Hallo,
Ik stond laatst geparkeerd terwijl er sneeuw lag op een onbekende plek voor mij. De volgende dag toen de sneeuw weg gesmolten was bleek er op in het parkeervak een gehandicapten teken geschilderd te staan (in mijn parkeervak dus). Maar dit kon ik de avond ervoor niet zien door de sneeuw. Er staat namelijk GEEN bord.
Is deze gehandicapten parkeerplaats dan überhaupt rechtsgeldig zonder bord? Of kan ik hier gewoon parkeren?
Gr. Jasper
Gehandicapten parkeerplaats zonder bord met markering
Moderator: Moderatorteam
- rai
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
Re: Gehandicapten parkeerplaats zonder bord met markering
M.i. is een gehandicaptenparkeerplaats pas een gehandicaptenparkeeplaats indien er een bord E6 bij het desbetreffende parkeervak staat.
In bepaalde gevallen kunnen tekens op het wegdek als afzonderlijke tekens rechtsgeldig zijn, lees bv. haaientanden op het wegdek in het kader van het regelen van een voorrangssituatie of een doorgetrokken streep, maar een gehandicaptensymbool los op het wegdek is m.i. dus niet voldoende om het aan te merken als een zodanig parkeervak en dient het alleen als extra "attentie" om weggebruikers er op te attenderen dat het een "bijzonder" parkeervak is.
Ook in het U-BABW is geen nadere eis gesteld voor wat betreft de uitvoering van een dergelijk symbool.
Mogelijk dat dit vak in het verleden wel voorzien was van een bord E6, maar dat door de gewijzigde omstandigheden van de toenmalige gebruiker het vak is opgeheven, maar het symbool nooit van het wegdek is verwijderd.
Daarmee is op zich de vraag over de sneeuw niet meer van toepassing, ware het niet daar wel een opmerking over te maken.
Sneeuw is op zich geen zelfstandige omstandigheid om je daarop te beroepen, indien bepaalde tekens op het wegdek niet te zien zijn.
Er is in het verleden namelijk al door de Hoge Raad geoordeeld dat het een verantwoordelijkheid van een weggebruiker zelf is om te "onderzoeken" of er op een bepaalde plaats geparkeerd mag worden.
De uitspraak zelf kan ik zo gauw niet vinden, maar wel een verwijzing vanuit een andere gerechtelijke uitspraak:
In bepaalde gevallen kunnen tekens op het wegdek als afzonderlijke tekens rechtsgeldig zijn, lees bv. haaientanden op het wegdek in het kader van het regelen van een voorrangssituatie of een doorgetrokken streep, maar een gehandicaptensymbool los op het wegdek is m.i. dus niet voldoende om het aan te merken als een zodanig parkeervak en dient het alleen als extra "attentie" om weggebruikers er op te attenderen dat het een "bijzonder" parkeervak is.
Ook in het U-BABW is geen nadere eis gesteld voor wat betreft de uitvoering van een dergelijk symbool.
Mogelijk dat dit vak in het verleden wel voorzien was van een bord E6, maar dat door de gewijzigde omstandigheden van de toenmalige gebruiker het vak is opgeheven, maar het symbool nooit van het wegdek is verwijderd.
Daarmee is op zich de vraag over de sneeuw niet meer van toepassing, ware het niet daar wel een opmerking over te maken.
Sneeuw is op zich geen zelfstandige omstandigheid om je daarop te beroepen, indien bepaalde tekens op het wegdek niet te zien zijn.
Er is in het verleden namelijk al door de Hoge Raad geoordeeld dat het een verantwoordelijkheid van een weggebruiker zelf is om te "onderzoeken" of er op een bepaalde plaats geparkeerd mag worden.
De uitspraak zelf kan ik zo gauw niet vinden, maar wel een verwijzing vanuit een andere gerechtelijke uitspraak:
Aan appellante is een administratieve sanctie opgelegd terzake een motorvoertuig op meer dan twee wielen parkeren bij een blauwe streep zonder parkeerschijf waarop de juiste aanvangstijd is aangegeven. Appellante voert aan dat bij het parkeren er sneeuw lag zodat het voor haar niet kenbaar was waar de parkeerplaats binnen de blauwe zone was gelegen en er dus een parkeerschijf voor de ruit moest liggen.
De kantonrechter overweegt als volgt:
Vast staat dat de gedraging is gepleegd. Dat blijkt uit de aangeleverde gedragsgegevens.
Door de Hoge Raad is bepaald dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de weggebruiker indien vanwege de weersomstandigheden, zoals sneeuwval, een parkeerplaats of vak niet goed zichtbaar is en aldus verkeerd wordt geparkeerd. Bovendien vond het parkeren plaats binnen een parkeerschijfzone – op andere plaatsen is immers geen blauwe streep aangebracht – zodat appellant door de borden E10 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens wist van het bestaan van de plicht bij het parkeren gebruik van een parkeerschijf te maken.
