wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
kevin
Infopolitie Gast

wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door kevin »

Hallo,

Ik vroeg me af wanneer eigen terrein als zodanig is afgebakend?
Moet er een hek om heen staan? of een ondoorbroken streep?

Mvg

Kevin
Gebruikersavatar
mashi
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 3296
Lid sinds: 08 jun 2005, 21:26
Geslacht:
Contact:

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door mashi »

Vertel de complete casus eens, dan kunnen we misschien een helder antwoord geven!
van the Hill
Inventaris
Inventaris
Berichten: 2370
Lid sinds: 29 mei 2008, 23:38
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contact:

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door van the Hill »

Eigen terrein is altijd eigen terrein!
Echter als het eigen terrein vrij toegankelijk is, dan is het veelal voor het openbaar verkeer openstaande weg, waarbij de wegenverkeerswet weer van toepassing is.
Op het moment dat een stuk land/ eigen terrein wordt voorzien van hekken en b.v. 1 doorgang dan kan de wegenverkeerswet, deels, worden uitgesloten. Die doorgang mag dan weer niet voor een ieder vrij toegankelijk zijn.
Een groot bord met verboden toegang voor onbevoegden (art 461 strafrecht) zorgt ook al voor een goede juridische handhaving. In dat geval mag de plaats pas betreden worden met toestemming van de rechthebbende. Onbevoegd betreden is een strafbaar feit.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7483
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door SWAT »

Het begrip "eigen terrein" heeft feitelijk alleen een privaat rechtelijke betekenis. Het feit dat een terrein een "eigen terrein" heeft weinnig tot geen invloed op de bevoegdheden van politie en justitie.

Opsporingshandelingen ondernomen door politieambtenaren op eigen terrein zijn dus niet automatisch altijd onrechtmatig.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
kevin
Infopolitie Gast

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door kevin »

Kijk het gaat hierom:

Bij mijn school is weinig parkeerruimte, echter zitten er veel bedrijven rond mijn school.
Overal staat een blauwbordje met wegsleepregeling. Nu is mijn vraag, kunnen ze dit bordje hier zomaar neer zetten? ook al is het terrein vrij toegankelijk? er is hierbij geen hek of een ondoorbroken streep geplaats.

Er staat hierbij ook nog een gebouw te huur, waar nu dus niemand in werkt. Hier staat ook een bord van wegsleepregeling. mag je hier dan wel of niet parkeren? in de parkeervakken uiteraard.

Ik hoop dat het duidelijk is.

mvg kevin
Gebruikersavatar
koopman
Infopolitie Gast

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door koopman »

Jij kan ook een bordje in de grond duwen en dan "Parkeerplaats voor Kevin".
Die bordjes zeggen helemaal niets, dus kan ook niet de voertuigen weggesleept worden.
Het gaat hier niet over een afgesloten terrein, maar de openbare weg en die is toegankelijk voor een ieder.
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door roadtrain »

Pas op........ toch zou je ''zomaar'' weggesleept kunnen worden, zie: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... en#p440698
Gebruikersavatar
koopman
Infopolitie Gast

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door koopman »

roadtrain schreef:Pas op........ toch zou je ''zomaar'' weggesleept kunnen worden, zie: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... en#p440698
Dan praat je over privegrond.
Zelfs daar zijn de meningen over verdeeld.
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door gelderblom »

Zo ken ik nog een situatie in Apeldoorn
parkeerplaats.JPG
De zaak aan de overkant vroeg bij de gemeente een vergunning aan voor vergunninghouders. Die is verplicht in de zijstraat.
Deze werd niet verleend omdat volgens de gemeente er bij het perceel twee particuliere parkeerplaatsen aanwezig zijn.
Dat is het deel binnen de rode strepen.
Daar worden dus de eigen auto's neergezet, zonder parkeervergunning en zonder dat er voor parkeren betaald wordt.
Het lijkt gewoon op een deel van het trottoir, alleen een paar paaltjes.
Nog nooit problemen geweest.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7388
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door rai »

gelderblom schreef:Zo ken ik nog een situatie in Apeldoorn
parkeerplaats.JPG
De zaak aan de overkant vroeg bij de gemeente een vergunning aan voor vergunninghouders. Die is verplicht in de zijstraat.
Deze werd niet verleend omdat volgens de gemeente er bij het perceel twee particuliere parkeerplaatsen aanwezig zijn.
Dat is het deel binnen de rode strepen.
Daar worden dus de eigen auto's neergezet, zonder parkeervergunning en zonder dat er voor parkeren betaald wordt.
Het lijkt gewoon op een deel van het trottoir, alleen een paar paaltjes.
Nog nooit problemen geweest.
Dan is het maar goed dat het niet onder de gemeente Rotterdam valt, want dan hadden die problemen wel gekomen.
Die schrijven in dergelijke gevallen dan gewoon voor het parkeren op het trottoir, particulier terrein of niet, die vallen gewoon terug op de RVV.
Gebruikersavatar
Guido
Infopolitie Gast

Re: wanneer is eigen terrein, eigen terrein?

Ongelezen bericht door Guido »

Opmerking van moderator Guido

Heren,

Dit onderwerp is gesplitst, alles wat over de mishandeling gaat kan in dit topic.
Gesloten