggave een (hulp)Officier van Justitie er eerst wat van moet vinden. Dus, links- of rechtsom, je krijgt de bromfiets niet terug voordat deze op de rollenbank is geweest.
En, gezien de snelheid die je reed, krijg je ook meteen aangezegd dat je na de controle niet meer mag rijden totdat de RDW de bromfiets heeft goedgekeurd. En die keuren vast niet meer voor nieuwjaarsdag.
Dus, hoe je het ook wendt of keert, rijden kan niet. Dan zou ik ook maar accepteren dat je de bromfiets pas volgend jaar terug krijgt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Patrick046
Infopolitie Gast

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Patrick046 »

Ik ga nadat de 24 uur is verstreken naar het bureau en vragen om opheldering, tevens zou ik nog gebeld worden maar dat is ook niet gebeurd.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9209
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Skipperje »

Die zijn toch al om. Je schreef namelijk dat je gisterochtend bent gecontroleerd.

Laat even weten hoe het is afgelopen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4858
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Pim »

Ik ben benieuwd als je er druk op zet hoe dit afloopt

Stel dat men de procedure nauwkeuriger volgt gaan ze overleggen met een Officier van justitie.
Stel die geeft toestemming tot inbeslagname, en die kans acht ik groot gelet op de omstandigheden (feestdagen).
Maar daarna moet de OvJ ook toestemming geven tot teruggave als ik me niet vergis...

En bij een politiebureau kun je makkelijker binnenlopen om de betreffende agent te spreken dan bij de OvJ.

Of heb je bij deze inbeslagname alleen de OvJ nodig om de inbeslagname te regelen en zegt deze er gelijk bij "teruggave akkoord na controle" oid ?

Speltip 7: bezint eer ge begint?
Gebruikersavatar
Patrick046
Infopolitie Gast

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Patrick046 »

Ik ben bij het politiebureau geweest en heb alles geprobeerd om hem terug te krijgen maar alles werd tegengewerkt. Ik zei dat ik een briefje zou moeten krijgen dat mijn brommer is ingenomen maar de politieagente zei van niet. Ik zei dat ze hem na 24 uur in beslag zouden moeten nemen en dat ik daar bericht van zou krijgen, ze zei dat dat ook niet nodig was en dat ze ermee mochten doen wat ze willen. Ik heb er niks uit kunnen krijgen en ze zei dat ik moest afwachten... Ik weet geen raad meer.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8524
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door MotoRon »

Wat dacht je van: even geduld hebben...
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door roadtrain »

MotoRon schreef:Wat dacht je van: even geduld hebben...
Lekker makkelijk.......
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9209
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Skipperje »

roadtrain schreef:
MotoRon schreef:Wat dacht je van: even geduld hebben...
Lekker makkelijk.......
Ook ik vind dat ze wel duidelijker naar TS toe zouden kunnen zijn. Ik weet echter helaas niet hoe hij zich heeft gedragen op het bureau. Eisen, met mijn quote uit de aanwijzing inbeslagneming in de hand, is vaak niet bevorderlijk. Ik ken de praktijk van jongens die zich melden aan het bureau. Ze kennen alle regels, alleen dat de constructiesnelheid niet hoger mag zijn dan 50 km/h zijn ze vaak vergeten.

Neemt niet weg dat ik altijd heel duidelijk ben naar een eigenaar van een voor onderzoek aan het bureau geplaatst voertuig. Ook zorg ik zo snel mogelijk dit af te handelen. Als we het hebben over een rollenbank, dan snap ik ook niet dat dit dagen moet duren, of TS is al voor de 3e keer gepakt en dus rijp voor een "echte" inbeslagname. Maar wees daar dan ook duidelijk in.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8524
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door MotoRon »

Voor wat betetreft duidelijkheid ga ik met je mee Piet, maar die krijgt TS niet op het betreffende bureau. Dan kan je twee dingen doen, even geduld hebben, zoals hem ook al aan het bureau werd verteld, of een klacht indienen. Aangezien ts nog geen 2 dagen gescheiden is van zijn bromfiets, raad ik hem dus aan even geduld te hebben.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Patrick046
Infopolitie Gast

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Patrick046 »

Dit is de allereerste keer dat ik ooit ben aangehouden op mijn brommer, ze zagen mij rijden en vonden het te snel gaan. Ik ben voor de rest nog nooit op de rollerbank geweest en heb geen overtredingen gepleegd. Vervolgens zeiden ze dat we naar de rollerbank zouden gaan maar niemand kon die bedienen dus hebben ze hem maar ingenomen voor Technisch Onderzoek. Bij de politie kan dat blijkbaar heel makkelijk. Ik vroeg de agent nog om een waarschuwing maar tevergeefs... Ik heb nog het volgende stuk kunnen vinden:
4. Afzien van inbeslagneming

Indien herstel van het voertuig of vervanging van een onderdeel daarvan redelijkerwijs mogelijk en te verwachten is, kan van inbeslagneming worden afgezien. De opsporingsambtenaar vordert op grond van art. 60, lid 1, onder b WVW 1994 de overgifte van het kentekenbewijs. Hij behoudt - tegen afgifte van een ontvangstbewijs - deel I/I A en geeft deel II/I B terug.