Het beroep wordt ongegrond verklaard.
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Waarbij wel het onderstreepte gedeelte belangrijk was, in de uitspraak wordt verwezen naar het feit dat ze moest weten dat er een zone was omdat het met borden was aangegeven, dat is hier dus niet van toepassing.rai schreef: Sneeuw is op zich geen zelfstandige omstandigheid om je daarop te beroepen, indien bepaalde tekens op het wegdek niet te zien zijn.
Aan appellante is een administratieve sanctie opgelegd terzake een motorvoertuig op meer dan twee wielen parkeren bij een blauwe streep zonder parkeerschijf waarop de juiste aanvangstijd is aangegeven. Appellante voert aan dat bij het parkeren er sneeuw lag zodat het voor haar niet kenbaar was waar de parkeerplaats binnen de blauwe zone was gelegen en er dus een parkeerschijf voor de ruit moest liggen.
De kantonrechter overweegt als volgt:
Vast staat dat de gedraging is gepleegd. Dat blijkt uit de aangeleverde gedragsgegevens.
Door de Hoge Raad is bepaald dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de weggebruiker indien vanwege de weersomstandigheden, zoals sneeuwval, een parkeerplaats of vak niet goed zichtbaar is en aldus verkeerd wordt geparkeerd. Bovendien vond het parkeren plaats binnen een parkeerschijfzone – op andere plaatsen is immers geen blauwe streep aangebracht – zodat appellant door de borden E10 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens wist van het bestaan van de plicht bij het parkeren gebruik van een parkeerschijf te maken.
Het beroep wordt ongegrond verklaard.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
- rai
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
Hilde, op zich klopt het wat je zegt, alleen moet je even naar de essentie van de uitspraak kijken.
Deze kan je globaal in twee stukken delen en je moet primair kijken naar wat de verweten gedraging was.
BE voerde als verweer aan dat ze door de sneeuw niet wist waar door de sneeuwval het parkeervak was en dus een parkeerschijf moest gebruiken.
Dit is door de rechtbank verworpen om de rode reden.
DAARNAAST heeft de rechtbank geoordeeld dat er ook een bord E10 geplaatst was en ze dus wist dat ze binnen een parkeergebied stond waar de parkeerschijf gebruikt moest worden.
Kan niet de hele uitspraak van de Hoge Raad vinden, maar is bekend onder ljn: AJ5189
(Hoge Raad 19 november 1985, NJ 1986/355, VR 1986/51)
Deze kan je globaal in twee stukken delen en je moet primair kijken naar wat de verweten gedraging was.
BE voerde als verweer aan dat ze door de sneeuw niet wist waar door de sneeuwval het parkeervak was en dus een parkeerschijf moest gebruiken.
Dit is door de rechtbank verworpen om de rode reden.
DAARNAAST heeft de rechtbank geoordeeld dat er ook een bord E10 geplaatst was en ze dus wist dat ze binnen een parkeergebied stond waar de parkeerschijf gebruikt moest worden.
Kan niet de hele uitspraak van de Hoge Raad vinden, maar is bekend onder ljn: AJ5189
(Hoge Raad 19 november 1985, NJ 1986/355, VR 1986/51)
Parkeren op plaats waar parkeren niet is toegestaan. Verweer dat afwijkende bestrating door sneeuw niet zichtbaar was, verworpen.
-
- Infopolitie Gast
Hallo. Ik denk dat de sneeuw als externe factor niet van invloed is. Er moet volgens mij wel een bord bij staan. Ander voorbeeld.... Haaientanden op de weg niet zichtbaar, door bv. sneeuw? Er staat altijd een bord bij zodat je daar aan kunt zien wat de situatie is. ik hoop dat je er iets mee kunt. Groeten, Sjaak trampolines
Opmerking van moderator rai
(sluik)reclame verwijderd.- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Voor iedere keer dat ik een verkeerssituatie met 'haaientanden' weet te vinden zonder bijbehorend bord, krijg ik €5,- ?Sjaak schreef:Haaientanden op de weg niet zichtbaar, door bv. sneeuw? Er staat altijd een bord bij zodat je daar aan kunt zien wat de situatie is.
Dan word ik de beste ondernemer van Nederland, denk ik..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Het symbool op het parkeervak is geen verkeersteken. Verkeerstekens op het wegdek zijn alleen verkeerstekens, als ze vermeld zijn in het RVV. Wel of niet zichtbaar door sneeuw is dus helemaal niet van belang. Er staat geen bord, dus is er geen sprake van een gehandicaptenparkeerplaats.