Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Philippe
Infopolitie Gast

Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Philippe »

Hallo ik ben philippe,
Ik hou een onderzoek over de politie en en het geweld daar tegen, dus ik ben zeer geïnteresseerd in de vraag waarom neemt het geweld toe tegen de politie?

Ik wil graag uw mening over dit onderwerp!
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16721
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Frans »

Ach jeetje, daar gaan we weer eens....

Ik heb een vrij uitgesproken mening dus hopla, komt ie nog maar weer eens (ik denk dat dit intussen tot de 50e keer zo ongeveer word)

In Nederland hebben we jarenlang politie gehad die gezellig moesten zijn. We moesten met de agent op de foto tijdens de jaarlijkse braderie in shit-city. De politie moest aan preventie doen, allemans vriendje zijn, het toonbeeld van menslievendheid, criminelen moest je niet hard aanpakken maar daar moest je mee praten. Die moest je een kop koffie aanbieden en urenlang aanhoren over hun slechte jeugd omdat ze vierkante wieltjes op hun step hadden...

Al dat linkse geitewollen kousen gedoe heeft ertoe geleid dat niemand de politie meer serieus nam als er eens een keer gehandhaaft moest worden. Ineens, wow, "de nederlander" ziet het licht, vooral omdat oma's en dochters niet eens meer na 17:00 uur alleen de straat op durven. "De politie" moest maar weer eens boeven gaan vangen en die roep werd steeds groter.

Nu is ook bij de politie doorgedrongen dat dat nodig is, back to basics. De politie helpt mensen in nood en handhaaft de openbare orde. (punt) Ze zijn geen VVV kantoor, je kunt er geen pizza's bestellen, ze zijn GEEN voorbeeld voor je kinderen en NEE, ze willen niet met je op de foto. Ook mag je NIET achterop de motor mee en is de politie ook geen taxi-bedrijf om bezopen ettertjes thuis af te leveren.

De politie handhaaft primair de wet. Klaar.

Wie maakt die wet: de Nederlander....en daar gaat het botsen want "de Nederlander" wil ALLES geregeld hebben, alles moet in wetgeving vastleggen. Waar mijn vuilcontainer op straat neergezet moet worden wordt duidelijk met een tegel in de bestrating, als je bij mij in mijn kofferbak wil kruipen met 140 op de A2 dan is dat a-sociaal, als je zonder licht rijdt schrikt elke bestuurder zich een paar keer per jaar het apelazerus en je kunt tegenwoordig niet eens meer je auto 30 seconden open laten... Daar moet allemaal de politie naar kijken.

En dat doen ze dan ook.....waarop prompt exact diezelfde Nederlander roept dat de politie verkeerd bezig is. Mijn container een metertje verderop zetten is toch geen punt, ik doe dat nooit, mijn buurman wel. Pffffff, ik reed wel te hard maar dat kwam omdat ik werd opgejaagd door die auto achter me enneuh, nog zo'n mooie: wat ben jij een miereneuker om mij te bekeuren voor het rijden zonder licht op mijn fiets. Heb je niks beters te doen, ga eens echte boeven vangen of durf je niet???

De burger is het respect voor de politie verloren en da's helemaal niet erg. De politie heeft geen respect nodig. De politie handhaaft...

Weet je wat veel erger is? Dat er heel veel agenten zijn die steeds meer het respect voor de burger verliezen, de agent op straat krijgt letterlijk schijt aan de burger en doet heel simpel zijn werk. Grote bek of niet, geen agent die er wakker van ligt....ik draai mijn dienstje wel, ik schrijf mijn bonnetje wel en voor de rest, ik doe het toch nooit goed.

Doe eens een ander onderzoekje houden, ga eens na hoeveel gemotiveerde agenten van, pak um beet, 45 ~50 jaar er nog op straat werken.... Ze zijn op 1 hand te tellen......

Het geweld tegen de politie zal nog wel een tijdje duren ben ik bang (en helaas ook) maar uiteindelijk wordt niemand daar beter van, de agent maar ZEKER ook de burger niet.....als de Nederlander dat maar eens zou willen inzien...

Vroegâh, ik mag dat nu zeggen, vroeger had ik hier een wijkagent. "Politie Jansen" noemden we hem, een grote indrukwekkende kerel, knalrood haar en een grote snor. Als je als kind iets fouts deed en hij kreeg je te pakken dan had je een lel of 3 voor je kop te pakken met die kolenschoppen van hem...en waagde het niet om jankend thuis te komen want als je dan vertelde dat je 3 lellen had gehad van Jansen dan kreeg je er thuis nog eens 6 bij..... Misschien moeten we maar eens terug naar die tijd...

Sterkte met je onderzoek...

PS: Nee, ik werk niet mee aan TV-programma's, interviews etc.etc. Dat wordt me al 4x per maand gevraagd dus zal ik eens bij voorbaat nee gaan zeggen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
koopman
Infopolitie Gast

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door koopman »

Je vergeet nog wat Frans.
Als er een vechtpartij uitbreekt waarbij de politie moet ingrijpen, is die politie gelijk de sigaar want hij wordt niet alleen aangevallen door de pers maar ook door de straatadvocaten en niet te vergeten dat de rechtbank ook bedenkt of de politie zich wel proportioneel heeft gedragen, en de vechtersbazen toch maar vrijgesproken of een lichte bezemstraf voor 20 uur moet gaan doen.
Daarom verdwijnt het respect van de bevolking ten aanzien van de politie en deinst dan ook niet terug om geweld te gebruiken tegen de diensten die juist opkomen voor de belangen en gezondheid van die burgers.
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door r0n. »

In mijn jeugd was een politie-agent iemand die gezag had, je liet het wel uit je hoofd om commentaar op het politie werk te leveren.
Daarna kwam een periode van tweeverdieners, want iedereen wilde een huis kunnen kopen en een dikkere auto hebben dan de buurman.
Stop de kinderen maar in een crèche, liefde krijgen ze daar niet en de opvoeding is minimaal.
Zelf had ik geluk, mijn ouders hadden een winkel en waren dus altijd aanwezig.
Wanneer mijn kinderen uit school kwamen en in de vakanties, was mijn vrouw altijd thuis, mijn kinderen hebben dan ook nooit een crèche van binnen gezien.
Mijn kinderen geven dit door aan mijn kleinkinderen, ook zij zorgen, dat er altijd iemand thuis is, buiten schooltijd, desnoods een opa of oma :D

Het bovenstaande is mijn beleving als 60 jarige ........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
Guido
Infopolitie Gast

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Guido »

Over opvoeding en crèches?
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door r0n. »

Guido schreef:Over opvoeding en crèches?
Ja, iemand die opgevoed is, gebruikt geen geweld.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
Guido
Infopolitie Gast

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Guido »

Dank je voor het compliment...
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11101
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Hilde »

@ron, wil je dat even doorgeven aan de binnenstadpolitie?

Zo'n beetje alles wat daar opgepakt wordt heeft ouders die de hele dag thuiszitten, dat zou dus betekenen dat ze daar al jaren niet-criminelen oppakken....
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door r0n. »

Hilde12 schreef:@ron, wil je dat even doorgeven aan de binnenstadpolitie?

Zo'n beetje alles wat daar opgepakt wordt heeft ouders die de hele dag thuiszitten, dat zou dus betekenen dat ze daar al jaren niet-criminelen oppakken....
Worden nu mijn uitspraken verdraaid, of ben ik onduidelijk ? :D

1. Wij hebben hier geen binnenstadpolitie, eerder een veldwachter ......

2. Het één sluit het ander niet uit, wanneer ik stel, dat iemand die niet opgevoed wordt (vaak) een crimineel kan zijn of worden, wil niet zeggen, dat iemand met een goede opvoeding geen crimineel kan zijn.

Teruglezend zie ik een fout in mijn reactie, niet iedereen die geweld gebruikt is onopgevoed, er zijn ook mensen, die beroepsmatig geweld (moeten) kunnen uitoefenen, hierbij denk ik aan orde handhavers.
20 jaar lang heb ik 3 uur per dag met de trein gereisd, en in die tijd heb ik goed het verschil in geweld kunnen zien.
Een hooligan, of andere idioot, heeft het geweld niet onder controle en gebruikt het (vaak) tegen iedereen in zijn/haar omgeving.
Wanneer zo'n figuur door de (spoorweg)politie werd meegenomen, ging dit meestal zonder geweld, psychologie?
In die 20 jaar heb ik maar 2 keer meegemaakt, dat de politie geweld gebruikte, beide keren heel gedoseerd en nodig.

Van mij dus geen kritiek op de politie, mocht iemand dat denken.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11101
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Hilde »

@ron, dan heb ik nog even een offtopic opmerking, ben toch echt benieuwd hoe je kan oordelen over crèches en de liefde die volgens jou niet wordt gegeven aan de kids, terwijl je er geen ervaring mee hebt.

Ik geef je hetzelfde advies als we geven als iemand oordeelt over de politie en het werk nog nooit van dichtbij heeft meegemaakt: loop eens een dagje mee.

Mijn kids hebben op de crèche gezeten, de jongste zit nog steeds op de opvang.
Waarom? Omdat ik als moeder een stuk beter functioneer als ik naast de koffie, speeltuinen, was en huishouden nog andere bezigheden heb.
Vraag even aan mijn ( en de andere kids daar) hoe ze het vinden, en ga dan pas oordelen.

En nee, je uitspraken worden niet verdraaid, het is nou eenmaal een feit dat de meeste criminelen komen uit gezinnen waar minimaal de vrouw de hele dag thuis is, de man vaak ook, en de kids niet eens weten dat er crèches bestaan. Hadden ze maar op een crèche gezeten, dan hadden ze nog iets van opvoeding meegekregen. Het is niet voor niets dat ze de voorschool willen invoeren.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Vittel
Toplid
Toplid
Berichten: 390
Lid sinds: 27 aug 2008, 20:18
Geslacht:
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Vittel »

Het heeft (denk ik) met respect te maken. Mensen hebben geen respect meer. Maar deels ook de buitenlandse invloeden. Waar onze buitenlandse medemensen in hun eigen land de politie moeten vrezen, hebben ze hier een grote bek - gewoon omdat het kan!

Het beleid faalt hierin, want eigenlijk zouden we (de maatschappij) het signaal af moeten geven dat dit niet getolereerd wordt. Maar de brutalen hebben de halve wereld.

Kijk ook maar naar het eenvoudige voorbeeld van je buren aanspreken op iets? Je krijgt meteen een grote bek terug en je mag hopen dat je geen slaag krijgt. Waar bemoeien we ons toch mee? Dat maken we toch zelf wel uit?

En de social media helpt ook niet mee. Wat is er makkelijker om een klein gedeelte film op jouw buis te plaatsen, het verhaal uit zijn verband rukken en zo de politie in een kwaad daglicht te zetten. En (bijna) iedereen gelooft het zomaar, zonder af te vragen of er ook een rest van een verhaal is of een andere kant van het verhaal.
Gebruikersavatar
Gauloises
Lid
Lid
Berichten: 105
Lid sinds: 08 okt 2012, 14:06
Roepnaam: Rick
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Gauloises »

Volgens mij liggen er meerdere oorzaken aan ten grondslag.

Als eerste de opvoeding van de jeugd. Vroeger (zelfs nog in mijn jeugd, 10 jaar geleden) kreeg je bij wijze van spreken een pak slaag als je thuis kwam met een bekeuring. Nu stappen pa en ma boos naar de politie en krijgt de bekeurende agent een klacht aan z'n broek. Want waar haalt die belastinggeldvreter het gore lef vandaan om zijn of haar kind een bekeuring te geven? Op die manier krijgen kinderen al jong mee dat je gezag (waaronder politie) tegen de benen mag trappen, letterlijk en figuurlijk.

Ook speelt de verhuftering van de samenleving een rol, denk ik. De samenhorigheid is tegenwoordig (en zeker in grote steden) ver te zoeken. Jij woont in een huis, je buren wonen toevallig in het huis dat naast het jouwe ligt. Niets meer en niets minder. Geluidsoverlast? "Ik ga niet met die mensen in gesprek, ik ken ze niet. Ik bel de politie wel, laat die het maar opknappen. Want daar zijn ze immers voor." Het is allemaal ieder voor zich, lijkt het wel.

En mensen krijgen een steeds korter lontje. Kunnen minder hebben. Het incasseringsvermogen is zo klein geworden dat de vlam gemakkelijk in de pan slaat. Het zijn allemaal stressfactoren, waardoor mensen hun emmertje eerder vol hebben. Geef de hectiek van alledag de schuld, of de financiële crisis.

Dan blijft er onder de streep niet echt een aangenaam volk over.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Hmm... Geweld tegen de politie...

Als je in Spanje een agent een klap verkoopt, slaat die je total löss... en in 't buro staan 33 andere dienders je ook nog ff op te wachten voor een pak rammel...

In Nederland wordt je eerst medegedeeld dat je recht hebt op een gratis advocaat, daarna krijg je een kop koffie...

Need I say more? Liever niet, want over de rechtszaak wil ik al helemaal niet beginnen; bederft m'n eetlust...

In Nederland is gewoon iets grondig mis.. Er is ooit iemand geweest die heeft uitgezocht hoe de verhouding tussen verdachte en slachtoffer ligt. Ik meen dat voor de dader(!) 15 instantie's paraat stonden (vroeghulp, advocaten, drugsartsen, etc) en voor het slachtoffer slechts 2 en dan tel ik 't OM zelf ook al mee.

Ik kan me vergissen in de aantallen, maar een dergelijke vergelijking moet 't wel zijn... Terwijl het helemaal andersom zou moeten zijn.. Criminelen worden geknuffeld, slachtoffers moeten niet zeuren, dat risico loop je nou eenmaal.. en die mentaliteit loopt ook door als we 't over geweld tegen de overheid hebben..

Al moet ik bekennen dat af en toe de overheid wel heel 'daadkrachtig' optreedt; gooi maar eens een waxinelichthouder naar de Gouden Koets.. :roll:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16721
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Frans »

Kan iemand me vertellen hoe. aak het woord verdachte voorkomt in Sr en Sv....

...en het woord slachtoffer??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Gauloises
Lid
Lid
Berichten: 105
Lid sinds: 08 okt 2012, 14:06
Roepnaam: Rick
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Waarom neemt het geweld toe tegen de politie

Ongelezen bericht door Gauloises »

"Een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling."

Maar in de praktijk gaat het toch iets dieper. Er worden de verdachte allerlei handvatten (verplicht) aangereikt om zijn veroordeling zoveel als mogelijk te voorkomen/beperken. Die handvatten krijgt hij aangereikt van de mensen die hem even daarvoor zijn vrijheid hebben ontnomen en willen dat hij vervolgd wordt.

Ironischer wordt het niet.
Gesloten