De opsporingsambtenaar geeft de verdachte een redelijke termijn, van ten hoogste vier weken (art. 39, lid 4, KR), om het voertuig te repareren en bij de politie ter controle aan te bieden. Het onder zich houden, respectievelijk het teruggeven van het kentekenbewijs, dient door de politie aan de Dienst Wegverkeer (RDW) te worden doorgegeven. Dit om de volledigheid van het kentekenregister te waarborgen. Voldoet de verdachte binnen de gestelde termijn niet aan de afspraak om het voertuig te repareren, dan wordt het kentekenbewijs, onder vermelding van de reden van invordering, naar de RDW gezonden.
Aangezien het alleen om de uitlaat gaat had ik hem best kunnen vervangen voor de originele en had ik weer op het bureau kunnen verschijnen. Ik vind hier dat er te makkelijk met mij word omgegaan.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8524
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door MotoRon »

Je plukt nu een stukje regelgeving, dat in jouw geval niet van toepassing is.
Allereerst gaat de bromfiets op een rollentestbank. Als er sprake is van een beperkte overschrijding van de constructiesnelheid, krijg je een zogenaamde (kennisgeving van) beschikking voor een gedraging, die afgehandeld wordt onder de wet mulder, waarbij inbeslagneming niet eens aan de orde is.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9209
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Brommer afgenomen

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik noem ook een aantal zaken die je aanhaalt.
Patrick046 schreef:en heb geen overtredingen gepleegd.
Je zegt zelf dat je 60 tot 65 reed, dat is, aannemende dat je niet op het fiets/bromfietspad reed, een overschrijding van 15 tot 20 km/h. Dus €127,- tot €180,- boete want je mag maar 45 km/h. Mocht je toevallig wel op het fiets/bromfietspad hebben gereden dan mag je maar 30 km/h. Dus 30 tot 35 km/h te snel. Dan mag de politie op de boete geen geldbedrag meer zetten, want het wordt bepaald door de officier van justitie. Ter info, 29 te snel is al meer dan €300,-. Daarnaast wordt dan je rijbewijs ook ingevorderd en reken maar dat je die enkele maanden kwijt bent.
Patrick046 schreef: dus hebben ze hem maar ingenomen voor Technisch Onderzoek. Bij de politie kan dat blijkbaar heel makkelijk.
Nee, dat is wettelijk geregeld. Agenten doen nooit iets makkelijk, maar altijd volgens wettelijk voorschrift.
Patrick046 schreef:De opsporingsambtenaar vordert op grond van art. 60, lid 1, onder b WVW 1994 de overgifte van het kentekenbewijs. Hij behoudt - tegen afgifte van een ontvangstbewijs - deel I/I A en geeft deel II/I B terug.

De opsporingsambtenaar geeft de verdachte een redelijke termijn, van ten hoogste vier weken (art. 39, lid 4, KR), om het voertuig te repareren en bij de politie ter controle aan te bieden.
Dit is oude wetgeving. De politie vordert niets meer in, maar deelt je alleen mede dat je geen gebruik meer mag maken van de openbare weg. Zelf keuren mag de politie ook niet meer. Je maakt nu zelf een afspraak bij de RDW en daar wordt je bromfiets (compleet) gekeurd.
Patrick046 schreef:Aangezien het alleen om de uitlaat gaat had ik hem best kunnen vervangen voor de originele en had ik weer op het bureau kunnen verschijnen. Ik vind hier dat er te makkelijk met mij word omgegaan.
Misschien is de oorzaak van de hoge snelheid de uitlaat, maar zo'n uitlaat maakt meestal ook meer geluid dan toegestaan. Al vanaf 4 Db verhoging is dat ook een boete en inbeslagneming van de uitlaatdemper.

Dat maakt ook dat ik begrijp waarom het langer duurt dan normaal, want de rollenbank kan door veel agenten worden gedaan, maar het geluid meten alleen door daartoe opgeleide agenten. Als die er niet is, ja dan moet je wachten. En ook hier gaan ze niet te makkelijk mee om, want ik heb al uitgelegd dat de herkeuring plaats vindt bij de RDW.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten