Snorfiets met trapondersteuning tot 45km/u ??

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Yves
Infopolitie Gast

Snorfiets met trapondersteuning tot 45km/u ??

Ongelezen bericht door Yves »

Hallo allen,

ik heb een paar vragen over de elektrische fiets Cruise HS van Riese-Müller: (om het te vragen voor mijn 50ste verjaardag.... :P )

http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... -snorfiets

Deze zou dus RDW-geregistreerd zijn als snorfiets omdat hij uit zich zelf niet sneller zou rijden dan 25 km/u (dus op een rollenbank Vmax < 25km/u), maar als de berijder een beetje mee trapt dan kan hij wel 45km/u halen.

De Vragen:
1. mag dat op het nederlandse fietspad?
2. als het mag, ben ik in overtreding als ik harder ga dan 25 km/u?
3. als ik een ongeluk krijg en iemand beweerd/bewijst/aannemelijk maakt dat ik harder reed dan 25 km/u, ben ik dan nog verzekerd?
4. moet ik een helm dragen?
5. Moet ik een rijbewijs hebben?

Alvast bedankt voor de verhelderende antwoorden!

Yves
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snorfiets met trapondersteuning tot 45km/u ??

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Uitgangspunt: deze E-fiets is een snorfiets en voert in Nederland daartoe een blauwe kentekenplaat.

Antwoorden op uw vragen:


1. mag dat op het nederlandse fietspad?

Deze Snor/E-fiets moet zelfs op het fietspad rijden, maar voor snorfietsen op Nederlandse fietspaden, zowel binnen en buiten de bebouwde kom, maar ook op de rijbaan, geldt een maximumsnelheid van 25 km/h (overal dus)

2. als het mag, ben ik in overtreding als ik harder ga dan 25 km/u?

Ja, dus. Zie ook vraag 1

3. als ik een ongeluk krijg en iemand beweerd/bewijst/aannemelijk maakt dat ik harder reed dan 25 km/u, ben ik dan nog verzekerd?

Ja u bent verzekerd als u een verzekering op deze E-bike heeft afgesloten (verplicht), maar de verzekering kan moeilijk doen als blijkt dat harder gereden is dan toegestaan. Men keert bij WA wel uit aan de benadeelde, maar men kan mogelijk (een deel van de gemaakte} kosten op u verhalen

4. moet ik een helm dragen?

Nee, niet wettelijk verplicht.

5. Moet ik een rijbewijs hebben?

Ja, een rijbewijs AM of een rijbewijs B.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7389
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Snorfiets met trapondersteuning tot 45km/u ??

Ongelezen bericht door rai »

Het had die website gesierd als ze terloops ook even hadden medegedeeld wat het gaat kosten als de max. snelheid overschreden wordt.
Het is namelijk leuk om te vertellen dat ze een typegoedkeuring hebben als snorfiets, en dat door extra mee te trappen snelheden van 45 km/u gehaald kunnen worden, maar zoals Thunder ook al opmerkte, is de (bijzondere) maximum snelheid voor snorfietsen zowel binnen als buiten de bebouwde kom 25 km/u.

Om een indicatie te geven:

Overschrijding max. snelheid met 10 km/u binnen de bebouwde kom: 66 euro (+7 euro)
Overschrijding max. snelheid met 20 km/u binnen de bebouwde kom: 176 euro (+7 euro)

Overschrijding max. snelheid met 10 km/u buiten de bebouwde kom: 62 euro (+7 euro)
Overschrijding max. snelheid met 20 km/u buiten de bebouwde kom: 168 euro (+7 euro)

Kortom, je betaald rond de 3000 euro voor een fiets, die mogelijkheden heeft die in Nederland eigenlijk niet van toepassing zijn.
Voor dat geld heb je m.i. veel goedkopere alternatieven, tenzij je geld te veel hebt.
Gesloten